Mitä mieltä nuorista?

Nuori äiti

Hei! Tulipa tällainen mieleen että mitä te vanhempi polvi ajattelette meistä nuoremmista? Olen sellainen vähän alle kolmekymppinen kotiäiti, asun helsinkiläisessä lähiössä. Sekä oma että miehen suku asuu kaukana pohjoisessa. Ei ole sukulaisia täällä Helsingissä lainkaan. Ja ystäviäkin ehkä vähän niukasti, kun ei näin kotiäitinä ehdi kaikenmaailman riennoissa kulkea.

Tytön kanssa liikutaan ulkona päivittäin, ja käydään seurakunnan harrastusmahdollisuuksissa. Näen paljon vanhempia ihmisiä, usein naisia, yksikseen. Itse olen aina tykännyt vanhemmista ihmisistä, arvostanut heidän juttujaan ja elämänkokemustaan. Lapsuudessa maalla asuessa tuli luontevasti oltua vanhemman polven kanssa tekemisissä. Mietin että eikö olisi mukava että me vähän yksinäiset nuoremmat naiset ja sitten yksinään olevat vanhemmat naiset voisi yhdistää "voimamme" ja vaikka käydä kylässä toistemme luona. Juttuseuraahan ei ole koskaan liikaa. Mitä te tuumaisitte siitä jos joku nuorempi nainen teidän kanssa alkaisi juttelemaan vaikkapa seurakunnan kahvitilaisuudessa, tulisiko mieleen että mitähän tuokin on vaatimassa vai ottaisitteko sen ihan positiivisesti vastaan?

Tuntuu että täällä kaupungissa on valtavasti yksinäisiä ihmisiä, ainakin päivisin kun suurin osa työikäisistä on töissä, näkee juuri yksinäisiä ihmisiä hyvin paljon.

Seurakuntien ja muitten järjestöjen pitäisi järjestää vaikkapa jokin harrastuspiiri eri ikäsiille ihmisille. Saisi nykyajan lapsetkin kosketuspintaa vanhemman polven kanssa, kuten minunkin lapsuudessa.

Hyvää jatkoa kaikille!

21

823

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuota,,

Ihmettelen palstavalintaasi?
      Täällähän on palstoja näille asioille useitakin.

Asut lähiössä, eikö teidän talossanne ole lainkaan vanhempia ihmisiä?
      Tai naapureina, jos omakotitalo?

Meidän taloyhtiössämme juttelemme kaikkien kanssa, myös lapsiperheiden.

Meillä täällä asuvilla on useimmiten omat Lapsenlapset lähellä, joten kosketuspintaa lapsiin on kyllä, tarpeeksi. (7lastenlasta)

Enempää en kaipaa, pihalla juttelun lisäksi.

• Nuori äiti

Mitä tarkoitat kun ihmettelet palstavalintaani? En ole täältä seuraa etsimässä, ajattelin vain kysyä että mitä mieltä vanhempi polvi on meistä nuoremmista? Kuten otsikossakin lukee.

Nähtävästi ei kovin hyvää, kun enempää ei heidän suunnaltaan kaivata kuin pikaista pihalla jutustelua.

Toki itse juttelen samassa pienessä taloyhtiössä asuvien eläkeläisten kanssa, se kuuluu ihan sivistykseen. Ja saman kerroksen vanhempi pariskunta käy meillä tuon tuosta kahvittelemassa. He tuntuvat suhtautuvan nuorempiin oikein kivasti. Viime viikolla olimme mieheni kanssa puolestaan heitä auttamassa tavaroitten kellariin kantamisessa.

Eletään sitten vaan kaikki omissa oloissamme ja omiin poteroihimme kaivautuen ja tyydytään vain vaihtamaan muutama sananen ulkona säästä tai taloyhtiön asioista.

Viestisi tuli kyllä selväksi.

• Onneksi, luojanonneks
        Nuori äiti kirjoitti:

Mitä tarkoitat kun ihmettelet palstavalintaani? En ole täältä seuraa etsimässä, ajattelin vain kysyä että mitä mieltä vanhempi polvi on meistä nuoremmista? Kuten otsikossakin lukee.

Nähtävästi ei kovin hyvää, kun enempää ei heidän suunnaltaan kaivata kuin pikaista pihalla jutustelua.

Toki itse juttelen samassa pienessä taloyhtiössä asuvien eläkeläisten kanssa, se kuuluu ihan sivistykseen. Ja saman kerroksen vanhempi pariskunta käy meillä tuon tuosta kahvittelemassa. He tuntuvat suhtautuvan nuorempiin oikein kivasti. Viime viikolla olimme mieheni kanssa puolestaan heitä auttamassa tavaroitten kellariin kantamisessa.

Eletään sitten vaan kaikki omissa oloissamme ja omiin poteroihimme kaivautuen ja tyydytään vain vaihtamaan muutama sananen ulkona säästä tai taloyhtiön asioista.

Viestisi tuli kyllä selväksi.

Liian vähän on kosketusta juuri sen takia kun kaikki on niin omissa poteroissaan.
        Tiedän taloja Helsingissä missä asuu vaan yksinäisiä ihmisiä.
        Ukkelit tulee ja mummelit myös teidän ikäisten palstoille mutta tämähän on "Tosi väärin" jos tulet tuollaisia kyselee.

• 1943

ole lainkaan hassumpi ajatus, jos luontevasti alkaa. Muistan aikaa, kun olin perheetön ja samassa talossa oli yksinhuoltajaäiti. Äiti oli väsynyt ja tytär oli usein luonani, usein myös silloisen sulhaseni ollessa käymässä. Olen aina suhtautunut suopeasti kanssaihmisiin, mutta monet pelkäävät joutuvansa lapsenvahdiksi tai muuta sellaista. Minulla ei ollut ketään lähiomaisia lähellä, koska asuin etäavioliitossa. Lasten ollessa pieniä otin maksullisen lapsenvahdin, jos oli tarvis.

• huihaihuhhei

Asuit silloisen sulhasen kanssa ja elit samalla etäavioliitossa.
        Meniköhän nyt roolit sekaisin.
        Vai muistitko kirjoittaneesi toisella nim?

• Paras vaihtoehto

Asun pienessä rivitaloyhtiössä, jossa meitä on nuoria lapsiperheitä, lapsettomia pariskuntia lemmikkieläimineen ja muutamia vanhempia naisia yksin ja joku papparainen omissa oloissaan. - Meillä on hyvät välit ja yhteiset talkootapahtumat keväällä ja syksyllä, jossa suurin osa aikuisista ja lapsista viettää yhteisten toimien jälkeen hauskaa. Ihan mukavat välit meillä on kaikilla ja juttelemme muulloinkin, mutta kyllä trendi on se että vanhemmat hoitavat lapsensa. Itse olen mummo ja lapsenlapseni käyvät aika usein kylässä ja he ovat saaneet taloyhtiön lapsista leikkikavereita. - Mutta kuitenkin pidän siitä, että minulla on oma rauha kotonani, hätätapauksessa kyllä voin katsoa naapurin lapsia. Minusta naapurisopu on myös naapurirauhaa. - Tietenkin jokin yhteinen tilaisuus esim seurakunnan tapahtuma vanhemmille ja nuorille perheille on mukavaa elämää, joka olisi taas vapaaehtoista.

• 1943
        huihaihuhhei kirjoitti:

Asuit silloisen sulhasen kanssa ja elit samalla etäavioliitossa.
        Meniköhän nyt roolit sekaisin.
        Vai muistitko kirjoittaneesi toisella nim?

kävi säännöllisesti luonani, myös ennen kuin avioidumme. Pidimme molemmat lapsista ja naapurin lapset korvasivat omia, kun heitä ei vielä ollut. Mutta kun sain omat, niin naapurit tosiaan pelkäsivät, että joutuvat hoitamaan. Olivat toisia kuin silloin alussa. Niinpä turvauduin aina maksulliseen hoitajaan, mummoja, tätejä, kummeja ym. Ei ollut lähimailla. Jos vain minulla oli menoja, mieheni tuli pitämään lapsista huolta.

• Kysyit mitä me ajatellaan nuorista, minä ainakin ihan pelkkää hyvää. Olisit tervetullut vieraisille koska vaan.Laitettaisiin kahvipannu porisemaan ja paistettais vaikka lettuja. Siinä sivussa juteltaisiin maailman asioita.Voi miten käyntisi piristäisikin päivääni.En tiedä onko siellä kaupungissa eri kulttuuri, mutta minä en ainakaan kummajaiseksi katsoisi, vaikka kuinka täysin tuntematon tupsahtaisi tupaan. Siinähän sitä juuri tutuksi tullaan.
      Mene vain reippaasti juttelemaan vanhemmillekkin ihmisille. Minä ainakin annan sinulle jo tuosta ajatuksesta kymmenen pistettä, ja vielä papukaijamerkin!Oikein hyvää kevättä sinulle!

• nuorista pitävä

Jatka tuota linjaasi.Olet ihan terveellä pohjalla ajatuksinesi.

Voit vaikka alkuun tervehtiä vanhempia ihmisiä
        jos usein näet samoja,siitä se lähtee.

Säilytä tuo elämänuskosi,se on arvokas asia.

• nuori äiti
        nuorista pitävä kirjoitti:

Jatka tuota linjaasi.Olet ihan terveellä pohjalla ajatuksinesi.

Voit vaikka alkuun tervehtiä vanhempia ihmisiä
        jos usein näet samoja,siitä se lähtee.

Säilytä tuo elämänuskosi,se on arvokas asia.

Kiva että löytyy positiivisestikin nuoriin suhtautuvia. Haluan korostaa, että lapsenvahtia en todellakaan ole hakemassa! Meillä on kyllä sen verran ystäviä että saamme tarvittaessa lapsenvahdin. Ja kyllä ne omat isovanhemmatkin tarpeen vaatiessa pääsevät, vaikka kaukana asuvatkin. Ei ole siitä kiinni.

Pointti oli vaan se, että päivisin kun ulkosalla liikkuu ja näkee monta yksinäistä ihmistä yksinään lenkillä niin miksei sitä voisi jutella, ystävystyä ja vaikka kahvitellakin. Siis tietenkin täysin vapaaehtoisesti, hyvänen aika. Eihän pakko mitään ystävyyttä tee!

En ole vain uskaltanut noin vain ketään lähestyä, kun ei tiedä mitä vanhemmat ihmiset siitä ajattelisivat, pitäisivätkö jotenkin outona tai kummallisena. Ja juuri sitä mietin, että tuleeko ihmisille nykyään aina ensimmäisenä mieleen, että vaatiiko tuo nyt jotain. Nähtävästi tulee. Nykyään pyytettömyys on kovin harvinaista, olen sen kyllä huomannut itsekin.

Minua ainakin lämmittäisi kovasti sellainen kyläyhteisöllisyys jota pienemmillä paikkakunnilla on. Nähtävästi sellaista täällä Helsingissä on lähes mahdotonta saavuttaa kun ensimmäisenä kaikki miettivät että mitä tuo on minulta vaatimassa ja saanko minä siitä jotain vai en - vaikka ihmiset asuvat paljon enemmän lähekkäin kaupungissa kuin pikkupaikkakunnilla tai maaseudulla. On vain seinä välissä, mutta taitaa tuo seinä olla enempi henkinen seinä.

Aion kyllä säilyttää elämänuskoni täällä Helsingissäkin. Positiivisuus on se voima joka meitä eteenpäin kannattelee, niin nuorempia kuin vanhempiakin!!

• 1943
        nuori äiti kirjoitti:

Kiva että löytyy positiivisestikin nuoriin suhtautuvia. Haluan korostaa, että lapsenvahtia en todellakaan ole hakemassa! Meillä on kyllä sen verran ystäviä että saamme tarvittaessa lapsenvahdin. Ja kyllä ne omat isovanhemmatkin tarpeen vaatiessa pääsevät, vaikka kaukana asuvatkin. Ei ole siitä kiinni.

Pointti oli vaan se, että päivisin kun ulkosalla liikkuu ja näkee monta yksinäistä ihmistä yksinään lenkillä niin miksei sitä voisi jutella, ystävystyä ja vaikka kahvitellakin. Siis tietenkin täysin vapaaehtoisesti, hyvänen aika. Eihän pakko mitään ystävyyttä tee!

En ole vain uskaltanut noin vain ketään lähestyä, kun ei tiedä mitä vanhemmat ihmiset siitä ajattelisivat, pitäisivätkö jotenkin outona tai kummallisena. Ja juuri sitä mietin, että tuleeko ihmisille nykyään aina ensimmäisenä mieleen, että vaatiiko tuo nyt jotain. Nähtävästi tulee. Nykyään pyytettömyys on kovin harvinaista, olen sen kyllä huomannut itsekin.

Minua ainakin lämmittäisi kovasti sellainen kyläyhteisöllisyys jota pienemmillä paikkakunnilla on. Nähtävästi sellaista täällä Helsingissä on lähes mahdotonta saavuttaa kun ensimmäisenä kaikki miettivät että mitä tuo on minulta vaatimassa ja saanko minä siitä jotain vai en - vaikka ihmiset asuvat paljon enemmän lähekkäin kaupungissa kuin pikkupaikkakunnilla tai maaseudulla. On vain seinä välissä, mutta taitaa tuo seinä olla enempi henkinen seinä.

Aion kyllä säilyttää elämänuskoni täällä Helsingissäkin. Positiivisuus on se voima joka meitä eteenpäin kannattelee, niin nuorempia kuin vanhempiakin!!

lapsenvahtijutun esille, koska olen itse törmännyt siihen, että jotkut luulevat, että haluaa hyötyä. Mutta kyllä kannattaa tehdä tuttavuutta, meissä on niin monenlaisia.

• pikkumummukka
        nuori äiti kirjoitti:

tarvitsevat meitä kokeneita naisia tueksi ja avuksi. Rintarinnan lapsien puolesta miehiä unohtamatta.

Ei se ole keneltäkään pois jos rohkaistumme puolin ja toisin lähestymään puhumalla,olemalla läsnä sukupolvien ketjussa biologista ikää uhmaten.

Olen huomannut tuolla puistoissa kun ulkoilutan taaperoa miten luontevasti löytyy puheen aiheita nuorien vanhempien kanssa. Tietenkin ajat ovat toiset kuin meidän ollessa äitejä ja isiä. Tämän kun ymmärtää niin pahemmilta kiistoilta välttyy.

Lapseni syntyivät -71 ja -77. Heidän lapsuutensa oli aivan toisenlainen kuin nyt näiden kahden suloisen taaperon lapsuus.Piti tehdä kahta työtä jotta leipää riittäisi. Isovanhemmat kaikki kaukana. Samoin tädit,enot ja sedät vaikka heitä oli paljon. Nämä taaperoni asuvat tuossa lähellä. Öitsevät joka viikko petissäni.

Olin pitkään eroni jälkeen yksin. Ei ollut pikkulapsia lähellä. Kaipasin silloin kosketuspintaa lapsiin. Nyt kun näen rattaita työntäviä vanhempia niin otan kontaktia. Olen saanut vain positiivistä palautetta.

Suvaitsevaisuus lisääntyy kun on lapsia ja nuoria joiden kanssa puuhata ja puhella!

• a-woman1

Ihan oikein, että tulit tänne, mistä löytyy asiantuntijoita isovanhempien elämästä. Meitä on monenlaisia, kuten huomaat sinulle vastanneista. Ikäisissämme ja vähän vanhemmissakin on myös niitä, joilla ei ole edes juttukaveria lähipiirissään. Kysy reippaasti vaan kuulumisia kohdatessasi vanhempia ihmisiä. Monet varmaan ilahtuisivat.

Äitini ollessa jo kahdeksankymppinen huomasin hänen olevan hyvin kiinnostunut pikkulapsista. Hän saattoi pysähtyä juttelemaan vastaantuleville lapsille ja ihan selvästi lapsetkin pitivät hänestä. Minulla ei vielä silloin ollut lapsenlapsia, joita hän olisi saanut helliä. Ymmärsin hänen kaipaavan sitä aikaa, kun omat lapset olivat pieniä.

Kun minulla oli vielä koira, huomasin sitä ulkoilutaessani tutustuvani vähitellen useimpiin lähialueen vanhuksiin. Koiraa saattoi tulla silittelemään ja siitä sai alun juttelulle.

Muutama vuosi sitten Suomeen perustettiin isovanhempien yhdistys, jonka toimintaperiaatteena on olla isovanhempina niille perheille, joiden omat mummot ja papat asuvat liian kaukana, jotta voisi tavata tarpeeksi usein. Luulen, että googlettamalla löytyy tietoa k.o. yhdistyksestä.

Hyvää jatkoa Sinulle, Nuori äiti, ja tervetuloa toistekin vierailemaan palstallamme :).

