Usein kuulee sanottavan, että kuvanlaatu rittää nettisivuille ja kymppikuviin, mutta ei isoon kuvaan.
Milloin sitten oikeasti tarvitaan isoa kuvaa?
A4-kuvan teettäminen maksaa niin paljon, että harvalla on varaa teettää niitä useampia. Itse tulostetuissa laatu on aina huono ja huononee vain lisää ajan kanssa.
Windowsin taustakuvanakaan laatu ei pääse esille, koska Windows pakkaa kuvaa rajulla tavalla.
Nettisivuille harva viitsi laittaa alkuperäisiä kuvatiedostoja tai ani harva viitsii niitä latailla ja katsella.
Eli isoja kuvia ei tarvita.
Milloin tarvitaan iso kuva?
20
1142
Vastaukset
- ja rahaa löytyy aina
"A4-kuvan teettäminen maksaa niin paljon, että harvalla on varaa teettää niitä useampia"
Ainakin meidän paikallisessa jota minä käytän, maksaa 3 euroa kappale, mikäli tarkoitat A4-kokoisella noin 20x30cm kuvaa. Ei mitenkään kallista. Harvoin niin isoja tulee teetettyä koska seinille ei montaa mahdu kerralla. Jos tuollaisesta summasta menee konkurssiin niin kannattaa vaihtaa kameravehkeet vaikka kävelysauvoihin.
Keskivertokuvaaja harvoin tarvii kovin isoja. Siinä mielessä harrastajakameroihin riittäisi vähempikin pikselimäärä ja vastineeksi saisi pienemmän kohinan. Ammattikameroissa pikseleitä tarvitaan koska kuvat saattaa hyvin usein olla useita metrejä kooltaan, kauppakeskusten mainokset ym.
Silloin jos kuvaa rajataan paljon, tarvitaan pikseleitä ja optiikan laatu tulee paremmin esille. Huonolla putkella kuvattua ei kärsi rajata yhtään koska jo lähtökohta on kuraa.- Jopas jotain
Melko pieni on kämppä jos muutaman 20X30 kuvan kanssa tulee ahdasta.
- vain putkelta
Jos katselet kuvia vain putkelta, etkä rajaa tai käsittele kuvia, et tarvitsekaan isoja kuvia.
Selviät halvoilla kameroilla tai voit käyttää jo ajasta jälkeen jääneitä runkoja. Lisäksi pienten kuvien käsittely ja säilyttäminen on paljon helpompaa.- täydeltä laidalta
Pieni on kaunista, taloudellista ja järkevää. Laitekauppiaat ja teknofriikit tietysti saavat kylmiä väristyksiä selkäpiihinsä kun lukevat tällaista kerettiläistä tekstiä, mutta käytännössä harrastaja pärjää vaatimattomammilla laitteilla ja vanhemmalla tekniikalla.
Pikselimäärältään ja tiedostokooltaan pienehköt kuvat ovat huokeita tallentaa ja liikkuvat liukkaasti netissä. Useimmista kuvista saa mielestäni kuvankäsittelyohjelmalla tehtyä ihan mukavia alle 100 kilotavuisia tiedostoja joita kehtaa modeemilinjallakin siirrellä.
- Jaska Perusjaska
Isoja kuvia tarvitsee, jos haluaa teettää kuvasuurennoksia. Minulla ainakin nälkä kasvaa syödessä. 15x20 kuvat eivät näytä enää miltään seinällä ja 20x30 kuviinkaan en ole tyytyväinen. Isot suurennokset ovat näyttäviä.
Isoja kuvia tarvitsee, jos joutuu rajaamaan kuvia paljon. Mitä enemmän kuvia rajaa, sitä vähemmän pikseleitä jää. Mitä vähemmän alunperinkään pikseleitä on ollut, sitä vähemmän niitä lopulta on. Pikselit antavat muutenkin liikkumavaraa kuvien käsittelyssä.
Isoja kuvia tarvitsee, jos haluaa liikutella kuvia videoissa. Kuvan olisi hyvä olla vähintään kaksi kertaa videon kokoinen.
Isoja kuvia tarvitsee, jos jostain syystä joskus joku tarvitsee kuviasi johonkin painotuotteeseen. Ennen filmistä kehitetyt kuvat riittävät hyvin ja niitä oli kaikilla arkistoissaan. Nykyään varsinkin digiajan alkuvaiheen kuvat ovat käytännössä turhia. Tietokoneiden kovalevyiltä ne jossain vaiheessa katoavat kokonaan. Historiantutkijat menettävät paljon, kun dokumentteja aikakaudestamme ei jää jäljelle.
