kaason tehtävistä??

????????????

mitä odotatte kaason tekevän häiden eteen tai missä auttavan?
kaason valinta edessä ja kaikki ystäväni ovat kamalan kiireisiä.tästä johtuen valitsen tod.näk. kaksi kaasoa...mietin vaan että kuinka paljon tulen tarvitsemaan heidän apuaan vai pitäisikö valita joku vähemmän läheinen ja kiireinen kaasoksi?

13

4869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olmi oksanen

      Riippuu siis tietysti työn määrästä, mitä olit kaason tehtäväksi nakittaa, ja siitä, miten isot häät on kyseessä.

      Jos tarkoituksena on ns. "täysi rähinä" eli isot ja monimutkaiset polttarit järjestettävänä 50 lähimmälle tyttökaverille, kaikki härpättimien (kutsut, karkit, whateva) askartelut, kaverina oleminen puvun shoppailussa, 250 hengen hääpaikan koristelu, ohjelman järkkäämisessä auttaminen ja yleisenä jokapaikan-höylättärenä oleminen tms. niin tottakai työtä on enemmän.

      Jos sen sijaan häät ovat pienet, morsian ei välitä hössötyksistä, kieltäytyy polttareista, ja kaason tehtävä on lähinnä pitää kimppua vihkitilaisuudessa, niin sitten kiireisempikin uraohjus ehtii.

    • samat kysymykset ;-)

      Mietipä nyt asia siltä kannalta, mitä sinä odotat kaasoiltasi. Kaaso, joka käytännössä järkkää koko homman ja kestää vielä morsiamen hammastenkiristelyn, jos jokin menee pikkuisen pieleen, on minusta jo enemmän semmoista, johon pitäisi palkata ammattimainen häidenjärjestelijä. Jos ei tarkoituksena ole pistää samalla ystäväpiiriä uusiksi, sillä kesää kohti kun mennään, niin palsta on taas täynnä morsiamia, jotka itkevät, ettei kaaso sitä ja kaaso tätä ja kaasoja, jotka itkevät, että morsian pisti orjaduuniin ja haukkui päälle. Ja niin kun oltiin sitä ennen parasta kamua... Sitten kun saat mietittyä, mitä juuri sinun kaasosi (eikä jonkun toisen kaason jossain toisissa häissä) "pitää" tehdä, niin pidä huoli, että olette valitsemasi kaason kanssa samalla aaltopituudella. Että odotukset siitä, mitä kukin voi, haluaa ja ehtii tehdä, ovat samanlaiset. Tiedätkö muuten, ettei kaaso ole millään lailla pakollinen asia häissä? Kuinka paljon haluat, että juuri sinun hääsi suunnittelee ja toteuttaa joku toinen?

      • vastauksista....

        häät ovat suht isot n. 150 vierasta. haluaisin kyllä polttarit, mutta ne ei ole kovin isot.eli kavereita niihin tulis 5-10.en haluu olla kaasolle mikään hirviömorsian, mutta toivon apua askartelussa eli kutsuissa, hääkarkeissa, koristelussa...näihin osallistun toki myös itse.sen lisäksi toivon mukaani juoksemaan hääpukua etsimässä ja kampaajalle makutuomariksi.
        toisella kaasoehdokkaalla on vastasyntynyt vauva ja toisella taas työkiireitä...plaah saa nähdä joudunko pyytämään jostain muualta apua, kun kaasoilta...


      • samat kysymykset ;-)
        vastauksista.... kirjoitti:

        häät ovat suht isot n. 150 vierasta. haluaisin kyllä polttarit, mutta ne ei ole kovin isot.eli kavereita niihin tulis 5-10.en haluu olla kaasolle mikään hirviömorsian, mutta toivon apua askartelussa eli kutsuissa, hääkarkeissa, koristelussa...näihin osallistun toki myös itse.sen lisäksi toivon mukaani juoksemaan hääpukua etsimässä ja kampaajalle makutuomariksi.
        toisella kaasoehdokkaalla on vastasyntynyt vauva ja toisella taas työkiireitä...plaah saa nähdä joudunko pyytämään jostain muualta apua, kun kaasoilta...

        Suosittelen kovasti pohtimaan jotain muita kaasoehdokkaita. Vaikka suunnittelemasi ehdokkaat olisivat innostuneitakin, niin vaikea on tuoreen äidin riemumielin väsätä hääkarkkeja, jos on huonosti yönsä nukkuva vauva, joka pitää äidinkin yökaudet hereillä. Ja aika hankala sinun on sitten kaasollesi motkottaa, jos hänen lipsumisensa tehtävistään johtuu tuollaisesta "force majeuresta"... Eikä töiden takia uupunut kuulosta sen paremmalta. Sinä kumminkin haluat ikimuistoisen päivän, jossa kaikki menee niin hyvin kuin mahdollista. Mieti selkeästi, millaiset todennäköisyydet sillä on toteutua ja tee valintasi sen mukaan.

        Mieti myös, onko pakko (vaikka se nykyään tuntuu asiaan kuuluvankin) askarrella väkertää kaikkea itse. Tilaamalla saa paljon helpommin ja pienemmällä päänsäryllä, vaikka se toki enemmän maksaakin. Tai olisiko lähipiirissä innokkaita prinsessaunelmaikäisiä tyttölapsia, joille voisit vaikka maksaa jotain pikkukorvausta siitä, että askartelevat korttejasi ym. rekvisiittaa.


      • kysyisi
        vastauksista.... kirjoitti:

        häät ovat suht isot n. 150 vierasta. haluaisin kyllä polttarit, mutta ne ei ole kovin isot.eli kavereita niihin tulis 5-10.en haluu olla kaasolle mikään hirviömorsian, mutta toivon apua askartelussa eli kutsuissa, hääkarkeissa, koristelussa...näihin osallistun toki myös itse.sen lisäksi toivon mukaani juoksemaan hääpukua etsimässä ja kampaajalle makutuomariksi.
        toisella kaasoehdokkaalla on vastasyntynyt vauva ja toisella taas työkiireitä...plaah saa nähdä joudunko pyytämään jostain muualta apua, kun kaasoilta...

        useampaa ystävää kaasoiksi? Yhden kanssa hoidatte puvun ja kampauksen, toisen kanssa askartelut ja kolmanneen kanssa polttarit ja koristelut? Näin kenenkään kaasojen työtaakka ei ole kohtuuton, vaan jokainen selviää noin yhden työpäivän panostamisella. Tehtäviä kannattaa tietenkin jakaa jokaisen henkilökohtaiseten vahvuuksien ja osaamisalueiden mukaan.

        Itse olen toiminut myös tällaisena osakaasona ja siitä jäi parempi mieli, kuin kolmen viikon täysipäiväisestä hääorjana olosta;)


    • morsmainen2010

      Itse olen aikoinani joutunut niin karmeisiin kaason tehtäviin, että nyt kun omia suunnittelen, otan kaason vain alkuperäisen ajatuksen mukaan.

      Eli toivon, että hän auttaa minua pukemaan ja katsoo, että kaikki suortuvat on H-hetkellä noin kohdillaan. Lisäksi kaipaan tietenkin henkistä tukea, kun tiedän että jännitän kovasti.

      Kaasolle en todellakaan anna mitään pukeutumisen ehtoja, mutta vuokraan tai ostan hänelle mieleisensä puvun ja asusteet, missä hän itse viihtyy ja jaksaa juhlia. Lisäksi kustannan kampaajan.

      Kaikkeen muuhun on palkattu tekijät. Itse teen alan ammattilaisena kukka-asetelmat.

    • heinäkuun morsian

      Itse näin jälkikäteen (kaaso valittu, oma sisko) olisin ottanut mielummin vähemmän läheisen, jottei hänellä olisi kauheaa stressiä hääjuhlassa ja pystyisi myös nauttimaan juhlasta ja muusta..

      • siskon kaaso

        Kiva kun myötäajattelet noin. Omat häät ovat aina niin uusi tilaisuus, ettei aina näe kokonaiskuvaa. Monesti oppii vasta läheltä kaikkea katsoessaan.

        Itse olin siskoni kaasona, enkä muista häistä mitään. Tulee suorastaan loukattu olo kun katsotaan kuvia ja videota häistä. Missä itse olin? Ai siellä tanssittiin kun järkkäilin sitä ja tuota...
        Oli niin kiire, etten ehtinyt edes laittautumaan, ja kaikki nekin vähät kuvat mitä itsestä on otettu enemmänkin nolottaa. Haluaisi vain unohtaa koko häät, vaikka tottahan siskoni puolesta olen todella onnellinen.

        Opin siis tästä, etten ainakaan nakita omalle siskolleni mitään vastuuta, vaan haluan että hän sentään muista sitten omat hääni ja näkyy myös kuvissa.


    • Mie vain

      tehtävä on ollut avustaa morsianta pukeutumisessa hääpäivänä. Kaaso ei siis ole työjuhta, jonka pitäisi morsiamen puolesta valmistella häät. Ellei tähän pysty itse, kannattaa miettiä puitteiltaan pieniä häitä, jotka pysyvät myös järjestelyiltään hanskassa.

