tilapäisesti

.....

Ehkä tyhmä kysymys, mutta olen pohdiskellut semmoista tässä tukiverkostojen ollessa aika vähäiset, että otetaanko mihinkään päiväkotiin Helsingisssä tilapäisesti esim. päiväksi lasta hoitoon? Kohta on kaksi alle puolitoistavuotiasta pikkuista ja kaikenlaisia ylläri tilanteita tulee..vaikkapa oma sairastuminen. Vai neuvolan kauttako apua silloin? Vai mll hoitaja, johon ei edes ole varaa?

15

913

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapset hoitoon

kuitenkin?

• bolgrad**

Pakko vastata tähän.

Olin kerran vatsataudissa äitiysloma aikoihin. Kuumeeni nousi yli 40 asteen. Miehen oli pakko lähteä töihin ja jäin kotiin kolmen lapsen kanssa 7kk, 3v. ja 5v.
        Tietänkään minun nuorimmaistani ei mihinkään päivähoitoon olisi edes saatu, mutta... heitteelle nämä minun lapseni sen päivän niinsanotusti oli jätetty.
        Mieheni olisi kyllä johonkin aamulla ne voinut viedä, mutta ei ollut ketään. appiukko kävi kahden aikaan ovella kääntymässä ja toi jotain ruokaa isommille lapsille... mutta nuorin oli vastuullani ja minä olin täysin toisessa ulottuvuudessa. tilannetta ei helpottanut se, että lapset oli sairastanut taudin myös ja olivat myös heikkokuntoisia.

Jippii, hengissä ollaan ja nuorimmaiseni jo 8v.

• jos tosi sairas ei voi hoitaa

Kyllä olen ehdottomasti sitä mieltä että lapsille on paljon parempi päästä hoitoon muualle jos äiti on niin sairas että ei jaksa kunnolla hoitaa. Sehän on paljon parempi sekä heille että äidille. Miksei äidillä pitäisi olla oikeutta sairastaa rauhassa? Aivan älyttömiä nuo julistukset että "kyllä sitä olisi pitänyt miettiä ennenkuin lapsia hankkii tai "mikä nykyäiteihin on mennyt".

Niin siis kunnon äitihän on vain se joka kuumeessakin jaksaa leikittää, viedä ulos ja hoitaa kunnolla vauvan syöttämiset, itkut vaipanvaihdot, viihdyttämiset. Eihän siihän nyt pienet kuumeet mitään vaikuta eihän?

Aivan käsittämätön näkemys sanoisin! Sehän voi olla jopa vaarallista äidille itselleen. Jos ei kunnolla pääse lepäämään esim. kuumeessa voi jatkossa seurata jotain vakavaa. Joku voi yksinkertaisesti olla niin huonossa kunnossa jopa kuumeesta tai oksennus- ripuli taudista että ei yksinkertaisesti pysy jaloillaan!

En ole ikinä ollut itse kotiäiti muuta kun äitiyslomalla ja onneksi silloin ei muistaakseni itselläni ollut mitään pahempaa mutta kyllähän sitä joskus on pahasti esim. kuume vetänyt kokonaan voinnin täysin veteläksi eli peiton alta hyvä kun vessaan jaksaa mennä tai muistan kun oli sellainen oksennus- ripuli tauti että ei edes tilkka vettä pysynyt sisällä ja jalat ei kantanut ja heti jos nousi pystyasentoon oksennutti ja heikotti.

Aivan älytöntä väittää että kyllä sen äidin pitäisi vaan jaksaa hoitaa lapsia tuollaisissa tilanteissa. Minun lapseni ovat olleet onneksi jo yli 3-vuotiaita silloin kun on pahimmat sairaudet iskenyt ja tosiaan hellä on aina ollut päivähoitopaikka joten onneksi olen päässyt aina rauhassa sairastamaan.

