Huomio kaikille kissoista ja koirista

++00++

Riippuen lomanne ajankohdasta rannalla voi olla vapaana olevia koiria, joita EI OLE ROKOITETTU rabiesta vastaan. Eli koiran purema on tosi vaarallinen, jos ei ole voimassa olevaa rokoitetta itsellä. Sama koskee kissoja.(Kissan raapaisu)
Koiria on kerätty talteen kaupungin toimesta, mutta ainakaan vielä kaikkia koiria ei ole saatu kiinni.
Kleopatran rannalla välillä Damlataskadun alkupää, joka lähtee Ataturk kadusta eli Grand Okan hotelli jatkuen aina Damlataskadulla hotelli Grand Baliin on koiria yht n 14. Turistit ovat syöttäneet niitä, mutta viimeksi tänään puistossa tenniskenttien ja koripallokenttien välisessä puistossa ranta nro 4 kohdalla koira puri pahasti turistia.Varsinkin nuoria miehiä kohtaan osa koirista käyttäytyy tosi agressiivisesti, koska turkkilaiset nuoret ovat potkineet koiria.
Jos kohtaat irrallaan olevan koiran pidä kätesi alhaalla, juttele koiralle, älä näytä pelkoasi. Älä lähde juoksemaan karkuun! Silloin koira voi hyökätä kimppuusi.Jos koiralla ei ole pantaa se on katukoira, jonka paikka ei ole ranta tai puisto turistiaikana vaan Demirtas kaupungin ulkopuolella.

16

3275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rituli

Miksi lähdit tämmöiseen hömönhöpön juttuun mukaan
      nyt multakin jo usko rupeaa mennä sinua kohtaan.Koitapa mummu ryhdistäytyä,minä myös.
      Ei kai me näihin huuhaa juttuihin voda mennä mukaan vai?
      katsellaan vain niitä vaateita niille lapsenpapsille.Ja moikkaan tosiaan sinua jos arvelen että tuossa tuo 00 mummo koirineen kulkee.Näille
      sivuille en todellakaan kenenkään pyynnöstä sähköposti osotteitani laita.Kiitos sulle kaikesta!
      Enää en ehkä tänne kirjoitteittele lueskelen vain.Hymyillään kun tavataan!!!

• ++00++

Onnea hakemisellesi.

• Alanyaan 09/09
        ++00++ kirjoitti:

Onnea hakemisellesi.

Älä vain 00 lopeta kirjoittelua tänne. Mukava kuulla paikan hyvin tuntevilta juttuja monille niin rakkaasta lomakohteesta. Ja meille ensikertalaisille tulee tosi hyödyllistä tietoa. Esim. tuo kissoista/koirista varoittaminen on kyllä paikallaan, itsekin olen joskus matkoillani sortunut kissojen kanssa värkkäämään, kun niistä niin kovasti tykkään.

• kaikkien
        Alanyaan 09/09 kirjoitti:

Älä vain 00 lopeta kirjoittelua tänne. Mukava kuulla paikan hyvin tuntevilta juttuja monille niin rakkaasta lomakohteesta. Ja meille ensikertalaisille tulee tosi hyödyllistä tietoa. Esim. tuo kissoista/koirista varoittaminen on kyllä paikallaan, itsekin olen joskus matkoillani sortunut kissojen kanssa värkkäämään, kun niistä niin kovasti tykkään.

matkalaisten pitäis tietää, että kulkukoirissa ja -kissoissa on kaikenlaisia tauteja
        mummun tarinat sikseen

• Alanyaan 09/09
        kaikkien kirjoitti:

matkalaisten pitäis tietää, että kulkukoirissa ja -kissoissa on kaikenlaisia tauteja
        mummun tarinat sikseen

Kaikki ei ole kaiken nähneitä, kokeneita matkamiehiä ja -naisia. Jokainen tekee joskus ensimmäisen matkansa, eikä tietämys silloin ole vielä kovinkaan kummoista, ellei lue tällaisia palstoja aktiivisesti. Itse esim. ensimmäisellä ulkomaanmatkallani "seurustelin" päivittäin hotellin pihassa pyörivien kissojen kanssa. En minä tiennyt, että ovat villejä, mistä olisin tiennyt? Samoin kuin jotku ovat sitä mieltä, että taskuvarkaista varoittelu on tyhjää mutta ei se vain ole. Kokemattomat matkaajat eivät tajua miten iso uhka se oikeasti on. Siksi ei haittaa yhtään, vaikka niistä aika-ajoin mainitsee.

