Keskiviikkona 18.3. klo 22.55 tulee TV-2:n ohjelma;
Dokumenttiprojekti Toksovan kummit.
Dok. Toksovan kummit
6
1829
Vastaukset
- Inkerin sukua
Odotin vähän toisenlaista auttamisohjelmaa.
Voi kun olisi ollut tärkeää haastatella näitä mummoja ja kysyä heidän nimiään ja syntymäpaikkojaan. Olisi voinut löytyä täällä sukuaan etsiville.
Samoin näytettyjen paikkojen nimiä. Toxovan tietää, mutta ne muut, mitä ne olivat entisiltä nimiltään.
Sama virhe tehdään muidenkin alueiden kuvauksissa. Ei niitä entisiä nimiä, joista vanhimmilla on vielä muistitietoa, nehän ne tuttuja ovat. - sattumalta katsellut
Toksovan kummit onnistui kuitenkin tavoittamaan ihmisten hengellisen ja vähän myös maallisenkin hädän. Se järkytti ja sitten myös kosketti.
- Järkyttynyt
Minuakin ohjelma järkytti, mutta ehkä eri syystä. Ihmettelen, minkä takia suomalaiset uskovaiset katsovat oikeudekseen tehdä ristiretkiä ja jakaa ahdistusta ja pelkoa Inkerin mummoille. Eivät inkeriläiset niin kurjasti voi enempää henkisesti kuin aineellisestikaan, kuin ohjelma antoi ymmärtää. Useimmat ovat elämäänsä tyytyväisiä, vaikkeivät rikkauksissa kylvekään. On ikävää, että dokumenttiin oli poimittu ainoastaan takapihat.
- Myös katsonut
Järkyttynyt kirjoitti:
Minuakin ohjelma järkytti, mutta ehkä eri syystä. Ihmettelen, minkä takia suomalaiset uskovaiset katsovat oikeudekseen tehdä ristiretkiä ja jakaa ahdistusta ja pelkoa Inkerin mummoille. Eivät inkeriläiset niin kurjasti voi enempää henkisesti kuin aineellisestikaan, kuin ohjelma antoi ymmärtää. Useimmat ovat elämäänsä tyytyväisiä, vaikkeivät rikkauksissa kylvekään. On ikävää, että dokumenttiin oli poimittu ainoastaan takapihat.
Eiköhän se hätä ole siellä niillä ihmisillä ihan itsellään, ei minun mielestäni sitä niille oltu viemässä, vaan vapautusta siitä hädästä. Kuten huomasi, paljon oli vanhoja, joilla hätä nousee kuoleman lähentyessä.
- Järkyttynyt
Myös katsonut kirjoitti:
Eiköhän se hätä ole siellä niillä ihmisillä ihan itsellään, ei minun mielestäni sitä niille oltu viemässä, vaan vapautusta siitä hädästä. Kuten huomasi, paljon oli vanhoja, joilla hätä nousee kuoleman lähentyessä.
Katsoinpa ohjelman uudelleen. Heti ensi kommentteina saarnaaja kertoi olevansa esikoislestadiolainen ja tekevänsä lähetystyötä. Siitähän koko juttussa olikin kysymys eikä mummojen lohdutuksesta. Jokaisen vanhuksen luona puhuttiin synnistä ja kuolemasta.
Yksi mummoista oli sen verran voimissaan, että uskalsi vastustaa. Keskustelu meni näin:
Saarnaaja. Meistä ei löydy mitään hyvää….
Mummo. Olen lukenut tämän (joku kirja) tällä viikolla. Olen lukenut jo kaksi tai kolme kertaa. Se niin kuin tuomitsee minun kaikki. Sieltä kun luen, saan käsityksen, että en ole sellainen kuin täytyy olla.
Saarnaaja. Se on hyvä, että säilyy sellainen käsitys.
Mummo. Kyllä minä sitäkin ymmärrän, mutta on niin kuin tuomio koko ajan.
Saarnaaja. Saat olla vapaa Jumalan lapsi.
Mummo. En tiedä. Olen ajatellut. Se antaa sellaisen käsityksen….
Saarnaaja. Mutta meidän täytyy uskoa, mitä raamutussa lukee.
Mummo. Antaa sen nyt olla....
Kyllä tämä on mielestäni enemmän pelottelua ja tuomitsemista kuin ilosanomaa. - hädän ja ahdistuksen
Järkyttynyt kirjoitti:
Katsoinpa ohjelman uudelleen. Heti ensi kommentteina saarnaaja kertoi olevansa esikoislestadiolainen ja tekevänsä lähetystyötä. Siitähän koko juttussa olikin kysymys eikä mummojen lohdutuksesta. Jokaisen vanhuksen luona puhuttiin synnistä ja kuolemasta.
Yksi mummoista oli sen verran voimissaan, että uskalsi vastustaa. Keskustelu meni näin:
Saarnaaja. Meistä ei löydy mitään hyvää….
Mummo. Olen lukenut tämän (joku kirja) tällä viikolla. Olen lukenut jo kaksi tai kolme kertaa. Se niin kuin tuomitsee minun kaikki. Sieltä kun luen, saan käsityksen, että en ole sellainen kuin täytyy olla.
Saarnaaja. Se on hyvä, että säilyy sellainen käsitys.
Mummo. Kyllä minä sitäkin ymmärrän, mutta on niin kuin tuomio koko ajan.
Saarnaaja. Saat olla vapaa Jumalan lapsi.
Mummo. En tiedä. Olen ajatellut. Se antaa sellaisen käsityksen….
Saarnaaja. Mutta meidän täytyy uskoa, mitä raamutussa lukee.
Mummo. Antaa sen nyt olla....
Kyllä tämä on mielestäni enemmän pelottelua ja tuomitsemista kuin ilosanomaa.niin tehtiin esimerkiksi toisen maailmansodan jälkeen. Silloin saalistaivat lahkolaiset Suomessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä521916Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651668Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411347Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2191278Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3381163- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3151075Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271067