Mikä ikäsinä ootte päästäneet teininne festareille? Kesällä on Faces-festarit karjaalla ja tyttäreni haluisi mennä sinne kaveriporukan kanssa. Ottaisivat teltan mukaan ja yöpyisivät siellä yhden -tai kaksi yötä. Uskallanko päästää? Pelkään tietysti, että ottavat alkoholia tms. Hän on jäänyt jo 2 kertaa kiinni alkoholin käytöstä(½ vuoden sisällä)... Rangaistuksena oli 1kk kotiarestia viikoksi känny ja läppäri pois.
Vapautta pitäis antaa, mut sit ku sitä annetaan, niin kirmataan ku lehmät kesälaitumille...
Festarit + 15 v tyttö
18
3684
Vastaukset
- perässä tullaan......
Festarit ovat aikamoisia reissuja... Itse olen ollut festareilla 15-vuotiaana ja tiedän, mitä siellä tapahtuu ja varsinkin jos tyttösi on jo kaljaan jo tutustunut, festareilla sitä juodaan olan takaa. Turha kuvitella/uskoa muuta.
Omani on vasta 14-vuotias ja kauhulla odotan aikaa, kun teltan kanssa seisoo eteisessä. Estää yritän kaikin tavoin, mutta kyllähän se jossain välissä on maailmalle päästettävä ja antaa tehdä omat virheensä.
Nykyään vaan festareilla liikkuu huumeet ja pillerit, pelkkä viini ja kalja ei riitä. Ja tytöt ovat aina eri asia kuin pojat.
Huokaus. En oikein sua osannut auttaa. Väkisinkään et tyttöä kotona voi pitää..- pitää väkisin kotona
15-vuotias on vielä niin pentu, että äidin ja isän sana on laki eikä mitään muttia mihinkään suuntaan. Jos et halua lastasi päästää, niin et päästä, sillä siisti.
- en päästäisi
pitää väkisin kotona kirjoitti:
15-vuotias on vielä niin pentu, että äidin ja isän sana on laki eikä mitään muttia mihinkään suuntaan. Jos et halua lastasi päästää, niin et päästä, sillä siisti.
omaani tuossa iässä.Vanhempi tyttäreni halusi jonnekin reissuun aikanaan ,enkä halunnut päästää.Kyllä kunnon riidat saatiin aikaiseksi,perheessä ei ollut edes isää apuvoimina,joten väittely oli todella kiivas,mutta kotiinhan jäi tyttö.Vanhemmalla on oikeus estää lähteminen.
- miits
Ihanaa nähdä että on olemassa normaalejakin vanhempia.. Omat vanhempani ovat todella tiukkoja. Jäin yli vuosi sitten kiinni tupakasta ja sen jälkeen en ole hölmöillyt ja vielkään en saa tehdä mtn normaalia. Kotiin pitää tulla puol yhdeksän ja festareille pääsen vasta 18 vuotiaana kavereiden kanssa... -.-
- Fkfkldl
Oikeus estää lähteminen? No jaa, mutta lukkojen takana ei saa todellakaan pitää. Toki saa valvoa ettei teini karkaa.
- mie vaan..
mun mielestä on olemassa sellainen perusluottamus lapsen tekemisiin. Kun sen luottamuksen rikkoo niin siitä seuraa tietenkin sanktio jonka nuori itse mieltää tuntuvaksi rangaistukseksi ja sitten luottamuksen menettäminen kunnes se on uudelleen ansaittu.
Meillä viikko ei olisi riittänyt alkuunkaan moisesta tempauksesta..
Tilaisuus tekee varkaan pitää paikkaansa aika usein. Toisaalta joskus pitää luottaa ja katso akantaako siivet j aonko vastuuta vaikka jo etukäteen on tunne, että metsään menee kuitenkin. Joskus vaan on silti hellitettävä ja annettava sen nuoren itse käyttää järkeään. Teillä ei ole se vaihe vielä. Ja usko pois niin meillä esikoisen kanssa on kivinen tie kuljettu luottamuksen suhteen vaikka onkin ns kiltti tyttö tai juuri siksi kun sitä statustaan tahtoo rikkoa niin menee laakista överiksi joka kerta!