• Alanyaan 15.5

Kiitos asiallisesta tiedotuksesta. Olen itse nähnyt Alanyassa pari vuotta sitten kun koira hyökkäsi ihmisen kimppuun kadulla. Jäi epäselväksi syy/tapahtuman taustat, mutta aika ikävältä näytti.

Kissoja on myös hyvä varoa. Viime vuonna ollessamme Isabella hotellissa..lokakuun alkupuolella, niin siellä ympäristössä oli satoja kulkukissoja. Surullisin näky oli 3 jalkainen kissa, jonka tynkä oli vielä ihan verinen. Tuollaiset haavat ovat erityisen otollisia kasvupaikkoja todella vaarallisille taudeille ja myöskin haavoittuneet eläimet ovat usein myös aggressiivisia.

Olen terveydenhuollossa töissä ja rokottanut useamman Rabies-sarjan juuri sen vuoksi, että ulkomailla eläin purrut tai raapinut. Vaara on todellinen!!!

Ja sinulle 00 , tiedän, että olet aikuinen ja fiksu ihminen, samoin kuin sen, että asut oikeasti Alanyassa..niin turha kai sanoakaan, mutta älä lopeta kirjoittelua. Olen saanut paljon hyvää tietoa sinulta. Kiitos. Kateelliset täällä vaan kitisee.. antaa niiden kitistä :)

Enää vajaa 2 kuukautta Alanyaan tuloon, jee :)

• ++00++

Toden totta olen itse eläinrakas ja olen vienyt monta kissaa tai koiraa eläinlääkäriin ja maksanut ruhjeiden korjaukset ja rokotukset päälle. Samoin hakenut eläimille uudet kodit joko Turkista ja Euroopan maista.
        Kaikkea ei vain voi yksi tai useampikaan ihminen tehdä. Turisteja on syytä varoittaa. Se ei ole liioittelua. Menkää itse näille kauniille puistoille istumaan. Ei ole oikein että katukoira hyökkää turistin tai paikallisen kimppuun. Jäljet sääressä olivat tosi hirveän näköiset. Hoito vaatii monta tikkiä ja rokotussarjan rabiesta vastaan. Loma menee pilalle tämän takia!
        Jos narttukoiralle tulee kiima-aika ja joku uroskoira omii sen nartun niin silloin koirat ovat tässä vaiheessa vielä agressiivisempia. Viime vuonna parasta ystävääni puri tällainen agressiivinen uros.
        Vaikka koirista on soitettu paikkaan, josta niiden pitäisi koiria hakea pois kaupungista, niin näin ei aina käy että koirat saadaan kiinni hyvästä halusta huolimatta.Koirat liikkuvat paikasta toiseen.

• ++00++
        ++00++ kirjoitti:

Toden totta olen itse eläinrakas ja olen vienyt monta kissaa tai koiraa eläinlääkäriin ja maksanut ruhjeiden korjaukset ja rokotukset päälle. Samoin hakenut eläimille uudet kodit joko Turkista ja Euroopan maista.
        Kaikkea ei vain voi yksi tai useampikaan ihminen tehdä. Turisteja on syytä varoittaa. Se ei ole liioittelua. Menkää itse näille kauniille puistoille istumaan. Ei ole oikein että katukoira hyökkää turistin tai paikallisen kimppuun. Jäljet sääressä olivat tosi hirveän näköiset. Hoito vaatii monta tikkiä ja rokotussarjan rabiesta vastaan. Loma menee pilalle tämän takia!
        Jos narttukoiralle tulee kiima-aika ja joku uroskoira omii sen nartun niin silloin koirat ovat tässä vaiheessa vielä agressiivisempia. Viime vuonna parasta ystävääni puri tällainen agressiivinen uros.
        Vaikka koirista on soitettu paikkaan, josta niiden pitäisi koiria hakea pois kaupungista, niin näin ei aina käy että koirat saadaan kiinni hyvästä halusta huolimatta.Koirat liikkuvat paikasta toiseen.

