Tuolla raskauspuolella lueskelin juttuja ja siellä valitetaan, kun on niin kallista, kun synnytyssairaalassa voi sitten maksaa jopa 30 euroa / yö... AAargh!
Neuvolat ja ultrat kuulemma ilmaisia, jos ihan normaaleja...
Miten hemmetissä voidaan lapsetonta paria rahastaa yli 4000 €, jotta saisi edes mahdollisuuden siihen. Pelkkä verikoekin sen jälkeen 50€ ja pakotetaan ensimmäiseen ultraan Väestöliittoon, mikä taas maksaa ties mitä.
Niin ja tuohon 4000 €:n ei todellakaan olisi edes varaa, mutta kun pakko maksaa ja repiä selkänahasta, itkeä välillä, kun olo on täysin huijattu ja rahastettu.
Joku hemmetin 30€/yö ei tunnu missään enää, kun on oikeasti joutunut rahastuksen uhriksi.
Oon niin pettynyt kaikkeen. Ihan, kuin oltaisiin huonommassa asemassa jonkin fyysisen puutteen takia. Miksi ei laki tule vastaan näissä asioissa? Miksi kaikki eivät olekaan samanarvoisessa tilanteessa?
Saimpas purettua! Eikö ketään muuta ole tuo asia suututtanut? Tottakai me maksetaan, koska asia tärkeä, mutta kyllä eläminen aika heikoille sen takia jäänyt.
Kyllä taas hinnat kihahti...
16
1218
Vastaukset
- olen minäkin
Hei!
Asiaa puhut. Niin olen minäkin miettinyt, miksi me lapsettomuudesta kärsivät, emme saa juuri mitään rahallista avustusta.
Tuossa just pari iltaa sitten mietin, miksi ei aborttikin voisi maksaa sen 4000-6000 euroa. Laittaisi myös ne ihmiset miettimään tekoaan.
Täällä toinen vuodatus.- itsekin hoidoisa yksityisellä
Itse saan rahallista avustusta Kela-korvausten muodossa ja lääkekattona. Kallistahan tuo on, tähän mennessä meillä on mennyt Kela-korvauksien jälkeen n 7000 EUR ja onnistunutta raskautta ei vielä ole ollut.
Tässä maailmassa mikään ei valitetavasti ole taattua, eivätkä kaikki tasaveroisia.
Omaa tilannettani pahempana pidän esim. ystäväni tilannetta; hänellä on toistunut syöpä. Vaikka hoidot eivät julkisella puolella paljoa maksa, on syöpähoitohinkin joutunut diagnoosin jälkeen jonottamaan kuukaudenn-pari, hänen oli pakko kieltäytyä lääkärin suosituksesta pidentää sairaslomaa (=väliaikainen sairaseläke hänen kohdallaan), vaikka hän olisi fyysiseen ja psyykkiseen palautumiseen sitä vielä tarvinnutkin. Hänellä ei ollut varaa jäädä enää kotiin, kun rahaa olisi tullut 400 EUR/kk, jolla olisi pitänyut kattaa eläminen, asuminen ja lääkkeet. Sula mahdottomuus pääkaupunkiseudulla. Kelasta ja sossusta kehotettiin lainaamaan eläkeläis-vanhemmilta.
Kun olen hänen taistoaan sairautta vastaaan ja yhteiskunnan tukien hakemisessa seurannut, oeln kuitenkin pitänyt itseäni onnekkaana keskenmenoista ja kalliista kuluista huolimatta. Minulla on kuitenkin jonkinlaista valinnanavaraa hoitopaikoissa ja aikatauluissa, hänellä ei ole.
- Minkäs sille teet
Itse sairastan diabetesta, olen raskaana ja joudun ravaamaan koko ajan sairaalassa. Maksua on jo näihin neljään kuukauteen kertynyt n. 350 euroa. Ei se minullekaan ole halpaa. Teillä se nyt on kyllä ihan älytöntä...
Mutta niin kai se menee että tasan ei käy onnen lahjat... - ..........
Lapsi maksaa yhteyskunnalle vähintään 20-vuotta elämästään ja sen jälkeen alkaa tuottamaan jotain. On kohtuullista, että vanhempien pitää maksaa siitä jotain, jolloin koko yhteiskunta ei joudu maksajaksi. Raskaus on aina oma valinta ja abortti mahdollinen.
Jos 4000 e on iso raha, niin miten kustannat lapsen harrastukset tulevaisuudessa? Vai eikö lapsi saa harrastaa ratsastusta tai jääkiekkoa, koska vanhemmilla ei ole varaa? Kuka on itsekäs?- Nainen...
