Miniä

Anoppipas

Kuinka onnistuu poissulkea miniä aviooikeuksineen jälkeeni joskus jäävästä perinnöstä? Onnistuuko se kokonaan ja mitä silloin teen?

17

2163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muallikko

Mikäli haluat nähdä miniäsi ilmeen, niin lahjoita omaisuutesi jo nyt ja laitata lahjakirjaan määräys, ettei lapsesi puolisoilla ole avio-oikeutta lahjoittamaasi omaisuuteen, sen tuottoon tai sen sijaan tulevaan.
      Vaihtoehtona on testamentti, jossa sama määräys.

• Anoppipas

kaikkea minkä omistan, enhän ole rikas. "Alati sairas" miniä voisi sillä kyllä rikastua ja vieläpä erotessa viedä mukanaan, joten jättäisin lapsilleni kaiken mieluummin.

• haluat

sulkea miniäsi pois? Eikö olisi kohteliaampaa antaa poikasi itse päättää. mitä aikanaan perinnöllä tekee? Jos hän ei halua perinnöstä yhteistä omaisuutta, voivat he tehdä avioehdon.

• mielipide..

Eiköhän se ole ihan anopin oma asia päättää miten haluaa omaisuuttaan käytettävän..
        Jos rajaa miniän ulkopuolelle ei ole miniällä nokan koputtamista asiaan. Toisin kuin jos puoliso alkaisi perinnönjaon jälkeen avioehtoa vaatimaan, niin johan siinä riemu repeäisi..
        Nyt kun anoppi on tehnyt "päätöksen" poikansa puolesta ei miniä voi asialle yhtään mitään..

Kyllä minun mielestäni on ihan kohteliasta ITSE päättää mitä omaisuudellaan tehdään kun aika jättää.. Sehän on jopa oikeus! :)

• toinen mielipide
        mielipide.. kirjoitti:

Eiköhän se ole ihan anopin oma asia päättää miten haluaa omaisuuttaan käytettävän..
        Jos rajaa miniän ulkopuolelle ei ole miniällä nokan koputtamista asiaan. Toisin kuin jos puoliso alkaisi perinnönjaon jälkeen avioehtoa vaatimaan, niin johan siinä riemu repeäisi..
        Nyt kun anoppi on tehnyt "päätöksen" poikansa puolesta ei miniä voi asialle yhtään mitään..

Kyllä minun mielestäni on ihan kohteliasta ITSE päättää mitä omaisuudellaan tehdään kun aika jättää.. Sehän on jopa oikeus! :)

Nämä ehdot ovat vähän hankalia, vaikka aivan oikeassa olet, että tietysti on perinnönjättäjän oikeus siitä tuolla tavalla määrätä. Mutta edellisen kirjoittajan kannalla olen siksi, että jos vain pariskunnan toisen osapuolen omaisuus tai osa siitä on suojattu tällä tavalla, niin puolisot ovat epätasa-arvoisessa asemassa. Ajatellaan vaikka, että jos toisen omaisuus suojataan lahjakirjassa/testamentilla tällä tavalla, mutta toinen on jo kaikki mahdolliset perintönsä saanut ilman, että niitä on perinnönjättäjä tullut suojanneeksi. Silloin tilanne on varsin edullinen sille osapuolelle, jonka oma perintönä tullut omaisuus on suojattu puolison avio-oikeutta vastaan mahdollisessa erossa, mutta toisen osapuolen vastaava omaisuus otetaan tasingonlaskentaan mukaan. Siksi olen samaa mieltä kuin edellinen, että pariskuntien pitäisi itse saada tehdä keskinäisiin suhteisiinsa vaikuttavat päätökset. Tietämättä mitään aloittajan miniän tilanteesta, ja vaikka se ei juuri nyt heillä kohdalle osuisikaan, niin entäpä, jos sellaisessa tilanteessa poika kieltäytyykin tekemästä avioehtoa, jolla myös miniä saisi mahdollisen omaisuutensa turvattua. Melko kummalliseen valoon asettuisi silloin pojan motiivit, tai kenen tahansa, joka sattuisi samassa tilanteessa olemaan.

No, en nyt oletakaan, että aloittajalle miniän etu olisi sydäntä lähinnä, mutta tällainenkin näkökulma on mahdollinen.

• Anoppipas
        mielipide.. kirjoitti:

...määrätä oma tahtoni ja pitää perillisten puolta, kun miniä on esittänyt itsestään vallan erilaista puolta kuin olisi toivottavaa. Samalla uskon vahvasti olevani lastenlasten puolella tässä asiassa. Miniän omat perinnöt eivät ole nekään mainittavat, kiitos hänen isälleen. Mutta kiitos hyvistä vastauksista.

