Voiko kovalevyn kirjoitusvälimuistin

kytkeä pois?

Siis sen mikä on itse levyssä (käyttiksillä on omat kirjoitusvälimuistit jotka voi kytkee pois)?

Onnistuuko esim. jos on Western Digital niin sen omalla diagnostiikkaohjelmalla, tai Seagatella vastaavasti sen omalla softalla?

Mä pistäisin mielelläni noi kirjoitusvälimuistit pois jo sen takia että jos sattuu esim. sähkökatko (ei kaupungissakaan mahdottomuus), niin ei jää tiedot kirjoittamatta levylle sen takia että ne tehtäis viivästyneesti. Parempi siis kirjoittaa tiedot levylle samantien, välttyy sitten tiedostojärjestelmän sekoilultakin.

Lukuvälimuistit saa olla päällä, siinähän vain luetaan.

5

517

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zxcvbnm

Noista diagnostiikkaohjelmista en osaa sanoa, mutta ainakin Linuxin hdparm osaa säätää tuotakin. Poiskytkemisen hyödyllisyydestä on ole oikein vakuuttunut. Sähkökatkon sattuessa ei ole väliä onko tieto vielä käyttöjärjestelmän puskurissa vai levyn puskurissa tai ei missään puskurissa. Tiedostojärjestelmä jää kuitenkin helposti keskeneräiseen tilaan kun kirjoittaminen päättyy äkisti. Siihen auttaa vikasietoisten tiedostojärjestelmien käyttö. Ext3, ext4, JFS, XFS, ReiserFS, Reiser4, jne.

• että voiko

kovon omia asetuksia muuttaa, siis tuolla kovon omalla softalla, niin että se kirjoitusvälimuisti on poiskytketty. Tiedän että hdparmilla sen voi myös tehdä mutta parempi tietysti jos sen voi kytkeä pois niin että se on itse kovon asetuksiin laitettu.

• zxcvbnm
        että voiko kirjoitti:

kovon omia asetuksia muuttaa, siis tuolla kovon omalla softalla, niin että se kirjoitusvälimuisti on poiskytketty. Tiedän että hdparmilla sen voi myös tehdä mutta parempi tietysti jos sen voi kytkeä pois niin että se on itse kovon asetuksiin laitettu.

Mutta hdparm ainakin saa komennettua levyä muistamaan nykyiset asetukset myös bootin yli.

• nimittäin kun
        zxcvbnm kirjoitti:

Mutta hdparm ainakin saa komennettua levyä muistamaan nykyiset asetukset myös bootin yli.

käpälöi vähän hdparm.conf tiedostoa tyyliin

/dev/sda1 {
        write-cache = off
        }

Ajattelin vain että jos ton saisi tehtyä suoraan itse levyyn, olisi sitten valmiina eikä erikseen tarvis käpälöidä hdparm.confia.

Tohon sun aikaisempaan kommenttiin tuosta journaloivasta järjestelmästä.. Mä oon muuten lukenut että jos write-cache on päällä niin se voi joskus journaloivissa järjestelmissä aiheuttaa ongelmia, en tiedä millaisia kun vaan pikaisesti luin jotain tuollaista. Mutta kyllä mä siis mieluiten pidän sen pois päältä, varmuuden vuoksi.

• tota äskeistä
        nimittäin kun kirjoitti:

käpälöi vähän hdparm.conf tiedostoa tyyliin

/dev/sda1 {
        write-cache = off
        }

Ajattelin vain että jos ton saisi tehtyä suoraan itse levyyn, olisi sitten valmiina eikä erikseen tarvis käpälöidä hdparm.confia.

Tohon sun aikaisempaan kommenttiin tuosta journaloivasta järjestelmästä.. Mä oon muuten lukenut että jos write-cache on päällä niin se voi joskus journaloivissa järjestelmissä aiheuttaa ongelmia, en tiedä millaisia kun vaan pikaisesti luin jotain tuollaista. Mutta kyllä mä siis mieluiten pidän sen pois päältä, varmuuden vuoksi.

viestiäni, siis kun laitoin että sda1

pitäis laittaa että sda, eikä osion numeroa lainkaan, toihan pätee koko fyysiseen levyyn eikä pelkkään osioon mutta kun niin vanhasta selkäytimestä tulee noi osion numerotkin laitettua, siis kirjoitusvirhe. :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      233
      3961
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      122
      2291
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1439
    5. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    6. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      919
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      900
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      787
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      746
    Aihe