... mitä kirjoitin tuossa alussa.
Olenko jossain vaiheessa väittänyt, että mulla ei olisi varaa elättää lasta??? Totta hemmetissä mulla on varaa elättää lapsi ja maksaa hänen harrastuksensa, ihan niinkuin omanikin.
Onko SE reilua, että FYYSISEN ongelman takia, me joudutaan eriarvoiseen tilanteeseen pelkästään lapsen yrittämisen kanssa. Mihin oikeasti menee se 4000€, josta itse munasolun lahjoittajalle annetaan ainoastaan 250€.
Jos sinun mielestäsi 4000€ kerralla ei ole iso raha, niin olet tosi onnellisessa asemassa. Meille se on kerralla kyllä hemmetin iso maksu ja yksikään lapsen harrastuksista EI VARMASTI maksa 4000€ kerralla!!!
- .. julkisella ..
Julkisella puolella hoidot ei maksa muuta kun poliklinikkamaksun per käynti lääkkeet. Toki lääkkeet ovat kalliita erityisesti IVF/ICSI-hoidoissa, mutta muuten julkisen puolen hoidot on mielestäni lähes ilmaiset. Tai no, samaa luokkaa kun kyseisen valittajan, että synnyttäminen maksaa ... ;)
Ne, joilla on varaa, voivat hakeutua hoitoon yksityiselle. Samahan pätee muuhunkin sairastamiseen: julkiselle pääsee hoitoon, jos hoito kelpaa, ja ne joilla on varaa, käyvät yksityisellä. En ymmärrä, miksi käydään yksityisellä ja sitten itketään, että se maksaa.
Itse aloitin hoidot julkisella ja siirryin sitten jatkamaan niitä yksityiselle, kun kyllästyin julkisen puolen naurettavan pitkiin joulu-, pääsiäis-, kesä- jne lomiin. Yksityiselle meno oli oma valintani enkä siksi itke sen hinnasta.- Nainen...
... Julkisella puolella ei ole ainakaan Turussa tarjolla meille hoitoa.
TYKS:istä lähettivät Väestöliittoon, joka heidän mukaansa oli halvin vaihtoehto meidän tapauksessa.
Meillä oli lahjoitettu munasolu, johon tehtiin mikrohedelmöitys...
Tämä oli ainoa vaihtoehto, jos ikinä lasta halusimme. - väärin
Nainen... kirjoitti:
... Julkisella puolella ei ole ainakaan Turussa tarjolla meille hoitoa.
TYKS:istä lähettivät Väestöliittoon, joka heidän mukaansa oli halvin vaihtoehto meidän tapauksessa.
Meillä oli lahjoitettu munasolu, johon tehtiin mikrohedelmöitys...
Tämä oli ainoa vaihtoehto, jos ikinä lasta halusimme.Kyllä sitä kieltämättä on olo että voiko tää olla totta, tämän päivän kirous ihmiskunnalle, lapsettomuus.
Itsellä meni viime vuonna hoitoihin 8000e eikä mitään muuta tulosta kuin kohdunulkopuolinen raskaus.
Nyt kerätään voimia ja rahaa jos vielä jaksaisi uskoa asiaan ja yrittää :(( - on maksukatto,
..............
- Nainen...
on maksukatto, kirjoitti:
..............
... Jotkut tosiaan pääsee helpommalla, toiset ei...
Luuletteko oikeasti, ettei sitä halvinta vaihtoehtoa ottaisi, jos mahdollisuus olisi?
Julkisella puolella kun ei tarjota meille hoitoa ja lääkkeet maksaa juuri sen verran, että jää siihen maksukaton rajalle, huoh.... Yli 4000€ on meille kaikista vaihtoehdoista halvin. - liian vanha julkiseen hoito...
Nainen... kirjoitti:
... Jotkut tosiaan pääsee helpommalla, toiset ei...
Luuletteko oikeasti, ettei sitä halvinta vaihtoehtoa ottaisi, jos mahdollisuus olisi?
