Mitäs veikkaatte?

tinderella.

Puuttuuko kela siihen että minkälaiseen asuntoon asumistuen hakee?
Itsellä se tilanne että jäin työttömäksi, ja joudun hakemaan työmarkkinatuen koska en saa vielä työttömyyskassasta mitään korvausta.
Kuitenkin, asun asunnossa jossa vuokra reilu 700€. Olen osa-aikatyössä josta saan n.300€ kk, ja sen lisäksi saan siis sovelletun työmarkkinatuen joka on jotain 400€ suunnilleen. Asumistukea saisin laskujeni mukaan 240€, eli asumiseen jäisi vuokran jälkeen 240€ suunnilleen.. Puuttuukohan kukaan siihen että haluan maksaa noin suurta vuokraa?
Kun minulla on se tilanne,että en halua luopua nykyisestä asunnostani vaikka se kallis onkin, mutta olen saamassa kohta uuden työn joten tukien hakeminen on vain väliaikainen ratkaisu..sitä vain pähkäilin että myöntääkö kela näin uuteen ja kalliiseen asuntoon asumistukea. tämä asunto on siis puoli vuotta sitten vasta valmistunut,ja silloin tähän muutin,siksi en haluaisi luopua.

7

817

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maksaa...

Saat maksaa ihan miten suurta vuokraa haluat, mutta Kela ei huomioi siitä kuin osan asumiskuluiksi.

Yksinäisellä se on 37 neliötä. Et kerro, paljonko asunnossasi on neliöitä, mutta jos oletetaan, että siinä on vaikkapa 60, niin vuokraksesi lasketaan 700/60*37 = 431,60€, jonka siis Kela hyväksyy asumismenoiksesi.

• joka kaupungissa

on raja minkä yli ei vuokraa hyväksytä. Asuessani taannoin Helsingissä yksiössä 36 neliötä, vuokra oli 625 euroa. Asumistukea maksettiin jostain alle 500 euron summasta. Nyt se raja taitaa olla 508 euroa. Minä saa eläkeläisen asumistukea, mutta eiköhän yleisessäkin asumistuessa ole jokin määrätty raja mistä asumistukea maksetaan. Enpä usko, että Kela maksaa asumistukea 37 neliöstä vaikkapa 1000 euron vuokrasta kaikki!

• maksimi..................

Maksimissaan asumistuki on 80% vuokrasta jos :

a) neliöiden määrä on henkilöluvun mukaan sopiva
        b) neliövuokra ei ylitä kuntakohtaista rajaa
        c) tulot eivät ole liian suuret

Nämä kohdat löytyvät laista.

Sitten sosiaalitoimi maksaa toimeentulotukea vuokra - asumistuki kokonaisuudesaan jos :

d) asunnon vuokra ei ylitä sosiaalitoimen itse laatimia sääntöjä

Kelan asumistuki on sitten muotoa :

0,8 * a * b * (vuokra -d ) = as.tuki

Eli maksimissaan a = b = 1 ja d = 0, jos Kelan edellyttämät ehdot toteutuvat.

• 00900

olen osa-aikainen myyjä. verojen jälkeen liksa noin 800-1000 euroa. vuokra 585 euroa, neliöitä 34. saan asumistukea 80 euroa. mielestäni kela maksaa tosi huonosti, mutta kaipa se säädösten mukaan toimii ...

• on rajat
        00900 kirjoitti:

olen osa-aikainen myyjä. verojen jälkeen liksa noin 800-1000 euroa. vuokra 585 euroa, neliöitä 34. saan asumistukea 80 euroa. mielestäni kela maksaa tosi huonosti, mutta kaipa se säädösten mukaan toimii ...

ja ne määräävät, etteivät maksa ylisuuruisia vuokra-asumisen kuluja.
        Kokeilin sinun tiedoillasi, mikä olisi tuki jos vuokra olisi 445e/kk ja vesimaksu 20ekk.
        Tuloksi laitoin 1100e/kk( brutto) ja asunto vantaalla v1995 valm talossa.

Tulos oli, että asumistuki olis 98e/kk. Kannattaisi etsiä edullisempi asunto niin saisit tuen ja sinulle jäisi enemmän käteen. Tuon laskelman perusteella maksaisit asumiskuluja 367e/kk ja sinulle jäisi noin 900e nettotulosta asumisen jälkeen 533e kun taas nykyisestä jää 395e elämiseen..peräti 138e plussaa.

• omat laskut

Kela myöntää asumistukea vaikka miljoonan vuokraan, mutta tukea et saa kuin määrätyn enimmäismäärän. Sitä paljonko enimmäismäärä on niin en osaa sanoa.. Ei muuta kuin kelan luukulle jonottamaan? Sieltä ne kertovat.

• löytyy tieto

Meneppä Kelan sivuille, sieltä kyllä löytyy aivan kaikki tarpeellinen tieto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6003
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      96
      3025
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2810
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2095
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1506
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1057
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      960
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      764
    Aihe