pääsuunnittelija/vastaava

neiti n

Minkälaisia sopimuksia olette tehneet mestareidenne kanssa rakennusprojekteissa? Eli siis mitä hintaluokkaa nämä palkkiot ovat ja miten olette sopineet maksuista?

Olen nyt tontin ostanut ja tarvitsen siihen pääsuunnittelijan/vastaavan mestarin jotta hän alkaisi tekemään kustannusarviota haluamaani taloon ja eikös hän käy myös talotehtaiden tarjouksia jossain vaiheessa läpi?

Maksetaanko heille heti käteen jotain vai kaikki kerralla ja missä vaiheessa?

Sitten olen kuullut että valvojien nimiä saa kunnan rakennusvalvonnasta. Mites näistä sitten valitaan se oikea? Onko nämä ihmiset itse sinne antaneet tietonsa että ovat käytettävissä jos joku kysyy vai onko tämä pelkkää tilastointia, että ovat johonkin projektiin hyväksyttyjä henkilöitä...
Mistä siis omaan projektiini tämän timantinkovan ammattilaisen löydän?

Oispa kiva jos tulis ihan asiallisia vastauksia, vaikka kysymykset ovat ehkä monen mielestä tyhmiä...

12

1840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauno Kangas

      ...edes suhtkoht asiallisesti hoidettu työmaan valvonta - se tarkoittaa aikalailla minimissään viikottaista työmaakäyntiä. Ja yhteen työmaakäyntiin kuluu aikaa vähintään tunti ja matkat päälle - pienimmät asialliset käyntimäärät on 35...40 käyntiä. Sanoisin, että vastaavan työnjohtajan pesti, jos se on halvempi kuin 3500...4500 per työmaa, niin tuskin tarvii mestarille käteen maksaa - sillä hinnalla mestaria tuskin työmaalla näkyy. Tietysti on aina silloin tällöin tullut vastaan eläkkeellä olevia rakennusmestareita, jotka ajan kulukseen valvoo halvemmallakin. Jossain pääkaupunkiseudulla kunnasta kysyttäessä saa vastaavan työnjohtajan asialliseksi työaika-arvioksi omakotitalokohteessa 160 tuntia, mikä tarkoittaisi vähintään 8000 euron laskua - sinne asti monikaan ei ole valmis maksamaan.

      Pääsuunnittelijalla pesti voi olla laaja tai suppea, joten hintahaitariakin on enempi. Minimissään - yhdistettynä johonkin muuhun pestiin - saattaa osaava pääsuunnittelija toimia "nimenä" jollain viidelläsadallakin, mutta jos taas tehdään oikeesti duunia ja kunnollista sellaista - esimerkiksi aloittaa tonttikartoituksella, avustaa talomallin valinnassa, mahdollisesti jopa luonnostelee tai vähintäänkin asemapiirroksen talopaketille piirtää ja LVI-suunnitelmat tarkistaa, niin tonni ei riitä palkkioksi. Mitähän tuollainen tyypillinen pääsuunnittelijan pesti voisi sisältää:
      * tontin karkeavaaitus 100
      * suunnittelukokous 100
      * ensiluonnos 500
      * versiot 2 ja 3 luonnoksesta 400
      * avustaminen tarjousvertailuissa 400
      * asemapiirros talopakettiin 200
      * aloituskokous 100
      * LVIS-kuvien tarkastus 200
      Äkkiä näyttäisi ettei pääsuunnittelijasta kannata juuri puhua alle 2000 euron pesteissä. Ja tuosta pääsee helposti ylöspäin, kunhan pestaa jonkun arkkitehdin tuntitöinään kehittelemään jotain vähänkään näyttävämpää.

      Maksutapoja on useampia. Yrittäjäpohjalta ammattimaisesti toimivat useimmin paketoi jo suunnittelu- ja valvontatarjousvaiheessa hinnan sopiviin nökkösiin - esimerkiksi kuukausittainen lasku on aika käytetty.

      • neiti n

        ...mielelläni nämä "herrat" samassa paketissa.

        Ja mun työmaata täytyy Valvoa, ei siis tarkoitus ole palkata mitään pullopalkalla -kaveria...

        Kohde Pohjois-Savossa, liekö hinnoissa alue-eroja?

        Kiitos vastauksestasi...


      • Rauno Kangas
        neiti n kirjoitti:

        ...mielelläni nämä "herrat" samassa paketissa.

        Ja mun työmaata täytyy Valvoa, ei siis tarkoitus ole palkata mitään pullopalkalla -kaveria...

        Kohde Pohjois-Savossa, liekö hinnoissa alue-eroja?

        Kiitos vastauksestasi...

        ...ei ole alueellisia eroja. Jos on ruuhka-Suomessa kovemmat liksat, niin on Pohjois-Savossa pidemmät täisyydet. Todennäköisesti kuitenkin kasvukeskusten ulkopuolella kilpailu on sen verran kireämpää, että hinnat on kohtuullisemmat.


      • Rauno Kangas
        neiti n kirjoitti:

        ...mielelläni nämä "herrat" samassa paketissa.

        Ja mun työmaata täytyy Valvoa, ei siis tarkoitus ole palkata mitään pullopalkalla -kaveria...

        Kohde Pohjois-Savossa, liekö hinnoissa alue-eroja?

        Kiitos vastauksestasi...

        ...että hyvä osaaja hoitaa tyylikkäästi molemmat hommat yhdellä kertaa eikä tarvitse vastaavan ja pääsuunnittelijan välistä naljailua sietää työmaalla. Tosin joillakin hvyillä työmaamiehillä on rajoitteita suunnitteluosaamisessa ja päinvastoin.

        Ja paketoimalla saattaa saada hieman edullisuuttakin aikaan - ainakaan ei tarvi aloituskokouksiin kaksia kilometrikorvauksia maksella noille.


      • vastaava työnjohtaja
        neiti n kirjoitti:

        ...mielelläni nämä "herrat" samassa paketissa.

        Ja mun työmaata täytyy Valvoa, ei siis tarkoitus ole palkata mitään pullopalkalla -kaveria...

        Kohde Pohjois-Savossa, liekö hinnoissa alue-eroja?

        Kiitos vastauksestasi...

        hoitaa vain ja ainoastaan pakolliset katselmukset, samoin pääsuunnittelija pakolliset kuviot ja kaikesta muusta kuten valvonnasta ja pakettien vertailusta joudut maksamaan erikseen.

        Tällöin taksa voisi olla tyyliin 1000 euroa 50 euroa tunti nuo lisähommat.


      • Helsingissä_
        neiti n kirjoitti:

        ...mielelläni nämä "herrat" samassa paketissa.

        Ja mun työmaata täytyy Valvoa, ei siis tarkoitus ole palkata mitään pullopalkalla -kaveria...

        Kohde Pohjois-Savossa, liekö hinnoissa alue-eroja?

        Kiitos vastauksestasi...

        Meillä on ensimmäinen rakennusprojekti menossa, joten suunnitteluun ja valvontaan päätettiin panostaa hieman enemmän...

        Arkkitehti toimii pääsuunnittelijana ja oli eritellyt sen osuuden hinnaksi 500€ tosin tekee myös arkkitehtisuunnittelun ja siinä olikin useampi tuhat yhteensä hintaa...

        Vastaava ottaa 7500€ sisältäen myös matkakulut käyntien osalta. Tuo hinta on tainnut säästyä jo takaisinkin, sillä vastaavasta on ollut paljon apua kilpailutuksissa.


        Eli hinnoissa on eroja, halvimmat vastaavat olisivat olleet huomattavastikin edullisempia, mutta sopinevat paremmin itse rakentaville jotka hauavat vain pakolliset vastaavan käynnit.


      • suunnittelijax

        itse rakenne/ark kuvia tekevänä valvon ja samalla toimin pääsuunnittelijana 4000 ekua alv kilometrit mahd.kopiointikulut. muiden hinnoista en tiedä..ihmisillä on se mielikuva että mistään ei pitäisi maksaa juurikaan mitään.. mutta jos ajattelee ok-talon kokonaiskustannuksia niin ed.mainittu summa on todella pieni %:teina.. ja todella tärkeä työn onnistumisen kannalta...


