Haluaisin rakentaa taloni edustalle kevytrakenteisen katoksen 1-2 autolle (neljä pylvästä ja katto). Kuinka lähellä katua saavat pylväät olla kaavoitetulla alueella Espoossa, kun lähtökohtana on, etteivät ne peitä näkyvyyttä sen enempää kuin paikalla nyt seisova auto (autot)?
Autokatos kadun reunaan
10
6631
Vastaukset
- 4 metriä
rajasta saa rakentaa jos vain lupa tulee koko hökötykselle. Hyvä arkkitehti voi saada sen läpi.
Mutta telttatalli ei lupaa tarvitse, voi tosin tulla häätö jos naapurit ei tykkää.- Auto suojaan
Tiedän tämän neljän metrin säännön, mutta kun olen käveleskellyt naapuristossa näyttää siltä, että monet katoksista ovat huomattavasti lähempänä katua. Lienevät sitten laittomasti pystytettyjä? Eli, jos on kyse halvasta katoksesta, miksi nähdä luvanhakemisen vaiva. Kyllä siinä pari vuotta menee, ennenkuin joutuu purkamaan ja sitten riittää, jos siirtää pari metriä.
Näinkö tämä toimii? - laittaa osa
Auto suojaan kirjoitti:
Tiedän tämän neljän metrin säännön, mutta kun olen käveleskellyt naapuristossa näyttää siltä, että monet katoksista ovat huomattavasti lähempänä katua. Lienevät sitten laittomasti pystytettyjä? Eli, jos on kyse halvasta katoksesta, miksi nähdä luvanhakemisen vaiva. Kyllä siinä pari vuotta menee, ennenkuin joutuu purkamaan ja sitten riittää, jos siirtää pari metriä.
Näinkö tämä toimii?julkisivusta rakennusalueen rajan ulkopuolelle eli voi ne naapurien tekeleet olle ihan luvallisiakin.
- ...
Auto suojaan kirjoitti:
Näinkö tämä toimii?Neljän metrin sääntö pätee myös katoksiin.
Joskus tiealuetta on lunastettu jälkikäteen lisää, kun entisestä tiestä on tehty leveämpi katu jalkakäytävineen tms. Tällöin etäisyys rajalle on pienentynyt. Uusilla alueilla on kadut kuitenkin valmiiksi mitoitettu oikein, joten jos uudesta alueesta kysymys tämä ei voi olla selitys. - juuri noin
Auto suojaan kirjoitti:
Näinkö tämä toimii?Luvan saaminen kestää kuukausi tolkulla, maksaa jne.
Luvasta et hyödy yksinkertaisesti mitään.
Kysy itseltäsi ennemmin toisin. Miksi tarvitsisit luvan? - Auto suojaan
juuri noin kirjoitti:
Luvan saaminen kestää kuukausi tolkulla, maksaa jne.
Luvasta et hyödy yksinkertaisesti mitään.
Kysy itseltäsi ennemmin toisin. Miksi tarvitsisit luvan?Enhän minä tässä viranomaisia niin ajattelekkaan, mutta kun on mukavat vaikkakin tarkat naapurit, niin olisi helpointa hoitaa asioita joustavasti, mutta niin ettei tule turhaa kränää.
Vieläkin kyllä ihmetyttää, miksi kaksi ohutta pylvästä olisi suurempi harmi kadun lähellä, kuin esimerkiksi asuntoauto. Kaupungeissa talot ovat suoraan kiinnin jalkakäytävässä, joka saattaa olla vain pari metriä leveä. - ihme mutta
Auto suojaan kirjoitti:
Enhän minä tässä viranomaisia niin ajattelekkaan, mutta kun on mukavat vaikkakin tarkat naapurit, niin olisi helpointa hoitaa asioita joustavasti, mutta niin ettei tule turhaa kränää.
Vieläkin kyllä ihmetyttää, miksi kaksi ohutta pylvästä olisi suurempi harmi kadun lähellä, kuin esimerkiksi asuntoauto. Kaupungeissa talot ovat suoraan kiinnin jalkakäytävässä, joka saattaa olla vain pari metriä leveä.auto, vene eikä asuntovaunu kadulla tai tontin rajalla tarvitse yleensä talvisäilytyksessä lupaa mutta roskakatos, leikkimökki ja ainakin autokatos tarvitsee luvan. Näin on herrat päättäneet, syytä en tiedä.
- Raksan reunalta
Espoossa voi mahdollisesti päästä katoksen kanssa lähemmäksikin katurajaa. Asia riippuu yleensä alueesta (kaava, alueella vakiintunut tulkinta).
Tilanne selviää, kun kysyt itse rakennusvalvonnasta tai maksat asialliselle suunnittelijalle parista tunnista, jotta hän selvittää vaihtoehdot rakennusvalvonnan kanssa.- lahellerakentanut
Asemakaava-alueilla Espoossa yleensä onnistuu rajoihin melkein kiinni, ainakin jos räystäskin jää oman tontin alueelle. Naapurin lupa tarvitaan jos lähemmäs kuin 4 metriä naapurin rajaa, koska palomääräykset estävät naapuria rakentamasta 8 metriä lähemmäs autokatostasi, ainakin ilman erityisiä palonsuojauksia.
- Auto suojaan
lahellerakentanut kirjoitti:
Asemakaava-alueilla Espoossa yleensä onnistuu rajoihin melkein kiinni, ainakin jos räystäskin jää oman tontin alueelle. Naapurin lupa tarvitaan jos lähemmäs kuin 4 metriä naapurin rajaa, koska palomääräykset estävät naapuria rakentamasta 8 metriä lähemmäs autokatostasi, ainakin ilman erityisiä palonsuojauksia.
Taidan kokeilla, vaivan ja suunnitteluhinnanhan siinä vain pahimmassa tapauksessa menettää. Katoksen reuna tulisi kuitenkin vielä n. 2m päähän tontin rajasta, istuisi talon ulkonäköön, eikä haittaisi mitenkään kadulla liikkuvien näkyvyyttä.
Mutta sattuuko kukaan tietämään täysin avoimen teräsrunkoisen katoksen noin hintaa? En ole googlaamalla löytänyt sopivaa mallia. Useimmat ovat vajamaisia rakennuksia, joka ei tule kysymykseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as603186Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078