div-elementit

hypertextmarkuplanguage

Miten HTML:ssä voi CSS:ää käyttämällä sijoitella div-elementtejä / lohkoja / laatikoita eri puolille html-dokumenttia?

Olen toistaiseksi pystynyt sijoittelemaan niitä ainoastaan pystysuoraan.

1

541

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaska Perusjaksa

No, ainahan voit antaa niin diville kuin mille tahansa muullekin elementille css:ssä määrityksen position:absolute ja top, bottom, left ja right -arvoilla sijainnin ruudun reunoista.

Esim.

#iBox {
      position: absolute;
      top: 25px;
      left: 25px;
      height: 25px;
      width: 25px;
      background-color: #ff0000;
      }

Tekee 25x25 px kokoisen punaisen boksin 25 px päähän ruudun ylä- ja vasemmasta reunasta.

Tämä ei ole tosin pitkällä tähtäimellä tai edes lyhyellä aina kovinkaan hyvä ratkaisu.

Kun oppii html-rakenne-ajattelutavan, ei tarvitse juurikaan koskaan absoluuttisia tai edes relatiivisia sijaintimäärityksiä. Jo leiskaa suunnitellessa pystyy miettimään koodin rakennetta ja välttämään sellaisia juttuja, joiden rakentaminen on hankalaa. Tai ainakin voi jo etukäteen miettiä, jos ongelmaan olisi parempi ratkaisu. Leiskausvaiheessa muutokset on vielä helppo tehdä.

Eli käytännössä sisäkkäiset divit, marginaalit ja paddingit sekä float riittää useinmiten elementtien sijoitteluun. Nykyään on alkanut päästä irti jopa ylimääräisistä diveistäkin.

Tai no se on minun tapani tehdä sivuja. Tuskin on ainoa, eikä välttämättä edes paras tapa. Mutta ainakin niin kauan kun ei tarvitse muiden leiskoja koodata, se toimii erinomaisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

on parasta?
      Ikävä
      90
      1409
    2. Koska muru nähdään

Kaksin?
      Ikävä
      47
      831
    3. Olivia Oras

"Yle MOT:n tietojen mukaan Oras oli joutunut sairaalahoitoon helsinkiläisellä kauneusklinikalla tehdyn rasvaimun yhteyde
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      820
    4. Sinisilmäiselle tutulle miehelle

Iltaisin ikävä pahenee ja olet usein mielessä. Toivon merkitseväni sinulle paljon. On ihan hirveän vaikeaa miettiä, mit
      Ikävä
      67
      766
    5. Sanoppa ihan rohkeasti

Mun huonot puolet! En suutu…
      Ikävä
      92
      755
    6. Nainen ... ala olemaan miehille täysin hyödytön

Otsikossa on paras neuvo jokaiselle naiselle, jonka hän voi koskaan saada. Moni mieshän ajattelee jo nyt, että naiset o
      Sinkut
      158
      705
    7. Et vaan tajua

Että rakastan sua
      Ikävä
      20
      679
    8. Olen jo oppinut tuntemaan

sinun kirjoitustyylisi
      Ikävä
      53