• siis ettei
        Anoppipas kirjoitti:

...määrätä oma tahtoni ja pitää perillisten puolta, kun miniä on esittänyt itsestään vallan erilaista puolta kuin olisi toivottavaa. Samalla uskon vahvasti olevani lastenlasten puolella tässä asiassa. Miniän omat perinnöt eivät ole nekään mainittavat, kiitos hänen isälleen. Mutta kiitos hyvistä vastauksista.

poikasi ole itse kykenevä tekemään päätöksiä oman elämänsä suhteen, kun haudan takaakin haluat olla vaikuttamassa? Poikasi on kuitenkin naimisissa miniäsi kanssa, eikä ainkaan vielä ole laittanut eroa vireille.
        Olen edelleenkin sitä mieltä, että on pariskunnan oma asia, miten täysi-ikäiset ihmiset keskinäiset omistussuhteensa haluavat määrätä.

• paitsioon
        siis ettei kirjoitti:

poikasi ole itse kykenevä tekemään päätöksiä oman elämänsä suhteen, kun haudan takaakin haluat olla vaikuttamassa? Poikasi on kuitenkin naimisissa miniäsi kanssa, eikä ainkaan vielä ole laittanut eroa vireille.
        Olen edelleenkin sitä mieltä, että on pariskunnan oma asia, miten täysi-ikäiset ihmiset keskinäiset omistussuhteensa haluavat määrätä.

Olet sitä mieltä, että on pariskunnan oma asia, miten täysi-ikäiset ihmiset keskinäiset omistussuhteensa haluavat määrätä.

Nimenomaan ihmisillä on oikeus itse päättää omaisuudestaan, jos ei miniälle halua omaisuuttaan antaa, niin ei ole pakko. Oli syy siihen mikä tahansa.

• Ei pahaa mieltä
        siis ettei kirjoitti:

Paljon helpommalla päästäisiin kun kyseiset vanhemmat olisivat jo kauan ennen kuin mitään miniää on kuvioissakaan, tehneet testamentin jossa suljetaan pois lasten puolisoiden avio-oikeus.

Ei tule mitään kitinää, kun se testamentti ei kerran ole suunnattu ketään tiettyä henkilöä vastaan.

• Anoppipas
        siis ettei kirjoitti:

...kuitenkin itse ollut joka pennin eteen tekemässä työtä(samoin mieheni)ja tämä nyt onneksi vielä omassa vallassa haluaako ihmiselle joka kuitenkin meille vieras, jotain antaa. Tähän astinen näyttö surkeaa ja aikanaan meille näytti tulevan oikein mukava miniä, mutta arjesta tuo ei vuosienkaan saatossa halua vastuuta ottaa. Pojalla on ongelmia jo kylliksi, on ehkäpä helpotus kun tämän päätöksen teimme me.

• Tyfneröinen
        paitsioon kirjoitti:

Olet sitä mieltä, että on pariskunnan oma asia, miten täysi-ikäiset ihmiset keskinäiset omistussuhteensa haluavat määrätä.

Nimenomaan ihmisillä on oikeus itse päättää omaisuudestaan, jos ei miniälle halua omaisuuttaan antaa, niin ei ole pakko. Oli syy siihen mikä tahansa.

Entäpä kun anopin kuoltua miniä ei suostukaan järjestämään keskinäisiä omistussuhteita avioehdolla? Siihen se pojan oikeus päättää omaisuudestaan loppuu. Ja jos riita tulee ja ero, niin miniä vie puolet mennessään. Ainoa tapa suojautua tältä on testamenttimääräys.

Jos pariskunta eroaa, niin testamenttihan ei estä poikaa antamasta miniälle perinnöstään ihan mitä haluaa. Mutta luulenpa että siinä tilanteessa ei anna.

• Yksi puoliso
        Anoppipas kirjoitti:

...kuitenkin itse ollut joka pennin eteen tekemässä työtä(samoin mieheni)ja tämä nyt onneksi vielä omassa vallassa haluaako ihmiselle joka kuitenkin meille vieras, jotain antaa. Tähän astinen näyttö surkeaa ja aikanaan meille näytti tulevan oikein mukava miniä, mutta arjesta tuo ei vuosienkaan saatossa halua vastuuta ottaa. Pojalla on ongelmia jo kylliksi, on ehkäpä helpotus kun tämän päätöksen teimme me.

En valitettavasti osaa aloittajalle vastata. Mieleeni tuli vain tästä oma tilanteemme, jossa olen omasta perinnöstäni lähes kaiken käyttänyt perheemme yhteisiin ja puolisoni laskuihin. Avioehto meillä on. Onko minulla missään tilanteessa (mahd. avioero?) mahdollisuutta vaatia takaisin edes sitä summaa, jonka olen käyttänyt pitkän aikaa työttömänä olleen puolisoni henkilökohtaisiin laskuihin? Tiliotteet tietenkin ovat tallella. Mitään erityistä riitatilannetta meillä ei ole, vaan se on maksanut kuka on "jaksanut". Sekin hieman mietityttää, että kun itse näin kulutan perintöni ja puolisoni ei ole omaansa vielä saanutkaan.

