obduktioavustajaksi...

*lh*

..miten pääsee? siis ruumiinavausavustajaksi.

11

6264

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dr.Ötker

Miksi haluaisit sellaiseksi? Oletko kaappinekrofiili?

• *lh*

kunhan vaan inspaa. työ on ainakin erilaista; poikkeaa ns. tavallisista jobeista. ihminen kiinnostaa meikäläistä.

• Dr.Ötker
        *lh* kirjoitti:

kunhan vaan inspaa. työ on ainakin erilaista; poikkeaa ns. tavallisista jobeista. ihminen kiinnostaa meikäläistä.

Kuollutkin sellainen? No, ei mitään. Tsemppiä uralle.

• Fossa Navicularis
        Dr.Ötker kirjoitti:

Kuollutkin sellainen? No, ei mitään. Tsemppiä uralle.

Obduktioavustaja on tärkeä osa sairaalamaailmaa - jonkun sekin työ on tehtävä. Ei tarvitse olla henkisesti viksahtanut ollakseen obduktioiden suorittaja. Et ole varmasti itse edes nähnyt ruumiinavausta, jotta voisit arvioida työtä objektiivisesti.

• Teukka Salama

Terveydenhuolto-alan peruskoulutuksen omaavan kannattaa avoimin mielin hakea töihin/soitella sairaaloiden patologian yksiköihin, aiempi kokemus ei ole pakollinen, monet ovat päässeet hommiin, vaikka kokemus rajoittuu avauksen seuraamiseen opiskeluajalla. Työ ja kolleegat sitten kyllä opettavat, toki asiaan perehtymistä auttaa jos on päässyt opiskeluajalla harjoittelemaan patologian yksikköön. Pienempiin yksiköihin työntekijää haettaessa kokemus ehkä painaa enemmän, etenkin jos ihan yksin joudut lafkaa pyörittämään. Tosin kyllä pian alkaa tälläkin puolella olla hakijan markkinat, työtä varmasti löytyy jos kiinnostusta vain on, saati sitten jos vielä työkokemustakin vielä. Oppiminenhan tapahtuu käytännössä ihan työssäoppimisena, kokeneemman kolleegan opettaessa aluksi "kädestä pitäen", sitten pikkuhiljaa itsenäisemmin ja itsenäisemmin. Muutaman kuukauden työskentelyn jälkeen pärjääkin sitten jo ihan välttävästi, mutta kyllä sen todellisen kokemuksen ja varmuuden syntyminen ottaakin hieman enemmän aikaa.
      Työnkuva sinänsä avausavustamisen (lääketieteelliset tai/ja oikeuslääketieteelliset) lisäksi riippuu ihan yksiköstä, samoin palkoissa on huomattavia(kin) eroja. Joissakin paikoissa saat/joudut hakemaan vainajat osastoilta, auttamaan hautureita arkutuksessa, osallistumaan kudonäytteiden käsittelyyn ym, joissakin paikoissa pääset "vähemmällä"/työhön kuuluu jotakin muuta. Varsinaiset avausmäärät(/laatu=oik.lääk.ja/tai lääk.) vaihtelevat ihan paikan mukaan jossakin enemmän, jossakin vähemmän.
      Työhän sinänsä on hyvin mielenkiintoista ja opettavaa, itsenäistäkin, omaa osaamista pääsee kyllä kehittämään (ja toteuttamaan) jos haluaa, pitkään menee niin, että jotain uutta tulee vielä vastaan. Sotkuistahan (ym) homma välillä on, mutta vaihtelu virkistää.. JOtkut sopeutuvat hyvin hommaan, toiset eivät, tosin "luonnollinen karsiutuminen" tapahtuu varhaisessa vaiheessa.

