Olen tässä koko talven laitellut yhden lapsen suksia kisoihin. Niitä on tullut aika reippaasti, hyvä talvi ku on ollut. Joulukuusta ihan viime viikonloppuun, jolloin oli viimeiset ja sain "luvan" laittaa sukset (4 paria) kesäkuntoon. Äitinsä lupasi korvata vaivan ja kulut. Ja halusi viimeisen päälle olevat fluoripinnoitteet sun muut tenavan suksiin, usein laitettiin kahdet parit/kisa.
Selvyyden vuoksi olen ostanut heille omat aineet,jotka laitoin pussiin ja luovutin suksien kanssa takaisin, välineet ovat olleet minulta. Noh, pelkästään aineisiin oli mennyt yli 400 euroa, toki puolet parkuista ja napeista on käyttämättä ja niitä voi käyttää ensi talvena. Aikaa on laskujeni mukaan mennyt parikymmentä, ehkä jopa 30 tuntia kisoja siis aika monet), Sanoin että 500 riittää, jolloin minulle jäisi sähköön ja välinekorvauksiin ja omaan vaivaan reilut 50 euroa. En tiedä ymmärsikö kun esitin laskut voiteista ja sanoin, että ne ovat nyt suurelta osin valmiina. Olen vielä käyttänyt omistani perusparkkuja, matalafluorisia ja joitakin pitovoiteita.
Ämmä päästi kauhean porun, että EI VOI OLLA NOIN KALLISTA! Maksoi mutta on valitellut pitkin kyliä minkälainen ryöstäjä olen. Ensi talvena saa etsia uuden voitelijan!
Pyysinkö mielestänne liikaa?
Hämmästyttää
14
2284
Vastaukset
- dsaadsdas
ämmä. Älä vaan ensi talvena voitele tuommoselle porukalle mitään. Minä otan kertakilpavoitelusta jos kaverilla omat aineet 10 ekeä ja ei ole valitelleet kalleutta. Laskeppa jos 1000 watin rauta päällä sen ajan mitä olet voidellut niin ei maha tuo 50 riittää edes siihen.
- hiihtäjänisä
Kyllä pyyntösi on ihan kohillaan. Pysyhän kuitenkin tytön hiihdon parissa, kun siitä tunnut ymmärtävän. Se palkitsee kyllä jatkossa niin kuin varmaan tiedätkin. Ämmät valittaa, karavaani kulkee. Hyvää jatkoa!
- voitelijaaaaa
ei ole paha hinta koko kauden voiteluista todellakaan. asiaan perehtymättömän voi kylläkin olla vaikea käsittää miten kalliiksi fluorikilpavoitelu oikeasti tulee.
- ensikaudeksi
siklit ja raudat. Alle 100 e välineet ja kustannus alle 2 e / paria kuntoonlaitossa. Luistaa eikä tarvitse tuskailla kelien kanssa. Laskuta vaikka 100 kaudesta.
- minuakin
tuo asia, että et kauden alkaessa osannut esittää mitään arviota kuluista.
Pienemmistäkin menoeristä yleensä puhutaan ja haetaan edullisimpia vaihtoehtoja.
Vai oliko peräti tarkoitus päästä vähän näpäyttämään?
Nyt sitten ämmittelet täällä ja tukea tulee.
Joku säestäjä jo arveli, että viisikymppiä ei riitä edes voitelussa
käytettyyn sähköön!!! Epäilyttää se laskutaito niissä muissakin kuluissa.
Lyhyitä kilpailuja hiihtävä lapsi ei hyödy kaikkein kalleimmista
voiteluaineista mitään eikä voitelu maksa yhtä paljon kuin kymmeniä
kilometrejä kilpaa hiihtävällä aikuisella.
Voitelin talven mittaan useamman lapsen sukset myös klpailujen
ulkopuoliseen hiihtoon, mutta en saanut läheskään tuollaisia
rahoja kulumaan.- "Voidepuikko"
voi ehdottaa sille äipälle, että hinta vähintään puolittuu, jos vähän ymmärtäs antaa piparia siinä voitelusession aikana. Luultavasti sen äijä on noissakin hommissa ihan tumppu, kun ei kakaroillensa saa hapuloita kuntoon muutaman kilometrin matkalle eli oletko edes kysynyt...????
- Kummastuttaa ö
Jäi tuossa kirjoittamatta seuraavaa: Sanoin kyllä kauden aluksi, että kisavoitelu maksaa n. 20-30/kisa/suksipari. Sanoin vielä, että kun hintaa on vaikea arvioida, niin hankkisiko rouva tarpeelliseksi katsomansa tarvikkeet itse ja toisi minulle, käytän niitä. Ko rouva kauhisteli, että ei hän ymmärrä niistä mitään, hanki sinä vaan, kyllä hän maksaa. Kysyin vielä että haluaako rouva todella kalleimmasta päästä olevan kisavoitelun korkeafluorisilla parkuilla ja fluorinapeilla ja takuulla kerroin mitä HF parkku maksaa, napista puhumattakaan.
Ja mitä laskutaitoon tulee, niin minulla on kyllä kuitit ostamistani tarvikkeista. Ynnäys onnistui kalkulaattorilla oikein hyvin.
Ja tää lapsi hiihtää jo 3-5 km:n matkoja että varsinkin nyt kevätkeleillä niistä oli oikeasti hyötyä, pääsi hopeasompaankin ja hyvin pärjäsi siellä. Já kun minä teen työn niin teen sen kunnolla kunnollisilla välineillä. Ja jätin minäkin välivoitelut pois; esim vedin suoraan sinisen tai vihreän päälle HF parafiinin ja siihen pinnoitteen. Joskus LF parafiinikin riitti pinnoitteen kanssa. Mutta kun kisoja käytiin usin viikon välein, väliin kahdetkin viikonlopussa ja välillä laitettiin jopa kahdet sukset, niin kuluuhan sitä ainetta!
Minä kuitenkin en ajatellut ihan hyvää hyvyyttäni voidella toisten suksia ja vielä omalla kustannuksellani. Nytkin varmaan tuo pakkasen puolelle jäi, kun ottaa huomioon että käytin myös omia aineita, kun ihan kaikkea en viitsinyt tai huomannut toiselle ostaa. Lisäksi sähkökulut ja kuluuhan ne välineetkin. Että omasta ajasta en varmaan saanut mitään korvausta. No, mielelläni sitä lahjakasta lasta autan, mutta kun tuo äiti-ihminen ei oikein tajua mitä kilpahiihto maksaa. Ei ainakaan oo kiva kuunnella kun pitkin kyliä haukkuu mikä ryöstäjä sitten olinkaan. - kunnolla
Aloittajahan mainitsi että fluorit laitettiin nimenomaan äidin pyynnöstä. Ja mistä teidät minkä ikäisestä lapsesta on kyse. Kyllä jo 12-13 vuotiaalla pitää olla kisoissa kunnon luisto. Eikä sitä saada kynttilällä.
Ja vaikkei laittaisikaan ihan viimeisintä pulverivoitelua, niin rahaa kuluu vaikkapa näin
-Paria laatua fluoritonta pohjavoiteluihin a 10 euroa paketti
- LF-voidetta 3 kelille a 20 euroa/paketti
- HF-voidetta 4 kelille a 50 euroa/paketti.
PS: Jos sitä sähkö kuluu raudan lämmittämiseen 50:llä, niin pitää olla melkoinen rauta(=sähkökiuas):) - tosimestari
kunnolla kirjoitti:
Aloittajahan mainitsi että fluorit laitettiin nimenomaan äidin pyynnöstä. Ja mistä teidät minkä ikäisestä lapsesta on kyse. Kyllä jo 12-13 vuotiaalla pitää olla kisoissa kunnon luisto. Eikä sitä saada kynttilällä.
Ja vaikkei laittaisikaan ihan viimeisintä pulverivoitelua, niin rahaa kuluu vaikkapa näin
-Paria laatua fluoritonta pohjavoiteluihin a 10 euroa paketti
- LF-voidetta 3 kelille a 20 euroa/paketti
- HF-voidetta 4 kelille a 50 euroa/paketti.
PS: Jos sitä sähkö kuluu raudan lämmittämiseen 50:llä, niin pitää olla melkoinen rauta(=sähkökiuas):)sähkökiukaalla. Kyllä sulaa parkku ja pulverit hyvin.
- itse tekemään
Jos ei kerran rouvaa miellytä, opettelisi ite tekemään. Tosin aivan liian monella naisellahan on se asennevamma, että en opettele ja sitten naristaan, että maksaa ja diipadaapa.
Noh, itse olen kyllä sitä mieltä, että pienillä junnuilla pitäisi olla vain perusvoiteet käytössä, jotta kaikilla olisi mahdollisimman tasapuoliset mahdollisuudet harrastaa hiihtoa tulotasoon katsomatta. Fluorivoitella, pulvereilla, napeilla ehtii sitten harrastaa myöhemmässäkin vaiheessa... - kiittämättömyys
on maailman palkka.
tämmöisille narisijamammoille pitäisi laittaa siksi ja rauta käteen ja sanoa, että paas voidellen. sitten sen jälkeen sanoa, kattohan ympärille ja paa marssien kauppaan ostamaan mitä näet: voiteluteline, rauta, siklit, harjat ja ne voiteet!
minä olen ottanut linjan voitelupyynnöissä, että pari kertaa teen, sen jälkeen opastan, ellei ole halua oppia, good bye! kaikille jotka valittavat ettei ole aikaa ja välineitä kerron että ihan yhtä paljon tai vähän on aikaa minullakin ja ne välineet on itse kukin hankkinut itselleen.
kukaan ei ansaitsemismielessä ala suksia rasvaamaan muille, kun useimmiten ei siitä touhusta itselle jää kuin tekemisen riemu. - maalainen87
JUST SANOIN että se pitoteippi muutmana euron talven loppualesita riittää hiihtämisiis koko talveks ja sillä saa useimmat sukset! älytötnä nykyajan kaupunklaistolloutta teillä
- kohtuus kaikessa
kun puhutaan kilpahiihdosta, vaikka kyseessä olisikin lasten sukset. Tämä hullua touhuu kommentin tapa on paras tapa tappaa hyvä harrastus alkuunsa. Sellaista intoa ei ole kenelläkään, että kisasta toiseen tulee hiihtämään syksyllä laitetuilla pitoteipeillä ja löytää itsensä tulosluettelon hänniltä kerta toisensa jälkeen. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että perusvoitelu lf palalla on jo riittävä aika pitkälle.
- puuhaa voitelu.
Mun mielestä 500e olis pelkästään käytetystä ajasta sitten tietysti voiteet päälle. Tee selväks sille lehmälle mitä nää hommat maksaa ja käsket sen pitää turpansa kiinni siellä kylillä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235913- 602037
- 271499
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2411284- 741145
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691138Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531117- 511072
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1441067Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58995