Huhtikuun puolivälin jälkeen ainakin yli puolet rannoista on auki ja silloin koirista suurin osa häviää rannoille eri puolille eivätkä ole enää laumana Kahya hotellin edessa. Mutta varoituksen sana silti tarvitaan.

• canim28

olen itsekin asunut alanyassa ja muutan sinne taas kesällä... Mutta aikamoista legendaa vedät näitten juttujesi kanssa täällä. Ei ne kulkukoirat ketään pure, jos annat niitten olla rauhassa. Ja öisinhän rannoilla on omat vahtikoiransa, jotka kyllä puree jos menet hiippailemaan sinne tms. koska nehän on juuri siksi siellä että ajavat varkaat/tunkeilijat poies. Tottakai niissä koirissa ja kissoista suurin osa on kulkureita ja rokottamattomia. Mutta maassa maan tavalla ja kai sitä turistillakin pitää olla järki kädessä kun menee likaista kulkukoiraa halailemaan. Mutta en tajua miksi kirjoittelet tänne koko ajan näitä ihme juttujasi. Tuskin edes asut alanyassa. Se kyllä on totta että koirat ovat miehille varautuneempia ja voivat olla vihaisempia kuin naisille. Ja niitähän todella pidetään siellä huonosti, koska turkkilaiset vihaavat koiria. Joten gule gule sulle vaan!

• ++00++

Jos kerran tunnet Alanyan niin tiedät varmasti Kleopatran puolella koriskentät ja tenniskentät ja niiden välissä olevan puiston suihkulähteellä. Samoin kävelytie, joka kulkee rannan viertä ennen puistoa. Siinä kävelevän turistin kimppuun hyökkäsi eilen iso musta uros ja näin revenneen lahkeen ja koiran hampaan jäljet siinä. Sama koira hyökkäsi tänään Kahya hotellin luona skootterilla ajavan miehen kimppuun, Utopiaa vai totta.
        Tällä koiralla ei ole korvassa punaista merkkiä, joka on leikatuilla koirilla.Tämän uroksen seurassa on pienempi narttu, jolla ei myöskään ole punaista korvamerkkiä.Olen itse yrittänyt soittaa tänään Demirtaksen useampaan kertaan että hakisivat koiran pois. Numero jatkuvasti varattu. Samoin sinne yritti eilen soittaa kuvaaja, joka näki tapahtuman.Oli asiakkaidensa kanssa kuvaamassa rannalla. Voit varmasti hoitaa pois päiväjärjestyksestä tämän ongelman. Kiitos siitä etukäteen.Jos haluat itse soittaa sinne voin antaa numeron. Kahya hotellin edessä asustaa yksi vanhempi punaisella korvamerkillä varustettu musta narttu, jonka saksalaiset vievät joka vuosi rokotettavaksi Demirtakseen suojellakseen turisteja.

• ++00++
        ++00++ kirjoitti:

Jos kerran tunnet Alanyan niin tiedät varmasti Kleopatran puolella koriskentät ja tenniskentät ja niiden välissä olevan puiston suihkulähteellä. Samoin kävelytie, joka kulkee rannan viertä ennen puistoa. Siinä kävelevän turistin kimppuun hyökkäsi eilen iso musta uros ja näin revenneen lahkeen ja koiran hampaan jäljet siinä. Sama koira hyökkäsi tänään Kahya hotellin luona skootterilla ajavan miehen kimppuun, Utopiaa vai totta.
        Tällä koiralla ei ole korvassa punaista merkkiä, joka on leikatuilla koirilla.Tämän uroksen seurassa on pienempi narttu, jolla ei myöskään ole punaista korvamerkkiä.Olen itse yrittänyt soittaa tänään Demirtaksen useampaan kertaan että hakisivat koiran pois. Numero jatkuvasti varattu. Samoin sinne yritti eilen soittaa kuvaaja, joka näki tapahtuman.Oli asiakkaidensa kanssa kuvaamassa rannalla. Voit varmasti hoitaa pois päiväjärjestyksestä tämän ongelman. Kiitos siitä etukäteen.Jos haluat itse soittaa sinne voin antaa numeron. Kahya hotellin edessä asustaa yksi vanhempi punaisella korvamerkillä varustettu musta narttu, jonka saksalaiset vievät joka vuosi rokotettavaksi Demirtakseen suojellakseen turisteja.

