Tulipa kävästyy poliisilaitoksella, vaikken mitään pahhaa oo tehnykkää... Kävästii siel tyttären ja isännän kaa, ku isäntä opettaa jo toista tytärtään ajamaan. Siinähän, sitten pälähti päähäni kysäistä paljonko uusi kortti maksaa, (40e passikuvat.) Ei sit muuta ku tilasin kortin, vanha kortti kun on viel se pahviläpyskä.. Kuinka monella teil on viel se pahvinen läpyskä?? (vai mitä kartonkipaperia lieneekään?)
Ajokortti..
30
1090
Vastaukset
- Minnelie.
Noitten vanhojen korttien kanssa voi kuulemma tulla joskus vaikeuksia ulkomailla. Ne kun eivät ole oikein nykyisen EU:n standartin mukaisia, vaikka ovatkin muuten ihan virallisia ja toimivia papereita.
Jos matkustelee, kannattaa hommata kansainvälinen ajokortti. Nojoo, se nyt on vaan autoliiton rahastusta. Mutta jos jossai n ratsiassa viedään kortti, paree antaa se kansainvälinen, Se kun tavallaan on vaan vessapaperia. - Meriläinen
ole omistanut minkäänlaista ajokorttia ja niin sitä vaan on taaperrettu tässäkin maailmassa.
Autosta kyllä puolet omistin noin rahallisesti joskus.joskus minäki,etten koskaan ajokorttia hommaa, mut niin vain alkoi autonajaminen kiinnostamaan, kun välimatkat oli pitkät (siihen aikaanki asuin kaupungin ulkopuolella) ja aina piti ootella bussia, mennen tullen, vaikka olisi ollut kuinka kiire. Olin silloin noin 25v. Nyt voi lähteä silloin kun siltä tuntuu, eikä töiden jälkeen tarvi kyytiä odotella.
- Meriläinen
sasus kirjoitti:
joskus minäki,etten koskaan ajokorttia hommaa, mut niin vain alkoi autonajaminen kiinnostamaan, kun välimatkat oli pitkät (siihen aikaanki asuin kaupungin ulkopuolella) ja aina piti ootella bussia, mennen tullen, vaikka olisi ollut kuinka kiire. Olin silloin noin 25v. Nyt voi lähteä silloin kun siltä tuntuu, eikä töiden jälkeen tarvi kyytiä odotella.
hyvä ja sopis mulle silleen kun olen levoton luonne.
Kärsin vaan sellaisesta yhtäkkisestä huimauksesta ja saatan pyörtyä tosta noin vaan.
Ajattelin sitte aikoinaan että parempi on olla ajamatta ettei kolaria aiheuta.
Ja hyvin sitä on näinkin mennyt.
Nyt on systeri eläkkeellä ja rakastaa auton ajamista, tehdään kesäisin retkiä yhdessä ja vallataan suomea. Meriläinen kirjoitti:
hyvä ja sopis mulle silleen kun olen levoton luonne.
Kärsin vaan sellaisesta yhtäkkisestä huimauksesta ja saatan pyörtyä tosta noin vaan.
Ajattelin sitte aikoinaan että parempi on olla ajamatta ettei kolaria aiheuta.
Ja hyvin sitä on näinkin mennyt.
Nyt on systeri eläkkeellä ja rakastaa auton ajamista, tehdään kesäisin retkiä yhdessä ja vallataan suomea.kaikki tarvitse sitä autoa, on hyvä jos pärjää ilman.Sinun tilanteessasi se onkin hyvä:)
on, risa pahviläpyskä; pikkuisen vielä puoliskot toisissaan kiinni..
sasus kirjoitti:
sitten sinäkin uusimaan se kiireen vilkkaan, sellaseks muoviläpyskäks.Hop..hop.:):)
ne puoliskot irtoaa, sitten vasta - eihän se nyt kannata käypää tavaraa vaihtaa uuteen..höps..
:)
- enm
- On, joo... Hyvin on pysynyt jo montakymmentä vuotta vaikka nuorena oli pari kertaa poliisin tallessa...
Se ei kuuleman mukaan kelpaa nykyisin viralliseksi henkilöllisyystodistukseksi edes.- enm
sasus kirjoitti:
Ainaski minä oon sillä tähän asti henkkareina käyttäny, ei oo ollu muutakaa..
- Muuta ei mulla olekaan.
Huvitti vaan kun joku väitti ettei se kelpaa enää esim. passia hakiessa... Milläs minä sen passin sitten, jos vaikka lottovoitto... enm kirjoitti:
- Muuta ei mulla olekaan.
