Terve! Tässä olen nyt jonkin aikaa miettinyt itselleni koiraa jonka kanssa voi harrastaa laajasti ja paljon.. paimenkoirat on ollut mielessä ja PK lajeihin ole tykästynyt. Ja koira tulisi ensimmäiseksi koiraksi. Suositteletteko bordercollieta vaiko jotain muuta rotua?
Bordercollie?
2
379
Vastaukset
- BC:n omistaja
Itselläni on n. 1,5 vuotias bordercollie.
en itse ottanut BC:tä ensimmäiseksi koiraksi, vaan välissä on ollut muita rotuja ja 22 vuoden koira kokemus. Nykyisesti minulla on kolme koiraa.
Se miksi otin BC:n vasta nyt johtuu siitä että asuin aikaisemmin kaupungissa kerrostalossa, enkä voinut kuvitellakkaan sinne BC:tä.
Muutettuani maalle OK-taloon, oli myös BC:n hankinta ajankohtainen. :)
Bordercollie on, kuten varmasti tiedät älykäs ja nopea oppimaan, niin hyvässä kuin pahassakin.
BC tarvitsee myös roimasti liikuntaa sekä liikkumisen lisäksi ns. aivojumppaa.
En oikeastaan näe syytä miksi ei BC voisi olla ensimmäinen koira, jos olet tutustunut rotuun hyvin ja otat sen tarpeet huomioon ennen hankintaa.
Jos todella olet mieltynyt PK lajeihin, niin tällöin BC saisi ainakin toimintaa ja aktiviteettiä.
Lisäksi BC on erittäin mielyttämishaluinen ja täten myös helposti koulutettavissa.
Myöskään BC ei ole taipuvainen dominanssiin eikä agressiivisuuteen, kunhan sen kanssa vaan touhutaan paljon.
Kyllästynyt BC jolla ei ole virikkeitä / tarpeeksi liikuntaa voi alkaa turhautuneena paimentaamaan ihmisiä (näykkimällä jaloista tms)
Ja toimeeton koira voi myös äityä muutoinkin hankalaksi.
BC Ei myöskään sovi kerrostaloon eikä eikä ihan ydin kaupunki alueisiin.
Joillakin BC:eillä on taipumusta paimenkoirana ajaa takaa autoja / kissoja ym.
Minun BC:ni ei kuitenkaan ole autoista kiinnostunut edes silloinkaan kun vierailemme kaupungissa tutjemme luona.
Itse harrastan BC:ni kanssa tokoa, agia ja jälkeä.
Ja oma Borderini on innokas uimari. :)
Jos sinulla on jotain kysyttävää Bordercolliesta, niin vastaan mielelläni. - Borcols
Vielä lisättävä.
Eli jos jotain muita rotuja mietit Borderin sijasta niin PK lajeja ja muun laajamittaisen harrastamiseen sopivia rotuja voisivat olla esim:
Saksanpaimenkoira, Belgianpaimenkoirat, Hollanninpaimenkoira, Shetlanninlammaskoira, collie, australianpaimenkoira.....
Onhan sitten tietenkin noita rotikoita ym. mutta listasin tässä rotuja jotka ovat FCI roturyhmästä 1 ja voisivat olla lähellä Borcollia.
Lisättävä vielä, että ystävni hankki ensimmäiseksi koirakseen Australianpaimenkoiran, joka on melkoisesti Borcollia muistuttava luonteeltaan ja käytöltään. Hyvin on hänkin pärjännyt. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996013
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804782Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv963035Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p282823Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262095Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191506Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351057Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125960- 48764