Menepä itse katsomaan kiinniotettuja koiria Demirtakseen. Täyttä siellä on. Jos olet koskaan ollut talviaikana Alanyassa, niin tiedät varsin hyvin ettei ravintoloiden ja rantojen mennessä kiinni ole montaa paikkaa mistä koirille ja kissoille irtoaa ruokaa. Haluatko kuitit niistä ruokamääristä, joita on ostettu Kleopatran puolella oleville koirille ja kissoille talvella ja kiikutettu sinne. Hyväntahtoisia turisteja on antanut myös toimintaan euroja mutta myös heille, jotka ovat olleet pidempään hotelleissa on esitetty tosite, mihin rahat on käytetty. Halvin koiranruoka säkki on Metrossa 42liiraa. Sillä on ruokittu koiria ja kissoja viikon jatkaen sitä kuivalla leivällä, jota saatu auki olevista ravintoloista. Yksi sterilointi maksaa 300liiraa, josta itse on maksanut puolet silloin kun koiraa ei ole saatu vietyä Demirtakseen. Pieniä pentuja on tammi- helmikuussa kasapäin rannalla ja kaduilla. Legendaa vai?
        Totta turkkilaiset pitävät koiria saastaisena. Me ulkomaalaiset olemme pitäneet huolen oman kotikatumme katukoirista. Leikkauttaneet ne, pesseet, rokottaneet ja ruokkineet ne. Sama kissoilla.
        Samoin on käynyt sääliksi pieniä lapsia, jotka ovat päivä toisensa jälkeen vaakansa kanssa keräämässä rahaa perheelleen.
        Silmänsä voi sulkea kaikelta tällaiselta jos haluaa. Helppoahan jos on euroja tarpeeksi taskussa unohtaa eläimet ja pienet lapset kadulla.
        Jos turisteille sattuu jotain siitä nousee heti hirveä meteli. Ei ole paljon pyydetty jos jokainen pitää huolen että rabies rokotus on voimassa.

• samaa

mieltä canim 28 kanssa
        aikamoista tarinaa on nämä kirjoitukset
        itse olen käynyt kaksikymmenta yksi ( 21 ) kertaa alanyassa 28 vuoden aikana, ja oleillut siellä noin kaksi kuukautta per kerta.
        yhden kerran on kissa raapaissut sormesta,
        tapahtui ravintolassa ,kun en antanut kissalle lihapalaa. ( OMA VIKA )
        mitä tulee näihin muihin 00 00 kirjoitamiin tarinoihin, niin enpä näitä alle kirjoittaisi.
        kyllä mielestäni tietoa saa ja pitää antaa, mutta se täytyy perustua aina oikeaan tietoon
        alanya , vaikka onkin paikkana pieni, niin siellä on kuitenkin monenlaista asujaa ja eläjää,
        käytännön asiat selviävät matkaoppailta suurin piirtein, ja lisää saa kun tarpeeksi aktiivinen, kysele, kysele.
        lähden taas kerran kesäkuussa pariksi kuukautta alanyaan,
        morjestetaan tavattaess,
        kesää odotellessa, purkki efestä tsau !