Tulipahan kirjoiteltua, ainakin osan varmasti tiesitkin (jo nimimerkistäsikin päätellen), ohessa vielä jonkinlainen artikkeli asiasta ja linkki sinänsä ansiokkaille Kuopion sivuille.

http://www.sehl.fi/elehti/2_03/obduktiotyo.shtml
      http://www.kuh.fi/~shp-web/nettihenkreika/nettihr200/obduktio.htm

• Teukka Salama

Niin pitipä sanomani, että työhönhän ei vielä varsinaista erityistä koulutusta ole, vaikka sitä pitkään on suunniteltukin.

• avvaaja
        Teukka Salama kirjoitti:

Niin pitipä sanomani, että työhönhän ei vielä varsinaista erityistä koulutusta ole, vaikka sitä pitkään on suunniteltukin.

paljoko se obduktioavustaja tienaa/kk????

• Faxi23

On kyllä älyttömän vanha ketju, mutta vastaanpa silti :D.
      Pk-seudulla HUS maksaa palkkaa tehtävänimikkeen mukaan, ei siis tehtävän vaativuuden mukaan, niin lääkintävahtimestari (joka suorittaa yhdessä patologin kanssa avaukset) tienaa ~2200€/kk. Riippuu ihan ikälisistä ja hlökohtaisesta lisästä.

• Toinen kiinnostunut

Pitääkö siis olla lähihoitaja ennen kuin hakeutuu tuohon koulutukseen? Itse olen välinehuoltaja ja mietin olisiko tuossa seuraava ala. Kuinka raskasta tuo on fyysisesti? Eniten huolettaa että se köy pahasti ranteisiin, minulla kun tuppaa olemaanjännetupintulehdusta. Onko alalla naisia? Kuinka hyvin työllistyy? Millaiset työajat, onko vuorotyötä?

• h0itzzu

wanha ketju, mutta obduktioavustajaksi kyllä koulutetaan erikoisammattitutkinnon kautta.

• Huono muistinen

Omasta mielestäni tuohon pääsee kun käy lähihoitajakoulun ja sen jälkeen vielä jonkun muun koulun, en vain muista mikä se toinen koulu on :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      51
      1945
    2. Some räjähti! Joel Harkimo jakoi haikean viestin meriltä tärkeänä merkkipäivänä: "Välillä..."

Joel Harkimo on lähtenyt yksin purjehdukselle Atlantin yli. Tsemppiä ja voimia, Joel Harkimo! Lue lisää: https://www.s
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1588
    3. Sedun opettaja?

Kukas Sedussa on ahdistellut alaikäisiä opiskelijoita? Tämä kansankynttilä oli saanut monta varoitusta, mutta sama homma
      Seinäjoki
      43
      1175
    4. Suurinta rakkautta

On päästää irti ja antaa toisen mennä. 😎🌹
      Ikävä
      82
      1173
    5. Bess jakoi hämmentävän kuvan - Anna Puu heittää roisin kommentin: "Onneks ei oo eka synnytys"

Ohhoh! No nyt on aika provosoiva kuva Bessistä. Kivoja kommentteja julkkisystävät laukoo... Tiesitkö, että Bessin (s.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      1060
    6. Kumpi ihastui teistä ensin

Sinä vai kaivattusi?
      Ikävä
      56
      1049
    7. Milloin nähdään?

😕💕 Alan olla ihan loppu.
      Ikävä
      48
      1015
    8. Mitä mun pitää tehdä?

Mitä me mies tehdään? Mitä sä haluat mun tekevän? Mä en tiedä. Mä luulen tietäväni, että molemmat kärvistelee tunteid
      Ikävä
      40
      968
    9. Keskusta on kovassa nousussa

Persut ovat jäämässä kauas taakse. Maaseudun ihmiset ovat palaamassa järkiinsä epäonnistuneen persuseikkailun jälkeen.
      Maailman menoa
      129
      945
    10. Näytät paremmalta kuin koskaan ennen

Aivan jokaisena päivänä. Minä pidän sinusta parhaimman huolen. Lupaan sen, sen voin luvata.
      Ikävä
      38
      916
    Aihe