Niin, eli kuinka pitkiä päiviä teillä on, onko tunnit pitkiä ja onko paljon väli- ja hyppytunteja ja voiko kursseja valita itse oman päänsä mukaan niin kuin lukiossa (eli kuinka monta kerrallaan on ja missä järjestyksessä niitä opiskelee yms.)? Kertokaa myös mitä alaa opiskelette :)
Millaista opiskelu on AMKssa?
10
1710
Vastaukset
- opiskelijaksiko
Kertokaa myös tietenkin missä opiskelette!
- sairaanhoitajaksi
olen viime syksynä aloitanut.meillä koulua 4-1 päivänä viikossa.normaaliviikko on noin kolmepäiväinen. alkaa puol9 ja kestää joko 13 tai neljään(yleensä neljän päivinäkin päästään kolmelta).ei hiihto/syyslomia.pitkät joulu- ja syyslomat.
paljon ryhmätöitä. melko harvoin luentoja.joillain tunneilla läsnäolo pakko, sanoisinko suurin piirtein että puolet pakollisia ja puolet ei.riippuu paljon opettajasta. normi päivä on siis jaettu kahteen osaan. 8.30-11.45 ja klo.10 vartin tauko sekä 12.45-16 ja välissä vartin tauko.- tarkoitin
että pitkät joulu ja kesälomat:)
- ingen jör
Moi,
itse opiskelen insinööriksi. Yleensä tunteja on noin 8-17, välitunnit tietysti välissä, ja useampaa ainetta samana päivänä. Opiskelu tapahtuu luokittain, eli aina samalla luokalla olevilla on samanlainen lukkari, johon voi sitten joutua ottamaan lisäksi esim. matematiikan tai kielten peruskursseja jos ei muuten pärjäisi. Samoin valinnaiset aineet ympätään tähän lukkariin päälle jos sattuvat sopimaan. Itselläni on tunteja tällä hetkellä viikoittain 33-37, sillä joissakin oppiaineissa mennään ryhmittäin niin, että puolella luokalla on sitä aina vuoroviikoin. Tunti kestää meillä 45min ja sen jälkeen yleensä pidetään vartin tauko. Jotkin opettajat saattavat pitää tunnit yhteen, jonka jälkeen on yleensä puolen tunnin paussi.
Opintojen suoritusjärjestystä ei voi juurikaan muokata (riippuu tosin aika paljon suuntautumisesta), sillä monilla seuraavien vuosien kursseilla on esitietovaatimuksina edellisten vuosien kurssit. Eli jos näitä edellisiä opintoja puuttuu, ei voi osallistua seuraavalle opintojaksolle.
Kyllä sumpliminen onnistuu, mutta on aika hankalaa loppupeleissä :) Tuntirakenteet eivät mene kuten yleensä lukiossa että tuolla kohtaa on tuota ja tuota ainetta, vaan kun lukkarit tehdään aina kerrallaan opettajille ja luokille sopiviksi, päällekkäisyyksiä tulee herkästi, mikäli haluaakin suorittaa jonkin opinnon eri tahdissa.
Eli tällaista täällä.- opiskelijaksiko
Kiitos vastauksista, selventää vähän näitä epäselvyyksiä mitä mulla on... Mutta olisi kiva vielä lukea muidenkin kokemuksia! Kuulostaa että päivien pituus vaihtelee aika paljon?
- ent. opisk.
opiskelijaksiko kirjoitti:
Kiitos vastauksista, selventää vähän näitä epäselvyyksiä mitä mulla on... Mutta olisi kiva vielä lukea muidenkin kokemuksia! Kuulostaa että päivien pituus vaihtelee aika paljon?
Vaihteleehan se päivien pituus. Toisissa opintojaksoissa on paljon lähiopetusta, toiset ovat lähes pelkästään erilaisia itsenäisesti tehtäviä projektitöitä. Päivien pituus vaihtelee myös sen mukaan miten paljon jaksaa käydä koulussa luentoja kuuntelemassa. Itse vietin viimeisen opiskeluvuoteni lähes pelkästään töissä. Minulla oli vakituinen työ ja tein normaalit 37,5h viikkotunnit. Tästäkin huoimatta suoritin viimeisenä vuotenani 33op(22ov) opintoja sisältäen firmalle tehdyn insinöörityön. Ei siellä koulussa kukaan pakota istumaan (muutamia kieliopintoja lukuunottamatta) jos asiat muutenkin hallitsee ja pystyy opinnot itsenäisesti suorittamaan.