• canim28
        ++00++ kirjoitti:

Menepä itse katsomaan kiinniotettuja koiria Demirtakseen. Täyttä siellä on. Jos olet koskaan ollut talviaikana Alanyassa, niin tiedät varsin hyvin ettei ravintoloiden ja rantojen mennessä kiinni ole montaa paikkaa mistä koirille ja kissoille irtoaa ruokaa. Haluatko kuitit niistä ruokamääristä, joita on ostettu Kleopatran puolella oleville koirille ja kissoille talvella ja kiikutettu sinne. Hyväntahtoisia turisteja on antanut myös toimintaan euroja mutta myös heille, jotka ovat olleet pidempään hotelleissa on esitetty tosite, mihin rahat on käytetty. Halvin koiranruoka säkki on Metrossa 42liiraa. Sillä on ruokittu koiria ja kissoja viikon jatkaen sitä kuivalla leivällä, jota saatu auki olevista ravintoloista. Yksi sterilointi maksaa 300liiraa, josta itse on maksanut puolet silloin kun koiraa ei ole saatu vietyä Demirtakseen. Pieniä pentuja on tammi- helmikuussa kasapäin rannalla ja kaduilla. Legendaa vai?
        Totta turkkilaiset pitävät koiria saastaisena. Me ulkomaalaiset olemme pitäneet huolen oman kotikatumme katukoirista. Leikkauttaneet ne, pesseet, rokottaneet ja ruokkineet ne. Sama kissoilla.
        Samoin on käynyt sääliksi pieniä lapsia, jotka ovat päivä toisensa jälkeen vaakansa kanssa keräämässä rahaa perheelleen.
        Silmänsä voi sulkea kaikelta tällaiselta jos haluaa. Helppoahan jos on euroja tarpeeksi taskussa unohtaa eläimet ja pienet lapset kadulla.
        Jos turisteille sattuu jotain siitä nousee heti hirveä meteli. Ei ole paljon pyydetty jos jokainen pitää huolen että rabies rokotus on voimassa.

No ei ne kyllä turistit ole ainoita, jotka niille koirille ruokaa vie. Ja lapsista vielä sen verran, että kyllä siellä monessa perheessä lapsista pidetään parempaa huolta kuin suomessa. On rajat ja rakkautta, toki se voi meistä "turisteista" näyttää hieman karummalta. Ja eihän se toki ole minustakaan oikein, että pikkulapset notkuvat yöt läpeensä kerjäämässä. Mutta kyllä jokaisella lapsella siellä koti on ja perhe (iso perhe) joka huolehtii.

Tarkoitin vain että miksi sun pitää koko ajan täällä kertoa noita juttujasi, joista osa ainakin eroaa aika pahasti omasta näkemyksestäni. ja kyllä olen ollut talviaikaan alanyassa... Ja kyllä sitä voi saada tauteja ihan suomessakin koiran puremasta, että en tajua miksi pelottelet ihmisiä täällä varomaan noita eläimiä siellä, koska kai nyt jokaisella on sen verran järkeä, ettei mene silittämään kulkukoiraa kuin omalla vastuullaan. Hei!! Maassa maan tavalla. Ja mua ei koskaan ole yksikään kulkukoira purrut tai edes käyttäytynyt agressiivisesti, vaikka olen siellä omankin koiran kanssa lenkkeillyt.

Ja jos kerran nyt asut siellä ja muutenkin sanot tietäväsi kaiken, niin en tajua miksi kerrot turkista neg. sävyyn. Maassa maan tavalla. Kannattaisi sitä sinunkin miettiä. Itse asun vain opiskelujeni takia suomessa (menen sinne heti töihin sairaalaan kunhan valmistun) ja mieheni asuu ja tekee töitä turkissa koko ajan.

Ja kyllä mieheni siskon lapset tekevät töitä alanyassa vanhempiensa kaupassa. mutta lapset voivat hyvin ja ovat iloisia ja onnellisia. Vaikka suomessa tuskin kenenkään lapset töitä tekisivät. Mutta ei siinä minusta ole mitään pahaa, siellä eletään muutenkin eri lailla kuin täällä, missä ruikutetaan joka asiasta ja lapset lellitään piloille, mutta oikeasti heistä ei kuitenkaan välttämättä välitetä.

