Syöttötuoli

koska?

Koska voi alkaa käyttää syöttötuolia? Poika nyt vähän päälle 4kk ja sitterissä istuu syödessään. Onko se syöttötuoli-ikä 5kk vai 6kk?

5

1148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

me aloitimme 5-kuisena. Tärkeää on, että lapsi jonkin verran jo itsekseen istuisi esim sohvalla. Ei haittaa, jos sivuille kippaa välillä, syöttötuoli kannattaa aluksi pehmustaa reunoilta vaikka huovalla, jotta saa vähän tukea istumiseen. Istuuko lapsi sylissäsi jo? Jos vauva esim sohvalla istuessaan retkottaa eteenpäin tai ei lainkaan koita selkää tukea, niin vielä ei ole syöttötuolin aika. Hiljaa hyvää tulee. Sitterissä syöttö on ihan ok noin alussa.

• ole mitään...

tiettyä ikää! Sitten, kun lapsesi osaa istua...toiset istuttavat jo hieman ennen...eli kun istuu tuettuna hyvin. Meillä taisi tyttö olla 6kk, koska en nähnyt mitään syytä kiirehtiä asian kanssa. Sitterissä sujui ihan hyvin, niin kauan kunnes rupesi punnertamaan itteään ylös siitä. =) Neuvolasta taisivat sanoa 5kk iässä, että sais jo ruveta...en kuitenkaan halunnut "pilata" tuon tytön pitkää selkää!

• kukin tyylillään

Meillä otettiin syöttötuoli käyttöön, kun vauva oli 8,5 kk. Sitä ennen ei osannut omatoimisesti istua, vaikka muuten kyllä liikkuikin.
      Ja sitä ennen siis syötin sitterissä.
      En koe, että olisin tehnyt jotain väärää, eikä varmaan poikakaan tuosta mitään traumoja saa. Vaikkakin monet tutut ovat lapsenhoitotaitoni tuolta osin kyseenalaistanutkin.
      Ei mun mielestä liian aikaisin kannata syöttötuoliin laittaa. Sitten kun osaa itse istua, ja nousta lattialta istumaan, on valmis syöttötuoliinkin.
      Jos hirveästi joutuu syöttötuolia toppaamaan, että vauva edes pysyy siinä, niin eikö se jo kerro siitä, ettei vauva ole valmis istumaan?

• .............

Poika on nyt tasan 7 kuukautta eikä istu vielä ollenkaan ilman tukea. Paitsi sitterissä änkee itsensä istuma-asentoon ja on niiden turvavöiden varassa. Ryömii tosi kovaa ja opettelee konttaan eli tuskin nyt samaan syssyyn oppii istumista. Ei ole kiire eikä se mitenkään haittaa jos istuu syöttötuolissa myöhemmin.. Istuu kun istuu:)

Itse syötän välillä myös sylissä ruokapöydän ääressä, oppii vähän sitäkin.. Että pöydän ääreen joskus siirrytään.

• samaa mieltä

ettei tarvitse istuttaa liian aikaisin.

Mulla menee hermot kun anoppi tunkee 5 kk lasta (ja aiemminkin yritti) kaiken maailman härveleihin! Pistää tyynyä ja liinaa tueksi että pysyisi pystyssä ja siinä se lapsiparka tärisee!Eli kuten edellinen sanoi "Jos hirveästi joutuu syöttötuolia toppaamaan, että vauva edes pysyy siinä, niin eikö se jo kerro siitä, ettei vauva ole valmis istumaan?"

Olen varma, että jokainen terve lapsi oppii istumaan ja kävelemään ihan itse tuputtamatta. Toki jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta mulla vaan meinaa mennä hermot näihin härveleihin kun niitä väkisin tuputetaan. Ja liian aikaisin. Antaa vauvojen olla vauvoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe