Mä aioin hamstrata loppuelämäni lamput vinttikoppiin. Ei montaa lamppua kulu vuodessa kun olen niin pihi sähkönkäyttäjä. Istun illat 25W:n lampun valossa ja kattokruunussa on viisi 15W:n lamppua joita harvoin käytän ja niitäkin himmennintä käyttäen. Perustetaankohan jotain lamppupoliisin virkoja, jotka kiertävät talouksissa kyttäämässä että onko varmasti siirryty energiansäästölamppuihin sitten kun ne tulee pakollisiksi?:)
Onko teillä jotain tavaroita mitä hamstraatte ihan vain kun halvalla saa jos vaikka joskus tarvitsisi?
Joko olette aloittanut hamstrauksen?
24
746
Vastaukset
- pärjäät....
Tai sitten sinulla on vain valoisa luonne:))
Taidanpa itsekkin hakea lamppuja varastoon....- Hamsteri
valoisa luonne:) Olen aina tykännyt illalla oleskella hämärän hyssyssä ja katsella TV:tä tai kuunnella klassista musiikkia.
Nukahdan hyvin illalla kun valmistaudun jo ajoissa oleskelemalla tunnelmavalaistuksessa. Liian kirkkaassa valossa olo virkistää illalla liikaa. Ei ole vielä onneksi depis iskenyt. Päivällä täytyy sitten tankata luonnonvaloa ettei ihan olmiksi muutu.
- justiina...
Olen pettynyt noihin energialamppuihin.Antavat huonon valon.Samantehoihisina kuin hehkulamput, antavat tosi hämärän valovaikutelman.Eihän tällainen puolisokea enää pimeässä näe.Taidan lähteä hamstraamaan kunnon hehkua :) osuu joskus lanka neulansilmään.
- havainnot.
Lisäksi valon väri vaihtelee.
Ei muuta kuin hamstraamaan hehkulamppuja, ja heti!
- Heikunkeikku
...lamppuja, mutta tuli mieleen, että jospas alkaisin.
Kovin pimiässä istuskelet, jos 25W:n valossa oleskelet.
Talvella mulle on tärkeää Valo. Joka huoneessa palaa valot täysillä, vaikka en siinä huoneessa olisikaan.
Valoilla saa aikaan tunnelmia. Musiikinkuuntelutunnelma, vierastunnelma, oleskelutunnelma, mikä-milloinkin-tunnelma. Mulla on erilaisiin tunnelmiin erilaiset valot ja valolähteet. Jalkalamppuja, pöytälamppuja, piilotettuja valoja sielä sun täälä. Kukkalamppuja, verholamppuja jne... sopivasti yhdistettynä näkymä on hieno.
Myös kattovalaisimet ovat minulle tärkeät. Värit ja miten ne heijastavat mihinkin suuntaan.
Viime viikolla ostin olohuoneeseen uuden kattolampun. Mun mielestä tosi hieno. Simpukoita tosi paljon. Ohuita, ruskeita ja valo "siivilöityy" erikoisella tavalla. Se ei ole mikään valontuoja, että näkis lukea, mutta tuo huoneeseen harmoniaa.
Hyvä, kun otit asian puheeksi, menen hamstraamaan lamppuja huomenna. En pidä väärän sävyisistä lampuista ja energiansäästölamput eivät sovi mun lamppuihin.- Hamsteri
olevan oikea valojen sinfonia. Suorastaan taiteelliselta vaikuttaa.. Pysyvätkö sähkölaskut kuitenkin kohtuullisina?
- Heikunkeikku
Hamsteri kirjoitti:
olevan oikea valojen sinfonia. Suorastaan taiteelliselta vaikuttaa.. Pysyvätkö sähkölaskut kuitenkin kohtuullisina?
...on aika sillee kohtuullinen, mutta tiedän, että se olisi huomattavasti pienempi, jos jättäisin valot vähemmälle. Mutta säästän sitten jossakin muussa asiassa.
- vuosaarelainen
valojen sinfoniaa,juuri näin.
Sisustan valoilla,pehmeitä valoja,pieniä lamppuja,tunnelmaa.Kukkien takana,hyllyjen päällä,milloin missäkin,25w mielummin.
Parvekkeellakin iso punainen kiinanlyhty.
Vajoan valojen sulosointuun sohvan pohjalle ja nautin.
Olen kyllä harkinnut jopa vaihtaa sitten joskus... - Turhia valoja polttamalla
Heikunkeikku kirjoitti:
...on aika sillee kohtuullinen, mutta tiedän, että se olisi huomattavasti pienempi, jos jättäisin valot vähemmälle. Mutta säästän sitten jossakin muussa asiassa.
välillisesti tapat eläimiä ja vaikutat kasvihuonepäästöihin jnejne. Jos jokainen polttaisi turhaan valoja,kuinka monta ydinvoimalaa tarvittaisiin lisää! Erittäin epäekologinen ajatus polttaa valoja vaikka ei tarvitse.