Mutta anyway, eipä jakseta nyt tästä enempää jauhaa! Joten ei muuta kuin huivia tiukemmalle ja uutta alanyan kesäkautta kauhistelemaan:):) kuukauden päästä siellä jälleen;)

• kiitos1

auta kissoja ruokaa ja vettä please tosi kivoja ei mitään villejä hei

• Karoliina..

Ikäni olen koirien kanssa työskennellyt ja enpä ole koskaan tavannut koiraa joka puree ihmistä ihan tosta noin vaan huvikseen. Osa näistä alanyan koirista pelokkaita koska ihmiset/paikalliset itse potkineet niitä ja polttaneet sekä kivittäneet yms.

Itse vietin loka.marras. joulukuun alanyassa ja joka päivä syötin noita kulkukoiria. Käveltiin oman koiran ja kulkureiden jkanssa juuri tuossa koripallokentän tuntumassa. Yksikään ei purrut minua tai minun omaa pientä koiraani. Kilttejä ne ovat kun antaa olla rauhassa. Suomessa olen enemminkin tavannut koiria jotka käyvät toisten koirien kimppuun jos ovat vapaana.

Kissoistahan siellä pitää saksalaiset hyvää huolta ja kiva kuulla jos myös sinä olet vienyt eläinten auttamisessa kortesi kekoon.

Turkkilaiset itse pelkäävät ja inhoavat koiria ja siksi kohtelevat niitä huonosti (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta..). Turkkilaisten tapa kohdella eläimiä on yksi syy miksi en maahan enää toistaiseksi palaa jos ei työnantaja pakota töihin taas sinne.

Ja noista kerjäävistä lapsista sen verran, että ne on mustalaisten lapsia ja onhan se surullista katsottavaa eikä lapsen vika syntyä kusipäisille vanhemmille. Mutta hekin usein esittävät kurjempaa kuin ovat, koska kerran annoin eräälle miehelle muutaman kolikon yöllä kun istui "huumattu" lapsi sylissään kadulla. Niin seuraavana päivänä samainen mies oli lapsikatraan kanssa mäkkärillä syömässä.... että näin...

En ymmärrä kuka länsimaalainen ja Suomalainen jaksaa asua tuolla Alanyassa päivästä toiseen katselemassa sitä kaltoinkohtelua, valehtelua ja huijaamista kaiken lian ja paskan keskellä.

Mutta ihanaa että jotkut ihmiset välittävät eläimistä myös Alanyassa. Itsekin koitin varsinkin kissoja ruokkia ja ilmoitella/viedä eläinlääkärille haavoittuneita. Mutta se on loputon suo tuo kulkukissa ja koira-asia.

• surgheaa

Tosi on, että Turkissa, kuten melkein kaikissa muissakin eteläisemmissä maissa eläimiä kohdellaan hyödyn mukaan. Ei niitä huvikseen pidetä (tai ehkä nykyisin jo joitakin pidetään). Aivan kuten ennen Suomessakin oli, mutta ajat ovat muuttuneet. Kyllä on ikävä katsoa miten lapset kiusaavat ja kivittävät kissoja ja koiria, mutta kuulemani mukaan näin tekevät jotkut turistitkin, esim. tanskalaiset. Toisaalta näkee myös hyvin pidettyjä eläimiä, naapurissamme esim. on onnellinen koira, jota isäntä pitää todella hyvin. Koirat ovat vahteja tai paimenkoiria vuorilla, kissat taas hyödyllisiä hiirten hävittäjiä. Kaupunkikissat näyttävät aika surkeilta, mutta maaseudulla näkee lihavia kiiltäviä kissoja, jotka ovat selvästi jonkun talon hoteissa.
        Turkkilainenhan ei ota kait kissaa eikä koiraa missään tapauksessa sisälle eikä eläimet sitä odotakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      91
      1617
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      119
      1482
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      72
      1317
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      30
      1232
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      118
      1050
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      991
    7. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      46
      968
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      21
      940
    9. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      66
      828
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      46
      763
    Aihe