Kerran tosiaan muistan kun kuume oli korkealla en oikein edes olisi jaksanut kävellä ja viedä lasta päiväkotiin joten kysyin häneltä haluaisiko jäädä kotiin mutta varoittelin samalla että äiti on tänään sairas ja sinun täytyy lähinnä katsoa lasten elokuvia koko päivä eikä häiritä äitiä. Onneksi oli jo sen ikäinen (4-vuotta) että tajusi tilanteen ja osasi olla vaatimatta minua leikkimään tai muuta. (toki nyt ruuat järjestin)

Eli siis olen monesti säälinyt kotiäitejä joilla ei ole varahoitopaikkaa silloin kun ovat itse tosi sairaana. Kyllä mielestäni tällainen pitäisi jotenkin järjestyä vaikka lääkärin sairastodistusta vastaan. Se miten se järjestettäisiin on eri asia. Ehkä esim. päiväkodeista joissa on tilaa? Tosin jos se päivähoitopaikka on kaukana kotoa niin silloin tosiaan tuo kuskaaminenkin jo voi olla hankalaa ellei tosiaan sitten isä voi tehdä sitä.

Jotkut työpaikat voivat tietääkseni hyväksyä sen että jos kotona oleva äiti on sairas eikä kykene hoitamaan lasta kunnolla niin sitten isä voi jäädä kotiin töistä hoitamaan lasta. En tosin teidän mitä laki siitä sanoo.

• päiväkodissa

on joskus annettu tilapäistä hoitoa kotona kotihoidontuella oleville lapsille 3 päivää kuukaudessa. 3 päivää voi olla kunnallisessa hoidossa menettämättä kotihoidontukea. Mikään pakko kunnan ei ole tällaista hoitoa tarjota, se riippuu paljon siitä, onko päiväkodissa tilaa. Meilläkään ei tällä hetkellä tämä ole mahdollista. Kannattaa kysellä päivähoidosta vastaavalta taholta siellä Helsingissä.

• nykyajan äitejä

Kyllä on vaikeeta. Olisi ne kortsut tulleet kuitenkin halvemmiksi, kun oikeiden lasten elättäminen.

• nykyäiti

..."voi näitä nykyajan äitejä". Kun minä olin -70 luvulla lapsi ja äitini oli todella sairas, niin kaupungilta tuli kotiin kodinhoitaja meitä lapsia hoitamaan! Kodinhoitaja myös imuroi, teki keittiötöitä ja laittoi ruokaa meille lapsille.

Nykyäideille ei tietääkseni ole kodinhoitajia tarjolla edes hätätilanteissa. Mutta voi meitä nykyäitejä, kyllä me ollaan tumpeloita, kun hoidetaan lapset sairaanakin ja kehtaamme kysellä apua! Oikeita pullamössö sakkia ollaan.

Lähdes tajuttoman äidin vastuulle ei pitäisi edes lapsia jättää.

en ole ketjun aloittaja

• kun perheen isän
        nykyäiti kirjoitti:

..."voi näitä nykyajan äitejä". Kun minä olin -70 luvulla lapsi ja äitini oli todella sairas, niin kaupungilta tuli kotiin kodinhoitaja meitä lapsia hoitamaan! Kodinhoitaja myös imuroi, teki keittiötöitä ja laittoi ruokaa meille lapsille.

Nykyäideille ei tietääkseni ole kodinhoitajia tarjolla edes hätätilanteissa. Mutta voi meitä nykyäitejä, kyllä me ollaan tumpeloita, kun hoidetaan lapset sairaanakin ja kehtaamme kysellä apua! Oikeita pullamössö sakkia ollaan.

Lähdes tajuttoman äidin vastuulle ei pitäisi edes lapsia jättää.

en ole ketjun aloittaja

työ on aina niin helvetin tärkeää, ettei edes yhtä päivää voida olla pois jos äiti on sairas.

On ne miehet niin korvaamattomia työssään...työ menee niin kovin usein oman perheen edelle.

• no voi voi

hyi kun olet taas ilkeä...

• miu
        kun perheen isän kirjoitti:

työ on aina niin helvetin tärkeää, ettei edes yhtä päivää voida olla pois jos äiti on sairas.

On ne miehet niin korvaamattomia työssään...työ menee niin kovin usein oman perheen edelle.

Mikä on, että asiallisia kommentteja on niin vaikea saada. Mikä teitä oikein vaivaa?
        Vastatkaa kysymykseen tai menkää muualle lässyttämään.