Viikkaatko muovikassit säästöön ja käytät uudelleen, vai missä tuon tuhlaamasi sähkön säästät takaisin!?
- En tykkää
energiasäästölamppujen valon sävystä.
Ja loistelamput on ihmiselle ja eläimille epäterveellisiä. Loistelampun valossa tulee kelmeitä ihmisiä, joilla on näivettynyt naama ja kiilloton tukka.- energiasäästölampun
tuossa ihan joulun alla.
Ajattelin, ettei siihen tarvitse sen koommin lamppua ostaa, pask*n marjat ja mansikat, puolitoista kuukautta kesti!
Ei kiitos meidän perheessä niille, eli lamppuja hamstraamaan! - hehkulamppuja
energiasäästölampun kirjoitti:
tuossa ihan joulun alla.
Ajattelin, ettei siihen tarvitse sen koommin lamppua ostaa, pask*n marjat ja mansikat, puolitoista kuukautta kesti!
Ei kiitos meidän perheessä niille, eli lamppuja hamstraamaan!40 kpl 60W:sia, riittää aika pitkään. On vain kolme valaisinta joihin sopii isokantainen lamppu. Kun mun mielestä nämä pienikantaiset 25-40W:set lamput pysyy myynnissä, eli ns. koristevalaisimiin tarkotetut.
Ja sitä paitsi energiasäästölampun valo on kylmää. Sisältää elohopeaa ja jos se lamppu rikkuu (säpäleeksi) niin kaasuja pääsee huoneilmaan. Ostin kans eteisen kattolamppuun semmosen enerigialampun ja eipä kestänyt kauaa, kun poksahti. Ja se valo oli semmonen kelmeen sinertävä. - -nainen-
hehkulamppuja kirjoitti:
40 kpl 60W:sia, riittää aika pitkään. On vain kolme valaisinta joihin sopii isokantainen lamppu. Kun mun mielestä nämä pienikantaiset 25-40W:set lamput pysyy myynnissä, eli ns. koristevalaisimiin tarkotetut.
Ja sitä paitsi energiasäästölampun valo on kylmää. Sisältää elohopeaa ja jos se lamppu rikkuu (säpäleeksi) niin kaasuja pääsee huoneilmaan. Ostin kans eteisen kattolamppuun semmosen enerigialampun ja eipä kestänyt kauaa, kun poksahti. Ja se valo oli semmonen kelmeen sinertävä.En kyllä ymmärrä sitä, että millaisia energiansäästölamppuja te oikein ostatte itsellenne. Kun minulla on ollut vuosikausia nuo samat lamput. Oli ostettaissa hieman kalliimmat, mutta ehyinä ovat pysyneet. Ja valon värissäkään ei ole valittamista. Ovat ns. päivänvalolamppuja. Ja valonväri on tosi pehmeä/lämmin.
Sähkönkulutus on n. 75-85 kwh/kk ja se pitää myös sisällään huoneistokohtaisen vedenlämmityksen sähköllä ja kaiken muun mahdollisen.
Itse olen tyytyväinen, kun sähkölasku on kohtuullinen. - paikallisesta
-nainen- kirjoitti:
En kyllä ymmärrä sitä, että millaisia energiansäästölamppuja te oikein ostatte itsellenne. Kun minulla on ollut vuosikausia nuo samat lamput. Oli ostettaissa hieman kalliimmat, mutta ehyinä ovat pysyneet. Ja valon värissäkään ei ole valittamista. Ovat ns. päivänvalolamppuja. Ja valonväri on tosi pehmeä/lämmin.
Sähkönkulutus on n. 75-85 kwh/kk ja se pitää myös sisällään huoneistokohtaisen vedenlämmityksen sähköllä ja kaiken muun mahdollisen.
Itse olen tyytyväinen, kun sähkölasku on kohtuullinen.cittarista ostin ja hinta oli 6,95/kpl, Osramin lamppu, kotimaisuusastetta en tiedä.
Ei mulla valot ole päällä yötäpäivää koko huushollissa. Kerrostalossa ei tarvi huolehtia veden lämmityksestä. Ja muutenkin valot on päällä vain siellä missä sitä tarvitaan. Nytkin kun ilta hämärtyy, niin valo on vain tässä vieressäni olevassa jalkalampussa ja muualla huoneistossa valot sammutettuina.
Ei tämä maailma pelastu sillä, että hehkulamput kielletään. - -nainen-
paikallisesta kirjoitti:
cittarista ostin ja hinta oli 6,95/kpl, Osramin lamppu, kotimaisuusastetta en tiedä.
Ei mulla valot ole päällä yötäpäivää koko huushollissa. Kerrostalossa ei tarvi huolehtia veden lämmityksestä. Ja muutenkin valot on päällä vain siellä missä sitä tarvitaan. Nytkin kun ilta hämärtyy, niin valo on vain tässä vieressäni olevassa jalkalampussa ja muualla huoneistossa valot sammutettuina.