    • vaan luottohenkilö

      Ei ole tarkoitus, että kaaso on piika ja työjuhta joka puurtaa häittesi eteen. Kaasoksi valitaan läheinen ystävä, luottohenkilö, tueksi ja seuraksi. Tehtävän on oltava sellainen että siihen pystyy kiireinenkin ja siitä jää mukava leppoisa muisto. Valitse vähemmän läheisiä ja vähemmän kiireisiä apulaisiksi, ja maksa reilusti palkka.

      • Kesämorsian 35+

        Minun kaasoni tehtävä on olla seurana vihkipäivänä ja katsoa, että puku on kiinni eikä kengänpohjassa kulje alttarille mukana vessapaperia. Mitään muuta en kaasoltani pyydä. Todennäköisesti hän tulee mielellään mukaan ostoksille (enää puuttuu kengät ja laukku, muuten olen shoppaillut omatoimisesti). Kaiken muun hääjärjestelyn tekee AMMATTILAISET (joille myös maksetaan palkkaa).
        Kaasoni ei ole kiireinen, mutta en voisi kuvitellakaan että "vaatisin" häneltä jotain omien häitteni suhteen.


    • nööööp

      En itse ole naimisissa tai edes kihloissa enkä ole kenenkään kaasonakaan ollut. Kaason tehtävä on kuitenkin mielestäni auttaa morsianta pukeutumisessa ym. hääpäivänä. Sitten jos molemmilta halua löytyy, myös esim. juhlapaikan koristelussa ja muissa järjestelyissä sekä olla polttarienjärjestämisen projektijohtaja. Fiksuinta olisi mielestäni jo kysyessä kertoa, millaisissa jutuissa toivoisi kaason auttavan. Enkä myöskään kysyisi kovin aikaisin, vaan maks. puoli vuotta ennen häitä, siksi nopeasti ihmisten elämäntilanteet (opiskelu, työ, perhejutut...) voivat muuttua.

      • iloinen kaaso

        Tulen olemaan elokuussa siskoni kaaso ja suhtaudun tuohon päivään melkein kuin työpäivään (omasta tahdostani). Mielestäni kaason tehtävä on auttaa morsianta hääjärjestelyissä (mikäli tämä niin haluaa), ja ennen kaikkea varmistaa että hääpari ja vieraat saavat nauttia hääpäivästä ja kaikki sujuu.. Haluan varmistaa että siskoni ja miehensä hääpäivä on hänelle ikimuistoinen ja stressitön, he saavat nauttia juhlapäivästään rauhassa. Ja ennen kaikkea olen siskoni tukena ja apuna kun hän tarvitsee minua käytännön asioissa ja henkisesti.

        Minä huolehdin että kaikki sujuu päivän aikana mutkattomasti ja järjestän ohjelmaa ja pari pientä yllätystä (varman päälle mieluisia) hääparille. Minun hommani päättyy sitten seuraavana päivänä kun vieraat poistuvat hääpaikalta. Itse olen ylpeä ja tyytyväinen että minut on valittu tähän vastuulliseen luottotehtävään. Vähän paineitahan se tuottaa, mutta itse morsian ottaa naimisiin menon rennosti ja hänessä ei ole bridezillan ominaisuuksia jolloin voin vain nauttia vastuutehtävästä. Tulemme siskoni kanssa loistavasti toimeen ja ymmärrän että kyseessä on hänen juhlansa ja asiat tehdään niin kuin hän haluaa, minä vain olen hänen toiveidensa toteuttaja.. =) Ja varsinainen vaivannäköhän tapahtuu ennen hääpäivää ja juhlapäivänä vain varmistetaan että kaikki menee suunnitelmien mukaan, kyllä itsekin ajattelin bilettää kuten muutkin vieraat, välillä täytyy vaan tsekata että asiat menee niin kuin kuuluukin. Hyvin suunniteltu ( ja valmisteltu) on puoliksi tehty! Ja sitäpaitsi, kun itse menen naimisiin niin siskoni hoitaa sitten kaason tehtävät vastaavasti =) Kyllä kaason ja morsiamen välillä on oltava todella hyvä ja vahva suhde jotta tällainen järjestely onnistuu.. Itse en esimerkiksi yhdellekkään ystävistäni kehtaisi/haluaisi antaa näin paljon vastuuta ja tekemistä, mutta tämä onkin siskon ja minun välinen juttu! =)


    Ketjusta on poistettu 43 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe