Mihin käyttää rahat?!?

joku92..

Ensimmäistä kertaa elämässäni minulla on rahaa siis oikeasti rahaa! Ennen olen aina saanut vain 5 euroa vkorahaa, mutta nyt olin muutaman kuukauden sellaisessa työkokeilussa, josta tienasin noin 1500 euroa. En aio todellakaan laittaa noita rahoja mihinkään turhaan kuten vaatteisin tai levyihin. Nyt käytän ne järkevästi. Minulla on monia vaihtoehtoja mihin ne käyttäisin, mutta en vaan osaa päättää että mihin niistä sitten laittaisin nuo rahat.. Vaikka päätös on minun niin toivoisin apua sihen :)

1. Olen varmasti tässä vuoden sisällä muuttamassa kotonta pois. Omaan kämppään tarviisin ehdottomasti tietokoneen sekä telkkarin digiboksin. Nämä kaikki ovat kuitenkin niin kalliita hankintoja, että eivät vanhemmat niitä minulle suostu ostamaan, ei heillä niin paljon rahaa ole ja muutenkin. Kun sitten muutan ja vielä toiseen kaupunkiin niin pitää mulla telkkari ja tietokone olla, ei muuten mistään tule mitään ja sitten kun vielä opiskelen silloin niin ei mulla sit noita varaa ole ostaa.

2.Autokoulu. Täytän vuoden päästä 18v. ja totta kai haluan ajokortin! Autokoulukin on vaan aika kallis ja sitä vähän äidiltä kyselinkin jo, että voisinko sen saada synttärilahjaks porukoilta, mutta ei kuulema sellaisen ole varaa. Eli itse pitäisi ainakin suurimmaksi osaksi se maksaa:/

3.Auto. Auton tietenkin haluaisin sitten myös. Ne ovat todella kalliita, mutta olisi tuo 1500:kin jo jotain säästöä siihen. Sitä kuitenkaan kukaan mulle ei koskaan osta!

4.Kielikurssi. Tämä on niin pitkäaikainen haaveeni kun vain muistan. Ehkä turhin kohde niille rahoille, mut kun se on ollut jo niin pitkän aikaa unelma ja haave ja vanhemmat eivät ole koskaan suostuneet sitä rahoittamaan. Nyt mulla ois ne rahat siihen. Olen halunnut sitä niin pitkään ja vihdoin tämä unelma voisi toteutua. Varsinkin kun emme siis ole matkustaneet ulkomailla kuin yhden ainoan kerran Espanjassa, jolloin olin 3-vuotias niin kielikurssille olisi mahtava päästä!

Mihin teistä mun siis kannattais käyttää noi rahat? Kesätöitä tai mitään ei ole nyt luvassa, että voisin saada enemmän rahaa.. Tietysti saan sitten varmaan jonkun 500 synttärilahjaks ja joululahjaks vuoden päästä.. Olen nyt ihan ulalla, kun en tiedä mihin nuo rahat käyttäisin.

Mitään hätäisiä päätöksiä en aio tehdä. En nimittäin ihan kohta huomenna saa tollaista summaa pankkitililleni. Kaikkea ensimmäistä kolmea kohtaa tarviisin todella, mutta sitten tämä kohta 4. on suurin unelmani, jota ei millään tavaroilla ym. korvata, mutta sitten kun se olisi ohi niin sinne ne rahat olisivat menneet ja voisin vain unelmoida telkkarista, tietokoneesta, ajokortista ym.

Auttakaa mua!

Kiitos :)

11

3114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Artisti.

      vai turha....

    • fdsgsfdghdf

      niin, halusin vaan sanoa että huomioithan että on paljon edullisempikin tapa opiskella kieliä..
      eikö esim. kirjastosta saa kielikursseja?
      ja, autokortti maksaa sen 1500e.
      kunnollinen auto maksaa tuplasti jos haluat turvatyynyt jne.

      en tiiä.
      jos meinaat tallettaa ne rahat, niin muistaakseni osuuspankissa on parhaimmat talletuskorot. niitä korkoja ei nyt hirveästi kerry, mutta kuitenkin (ehkä euro vuodessa?)..

      Ja ainahan voit laittaa ne vain säästöön?

    • k o s ka

      ne saa ilmaseks netistä .

    • tytheliiii91

      Jos oot aina halunnu kielimatkalle, ni miks et menis. Sua tulee joskus vielä kaduttamaan ku et toteuttanu sun haavettas :)
      Itekki halusin kielimatkalle joskus vuonna nakki ja nyt kaduttaa. Tosin ei se vieläkää oo liian myöhästä, mut enää ei kiinosta niin paljoa. Niin
      siellä saisit varmasti laajennettua sun ystävä verkostoa, kielitaito kehittyy ja ennenkaikkea saisit huisin paljon uusia kokemuksia.

      Taikka sitten pistät sen omaan tulevaan kotiin. Voi kuinka ihana onkaan päästä shoppaileemaan niitä pieniäkin juttuja mitkä tekevät kodista oman näköisen. Oletko aivan varma että tarvitset tietokonetta? kirjastoissa on mahdollista käydä koneella ilmaiseksi. Tosin itsekkään en pärjäisi ilman OMAA konetta :D Telkkareita saa varmasti aika hallvalla vaikkapa käytettyinä. ja niitä kannattaa kysellä vaikkapa käytettyinä sukulaisilta taikka tutuilta. :)

      Toivottavasti tosta sait jotain uusia näkökulmia tjn. Sen vielä sanon että autoon tai ajokorttiin en välttämättä pistäisi. Auto on nykyään niin kallis pitää, vakuutukset jne. Etkö voi kulkea julkisilla? (:::

      Arvostan säästeliäisyyttäsi :)

      • hanhenhannu

        Melekeinpä autokouluun kannattaa säästää, koska ajokorttia tarvitset kuitenkin.. Tosin jos asut kaupungissa, niin ehket välttämättä ihan heti tarvitse.. Ja toisekseen, kortti maksaa melkein jo tuon mitä sinulla on, niin pitäisihän sinun vielä autokin ostaa että kortista olisi hyötyä.. Eli korttin saat mutta et voi sitä hyödyntää jos ei ole autoa.

        Televisioita ja muuta elektroniikkaa saa tietyistä paikoista todella todella halvalla, ei kannata ostaa heti sitä mihin ekana törmää. Tietokoneitakin saa kaupasta aika halvalla nykyään, kone kannattaa ostaa uutena..

        Mutta lopullisen päätöksen teet itse, jos löytyy sähköpostia niin voisin laittaa vielä pari vinkkiä jos kiinnostaa?


    • läpsis

      Viinaan ja naisiin

      • Japetius07

        laitat ne rahat nyt säästöön, kun vielä vanhempiesi luona asut. Kaikki rahat mitä nyt siihen saakka kun muutat ovat tärkeitä, säästä siis. Vie ne rahat mitä tulee pankkiin. Ja miksi täytyy ajatella kaikki että pitäisi uutena saada. Etkä varmaankaan tarvi tietokoneeksin sitä tonnin tehomyllyä tai televisioksi 60tuuman uusin mättöplasmaa. Käytettyinä saa tietokoneita halvalla alan liikkeistä, sama pätee televisioihin. Parikymmentä tuumaa luultavasti on aivan tarpeeksi. Ja muista että säästät etkä tuhlaa joutavuuksiin joista ei varmasti ole myöhemmin elämässä mitään hyötyä.


    • järki?

      pyydä isukkia hommaan opetusluvat ajokorttia varten. mulle kortti maksoi tuolla menetelmällä noin 400€ kaikkine kuluineen. esim huuto.net:stä löytää tietokoneita _halvalla_ kun jaksaa hieman etsiä. jouluna hommasin noin 1000€:n arvosen tietokoneen 350€:lla. digibokseja ja televisioitakin saa täysin toimivia käytettyjä 100€:lla jo hyvinkin. 400€ 350€ 100€ = 850€ ja kohdat 1 ja 2 ratkaistu. toimivan katsastetun auton hinnnat lähtee siitä noin 400€:sta ylöspäin. 1500€-850€ = 650€ jos ulkomaille on hinku niin 650€:lla elelee 2viikkoa ulkomailla, mutta myös tuolla sais maksettua yhden kuun vuokran tai vaihtoehtoisesti sisustaa kämpän. järjenkäyttö on suotavaa

    • Heiluetää

      No saatana. Tässä vinkkejä en kyl ees lukenu koko sun kysymystä,
      1. OSTA SAATANA SEMMONE 1500euron tietokone niiku mulla.
      2. TELKKARI 950 euroa niiku mulla.
      3. Vene 80000 euroa niiku mulla.
      4. Talo 350000 euroa niiku mulla.
      5. Alkoholiin 0 euroa niiku mulla.
      6. 8000 euron käytetty auto niiku mulla.
      7. PERUSTA oma yritys niiku mulla ja lue aluksi diplomi insinööriksi nii palkka silloin n. 6000 euroa. Yrityksellä saattaapi tienata enemmän. VIDUN KÖYHÄT!

    • oikeastikin

      Auto ja ajokortti on tyhmin sijoituskohde, jätä ne viimeiseksi. Ehkä sitten kun käytettyjä sähköautoja saa edullisesti.
      Kannettava tietokone mahtunee budjettiisi.
      Käytetty telkkari on halpa ja siitä näkee ihan samat ohjelmat kuin kalliista.
      Kielikurssin asemesta mene opiskelemaan ulkomaille (vaihto-oppilas tms.)
      http://www.opiskeleulkomailla.fi/Vaihto_opiskelu__d5843.html

      • jalaa1

        Ei auto ja ajokortti ole tyhmiä kohteita, jos ne ovat tarpeellisia henkilölle itselleen. Kalliita ne tietenkin ovat, siitä ei pääse mihinkään. Itse olen ollut sellaisissa töissä, missä oman auton käyttö oli pakollista, koska työpaikalla ei ollut tarjota autoa käyttöön. Näistä kilometreistä, mitä omalla autollani ajoin, tietenkin maksettiin kilometrikorvaukset. Sähköauto on järkevä vasta silloin, kun latausverkosto on vähintääkin yhtä tiheä, kuin huoltoasemaverkosto. Lisäksi autojen toimintasäde pitäisi olla paljon pidempi. Itse ajan bensakäyttöisellä autolla täydellä tankkauksella 800-850 km, niin sähkökäyttöisellä en pääsisi, kuin 150-200 km. Tiedän, että Teslalla pääsee pidemmälle, mutta auto maksaa moninkerroin sen, mitä esim. Suomen eniten rekisteröity sähköauto Nissan Leaf.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      333
      2909
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2194
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1042
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      763
    Aihe