Festareiden leirintäelämä on sitä paitsi aika ahurja amenoa eikä siellä kukaan katso perään tai pidä puolia. Monella alueella onkin siksi yöpymiseen jopa 18v ikärajakin.
Päästäisin nuoren päiväksi kerrallaan vaikka kahtena eri päivänä tai sitten hoitaisin yöpymisen valvotusti. Meillä nuoret on ensin käyneet päiväfestareilla ja sitten aikanaan olleet koko viikonlopun kun on edellytykset selviytyä siitä kunnialla. Olenpa sitten tietenkin ajellut aamuyöllä kotiinpäin nukkuvat nuoret kyydissä tai koko perhe on majoittunut seudulle ja kaikille on keksitty jotain aktiviteettia ko ajalle. Eli oma nahkakin on lionnut ihan kunnolla välillä, mutta mistään ei ole tarvinnut jäädä paitsi mikä ei ole hommaan oleellisin osa ja silti on päässyt reissuun. Meillä kun ainakin ne festarien aiheet on olleet tärkein juttu. - blondeistablondein72hki
lapsesi käyttäytyminen riippuu onko teinillä vastuuntuo ja minkälaiset välit teillä on eli onko kumminkaan puolin luottoa ja välittääkö teini siitä mitä sinä ajattelet.Mieti myös omat sanomiset ja tekemiset ennen kuin tuomitset tai kiellät ja myös kun tai jos myönnät.
- 16 vuotias tyttö
mä oon saanu hyppiä missä tykkään jo niin monet kesät että jos lapsesi päässä yhtään järkeä on niin kyllä hän elävänä kotia tulee. Itse menin ekoille festareille jo 12 vuotiaana enkä siellä muuta tehnyt kun kuuntelin bändin soittoa ja sellasta. olihan mulla siellä kavereita mukana ja jotkut vähän vanhempia. teltassa nukuttiin vähän syrjäisemmällä paikalla eikä siellä ketään ylimääräisiä liikkunut. me tehtiin sillein että 2 kerrallaan piti "vahtia" tietyn ajan ja muut nukkui.: D
- 2.4.
luottamuksestahan siinä on kyse. jos on pettänyt luottamuksen, sitä on vaikea saada takaisin ja sen täytyy nuorenkin tajuta, ennen kuin tätä voi päästää maailmalle. mun ekat festarit oli 16 kesäisenä tanskan roskildessa ja vielä muutaman vuoden vanhemman pojan kanssa. kyllä siinä vakuuteltiin äitiä suuntaan ja toiseen, mutta pääsin kuin pääsinkin. kiitän äitiäni luottamuksesta, mutta eipä tuolla ollut mitään syytä olla luottamattakaan. ja voin vähän mainostaa, että kilde oli todella loistava paikka aloittaa festarit. ei tappeluita, ei liikaa humalaisia, lapsiperheitä seassa, tilaa oli eikä jäänyt jalkoihin, tarkat säännöt teltta-alueella, loistavat suihkut ja vesipisteet, järjestetty kuljetus.... enkä muuten ole sen jälkeen suomen festareilla viihtynyt.
- miemie^^
Heippa!
Ite olin viime kesänä yksinäni kyseisillä festareilla vapaaehtosena töissä, ja voin kertoa että lepposta meininkiä (itse löysin kavereita itelleni heti) ei paljon humalaisia, pippalointi kyllä jatku teltta-alueella läpi yön rumpujen säestyksellä, ei tappeluita... lapsiperheitä myös mukana. Tietysti riippuu ihan siitä millainen sun tyttö on, että uskallatko päästää (ja mitä tiedät hänen kavereistaan). Kannattaa tietty kertoa ihan asiallisesti, että mihin saattaa törmätä (huumausaineet, muuten vaan sekavat ihmiset, lähentelijät ym. kaikkia näitä löytyy siis ylipäätänsä maailmalla, en tarkoita vain festareita. Eli varansa pitää pitää joka tapauksessa!) Muuten Faces oli jees paikka ja monia hyviä ruokia oli siellä, toki omia eväitä jonku verra kannattaa ottaa, kun ei noi festarisafkat iha edullisimmast pääst ole..Suihkut ei siel oikein toiminut telttailijoille, mut Sisu hallissa ois ollu kyllä. Mielestäni suht rennolla mielellä voit tuonne tyttösi päästää!- tt
minkäs laisia noi festari suihkut on onko ne jotain yhen ihmisen koppeja vai jotain huoneita mis on monia suihkuja ja maksaako ne yleensä ja onko joku aika raja et kauanko sielä voi olla???
- 1987
Faces on nykyään huume kylläisin festari suomessa. 3 Kertaa käynyt, viimekesänä myös, voin sanoa että siellä teinit polttaa pilvee ja ryyppää. Pilveä tarjotaan joka kulmassa. Itse en kyllä päästäis omaa lastani sinne. On ihan "kilttejä" tuttava murkkuja nähnyt pilvessä nimen omaan Faces-festarilla. Nuo tutut murkut eivät ikinä olleet jääneet kiini edes tupakasta aikaisemmin...
- kjgeoifghöoijgrt
Mä olisin kanssa tossa iässä halunnut kaikille festareille, silmät kiiluen aina katoin tv:stä lista-ohjelmaa, jossa näytettiin pätkiä festareista. Olin aika kiltti tyttö, vähän tietysti alkoholia aina välillä kokeilin, mutta siinä kaikki. En kuitenkaan päässyt alaikäisenä muuta kuin lähikaupungin pikkufestareille, jotka kestivät vain yhden päivän. Sellasista on hyvä aloittaa, että tulee yöksi kotiin. Siellä kävin monta vuotta, kunnes sitten 18-vuotiaana pistinkin kesän aikana kaikki rahani siihen että kävin tosi monilla festareilla. Hyvin sitä kerkee viel täysi-ikäisenäkin. Jos festari on kohtuu-matkan päässä, niin sano, että pääsee yhdeksi päiväksi ja haet itse tytön kavereineen yöllä kotiin.
- Ent. kiltti tyttö
Minä olin 14 kun aloin käymään festareilla. Ala-asteella olin ns. kiltti tyttö ja hikari. Minua kiusattiin ja itsetuntoni oli huono. Yläasteella meno muuttui, alettiin juomaan ja olemaan poikien kanssa. Festareilla ja keikoilla käytiin, ryypättiin ja samalla reissulla saattoi olla useampiakin poikia teltassa "yötä". Minulla poikia riitti, sillä minulle tapahtui ankanpoikasesta joutseneksi ilmiö. Eli minua käytettiin useita kertoja hyväksi ennen kuin olin täyttänyt edes 16. Huono itsetunto kun oli, niin antoi sen tapahtua. Nyt aikuisena harmittaa. Kun tulin vanhemmaksi, lopetin polttamisen, juomisen ja muun rälläämisen.
Porukassamme oli vain yksi joka ei juonut, poltti kylläkin. Rumat tytöt saivat olla rauhassa, eikä heillä ollut tuollaista touhua miesten kanssa, säästyivät pahemmalta. Mitä kauniimpi, sitä enemmän hyväksikäyttäjiä riitti.
Mutta ehkä on myös nuoria jotka ovat niin fiksuja että eivät tee tyhmyyksiä. En tiedä.
Onneksi vielä tuolloin ei ollut huumeita liikkeellä.
Mutta en tiedä olisiko se auttanut jos äitini olisi kieltänyt. Olin niin hullu että olisin saattanut karata kotoa ja sitten olisi voinut käydä vielä hullummin. Itse asiassa karkasinkin joskus. Jouduin myös todella epämääräisten miesten matkaan. Minulla oli kuitenkin enkeleitä matkassa, mitään pahempaa ei tapahtunut.