• muallikko
        Yksi puoliso kirjoitti:

En valitettavasti osaa aloittajalle vastata. Mieleeni tuli vain tästä oma tilanteemme, jossa olen omasta perinnöstäni lähes kaiken käyttänyt perheemme yhteisiin ja puolisoni laskuihin. Avioehto meillä on. Onko minulla missään tilanteessa (mahd. avioero?) mahdollisuutta vaatia takaisin edes sitä summaa, jonka olen käyttänyt pitkän aikaa työttömänä olleen puolisoni henkilökohtaisiin laskuihin? Tiliotteet tietenkin ovat tallella. Mitään erityistä riitatilannetta meillä ei ole, vaan se on maksanut kuka on "jaksanut". Sekin hieman mietityttää, että kun itse näin kulutan perintöni ja puolisoni ei ole omaansa vielä saanutkaan.

Avioehtonne on siis käytännössä yksipuolinen puolisosi hyväksi, koska hassaat perintösikin yhteisiin ja puolisosi menoihin.
        Otsikointini jatko on, että sinun tulisi saada puolisosi allekirjoittamaan velkakirja niistä kuluista jotka ovat hänen osuuttansa.

• tehdään
        Tyfneröinen kirjoitti:

Entäpä kun anopin kuoltua miniä ei suostukaan järjestämään keskinäisiä omistussuhteita avioehdolla? Siihen se pojan oikeus päättää omaisuudestaan loppuu. Ja jos riita tulee ja ero, niin miniä vie puolet mennessään. Ainoa tapa suojautua tältä on testamenttimääräys.

Jos pariskunta eroaa, niin testamenttihan ei estä poikaa antamasta miniälle perinnöstään ihan mitä haluaa. Mutta luulenpa että siinä tilanteessa ei anna.

silloin, kun naimisiin mennään, ei vasta eron uhatessa.

• jossa suljet
        Anoppipas kirjoitti:

lasten puolisot pois sinulta jäävään omaisuuteen tai niistä tulevaan tuottoon.
        Avioerotilanteessa tämä on maailman paras ratkaisu. Myöhemmin poikasi voi tehdä mitä haluaa, joko antaa sinulta saamansa perinnön mennä lapsilleen tai testamentata vaimolleen omistus tai hallintaoikeuden.
        Sinun ei tarvitse kertoa kellekkään testamenttisi sisällöstä (minä kertoisin pojalleni ja myös missä testamentti on).
        Hämmästyttävan typeriä neuvoja oli tällä palstalla, asialla varmaan nuoret miniät. Nykyään erotaan helposti ja kuvioihin astuu sitten kostaminen ja katkeruus ja lapsilla kiristäminen joten tee testamenttisi, sillä voit pelastaa jotakin, jos et tee voi poikasi menettää puolet kaikesta.

• Anoppipas
        jossa suljet kirjoitti:

lasten puolisot pois sinulta jäävään omaisuuteen tai niistä tulevaan tuottoon.
        Avioerotilanteessa tämä on maailman paras ratkaisu. Myöhemmin poikasi voi tehdä mitä haluaa, joko antaa sinulta saamansa perinnön mennä lapsilleen tai testamentata vaimolleen omistus tai hallintaoikeuden.
        Sinun ei tarvitse kertoa kellekkään testamenttisi sisällöstä (minä kertoisin pojalleni ja myös missä testamentti on).
        Hämmästyttävan typeriä neuvoja oli tällä palstalla, asialla varmaan nuoret miniät. Nykyään erotaan helposti ja kuvioihin astuu sitten kostaminen ja katkeruus ja lapsilla kiristäminen joten tee testamenttisi, sillä voit pelastaa jotakin, jos et tee voi poikasi menettää puolet kaikesta.

neuvoista. Taitaa kuitenkin olla viisasta käyttää lakimiestä apuna testamentin laadinnassa. Ehkä siitä ei silloin voida valittaa jälkikäteen.

• Anoppipas
        Anoppipas kirjoitti:

neuvoista. Taitaa kuitenkin olla viisasta käyttää lakimiestä apuna testamentin laadinnassa. Ehkä siitä ei silloin voida valittaa jälkikäteen.

Kelvoton miniäni haluaakin nyt erota, mutta aionpa nyt kuitenkin vastaisen varalle SILTIKIN sen testamentin tehdä ja TODELLA suljen tulevatkin miniät pois perintöä saamasta. Joskus nämä onnettomat jutut sentään päättyvätkin onnellisesti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      57
      2960
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2741
    3. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2549
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      38
      2451
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1938
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1569
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1287
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1213
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1070
    Aihe