Huvitti vaan kun joku väitti ettei se kelpaa enää esim. passia hakiessa... Milläs minä sen passin sitten, jos vaikka lottovoitto...ja viirenvuoren välein pitää käyrä aina lääkärintarkistukses. Kattoovat kuulon ja näönki ne testaa ja muutoonkin notta tietääkö se seppä enää mistään. Kaikilla yhyristelmäkortin omaavilla se on pakollinen toimenpirees. Ja ittelläni on vielä siinä tua D kirijaankin ku välihin oon ajellu linijabiilillä aikanikuluuksi nuata tilausajoo reissuja paikallisees linja-autoo firmas.
terv. seppä ja kortiton Tiitu. On Tiitu kullasta passikuvat kyllä otettu.seppäpohojanmaalta kirjoitti:
ja viirenvuoren välein pitää käyrä aina lääkärintarkistukses. Kattoovat kuulon ja näönki ne testaa ja muutoonkin notta tietääkö se seppä enää mistään. Kaikilla yhyristelmäkortin omaavilla se on pakollinen toimenpirees. Ja ittelläni on vielä siinä tua D kirijaankin ku välihin oon ajellu linijabiilillä aikanikuluuksi nuata tilausajoo reissuja paikallisees linja-autoo firmas.
terv. seppä ja kortiton Tiitu. On Tiitu kullasta passikuvat kyllä otettu.tiitukasta onki varmaan hyvät passikuvat:):)
- justiina...
seppäpohojanmaalta kirjoitti:
ja viirenvuoren välein pitää käyrä aina lääkärintarkistukses. Kattoovat kuulon ja näönki ne testaa ja muutoonkin notta tietääkö se seppä enää mistään. Kaikilla yhyristelmäkortin omaavilla se on pakollinen toimenpirees. Ja ittelläni on vielä siinä tua D kirijaankin ku välihin oon ajellu linijabiilillä aikanikuluuksi nuata tilausajoo reissuja paikallisees linja-autoo firmas.
terv. seppä ja kortiton Tiitu. On Tiitu kullasta passikuvat kyllä otettu.Ja...minkäslainen ajokortti Tiitulla olikaan?Vai tarkoititko passia?Minunkin täytyy käydä viiden vuoden välein lääkärintarkastuksessa,kuorma-autokortin takia.Joskus ajelen hupiajoa kuorma-autolla.Sitä on hyvä ajaa.Hyvin näkee,toisin kuin pienen maataviistävän minipörriäisen ratin takaa.Ajokortti on yksiosainen,ei kuitenkaan uusinta mallia.Etunimen vaihdoksen vuoksi ajokorttia voisi käydä uusituttamassa nuorekkaampaan kuosiin.Siis inhoan,kun kortis seisoo vanha nimi.Se ei passaa ;)
- viivi-amaldiina
farkkujen pers,taskussa koneessa, niin uusasin sen nyt hiljattain muoviseen uuteen.
Tulipas ajantasalla oleva kuvakin nyt siihen.:) - on punertava
pahvikortti vuodelta 1975. Silloin tuli joku laki voimaan, että ne vanhat käsinkirjoitetut valkoiset kortit oli pakko vaihtaa uusiin.
Että kerran olen vaihtanut. Seuraava vasta sitten, kun pyytävät uusiin. Mitä sitä nyt turhia leimoja makseleen valtiolle. Vanha on kortti, myönnetty 1974. Ensimmäistä korttia en muista, millainen oli. Silloin uusittiin viiden vuoden välein. Nykyinen kortti on voimassa vuoteen 2021.
Uskoisin, että kortti pysyy kunnossa siihen asti, mutta omistajasta en ole niinkään varma.kortti on voimassa 20024..niimpä ei sitä tiedä mikä se lopullinen vuosi, kun viimeistä kertaa tarvitsee..
- Otto-Vaan
Heti on kaksi kokonaista kappaletta ajokortista,
on nääs poikki katkeamassa.
Repeää se näkyy muovikorttikin.onko se muovinenkin kaksiosainen?
Miulle sano polisman, että kun tää kortti on kahtena kappaleena niin sitten on pakko käydä se uusimassa..- Otto-Vaan
Pirrejuupas kirjoitti:
onko se muovinenkin kaksiosainen?
Miulle sano polisman, että kun tää kortti on kahtena kappaleena niin sitten on pakko käydä se uusimassa..Kaksiosainen, voi het olla, jos huonosti sattuu.
Melkein katki poikki jo on, en tiedä mitä on käynyt.
Epäilen kolikoitten painaneen muuten tyhjässä
lompakossa.Eikä ole vielä kovin vanhakaan tämä
kortti.Sain uuden, kun oli se pikku e uudistus. Otto-Vaan kirjoitti:
Kaksiosainen, voi het olla, jos huonosti sattuu.
Melkein katki poikki jo on, en tiedä mitä on käynyt.
Epäilen kolikoitten painaneen muuten tyhjässä
lompakossa.Eikä ole vielä kovin vanhakaan tämä
kortti.Sain uuden, kun oli se pikku e uudistus.jos ne on niin heikkotekosia. Tämä jota minä odottelen (tulee noin kahdenviikon päästä) on kuulemma pienempi versio siitä edellisestä.
- Otto-Vaan
sasus kirjoitti:
jos ne on niin heikkotekosia. Tämä jota minä odottelen (tulee noin kahdenviikon päästä) on kuulemma pienempi versio siitä edellisestä.
Kuin kelakortti nää uudet jo jonkin aikaa.Ne ei
niin helpolla ala haurastumaan kuin edeltäjänsä.
Onnea menestystä ja kilometrejä ilman haavereita
uudelle kortille ja kortin omistajalle. - Pirre*
Otto-Vaan kirjoitti:
uudelle kortille ja kortin omistajalle.häviää semmoinen läpyskä, pitänee laitta purkka kortin kylkeen ettei putoa rahapussista..:)
Otto-Vaan kirjoitti:
uudelle kortille ja kortin omistajalle.paljon KIITOKSIA:)toivotuksista, sitä tarvitaan tämänpäivän liikenteessä, etenki toi kutostie on mahdoton. Sinulle myös paljon ONNEA autoillessasi! Ja oikein hyvää kevättä:)
Pirre* kirjoitti:
häviää semmoinen läpyskä, pitänee laitta purkka kortin kylkeen ettei putoa rahapussista..:)
siinäpä haastetta sit mullekki, nyt tarttee keksiä jotain,hmm..pitäsköhä ostaa uus rahapussi??
- Otto-Vaan
sasus kirjoitti:
paljon KIITOKSIA:)toivotuksista, sitä tarvitaan tämänpäivän liikenteessä, etenki toi kutostie on mahdoton. Sinulle myös paljon ONNEA autoillessasi! Ja oikein hyvää kevättä:)
Se kutostie on.
Liian paljon ylämäkiä ja vähän alamäkiä vai miten.:)
Minusta se ei poikkea muuten mitenkään muista
teistä.Tie on kuin pöytälautaa,paljon pitkiä suoria
ja metsämaisemia.Hiivatin yksitoikkoista ajettavaa. Otto-Vaan kirjoitti:
Se kutostie on.
Liian paljon ylämäkiä ja vähän alamäkiä vai miten.:)
Minusta se ei poikkea muuten mitenkään muista
teistä.Tie on kuin pöytälautaa,paljon pitkiä suoria
ja metsämaisemia.Hiivatin yksitoikkoista ajettavaa.käännytään notkelmasta,toisessa suunnassa isompi ylämäki ja toisessa hiukan pienempi. Talvisaikaan etenki se on ilkeä paikka, ja isot rekat tulee joskus tosi lähellä. On ollu lähiaikoina kaks kertaa mulla sellane tilanne,ku oon tullu mein kylätieltä ja kääntymässä sen loivemman mäen suuntaan,sieltä on pyyhkässy ohitus auto ja lujaa,onneks ei käyny kuinkaan,mut hyvä ettei ollu pissa pöksyissä:)
- Otto-Vaan
sasus kirjoitti:
käännytään notkelmasta,toisessa suunnassa isompi ylämäki ja toisessa hiukan pienempi. Talvisaikaan etenki se on ilkeä paikka, ja isot rekat tulee joskus tosi lähellä. On ollu lähiaikoina kaks kertaa mulla sellane tilanne,ku oon tullu mein kylätieltä ja kääntymässä sen loivemman mäen suuntaan,sieltä on pyyhkässy ohitus auto ja lujaa,onneks ei käyny kuinkaan,mut hyvä ettei ollu pissa pöksyissä:)
Hankala paikka ja kammottava tilanne.Siinä onkin
oltava tarkkana liukkaalla käännyttäessä sinne
kylätielle, jottei kukaan tuu taka paksista kurkistelemaan sisälle.
Kerran minäkin tulla tuhautin päätielle tuolla tie
no:13 ja saman aikaisesti läksi vastaan tulevan
kaistalta auto ohittamaan edellä ajavaa
rekkaa.Onneksi siinä sattui olemaan linja auton
pysäkki kohdalla, sitä kautta koko nenä
valkoisena(ei ainoastaan nenän pää) väistettiin.
- onni-keväässä
Vaikkei olekkaan aito pahvinen vaan samankokoinen, nykyajan korttimateriaalista valmistettu eu -ajokortti. Sen sai ostaa silloin kun ajokortti-lakiin tuli muutos jos halusi siihen sen pikku e -een (eli saa vetää raskaampaa kalustoa auton perässä).
Epäilen sen päteväksi muissa maissa, vaikkakin sanoivat silloin jot käypi passin asemasta eu-maissa...
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 915906
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804772Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv933001Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262780Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska252046Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191496Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351047Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851018Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125950- 48754