Oletan, että olet yksinhuoltaja, koska muuten varmaan miehesi voi lasta hoitaa jos sairastut, ellei hän esim. matkustele töiden puolesta.
        Olen ollut samanlaisessa tilanteessa itsekin, mutta onneksi kaikki on tähän saakka mennyt tuurilla hyvin.
        Ota yhteyttä neuvolaan tai kuntasi sosiaalitoimistoon ja kysy hoitajamahdollisuudesta äidin sairastuessa.
        Yksi käyttökelpoinen taho vosi olla Mannerheimin Lastensuojeluliitto http://www.mll.fi/
        Heillä on myös lastenhoitajia.
        Tosin akuutissa sairastumisessa voit olla pulassa, joten tee toimintasuunnitelma.

• miu-2
        miu kirjoitti:

Mikä on, että asiallisia kommentteja on niin vaikea saada. Mikä teitä oikein vaivaa?

Oletan, että olet yksinhuoltaja, koska muuten varmaan miehesi voi lasta hoitaa jos sairastut, ellei hän esim. matkustele töiden puolesta.
        Olen ollut samanlaisessa tilanteessa itsekin, mutta onneksi kaikki on tähän saakka mennyt tuurilla hyvin.
        Ota yhteyttä neuvolaan tai kuntasi sosiaalitoimistoon ja kysy hoitajamahdollisuudesta äidin sairastuessa.
        Yksi käyttökelpoinen taho vosi olla Mannerheimin Lastensuojeluliitto http://www.mll.fi/
        Tosin akuutissa sairastumisessa voit olla pulassa, joten tee toimintasuunnitelma.

Mll: hoitajat ovat maksullisia, mutta jos olet vähävarainen pitäisi sinun saada helpotusta maksuihin.

Ota selvää ja VAADI selkeitä ja konkreettisia vastauksia kunnaltasi. Eli jos sairastut, niin mihin voit soittaa ja kuka lopulta maksaa.

• kylläkai täällä
        miu kirjoitti:

saa kommentoida viesteihin.

T: Lässyttäjä

• hunossa kunnossa

esikoisen synnytyksen jälkeen. neuvolasta tarjottiin kotipalveluapua kotiin, mutta meillä ei sitä sitten tarvittu, kiitos auttavaisen mummin :)
      sielä neuvolan kautta saa ihmisen vaikka antamaan edes pientä kotiapua: siivoamaan tai ruokaalaittamaan , vie vaikka lapset ulos leikkimään ja äiti saa levätä :)

• jos todella sairas

ei kannata pyytää kaupungilta tai kunnalta.

Sairastuin syöpään 6v sitten kun poika oli 5v. olin yksinhuoltaja.

Soitin kaupungille ja pyysin kodinhoitajaa kun en jaksanut tehdä ruokaa tai yhtään mitään muutakaan kuin oksentaa vessan lattialla. Minulle suositeltiin huostaanottoa.

Kannattaa kyllä kaikki kivet kääntää ennen kuin sossua päästää kotiinsa sillä siinä voi mennä lapsetkin samalla tien.

Minun pelastus oli että olin käynyt parilla treffillä miehen kanssa. Kun siarastuin halusin laittaa välit poikki mutta hän oli sitkeä, auttoi ja kun olin huonommillani muutti meille asumaan. Pesi suihkussa äidin ,laittoi lapselle ruokaa ja kävi kaupassa. kun voimat on pois on aivan mahdotonta kuvitella esim että jaksaisi kauppaan ostoksille..

Minua onnisti ja me olemme yhä nyt naimisissa ja meillä on yhteinen vauva. Heikko jäytetään yksin ja silloin ei jaksa pitää puoliaan. panosta ystäviin ja verkostoon sitä kautta todellinen apu löytyy..

anneli

• eikö sitä olekkaan..haloo

kyllä se isä on siinä tilanteessa pakotettu ottamaan vastuu lapsista jos äiti kipeä, kyllä ne työt pitää silloin jättää ja rientää apuun.
      entä jos se äiti meneekin tajuttomaksi ja joutuu sairaalaan, sosiaalihuoltoko ne lapset ottaa, kun isäällä on "työkiireitä", uskomatonta.

se on sitä nykyaikaa kun työ on tarkeempi, kuin puoliso ja lapset.

• millaaa

Niinpä, nykyaikana vaan tulee miehelle tuollaiseta lapsista huolehtimisesta kenkää, käytetään tekosyynä sitten taantumaa..kokemusta on!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      35
      2875
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2681
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      32
      2403
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1914
    5. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      27
      1559
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1513
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1203
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1025
    Aihe