Miten HTML:ssä voi CSS:ää käyttämällä sijoitella div-elementtejä / lohkoja / laatikoita eri puolille html-dokumenttia?
Olen toistaiseksi pystynyt sijoittelemaan niitä ainoastaan pystysuoraan.
div-elementit
1
540
Vastaukset
- Jaska Perusjaksa
No, ainahan voit antaa niin diville kuin mille tahansa muullekin elementille css:ssä määrityksen position:absolute ja top, bottom, left ja right -arvoilla sijainnin ruudun reunoista.
Esim.
#iBox {
position: absolute;
top: 25px;
left: 25px;
height: 25px;
width: 25px;
background-color: #ff0000;
}
Tekee 25x25 px kokoisen punaisen boksin 25 px päähän ruudun ylä- ja vasemmasta reunasta.
Tämä ei ole tosin pitkällä tähtäimellä tai edes lyhyellä aina kovinkaan hyvä ratkaisu.
Kun oppii html-rakenne-ajattelutavan, ei tarvitse juurikaan koskaan absoluuttisia tai edes relatiivisia sijaintimäärityksiä. Jo leiskaa suunnitellessa pystyy miettimään koodin rakennetta ja välttämään sellaisia juttuja, joiden rakentaminen on hankalaa. Tai ainakin voi jo etukäteen miettiä, jos ongelmaan olisi parempi ratkaisu. Leiskausvaiheessa muutokset on vielä helppo tehdä.
Eli käytännössä sisäkkäiset divit, marginaalit ja paddingit sekä float riittää useinmiten elementtien sijoitteluun. Nykyään on alkanut päästä irti jopa ylimääräisistä diveistäkin.
Tai no se on minun tapani tehdä sivuja. Tuskin on ainoa, eikä välttämättä edes paras tapa. Mutta ainakin niin kauan kun ei tarvitse muiden leiskoja koodata, se toimii erinomaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1051034
- 102918
Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap96787- 85703
- 48645
Kalateltta
Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi16580- 34506
- 25485
- 43482
- 45472