      • Rauno Kangas
        suunnittelijax kirjoitti:

        itse rakenne/ark kuvia tekevänä valvon ja samalla toimin pääsuunnittelijana 4000 ekua alv kilometrit mahd.kopiointikulut. muiden hinnoista en tiedä..ihmisillä on se mielikuva että mistään ei pitäisi maksaa juurikaan mitään.. mutta jos ajattelee ok-talon kokonaiskustannuksia niin ed.mainittu summa on todella pieni %:teina.. ja todella tärkeä työn onnistumisen kannalta...

        ...omasta hintatasostani - tosin minulla tapana hinoitella kaikki kulut yhteen könttäsummaan (alv matkat kopiot) - ja meilläpäin samantyyppinen tausta (luonnostelu lupakuvat rakennekuvat).

        Minusta homma on selvä - se, joka tahtoo tehdä hyvin, maksaa tuon tason kohtuudella. Se, joka ei tahdo satsata tarpeettomien riskien välttämiseen, ei maksa.


    • miten valita hyvä?

      Onneksi ei itsellä ole noin isosti kiinni tuossa vastaavan/pääsuunnittelijan onnistuneessa valinnassa! Olisi oikeasti kammottavaa kun pitäisi valita tuntemattomista ihmisistä se, joka vahtisi luotettavasti minun omia etujani ja hoitaisi hommansa varmasti. Ihmisiä kun tahtoo olla melko epärehellisiäkin liikkeellä. Meillä mestaroi/pääsuunnittelee miehen pomo eikä hintakaan tutunkauppaa kirpaise. Toisaalta on osaavat tekijät hommissa joten vastaavalle koitetaan tehdä hommat mahdollisimman vähäisiksi. Omajohtoinen projekti meillä.

      Mutta kun sun pitäisi kuitenkin sellainen nyt löytää, niin tuli mieleen, että näin tarkemmin ajatellen itse lähtisin etenemään ehkä sillä tavalla että kun lupia varten tarvitset kuitenkin monenlaista suunnittelijaa niin meillä ainakin lvi-suunnittelija tuntee vaikka ketä alan ihmisiä ja sitä kautta saatiin aivan loistava energiatodistuksen laskija ja sitä kautta taas hyviä suosituksia lvi-tuotteiden suhteen - alalla toimivat tuntevat alalla toimivia, niin se vain menee. Kun löytäisit ensin jonkun jonka vastuualue ei olisi niin iso kuin vastaavan ja jos hän osoittautuisi hyväksi tyypiksi ja pystyisi suosittelemaan jotain kaveria, jolta homma käy, niin voihan olla että siinä olisi jotain perustelua sitten valinnalle. Kyllä varsinkin pienemmillä paikkakunnilla alalla toimivat melko hyvin tuntevat toisiaan ja toistensa toimintatapoja.

      • neiti n

        Kiitos asiallisista vastauksista!

        Niin, siinä kun on vielä sekin että toiveissa henkilö jonka kanssa on mukava tehdä yhteistyötä, eli pelkkä ammattitaito ei riitä...

        Sitten kun vielä yksin naisena rakennutan, vedättäjiä varmasti löytyy!

        Hyvä tietää noista hinnoistakin suuntaa ja itsekin olen sitä mieltä että kalliimpikin kaveri maksaa itsensä takaisin jos hommansa hyvin tekee.


      • Rauno Kangas
        neiti n kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista!

        Niin, siinä kun on vielä sekin että toiveissa henkilö jonka kanssa on mukava tehdä yhteistyötä, eli pelkkä ammattitaito ei riitä...

        Sitten kun vielä yksin naisena rakennutan, vedättäjiä varmasti löytyy!

        Hyvä tietää noista hinnoistakin suuntaa ja itsekin olen sitä mieltä että kalliimpikin kaveri maksaa itsensä takaisin jos hommansa hyvin tekee.

        Kolme ominaisuutta, jotka äärimmäisen harvoin kohtaavat samassa pisteessä: ammattitaito, yhteistyökyky ja edullinen hinta. Jos noista pitää yhdestä luopua, niin itse varautuisin tosiaan maksamaan hieman extraa.


    • olen pyytänyt

      moisesta ok-talo hommasta (vastaava pääsuunnittelija) 3500-4500€ riippuen hieman rakennuksen koosta ja rakentamistavasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe