kokemuksia?!? Olen jo pienestä asti ollut allerginen kaikille eläimille. Silti sinnikkäänä eläinrakkaana ihmisenä aloitin ottamalla jyrsijän ja loppuviimeksi meillä oli jyrsijöitä ja koira ja allergia katosi.
Nyt olen elänyt vuosia ilman eläintä ja satunnaisesti allergiaa tulee jostain koirista. Olenkin nyt harkitsemassa koiraa, ja kysyn kokemuksianne onko allergianne "siedättynyt" pois??
Allergia ja koirat
5
251
Vastaukset
- ottaa vakavasti
Olen allerginen, otin koiran 5 vuotta sitten ja sovin kasvattajan kanssa, että ellen pärjää, voin palauttaa pennun puolen vuoden ajan. Halu oli kova pärjätä ja antihistamiinia meni. Edelleen asustan saman koiran kanssa, toisinaan otan antihistamiinia, mutta en edes joka viikko. Keväisin on hankalampaa, kun tulee kaikkia muitakin allergian aiheuttajia. Oman koirani kanssa pärjään hyvin, mutta kun eilen olin kyläilemässä ja peuhasin vieraan koiran kanssa, niin illan olin ihan näppylöillä. Mulla on aina antihistamiinia kotona ja mukana ja pärjään ihan hyvin. Verrattuna elämääni ilman koiraa, on koira tuonut elämääni paljon iloa, eloa ja sosiaalisuutta, joten mielummin pidän koirani ja napsin tarvittaessa lääkkeitä kuin luovun koirasta. Jokainen tekee itse päätöksensä, allergia kannattaa ottaa huomioon päätöstä tehdessä, mutta nykykäsityksen mukaan ei allergikonkaan kannata asua pullossa.
- koira taloon
Hei vaan sinulle, merkillistä tosiaan. Olen huomannut saman ilmiön kuin sinäkin. Meillä perheessä oltiin astmaisia kovinkin vielä viisi vuotta takaperin. Äitini jouduttiin viemään sairaalaankin ei yksi eikä kaksi kertaa. Jotenkin se elämä kuienkin ajautui siihen, että perheeseen tuli pitkäkarvainen koira.. Sen jälkeen elämä tasapainoittui. Niin hassulta kun se kuulostaakin.
Eihän joka maassa todellakaan suositella esim. astma oireisiin järisyttävää siivoamista ja lemmikeistä eristäytymistä. Se tuntuu vaan täällä suomessa olevan kovinkin jyrkkä mielipide. Itse olen sitämieltä, että tällainen hysteerinen käytös varmasti pahentaa asioita. Koiraan voi siedättyä, voi hyvinkin käydä niin, että omaan rakkaaseen koiraan siedättyy erinomaisesti, mutta saattaa olla että törmätessäsi esim. vähän ikaiseen ulolle tuoksuvaan koiraan oireet palaavat. Eli siis, allergia on kuitenkin pohjalla.
Tiedän monia koiran kasvattajia joilla on astma, oireet ovat silti hallinnassa ja elämä paremmin tasapainossa koiran/koirien myötä. Liiallinen siisteys ja eristyneisyys kaikesta varmasti pahentaa asiaa. Minä olen varmaan tämän ketjun ainoita jotka ovat tällä kannalla, mutta onhan jokaisella mielipiteensä.
p.s. talossa nyt kolme pitkäkarvaista koiraa ;)- itse ikäväkseni
joutunut huomaamaan sen, kun muutin kotoa 19-vuotiaana lemmikkieni luota, ovat allergia oireet palanneet. Koirasta tulevat oireet eivät ole rajuja, lähinnä silmä ja nenä oireita. Kotona asuessani minulla ei ollut mitään oireita. Sen takia uskon ja toivon, että oireet tälläkin kertaa siedättyisivät pois.
- allergiasta toipunut
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=628&posting=22000000042046584
Tuossa viestissä minä jo kerroin omasta historiastani allergian suhteen, joten en viitsi sitä uudestaan kirjoittaa. - meilläpäin
itse tulin kuusi vuotiaana allergiseksi kissoille ja myöhemmin koirille. olen aina hoitanut koiria, mutta omaa ei ole. Minulla kumminkin oli hoitokoira joka välillä asui meillä. oireita tästä koirasta tuli todella vähän, muista sitten enemmän. eli itsekin siedätyin juuri tälle koiralle. ikävä kyllä tämä koira on nyt kuollut, joten koiria en enää hoida. silloin kun aloin hoitamaan tätä koiraa (8 v sitten) sain siitä oireita enkä voinut olla heillä sisällä. myöhemmin tilanne muuttui. edelleen saan pahoja oireita linnuista, marsuista, kissoista ja hevosista. leiviä oireita esim rotista (joita minulla on ollut) ja hiiristä (minulla on 7 hiirtä). muista lemmikeistäni en saa allergiaa, ainoastaan puruista ja heinästä. minulla on astma ja allergiaa muutenkin, mutta lääkkeillä pärjään. ja ne tosiaan auttavat niin paljon jaksamaan henkisesti, että en niistä kyllä luovu=) Ennen itsekin luulin olevani allerginen kaikille eläimille, mutten sitten ollutkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15812109
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1525436Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454550Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1343643Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392738Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191926Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1071656Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3621609Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1021506Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361451