Dok. Toksovan kummit

Inkerin sukua

Keskiviikkona 18.3. klo 22.55 tulee TV-2:n ohjelma;
Dokumenttiprojekti Toksovan kummit.

6

1758

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Inkerin sukua

      Odotin vähän toisenlaista auttamisohjelmaa.
      Voi kun olisi ollut tärkeää haastatella näitä mummoja ja kysyä heidän nimiään ja syntymäpaikkojaan. Olisi voinut löytyä täällä sukuaan etsiville.
      Samoin näytettyjen paikkojen nimiä. Toxovan tietää, mutta ne muut, mitä ne olivat entisiltä nimiltään.
      Sama virhe tehdään muidenkin alueiden kuvauksissa. Ei niitä entisiä nimiä, joista vanhimmilla on vielä muistitietoa, nehän ne tuttuja ovat.

    • sattumalta katsellut

      Toksovan kummit onnistui kuitenkin tavoittamaan ihmisten hengellisen ja vähän myös maallisenkin hädän. Se järkytti ja sitten myös kosketti.

      • Järkyttynyt

        Minuakin ohjelma järkytti, mutta ehkä eri syystä. Ihmettelen, minkä takia suomalaiset uskovaiset katsovat oikeudekseen tehdä ristiretkiä ja jakaa ahdistusta ja pelkoa Inkerin mummoille. Eivät inkeriläiset niin kurjasti voi enempää henkisesti kuin aineellisestikaan, kuin ohjelma antoi ymmärtää. Useimmat ovat elämäänsä tyytyväisiä, vaikkeivät rikkauksissa kylvekään. On ikävää, että dokumenttiin oli poimittu ainoastaan takapihat.


      • Myös katsonut
        Järkyttynyt kirjoitti:

        Minuakin ohjelma järkytti, mutta ehkä eri syystä. Ihmettelen, minkä takia suomalaiset uskovaiset katsovat oikeudekseen tehdä ristiretkiä ja jakaa ahdistusta ja pelkoa Inkerin mummoille. Eivät inkeriläiset niin kurjasti voi enempää henkisesti kuin aineellisestikaan, kuin ohjelma antoi ymmärtää. Useimmat ovat elämäänsä tyytyväisiä, vaikkeivät rikkauksissa kylvekään. On ikävää, että dokumenttiin oli poimittu ainoastaan takapihat.

        Eiköhän se hätä ole siellä niillä ihmisillä ihan itsellään, ei minun mielestäni sitä niille oltu viemässä, vaan vapautusta siitä hädästä. Kuten huomasi, paljon oli vanhoja, joilla hätä nousee kuoleman lähentyessä.


      • Järkyttynyt
        Myös katsonut kirjoitti:

        Eiköhän se hätä ole siellä niillä ihmisillä ihan itsellään, ei minun mielestäni sitä niille oltu viemässä, vaan vapautusta siitä hädästä. Kuten huomasi, paljon oli vanhoja, joilla hätä nousee kuoleman lähentyessä.

        Katsoinpa ohjelman uudelleen. Heti ensi kommentteina saarnaaja kertoi olevansa esikoislestadiolainen ja tekevänsä lähetystyötä. Siitähän koko juttussa olikin kysymys eikä mummojen lohdutuksesta. Jokaisen vanhuksen luona puhuttiin synnistä ja kuolemasta.

        Yksi mummoista oli sen verran voimissaan, että uskalsi vastustaa. Keskustelu meni näin:

        Saarnaaja. Meistä ei löydy mitään hyvää….

        Mummo. Olen lukenut tämän (joku kirja) tällä viikolla. Olen lukenut jo kaksi tai kolme kertaa. Se niin kuin tuomitsee minun kaikki. Sieltä kun luen, saan käsityksen, että en ole sellainen kuin täytyy olla.

        Saarnaaja. Se on hyvä, että säilyy sellainen käsitys.

        Mummo. Kyllä minä sitäkin ymmärrän, mutta on niin kuin tuomio koko ajan.

        Saarnaaja. Saat olla vapaa Jumalan lapsi.

        Mummo. En tiedä. Olen ajatellut. Se antaa sellaisen käsityksen….

        Saarnaaja. Mutta meidän täytyy uskoa, mitä raamutussa lukee.

        Mummo. Antaa sen nyt olla....

        Kyllä tämä on mielestäni enemmän pelottelua ja tuomitsemista kuin ilosanomaa.


      • hädän ja ahdistuksen
        Järkyttynyt kirjoitti:

        Katsoinpa ohjelman uudelleen. Heti ensi kommentteina saarnaaja kertoi olevansa esikoislestadiolainen ja tekevänsä lähetystyötä. Siitähän koko juttussa olikin kysymys eikä mummojen lohdutuksesta. Jokaisen vanhuksen luona puhuttiin synnistä ja kuolemasta.

        Yksi mummoista oli sen verran voimissaan, että uskalsi vastustaa. Keskustelu meni näin:

        Saarnaaja. Meistä ei löydy mitään hyvää….

        Mummo. Olen lukenut tämän (joku kirja) tällä viikolla. Olen lukenut jo kaksi tai kolme kertaa. Se niin kuin tuomitsee minun kaikki. Sieltä kun luen, saan käsityksen, että en ole sellainen kuin täytyy olla.

        Saarnaaja. Se on hyvä, että säilyy sellainen käsitys.

        Mummo. Kyllä minä sitäkin ymmärrän, mutta on niin kuin tuomio koko ajan.

        Saarnaaja. Saat olla vapaa Jumalan lapsi.

        Mummo. En tiedä. Olen ajatellut. Se antaa sellaisen käsityksen….

        Saarnaaja. Mutta meidän täytyy uskoa, mitä raamutussa lukee.

        Mummo. Antaa sen nyt olla....

        Kyllä tämä on mielestäni enemmän pelottelua ja tuomitsemista kuin ilosanomaa.

        niin tehtiin esimerkiksi toisen maailmansodan jälkeen. Silloin saalistaivat lahkolaiset Suomessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe