Velan vanhenemisesta

Toivo

Minulla on ollut kolme eri velkaa ulosotossa. Vuonna 2004 yksi veloista siirtyi ulosottomieheltä saamassani velkaselvityksessä kohtaan "Päättyneet ulosottoasiat". Päättymisen syynä oli mainittu "Valmiina maksettuna".

En ollut saanut velkaa maksetuksi, joten oletin, että velkoja ei ollut sitä hakenut vireille uudestaan tai että oli sattunut joku muu virhe. Tällainen merkintä oli sitten myöhemmissäkin ulosottomieheltä saamissani selvityksissä.

Tänään tuli ulosottomieheltä vireilletuloilmoitus tästä velasta.

Olen siis ollut viitisen vuotta siinä käsityksessä, että tätä velkaa minulla ei enää ole. Voidaanko katsoa, että velka on vanhentunut, kun ulosottomieskään ei ole SIITÄ velasta minua muistuttanut?

5

998

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhentuminen

Velka vanhenee normaalisti 3 vuodessa, mutta jos velasta on annettu lainvoimainen tuomio tai muu ulosottoperuste, vanhentumisaika on viisi vuotta.
      Velkojasi on ilmeisesti katsonut, että velkasi on juuri menossa vanhaksi ja laittanut ulosoton uudelleen vireille.

• Tietäjä iänikuinen,

niin miksei täälläkin voisi nostaa esille palstan tositietäjät.

• Toivo

Niin, voisiko siis olla niin, että velka on vanhentunut, kun se ei ole ollut ulosottomiehen velkaerittelyissä viiteen vuoteen?

Ulosottoperusteen vanheneminenhan kestää 15 vuotta.

• jos osataan
        Toivo kirjoitti:

Niin, voisiko siis olla niin, että velka on vanhentunut, kun se ei ole ollut ulosottomiehen velkaerittelyissä viiteen vuoteen?

Ulosottoperusteen vanheneminenhan kestää 15 vuotta.

Velan vanhentuminen siis katkaistaa joko vapaamuotoisesti tai oikeudellisesti, jolloin alkaa kulua uusi vanhentumisaika. Vanhentumisaika on kolme vuotta, lainvoimaiseksi tulleen tuomion tai muun ulosottoperusteen antamisen jälkeen vanhentumisaika on kuitenkin viisi vuotta.

Näin ollen kun velallasi on ulosottoperuste, vanhentumisaika olisi viisi vuotta.

Jos velkoja itse tai ulosottomies ei ole kertaakaan muistuttanut tai perinyt velkaa viiteen vuoteen se voisi olla vanhentunut.
        Ulosottomiehellä on kyllä velvollisuus viran puolesta tutkia onko velka vanhentunut.
        Ulosottomies ei saa vedättää, mutta parasta olisi kysäistä nopeasti ennen kuin ulosmittaus aloitetaan. Vanhentuneena maksettua velkaa ei saa takaisin.

• C.E.
        jos osataan kirjoitti:

Velan vanhentuminen siis katkaistaa joko vapaamuotoisesti tai oikeudellisesti, jolloin alkaa kulua uusi vanhentumisaika. Vanhentumisaika on kolme vuotta, lainvoimaiseksi tulleen tuomion tai muun ulosottoperusteen antamisen jälkeen vanhentumisaika on kuitenkin viisi vuotta.

Näin ollen kun velallasi on ulosottoperuste, vanhentumisaika olisi viisi vuotta.

Jos velkoja itse tai ulosottomies ei ole kertaakaan muistuttanut tai perinyt velkaa viiteen vuoteen se voisi olla vanhentunut.
        Ulosottomiehellä on kyllä velvollisuus viran puolesta tutkia onko velka vanhentunut.
        Ulosottomies ei saa vedättää, mutta parasta olisi kysäistä nopeasti ennen kuin ulosmittaus aloitetaan. Vanhentuneena maksettua velkaa ei saa takaisin.

"Vanhentuneena maksettua velkaa ei saa takaisin. "
        ..kuluttajavelan tietämättään sitä vanhentuneeksi, sen saa takaisin.

"Vanhentumisen vaikutukset
        14 §
        Suoritusvelvollisuuden lakkaaminen

Velallisen velvollisuus suorittaa velka lakkaa, kun velka vanhentuu.

Velallisella ei ole oikeutta saada velkojalta takaisin suoritusta, jonka hän on tehnyt vanhentuneesta velasta. Jos kysymys on elinkeinonharjoittajan saatavasta, joka perustuu kulutushyödykkeen luovuttamiseen tai luoton myöntämiseen kuluttajalle, taikka luotonantajan saatavasta yksityistakaajalta tai yksityiseltä pantinantajalta, velallisella on kuitenkin oikeus saada palautus sellaisesta suorituksesta, jonka hän on tehnyt tietämättä velan olevan vanhentunut. Velkojan on maksettava palautettavalle rahamäärälle korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukaista korkoa siitä päivästä lukien, jona hän sai vanhentunutta velkaa koskevan suorituksen."
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030728

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59