Julkisella puolella kun ei tarjota meille hoitoa ja lääkkeet maksaa juuri sen verran, että jää siihen maksukaton rajalle, huoh.... Yli 4000€ on meille kaikista vaihtoehdoista halvin.Moi,
Itse olen nyt noin puoli vuotta syönnyt clomeja mutta ei ole tulosta saatu. Ultrassa käynyt 2 kertaa ja joka kerta oli kummassakin munatorvessa 2-3 follikkea. Josta ainakin kolme oli oikean kokoiset. Mutta jostain syystä niin raskaus ei vaan tule. On lapsia jo mutta olisi ihanaa saada vielä yksi lapsi. Ikääkin alkaa jo olla, sen verran että en pääse tyksiin lapsettomuus hoitoihin. Joten olen joutunut turvautua yksityiselle gynelle. Joku on päättänyt että 40 naiset ovat liian vanhoja saamaan lapsia. Epäreilua.... - "Vanha"
..kun olet yli 37v. niin ei ole enää muuta mahdollisuutta kuin yksityinen. Julkinen puoli ei huoli näin vanhoja, vaikka syy on miehen siittiöissä, eikä naisen iässä.
- Voimankerääjä
väärin kirjoitti:
Kyllä sitä kieltämättä on olo että voiko tää olla totta, tämän päivän kirous ihmiskunnalle, lapsettomuus.
Itsellä meni viime vuonna hoitoihin 8000e eikä mitään muuta tulosta kuin kohdunulkopuolinen raskaus.
Nyt kerätään voimia ja rahaa jos vielä jaksaisi uskoa asiaan ja yrittää :((Samaa voimien keruuta tehdään täälläkin. Viime vuoden saldo kolmesta hoidosta oli viimeisellä yrityksellä tuulimuna, joka keskeytettiin lääkkeillä. Rahallinen saldo noin 8000e miinuksella...
Jostain se on vielä kaivettava voimaa yrittää, sillä en halua sitten myöhemmin jossitella. Niin että voimia meille molemmille! - voimia tarvitaan
Voimankerääjä kirjoitti:
Samaa voimien keruuta tehdään täälläkin. Viime vuoden saldo kolmesta hoidosta oli viimeisellä yrityksellä tuulimuna, joka keskeytettiin lääkkeillä. Rahallinen saldo noin 8000e miinuksella...
Jostain se on vielä kaivettava voimaa yrittää, sillä en halua sitten myöhemmin jossitella. Niin että voimia meille molemmille!Ja lisätsempistä ei koskaan haittaa. Kyllä sitä sen verran siipi maassa koko viime vuoden yritysten takia on, että uskoa ja voimia saa ammentaa että jaksaa taas eteenpäin.
Tsemppiä ja säkkitolkulla tarrasukkia sinne, sovitaan että tänä vuonna onnistutaan!!!! - yli 40v
väärin kirjoitti:
Kyllä sitä kieltämättä on olo että voiko tää olla totta, tämän päivän kirous ihmiskunnalle, lapsettomuus.
Nyt kerätään voimia ja rahaa jos vielä jaksaisi uskoa asiaan ja yrittää :((minä olen joutunut maksamaan kaiken hoidon itse, koska olen ylitse 40v, vaikka minulla on 3 lasta ennestään, haluamme uuden miehen kansas yhteisen..2 hoidossa olen käynyt yksityisellä ja rahaa on mennyt 8500euroa, nyt pidetään taukoa, että saadaan rahat kasaan tähän 3. ja viimeiseen hoitoon... enään en mene, jos tämä ei onnistu..jo alussa minulle oli tietona, että itse pitää kaikki maksaa.. tosin, jos nyt onnistutaan ei sitten rahalla olekkaan merkitystä, toin en ala itkemään jos emme onnistu, koska tämä oli meidän vapaehtoinen valinta.. ikärasismiksi koen lähinnä--
- +++++++++++
Nykysuuntaus Suomen politiikassa on että yksityistä sairaanhoitoa tuetaan julkisen kustannuksella ja siitä on heti seurauksena ihmisten eriarvoistuminen palvelujen suhteen.Näissä lapsettomuushoidoissa se vain tulee erityisen selkeästi esille.Minun mielestäni julkisia palveluja tulisi kehittää huomattavasti nykyistä tehokkaammin, eikä päästää rapautumaan kuten lapsettomuushoitojen osalta on jo käynyt, ainakin pääkaupunkiseudulla.Systeemi suosii rahakkaita hyvin tai keskinkertaisesti toimeentulevia, joilla elämä ja rahatilanne järjestyksessä.
Asiasta on kokemusta useamman vuoden ajalta pääkaupunkiseudulla.Me kykenimme käymään läpi kalliit hoidot ja hankkimaan rahoituksen heti. Tiedän olevani etuoikeutettu kun minulla on nyt lapsi.Kaikki eivät voi saada lasta rahallisenkaan tilanteen takia,vaikka nykylääketiede pystyisikin auttamaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.932178Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n452132Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501855Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751370- 871283
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311110Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men591071- 68969
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285920