Olen pidemmän aikaa seuraillut keskusteluja ja ilmoituksia kääpiökoirista, koska olen itse sellaista harkitsemassa. Olosuhteden pakosta, minun on otettava pikku koira ja erittäin mielelläni sellaisen elämääni haluankin. Jatkuvasti vaan saa lukea milloin mistäkin ongelmista, kuten sisäsiisteydestä (eivät opi?) tai haukunnasta yms. Kuulostaa jotenkin uskommattomalta, että se olisi niin rodusta kiinni. Uskon tai ainakin haluan uskoa, että oikealla kärsivällisellä kasvatuksella , myös kääpiökoirasta saa yhteiskuntakelpoisen otuksen?
Kertokaahan kokemuksianne.
Kääpiökoirien "ongelmat", totta vai tarua?
14
1670
Vastaukset
- harkinnassa
Niin ja poikien merkkailut??
- oo kuullu
minkään muun kääpiörodun harrastavan tota sisäsiisteyttömyyttä yleisesti ottaen, kuin sihujen.
ittellä on kleini joka kyllä on täydellisen sisäsiisti, eikä toi kovin iso ole;)
- Amandax
Minä ainakin luulen, että meidän kääpiökoirien omistajien ongelmana on vain laiskuus. Sisäsiisteyden kohdalla on paljon ikävämpää, kun iso koira pissaa kunnon lätäkön, kun taas näiden pienten "lirut" on helpommin siivottavissa. Motivaatio kouluttaa iso koira kunnolla sisäsiistiksi voi olla suurempi kuin pienen kohdalla ;-) Samoin haukku-äänen kanssa. Ja hihnassa vetämisen ja muunkin "riekkumisen". Pienelle annetaan enemmän anteeksi, mikä ei siis ole aina hyvä asia.
Kuitenkin pienet on ihan yhtä oppivaisia, se on meistä ihmisistä kiinni :-) Onnea "kirpun" hankintaan!- merkkailu
Ei muuten ole sitten laiskuudesta kiinni chihujen merkkailu-ongelmat. Merkkailu ja sisäsiisteys on kaks ihan eri asiaa. Meidän chihu-poika oppi kyllä ihan hyvin sisäsiistiksi. Kunnes yhtäkkiä alkoi löytymään merkkailuläikkiä sohvan reunasta, jopa sängyn päällä olleista puhtaiden pyykkien kasasta. Se loppui kun koira leikattiin. Nyt jaksaa vaikka kymmenen tuntia pidätellä jos sattuu joskus harvoin venymään niin pitkäksi ulkoiluväli.
- ongelmia
ole meillä ollut kääpiömäyräkoiran kanssa.
Ei se koosta ole kiinni, jos vaikka rodusta olisikin. Mutta ylivoimaisesti eniten se riippuu hihnan toisesta päästä eli sinusta.- kiva kuulla,
, että kokemukset ovat olleet hyviä. Näistä ongelmista olen kuullut nimenomaan ehkä chihujen kohdalla..ja toyterrierien kanssa. Itse harkitsen nimenomaan näiden kahden risteytystä:)
Jokainen koira on yksilö ja ongelmia varmaan ilmenee, mutta en usko ettei mikään olisi kitkettävissä pois?
- chihuilija
Oma chihuni haukkuu vain leikkiessä ja silloinkin hyvin vähän. Ei siis todellakaan mikään räksyttäjä. Ulkona on käynyt alusta asti, mutta silti tulee sisälle välillä jos olen töissä ollut pitkään.
Itsestä ja omasta viitseliäisyydestä se on aika pitkälti kiinni, kuinka yhteiskuntakelpoinen pennusta tulee.:) Tsemppiä! - harjis-poika
Minuakin aikanaan varoiteltiin, kun hankin harjispojan, että olisi mukamas hankala opettaa sisäsiistiksi ja olisi myös kova merkkailemaan sisälle.
Asia ei kuitenkaan pitänyt paikkaansa, poika oppi täysin sisäsiistiksi 4½ kk ikäisenä. Kakkojakaan ei sisälle tehnyt pentuaikanaan kun vain neljä kertaa.
Koskaan ei ole missään sisätiloissa ollut merkkaamisen tarvetta.
Postiluukun kolahdukselle ja ovikellon soitolle pitää kyllä ärähtää, mutta muulloin ei oikeastaan hauku lainkaan, ei edes toisille koirille.
Aiemmin minulla on ollut isompien rotujen koiria ja niiden sisäsiisteyden opettamiseen on mennyt huomattavasti pitempi aika, kuin tämän pienen kaverini. - Näin..
Chihu uros. Ei merkkaa ei räksytä. Eikä ole ollut mitään ongelmaa. Yhdyn Amandaxen kirjoitukseen. Laiskuus voittaa pikku koirien kohdalla. Ei tule edes pikku pisuja vaikka on monta tuntia yksin 6-8h Että tämöistä meillä. Onnea koiran etsintään. /Chihu Omistaja
- kääkkänarttu
mulla on n. 7kk ikäinen kääkkänarttu ja ei ole vielä täysin sisäsiisti, jos olen koulussa sen 7-8h niin pissat ja kakat on vastassa käytävässä melkeinpä aina. Muuten ei sisälle pissaa eikä kakkaa. Käytän koiran ulkona n. 5-7 kertaa päivässä. eli tarpeeksi kyllä pääsee pihalle eikä ole tosiaankaan omistajan laiskuudesta kiinni. Luulen että kuitenkin tuo sisälle pissaaminen on mun koiran kohdalla mielen osoittamista, kun jää niin pitkäksi aikaa yksin kotia.
Mulla on aikasemmin ollu labbiksia, ja ne olleet 4kk ikäisenä jo täysin sisäsiistejä, eli joo mun mielestä kyl pienet rodut on vaikeampia opettaa sisäsiistiksi kuin isommat, tiiä sitte mistä se johtuu. Monet tutut joilla on myös kääkkiä ovat sanoneet että jotkut ovat olleet vasta 2 vuoden iässä täysin sisäsiistejä. Mutta eroja koirissa tosin on. Omalla koiralla alkoi nyt juoksut ja jotenkin sen myötä alkanut tuo sisälle pissaaminen melkein kokonaan loppumaan.
Se on mun mielestä taas aivan puppupuhetta, että kaikki kääpiörodut olisivar haukkuherkkiä, PASKAT! Meillä tyttö murahtaa vaan pienesti postin tullessa tai ovikellon soidessa, muuten ei kotona hauku, ei myöskään ole ikinä haukkunut muille koirille tai ihmisille pihalla. Se on kitkettävissä pois, kuhan vaan omistajalla riittää mielenkiintoa siihen. Pieni koira; etenkin kääpiöpinseri on iso koira pienessä koossa, muistakaa se ! :) ei kannata aliarvioida vain koiran koon perusteella koulutuksen tasoa ja määrää, pienet koiratkin tarvitsevat samanlaiset koulutuksen kuin isotkin !
Mut aivan mahtava on kyl mun koira, en kyl vaihtais mihinkää :) - Fannytar
kääkkänarttu kirjoitti:
mulla on n. 7kk ikäinen kääkkänarttu ja ei ole vielä täysin sisäsiisti, jos olen koulussa sen 7-8h niin pissat ja kakat on vastassa käytävässä melkeinpä aina. Muuten ei sisälle pissaa eikä kakkaa. Käytän koiran ulkona n. 5-7 kertaa päivässä. eli tarpeeksi kyllä pääsee pihalle eikä ole tosiaankaan omistajan laiskuudesta kiinni. Luulen että kuitenkin tuo sisälle pissaaminen on mun koiran kohdalla mielen osoittamista, kun jää niin pitkäksi aikaa yksin kotia.
Mulla on aikasemmin ollu labbiksia, ja ne olleet 4kk ikäisenä jo täysin sisäsiistejä, eli joo mun mielestä kyl pienet rodut on vaikeampia opettaa sisäsiistiksi kuin isommat, tiiä sitte mistä se johtuu. Monet tutut joilla on myös kääkkiä ovat sanoneet että jotkut ovat olleet vasta 2 vuoden iässä täysin sisäsiistejä. Mutta eroja koirissa tosin on. Omalla koiralla alkoi nyt juoksut ja jotenkin sen myötä alkanut tuo sisälle pissaaminen melkein kokonaan loppumaan.
Se on mun mielestä taas aivan puppupuhetta, että kaikki kääpiörodut olisivar haukkuherkkiä, PASKAT! Meillä tyttö murahtaa vaan pienesti postin tullessa tai ovikellon soidessa, muuten ei kotona hauku, ei myöskään ole ikinä haukkunut muille koirille tai ihmisille pihalla. Se on kitkettävissä pois, kuhan vaan omistajalla riittää mielenkiintoa siihen. Pieni koira; etenkin kääpiöpinseri on iso koira pienessä koossa, muistakaa se ! :) ei kannata aliarvioida vain koiran koon perusteella koulutuksen tasoa ja määrää, pienet koiratkin tarvitsevat samanlaiset koulutuksen kuin isotkin !
Mut aivan mahtava on kyl mun koira, en kyl vaihtais mihinkää :)Minulla on just 2v täyttänyt käppänä narttu. Oppi siistiksi 4kk vanhana. Nyt joutuu olemaan 10kin tuntia yksin kotona, eikä merkkejään jätä, vaan jaksaa odottaa ulospääsyä. Jos on ns "koiranilma" se pidättelee omaehtoisestikin vaikka 14 tuntia eikä ulos lähde. Haukkumisen suhteenkin koira on hijainen, inisee kun kun kohdataan toinen koira, ihmisiäkään ei hauku, kun silloin jos he kulkevat vaunujen tai rollaattorien kanssa. ne ovat vissiin sellasia vempeleitä joita koirani ei ymmärrä. Siispä ei se koiran pienuudesta ole kiinni. Mukavia ainakin nämä käppänät, muodonmuutos trimmauksen jälkeen piristää koko lähiympäristöä :)
ps. oliko tuo kääkkä myös kääpiösnautserin lempinimi????
- Lulla06
Koirani teki pentuna sisälle tarpeensa pari kertaa yöllä. Asuin kerrostalon kolmannessa kerroksessa, joten oli aika hankalaa koulutus mutta onnistui hyvin kuitenkin. Ei pureskellut ikinä mitään muuta kuin luitansa eli jätti kengät rauhaan. Kun kävi tarpeeksi vieraita heti alusta alkaen oppi ovikellon ääneen eikä ruvennut haukkumaan. Postit eivät kiinnosta yhtään. Pääasia, että sinulla on aikaa keskittyä koiraasi ja opastaa kärsivällisesti!
- kokemusta on
Ikävä kyllä...vika on aina narun toisessa päässä. oma kääpiövillikseni oppi sisäsiistiksi 4 kk:n vanhana, ei hauku yksin ollessaan eikä tuhosta mitään. itselleni tämä koira on jo neljäs, ja kaikki ovat olleet eri rotua. tämä on siis ensimmäinen käppänä.
taitaa olla perää siinä että pienelle söpölle koiralle annetaan helpommin periksi ja sen lirut on helpompi siivota. muttamutta....sekin on koira! ja siis susi lampaan vaatteissa =oP ja tarvitsee johdonmukaista ja määrätietoista kasvatusta, kaiken on oltava säännöllistä, poikkeuksia ei sallita edes silloin kun ei jaksaisi vääntää. kaiken sen minkä koira oppii pentuikäisenä se muistaa lopunikäänsä myös ne ikävät asiat...eli johdonmukainen mutta oikeudenmukainen on oltava ja silloin saat koirastasi ihanan,rakastavan ja uskollisen perheenjäsenen. - epskula
todellakin oppii yhtä hyvin, kuin muutkin koirat sisäsiistiksi..
itselläni on kääpiövillakoira, perheen yhteisenä jämpti ja suomenajokoira, ostetaan sitten ens kesänä joko
toyvillakoira keskikokonen, tai kääpiö..
tykkään paljon aktiivisia, ihania, välillä vähän villejä tosiaanki "vähän" :D
helppoja kouluttaa ainaki villakoirat..
ei näisä silleen nii hirveesti oo eroja, muutaku, et haukkuvat paljon, esim, jos naapurit on pihalla. tai jos joku tulee kotiin, ovelle, tai pimpottaa ovikelloo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial81656Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1281653Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2511179Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221078Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.1991038- 128929
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2866- 10845
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks48843Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29837