Ei tämä maailma pelastu sillä, että hehkulamput kielletään.Saattaahan niissä energiansäästölampuissakin tietysti olla ns. *maanantai sarjaa*, että hajoavat helposti. Eikä kait sitä maailmaa pelasteta pelkästään lamppuja vaihtamalla :)
Mutta, minusta on kuitenkin melkoinen säästö sähkölaskussa, jos 80 w kulutuksella, selviää koko asunnon valaistuksesta, vaikka kaikki valot palaisi yhtäaikaa. Kun hehkulamppukulutuksena se vastaisi käytössä n. 500 w.
- Pirre*
, hehkulamputhan on virtasyöppöjä - kuulemma..
Ja onhan se elettävä normaalia elämää, säästää sitten muussa..- Hamsteri
kattokruunu jossa on 5 kukan mallista kuuppaa, olisi, jos niistä pötköttäisi ulos 5 steriilin näköistä energiansäästölamppua?:/
Vai onko tämä nyt taas joku salaliittoteoria että ihmiset pakotetaan ostamaan kaikki valaisimet uusiksi näiden energiansäästölamppujen myötä. Valaisinvalmistajien generoima juoni. Vähän kuin gigitaalilähetyksiin siirtyminenkin. Jotkut hyötyi siitäkin muutoksesta rahallisesti ja paljon.
Ihmisillä on kauniita antiikkivalaisimia. Miten niiden käy? Ovatko ne tästä lähtien pelkkiä pimeinä jököttäviä koristeita vai? - mäkin tuumasin
Hamsteri kirjoitti:
kattokruunu jossa on 5 kukan mallista kuuppaa, olisi, jos niistä pötköttäisi ulos 5 steriilin näköistä energiansäästölamppua?:/
Vai onko tämä nyt taas joku salaliittoteoria että ihmiset pakotetaan ostamaan kaikki valaisimet uusiksi näiden energiansäästölamppujen myötä. Valaisinvalmistajien generoima juoni. Vähän kuin gigitaalilähetyksiin siirtyminenkin. Jotkut hyötyi siitäkin muutoksesta rahallisesti ja paljon.
Ihmisillä on kauniita antiikkivalaisimia. Miten niiden käy? Ovatko ne tästä lähtien pelkkiä pimeinä jököttäviä koristeita vai?sillä ei se että Euroopassa kielletään hehkulamppujen myynti hetkauta ilmastonmuutosta hyttysen ininän vertaa.
Tämä on ihan samaa kun digitalisointi, joka pian on vanhaa kauraa. Pitää hankkia joku hd-laite.
- RosaLiiin
Täs huushollissa on monia tarpeellisia tarvikkeita vähän yli tämän päivän tarpeen.
Joka ostosta ei kehtoo lähteä kyliltä hakemaan.
Meillä on vessapaperia, koululaiset myivät niin ostinpahan reilusti,
kahvia,
sokeria ostan aina kesällä tarjouksesta ja koko talveksi sitä riittääkin,
lamppuja ja sulakkeita, pesuaineita, tukanpesuaineita jne.
Periaattella uuden paketin voi aina avata kun edellinen loppuu.
Hamstraan myös lankoja ja kankaita, ajatuksella jos vaikka joskus tarttis. Jotain kaunista tulee vastaan ja en voi vastustaa sillä hetkellä.
Aina niistä jotain on tullut tehtyä jos ei itselle niin vaikka lahjaksi.
Hyvä sananlasku, kyllä aika tavaran kaupihtoo.- ei hamsteri
Olen kyllä laittanut energialamppuja sellaisiin paikkoihin kuin eteiseen ja missä niitä tarvitaan pitkään..ei tartte yhtenään samutella. Kyllä minulla ovat ainakin kestäneet..eikä ole tarvinnut yhtenään roikkua jakkaralla lamppuja vaihtamassa.
- jakkaralla?
ei hamsteri kirjoitti:
Olen kyllä laittanut energialamppuja sellaisiin paikkoihin kuin eteiseen ja missä niitä tarvitaan pitkään..ei tartte yhtenään samutella. Kyllä minulla ovat ainakin kestäneet..eikä ole tarvinnut yhtenään roikkua jakkaralla lamppuja vaihtamassa.
Ja pää alaspäinkö? On teillä varmaan korkeet huoneet. En mäkään tommosta usein tekis.
- aineskaan
mun "tavaraa" kaupinnu, vaiko on kuin yrittännä!
- siirtynyt
jo energiansäästölamppuihin. Sopivat entisiin valaisimiin ja kestävätkin paaaljon pitempään.
- -nainen-
Joopa, niitä löytyy jo nykyään ihan lampun mallisia, isoja ja pieniä, sekä *kynttilälamppuja* kaiken laisiin valaisimiin. Tehot 5w, 9w ja 11w
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse754547Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1063781Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1433485Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371980Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575701925Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891229- 1251064
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.134976- 57933
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25847