Hei!
Olen 27 vuotias ja olen ollut työelämässä n. 12 vuotta. Nyt alkaa tuntua että olisin löytänyt sellaisen alan jota haluaisin koulunpenkille lähteä lukemaan.
Minulla on avopuoliso ja talolaina (ei mikään mahdottoman suuri).
Vakituinen työpaikka suht. hyvällä palkalla.
Mutta kaipaan jo kovasti muutosta työhöni...
Ainoa mikä askarruttaa on tulot. Koska jos saan opiskellessa vain sen 240€ - verot!??! (tai jotain sinne päin) opintotukea, niin sillä ei kyllä paljoa pakollisia ylläpitokuluja maksella ja avopuolison tilitkään ei kaikkeen veny...
Koulu johon haluaisin hakea tarjoaa kyllä ilmaisen asumisen ja ruoan 3 x päivässä, mutta siltikin...
Onkohan sit mahdollista saada vielä jotain tukiaisia jne... lapsia meillä ei ole....
Entä sitten kesälomat? Jos ei mistään saa kesätöitä...huoh...niin paljon muttia matkassa jotka haluaisi saada selville :-/
Liittokaan ei taida mitään maksella jos lähtee opiskelemaan....
Ihmetyttää kyllä että täällä suomessa toitotetaan että opiskelkaa mutta sitten sitä tuetaan niin huonosti.... Aikuiskoulutuksen puolella ja oppisopimuksella ei minua kiinnostavaa alaa juuri ole tarjolla.
Ystävällisesti kiittäen ammattia haluava
Kahden vaiheilla lähteäkkö vai eikö....
7
340
Vastaukset
- Toimeentulo mietityttää
Opintolainaa en haluaisi ottaa....
- Toimeentulo mietityttää
Kävinpä vielä pankissa kyselemässä... Niin siellä oltiin aika mukavia... Onnistuisi jopa lainan hoito niin että koulun ajan (3 vuotta) makselisi vain korkoja joten käteen jäisi enemmän ruokarahaa jo niin...
Näin ne asiat pikkuhiljaa alkaa selkeytyä....
:) ehkä kohta opiskelija
- verrattuna moniin maihin
Minä asun Australiassa, ja lähtisin heti opiskelemaan, jos täällä olisi niin kuin Suomessa, että saisi ilmaisen koulutuksen ja ruuan ja vielä rahaakin päälle. Täällä opiskelu maksaa, ruoka samoin kaikissa kouluissa, eikä valtiolta saa käytännöllisesti katsoen yhtään mitään.
Sinuna minä kyllä menisin. Ei se raha sitä paitsi kaikea merkitse. Kyllä sitä oppii tulemaan toimeen vähemmälläkin.- Toimeentulo mietityttää
mutta, ei nää ihan perus elämiskulutkaan ole ihan vähäisimmät... laina 500€, sähkö 100€, matkakulut koulun ja kodin välillä 250€, öljy taloon 150€, vakuutukset/tv-lupa 150€, koiran ja kissanhoitoon n. 60€ on jo 1210€ kuussa.
tuloista jäisi enää vain 300€ ruokaan ja tuntuu kyllä aika vähältä...ruokakaan kun ei ihan ilmasta nykyään ole.
Toisaalta, yhdelle ihmiselle käytännössä vain tarviisi ruoat ostaa, kun itse söisin koulussa arkena...vain viikonloppuisin kotona.
Nyt ei varsinaisesti tarvii mitään hankintojakaan kotiin tehdä...Isompia ainakaan jos ei mikään vain hajoa...
Ja toisaalta täytyyhän elämässä riskejäkin ottaa... Sait kyllä puntaria kallistumaan opiskelun kannalle !!! :) - pekkaaaaaaa
Toimeentulo mietityttää kirjoitti:
mutta, ei nää ihan perus elämiskulutkaan ole ihan vähäisimmät... laina 500€, sähkö 100€, matkakulut koulun ja kodin välillä 250€, öljy taloon 150€, vakuutukset/tv-lupa 150€, koiran ja kissanhoitoon n. 60€ on jo 1210€ kuussa.
tuloista jäisi enää vain 300€ ruokaan ja tuntuu kyllä aika vähältä...ruokakaan kun ei ihan ilmasta nykyään ole.
Toisaalta, yhdelle ihmiselle käytännössä vain tarviisi ruoat ostaa, kun itse söisin koulussa arkena...vain viikonloppuisin kotona.
Nyt ei varsinaisesti tarvii mitään hankintojakaan kotiin tehdä...Isompia ainakaan jos ei mikään vain hajoa...
Ja toisaalta täytyyhän elämässä riskejäkin ottaa... Sait kyllä puntaria kallistumaan opiskelun kannalle !!! :)Opiskelu nyt kiinnostas. Mut mul on viel se tilanne, että sekä minä ja emäntä opiskeltas sit samaa aikaa. Lainaa olis, sun muuta.Kai se on kouluun lähettävä. Parempi myöhää ko ei millonkaan. Eletää sit muutama vuos pummilla :D
Ps. Onks kenel tietoo et mil todistuksel haetaa jos tuo viimosin todistus on ammatillinen. Ei ainaka tos yhteishaus voi sil hakee. Pitääko hakee peruskoulun päättötodistuksella. Saako mitää lisäpisteitä, jos ammattitutkinto on jo? - afsdfs
pekkaaaaaaa kirjoitti:
Opiskelu nyt kiinnostas. Mut mul on viel se tilanne, että sekä minä ja emäntä opiskeltas sit samaa aikaa. Lainaa olis, sun muuta.Kai se on kouluun lähettävä. Parempi myöhää ko ei millonkaan. Eletää sit muutama vuos pummilla :D
Ps. Onks kenel tietoo et mil todistuksel haetaa jos tuo viimosin todistus on ammatillinen. Ei ainaka tos yhteishaus voi sil hakee. Pitääko hakee peruskoulun päättötodistuksella. Saako mitää lisäpisteitä, jos ammattitutkinto on jo?Kuulostaa yhtälö aika vaikealta, mikäli emännän tulot ei riitä asumisen kuluja kattamaan. Siihen on syynsä, miksi opiskelijat asuvat homeisissa soluasunnoissa eivätkä omakotitaloissa. Tulot ei yksinkertaisesti riitä muuhun. Opintolaina on yksi mahdollisuus saada lisätuloja, mutta ehkä sekään ei noihin kuluihin riitä. Toinen vaihtoehto on tehdä työtä opiskelun ohella. Oikean ammatin omaavana voit hyvinkin tienata tarpeeksi, jos vain työnantajallesi osa-aikais-järjestelyt sopivat. Kolmas vaihtoehto olisi raa'asti pistää talo myyntiin, ja muuttaa edullisempaan asuntoon ja opiskelupaikan lähelle, niin matkakuluissakin säästää.
Jossain kuitenkin joutuu tinkimään, tuollaiseen tilanteeseen räätälöityjä ylimääräisiä tukia ei ole olemassa. - Toimeentulo mietityttää
pekkaaaaaaa kirjoitti:
Opiskelu nyt kiinnostas. Mut mul on viel se tilanne, että sekä minä ja emäntä opiskeltas sit samaa aikaa. Lainaa olis, sun muuta.Kai se on kouluun lähettävä. Parempi myöhää ko ei millonkaan. Eletää sit muutama vuos pummilla :D
Ps. Onks kenel tietoo et mil todistuksel haetaa jos tuo viimosin todistus on ammatillinen. Ei ainaka tos yhteishaus voi sil hakee. Pitääko hakee peruskoulun päättötodistuksella. Saako mitää lisäpisteitä, jos ammattitutkinto on jo?Onnea sille yritykselle....
Pitäs vaan löytää joku keltä pummia :-D
Vanhemmilta kun se ei oikeen enää onnistu....
Mutta tsemppiä teille :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä3524491Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1462538Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822146- 1451690
- 261227
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!441222- 351178
- 791101
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!3451045Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein1431029