En tiedä miten itse osaisin kasvattaa lapseni. Ehkä yrittäisin ihan pienestä asti takoa järkeä päähän ja luoda luottamuksellisen keskusteluyhteyden. En kyllä laskisi festareille.
- joo...
Olen 15v ja minulla on ihan tarpeeks ollu vapautta aina niin ei tarvii "kirmata"
Ja alkoholia osaan käyttää ihan kohtuudella koska voisin juoda millon vain haluan mutta ei ole tarvetta juoda useammin kun ehkä kerran kuussa.
Itsekkin luultavasti kesällä festareille kavereiden kanssa. En usko että vanhemmilla on mitään sitä vastaan. - anniiiii
jos alkoholia jo on juonut, niin sitä ei lopeta tyttö jos äiti käskee. Mielestäni kyllä 15 vuotias on liian nuori, kun mietin itseäni 15 vuotiaana. Olen nyt 17 ja olen sitä mieltä, että selitä tyttärellesi vaarat ja sano, että hän ei ole lähdössä. pitää olla tiukka, vaikka riita tulisikin, mykkäkoulua tuskin kestää paria päivää pitempään.
- sassuli85
Itse olin ensimmäistä kertaa yksin festareilla kun olin juuri 15v. Musiikkia menin kuuntelemaan, enkä kännäämään, mutta minulla oli sääntönä se, että yöksi kotiin ja seuraavana päivänä takaisin. Siellä leirintäalueellahan ne "bileet" vasta alkaa! Sääntö on mielestäni hyvä, ja näin vanhempana noudatan sitä edelleen, vaikka ei vanhemmat enää olekkaan vastuussa. Sama systeemi tulee olemaan myös omalla lapsella, ellei sitten äiti änge mukaan :)
- Anniko
Vastaus ei varmaan enää ole ajankohtainen, mutta kerron nyt kuitenkin miten meillä on toimittu. Oma tyttäreni täytti keväällä 17v ja oli tänä kesänä toista kertaa festareilla. Viime kesänä oli siis ensimmäisen kerran.
Festarit olivat Ruisrock, ja olivat ystävänsä kanssa yötä koulumajoituksessa. Tytär ilmoittautui päivän aikana pari kertaa puhelimitse jotta tiesin että kaikki on ok. Samoin hänen piti ilmoittautua kun lähtee festarialueelta bussilla pois, ja kun pääsee majapaikkaan. Näin tapahtui, kaikki meni hienosti. Ruisrock on kuitenkin ymmärtääkseni niitä harvoja joihin ei ole ikärajaa, siellä ei myöskään pääse (näin ymmärsin) leirintäalueelle jos ei siellä majoitu. Anniskelualueet ovat erikseen, ja omia pulloja ei sisälle saa viedä.
Tänä vuonna piti enää ilmoittautua kerran päivän aikana sitten kun yöllä pääsivät majapaikkaan.
Sitähän en tosin tiedä mitä kaikkea festareilla muuten tapahtui, mutta mielestäni sitä ei tarvitsekaan tietää. Saattaa olla että katson asiaa ns. sinisin silmin, mutta tyttö on melko kypsä ikäisekseen ja luotan häneen. Jos en nyt ihan täydellisesti, niin aika lähelle kuitenkin :)
Pointti on kuitenkin se, että hän on saanut kulkea ja mennä, ja vielä kertaakaan ei ole mitään negatiivista tullut vastaan.
Ensi vuonna hän on siis jo 18v, eikä äidin komentelut paljoa auta. Ja kuulemma RMJ kutsuu - telttaillen. Veikkaan että siinä vaiheessa huolehdin huomattavasti enemmän kuin aiemmin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1117686
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1215327Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1213554Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p293547Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352584Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191886Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3571544Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?971530Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?691381Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311366