Hei! Kerrotteko röntgenhoitajina työskentelevät tai opiskelevat, millaista työnne on mielestänne? Onko paljon itsenäistä? Onko monipuolista? Mitä kaikkia työtehtäviä siihen ammattiin kuuluu, se että otetaan röngenkuvat, lisäksi? Entäpä työllisyystilanne? Kiitoksii kommenteista!
Röntgenhoitajan ammatti?
4
598
Vastaukset
- röntgenhoitajana työskentelevä
Itse työskentelen röntgenhoitajana diagnostiikassa. Meidän työmme jakautuu kahteen pääalueeseen; diagnostiikkaan ja sädehoitoon. Diagnostiikassa tehdään erilaisia kuvantamistutkimuksia ja niihin yhdistyviä toimenpiteitä diagnoosin saamiseksi tai sen parantamiseksi ja sädehoito on taas puhtaasti sädehoitoa syöpään sairastuneille potilalle.
Diagnostiikassa rh osallistuu työpaikan koosta riippuen erilaisiin kuvantamistutkimuksiin ja -toimenpiteisiin: tavalliset natiiviröntgenkuvat luista, mammografiat, ultraäänitutkimukset, tietokonetomografia- ja magneettitutkimukset, läpivalaisu- ja angiografiatutkimukset/toimenpiteet sekä isotooppitutkimukset. Kaikista näistä tutkimusmenetelmistä löydät enemmän tietoa googlaamalla tai esim. tästä linkistä, joka kertoo röntgenhoitajan ammatista.
http://www.suomenrontgenhoitajaliitto.fi/romppu/index.html
Ainakin suuren sairaalan röntgenosastolla työ on todella monipuolista ja vaihtelevaa, kuvantamismenetelmästä riippuen itsenäistä työskentelyä tai tiimityötä.
Karkeasti yleistettynä röntgenhoitajat ja bioanalyytikot labrassa toimivat vähän samalla tavalla: olemme palvelutehtävässä suhteessa muihin sairaalan yksikköihin. Meillä ei siis ole omia potilaita vaan muut yksiköt ja osastot tilaavat meiltä palveluita. Lähes jokainen sairaalaan tuleva potilas käy jossain kuvantamistutkimuksessa meillä.
Työtilanne on hyvä. Vasta julkaistun selvityksen mukaan lähitulevaisuudessa röntgenhoitajia eläköityy enemmän kuin koulutuksesta valmistuu.- rtg työstä
Kiitos viestistäsi sekä kiitos keskustelun aloittajalle!
Olen sairaanhoitaja ja töissä sairaalan sis.vuodeosastolla ja olen kiinnostunut röntgenin työtehtävistä. Tietääkö joku onnistuisiko sairaanhoitajan päästä töihin rtgos:lle ja saada opastus/opetus työhön siellä?! - Nimetön
rtg työstä kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja ja töissä sairaalan sis.vuodeosastolla ja olen kiinnostunut röntgenin työtehtävistä. Tietääkö joku onnistuisiko sairaanhoitajan päästä töihin rtgos:lle ja saada opastus/opetus työhön siellä?!Hei!
Itse olen ollut ollut röngtenissä töissä muutama vuosi sitten( olen sh). Luonnollisestikaan en ole yhtä pätevä kuin rtg- hoitajat, mutta minut perehdytettiin. Hankalaa aluksi, mutta ottivat kyllä. - röntgenhoitajana työskentelevä
rtg työstä kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja ja töissä sairaalan sis.vuodeosastolla ja olen kiinnostunut röntgenin työtehtävistä. Tietääkö joku onnistuisiko sairaanhoitajan päästä töihin rtgos:lle ja saada opastus/opetus työhön siellä?!Sosiaali- ja terveysministeriön asetus
säteilyn lääketieteellisestä käytöstä (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000423) määrää, kuka saa käyttää säteilyä ja kuinka:
säteilylle altistavalla toimenpiteellä tarkoitetaan röntgentutkimusta, isotooppitutkimusta, isotooppihoitoa, sädehoitoa sekä muuta tutkimus- tai hoitotoimenpidettä, jossa kohteena oleva henkilö tarkoituksellisesti altistetaan ionisoivalle säteilylle.
25 §
Säteilylle altistavan toimenpiteen suorittaminen
Röntgenhoitaja voi tehdä itsenäisesti lähetteen mukaisen röntgenkuvauksen. Muu terveydenhuollon ammattihenkilö voi toimenpidevastuussa olevan lääkärin valvonnassa avustaa sellaisen röntgenlaitteen käytössä, jonka käyttöön hänet on asianmukaisesti koulutettu.
Hammasröntgenkuvauksiin ammatillisen koulutuksen saanut henkilö voi tehdä lääkärin ohjeiden mukaan hammasröntgenkuvauksia.
Muulla säteilylle altistavan toimenpiteen suorittamiseen osallistuvalla henkilöllä tulee, ottaen huomioon mitä tässä asetuksessa on säädetty, olla tehtävänsä laadun mukainen koulutus ja kokemus.
Lain ja asetusten mukaan säteilyä saa siis itsenäisesti käyttää radiologi (röntgenlääkäri) ja röntgenhoitaja ja sairaanhoitaja saa toimipaikkakoulutettuna avustaa tutkimuksissa tai toimia potilashoitajan roolissa niin, ettei hän osallistu säteilyn käyttöön. Vasta röntgenhoitajan tutkinto antaa luvan itsenäisesti käyttää säteilyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1147293
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h985233Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163486Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p333412Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352524Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191856Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961501Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3411451Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311346Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?481290