- Lujari-inssi
ent. opisk. kirjoitti:
Vaihteleehan se päivien pituus. Toisissa opintojaksoissa on paljon lähiopetusta, toiset ovat lähes pelkästään erilaisia itsenäisesti tehtäviä projektitöitä. Päivien pituus vaihtelee myös sen mukaan miten paljon jaksaa käydä koulussa luentoja kuuntelemassa. Itse vietin viimeisen opiskeluvuoteni lähes pelkästään töissä. Minulla oli vakituinen työ ja tein normaalit 37,5h viikkotunnit. Tästäkin huoimatta suoritin viimeisenä vuotenani 33op(22ov) opintoja sisältäen firmalle tehdyn insinöörityön. Ei siellä koulussa kukaan pakota istumaan (muutamia kieliopintoja lukuunottamatta) jos asiat muutenkin hallitsee ja pystyy opinnot itsenäisesti suorittamaan.
Itekin olin yliopistolla opiskellessa 4:n ja 5:n opiskeluvuoden lähes kokonaan töissä. Sattui olemaan työpaikka koulun vieressä ja työaikakin jousti niin kävin joitain kursseja samalla. Parhaiten opin asian juuri niiltä kursseilta. Yliopistolla taitaa olla vielä joustavampaa kuin ammattikorkealla noitten läsnäolojen suhteen. Toki konepuolella piti lähes joka viikko jotain tehtäviä palauttaa.
- tietojenkäsittelyä jo 2 vuotta
Käytössä on viikkokohtaiset lukkarit, eli jokainen viikko on erilainen. Ne julkaistaan elokuussa koko vuodeksi. Yleensä opetusta on 5 päivänä viikossa, mukaan mahtuu muutama 4 päivän viikko. Tunnit ovat 1,5h mittaisia, ja niitä on 2-3 per päivä.
Valinnaisia opintoja on pakko suorittaa 15 op verran, mutta jos haluan, niin voin suorittaa sivuaineenkin toisesta koulutusohjelmasta.
Pakollista läsnäoloa ei ole kuin kielten tunneissa. Meidän omat opet (tietojenkäsittelyn) nauhoittavat opetustunnit (opettajan näyttö ja puhe). Tämä tarkoittaa, että voin katsoa tunnit uudestaan silloin kun haluan netin kautta. Tämä helpottaa niiden valinnaisten opintojaksojen opiskelua, jotka menisivät päällekkäin omien pakollisten tuntia kanssa.
Voin tehdä tarvittavat harjoitteet etänä, käyttäen koulutusohjelman virtuaalialustoja ja ohjelmalisenssejä. - PKAMK
PKAMK eli Pohjois-Karjalan amk:ssa opiskelen sosionomiksi. Syksyllä (1 vuosi kohta takana) oli hieman kiireisempää, mutta nyt keväällä sitten tahti on rauhallisempaa. Meillä oli joululoma 2kk ja sen jälkeen oli 1kk harjottelu ja sen jälkeen lähes 2vkoa lomaa. Hyppytunteja on harvoin, mutta lomaa senkin edestä. Koulu alkaa 8.15 ja loppuu viimeistään klo 15.15
Meillä koulua käydään, siten että on valmiit lukkarit. Tosin sitten kun aletaan erikoistumaan jokainen valkkaa omat oppituntinsa. Ja kursseja käydään silleen, että miten maikat suosittelee. :) mutta jos oot kiinnostunu niin ei muuta kuin AMK:hon. Ps. Jos oot jätkä niin tässä koulutusohjelmassa riittää kauniita naisia ja miehiä on tosi vähän. ^^ - =Opiskelija=
Hello ! :)
Lukujärjestys rakennetaan itse, joten itsestään on kiinni montako kurssia aikoo mahduttaa lukujärjestykseensä. Omasta puolestani sanoisin, että 4-6 kurssia kannattaa ottaa samaan aikaan.
1,5 tuntia kestää luennot/tunnit kerrallaan eli päivän lukujärjestys voisi olla vaikkapa tällainen:
8.15-9.45 kirjanpitoa
9.45-10.00 välitunti
10.00-11.30 markkinointiviestintää
11.30-12.30 ruokis
12.30-14.00 business english
14.00-14.15 välitunti
14.15-15.45 brand management
Kurssit valitaan kurssitarjonnasta...
ns. pakolliset kurssit toki pitää valita käytäväksi mutta todella paljon on myös valinnaisia kursseja joista valitset sitten kiinnostavimmat. Toki siihen vaikuttaa myös miten kurssit järjestetään ja aina on mahdollisuus, että kaksi mielenkiintoista kurssia järjestetään samaan aikaan, jolloin on järkevää valita vain toinen.
Opiskelen liiketaloutta viimeistä vuotta.
Suosittelen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse704505Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1053759Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1273426Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.351958Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691911Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891209- 94979
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.125922- 55905
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25827