• inhokki

suhtautuminen nuoren äidin kysymyksiin. On meitä monta kurttua ja kuprua saaneita varttuneempia ihmisiä.Itse ulkoilutan lapsenlapsia puistossa jossa useimmat ovat nuoria äitejä ja isiä.On todella ilo vaihtaa heidän kanssaan mielipiteitä. He ovat kaikki ystävällisiä ja ihania nuoria.Sittemmin myös minua on kutsuttu heidän illanistujaisiin ja myyjäisiin olen ollut otettu kutsuista.Ei kai me aina haluta olla eristyksissä kanssaihmisistä luulen että kaikkeen riittää aikaa.

• a-woman1

...sain kutsun nuorten äitien kokoontumiseen. Olivat melkein kaikki entisiä työkavereitani. Tiesivät, että poikani perheeseen oli syntynyt vauva, joten olin mitä parhain vieras tilaisuuteen, jossa juttelun ja kahvittelun lisäksi esiteltiin ja myytiin ruotsalaisen firman lasten vaatteita. Oli ihan mukava eläkeläisen päästä virkeiden nuorten naisten keskelle kertomaan omia kuulumisiani ja kuulemaan ja näkemään heitä ja mukana olleita lapsiaan :).

Omat lapsenlapset asuvat aika kaukana, joten entiset kollegat ovat pyytäneet joskus lapsenvahdiksikin, kun heillä on ollut iltamenoja.

• kuulumisia
        a-woman1 kirjoitti:

...sain kutsun nuorten äitien kokoontumiseen. Olivat melkein kaikki entisiä työkavereitani. Tiesivät, että poikani perheeseen oli syntynyt vauva, joten olin mitä parhain vieras tilaisuuteen, jossa juttelun ja kahvittelun lisäksi esiteltiin ja myytiin ruotsalaisen firman lasten vaatteita. Oli ihan mukava eläkeläisen päästä virkeiden nuorten naisten keskelle kertomaan omia kuulumisiani ja kuulemaan ja näkemään heitä ja mukana olleita lapsiaan :).

Omat lapsenlapset asuvat aika kaukana, joten entiset kollegat ovat pyytäneet joskus lapsenvahdiksikin, kun heillä on ollut iltamenoja.

sinullakin. Me ollaan varmaan turhaan arkoja lähestymään muita. Minä kyllä voin jutella, vaikka kassan kanssa..
        On vaan harvassa nuoret täällä päin. Kävi niitä sentään lapsineen ja oli mukava ilta.
        Oikein kaipaa tuollaisia nuoria äitejä. Heistä heijastuu sellainen pehmeä lempeys. Hyvä tahto.
        Ei silti, tulee se esille meistä vanhemmista äideistäkin, hyvä me!

• beessisloggi

Noh, he ovat syntyneet myöhemmin...

• suunnilleen

minäkin aioin sanoa.
        Meitä kaikkia, kaiken ikäisiä, tarvitaan, ja kumminkinpuolinen kunnioitus on hyväksi.

Mehän kaikki täällä olemme olleet nuoria.

• hyvä oivallus..

• varovainen!

Älä jätä lastasi vieraalle heti. Muuten ajatuksesi on todella kaunis. Harmi, että olen maalla.. Yhteisiä tapaamisia suosittelen.
      Sinussa on ainesta, hyvä äiti. Oikein hyvä.

• Fridanna

ja kiva kun tulit tänne kirjoittamaan. Pohjoisessa itsekin asuneena ymmärrän hyvin ajatuksesi. En asu pääkaupunkiseudulla ja tilanne kenties on toinen 3. kehän ulkopuolella.
      Lapseni asuvat kyllä siellä ja tie on tullut tutuksi.

Tässä kerrostalossa olen saanut mielestäni aivan kunniatehtävän, kun sain jonkin aikaa olla 3- ja 1-vuotiaiden tyttöjen seurana. Olin sanonut heidän vanhemmille, että pyytäkää minua joskus lapsenlikaksi, mutta kynnys oli kuulemma korkea. Olimme tutustuneet talon asioissa ja pihalla seisoskellessa etukäteen. Eivät kuulemma haluaisi vaivata.

Nuorten kanssa voi jutella muistakin asioista kuin näistä vanhenevien ihmisten turinoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      106
      7522
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      106
      5286
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3526
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      25
      3481
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2554
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1866
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1521
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      352
      1520
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1356
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      59
      1347
    Aihe