Jos isoja kuvia ei tarvitse, niitä ei vain tarvitse. Eihän sille voi mitään. Minä tarvitsen isoja kuvia kaikkien näiden syiden takia. - ErkkiP
Liippaa aika läheltä, että miksi ostaa auto joka kulkee 250km/h kun suurin rajotus suomessa on 120km/h. Päätelmäsi tuolla lopussa oli aivan yhtä köyhä, tottakai niitä isoja kuvia tarvitaan. Se että sinä et tarvitse ei vielä tarkoita yhtään mitään. Lisätään vielä se, että tänäpäivänä tuo kameroiden tuottama laatu(ei puhuta järkkäreistä) on sen verta huonoa, että verrattuna vanhoihin 5 megapikselin kameroihin, kuvattaessa samalla koolla niiden laatu on huonompaa. Isosta voi aina tehdä helposti pienempää, pienestä on mahdotonta tehdä isompaa ilman, että laatu kärsisi. Kuvankäsittelyssä on hyvinkin tärkeää, että pääsee käsittelemään kuvaa jossa on mahdollisimman paljon tietoa.
- pieni mies
Ei isoja kuvia kaikki tarvitsekaan.
Minäkin pärjään esim. 800 * 600 pikselin kokoisilla kuvilla melkein aina. Tuokin on tosi paljon jos kuvataan vaikkapa jotakin ampuma-aseessa olevaa leimaa lähietäisyydeltä, vaikka naurettavan vähän kun katselee uusien kameroiden megalomaanisia resoluutioita.
Pienenä miehenä tietysti tuntisin oloni miehekkäämmäksi jos olisi isompi ... kuva .... tai miksei jotakin muutakin isompaa ja pitempää. Siitä voisi sitten kertoilla netissä kauhutarinoita ja tulla kuuluisaksi. Naiset juoksisivat kirkuen karkuun. Tai jotkut ehkä kohtikin. James Bond -irtorintakarvat minulla jo onkin.- papparazzoei
Ja vanhan 350D:n pixelit loppu kesken, kun halusin 50x70cm suurennoksen yhrestä kuvasta, mutta hiukkasen photarilla venytellen ja 220dpi tarkkuudella siitä vielä tuli kelpo kuva.
Nyt on 40D, siinä muutamat pixelit enemmän ja pokkarissa, canon G10 vielä enemmän pixeleitä.
Suurennoksia ei ole tullut tilaitua, A4 kuvat tulostan HP:n 30€ monitoimilaitteella ja sen tekemä laatu riittää minulle, tosin muste on kallista ja kuluvaa, eli halvemmaksi tulisi tilata isompi setti jostain ulkomailta euron pari ne maksaa kipale, mutta kun tulee ne postikulutkin.
Isoja kuvia ei tarvitse, mutta ei niistä haittaakaan ole. Tosin joskus tulee kuvia, jotai pitää rajalla, tällöin isoja kuvia tarvitsee.
Isukki teki eräälle firmalle mainostarrat rekan kylkiin, siinä kyllä kuva oli iso, mutta hyvin pärjäsi alle 10mpixelin kameralla (Canon EOS 10D).
Kuka tarvitsee kuka ei?
Tuskin moni tavan pulliainen on kuviinsa niin tyytyväinen, että niillä haluaa seinäänsä koristaa, minä kuitenkin olen, joten tarvitsen isoja kuvia.
- iso kuva
kas kun ison kuvan saa kätevästi pienennettyä.
Yritä toisinpäin, saat pikselimössöä. - Canonisti minäkin
Itselläni on tuollainen perustulostin, jolla tulostan parhaat otokset A4 kokoon. Silloin tällöin, kun on oikea helmi kyseessä, niin teen kuvasta A3 kokoisen tulosteen. En pidä harrastustani mitenkään kalliina.
Nimimerkin "Tarkkuus..." logiikka pettää. Mitähän hän yrittää todistaa ja kenelle? - SE&O
Tarvitaan:
1. väittelyyn tällä foorumilla
2. rehvasteluun kaveriporukassa (minulla on isompi)
3. näennäiseen paremmuuteen
4. kameran markkinointiin
Jos olisi mahdollista niin hankkisin/teettäisin pienen pokkarin jossa on zoom (24 – 135 mm), "iso" (3 x 4 cm) kenno joka tekee "pieniä" kuvia (10 – 12 Mpix) - 8 megaa riittää
Itse asiassa vedokset ovat aika edullisia teettää jos vain kokeilun kautta löytää hyvän kehittämön.
Mitä tulee taas tiedoston kokoon niin olen huomannut että reilun 8 megan kennolla saa aivan erinomaisia 50cm*75cm vedoksiin.- 6 megapikseliä
riittää mainiosti, tosin en tulostele kuvia vaan katson koneelta. myönnän toki että lisäpikselit eivät olisi haitaksikaan kuvia rajatessa.
- loppujen lopuksi
6 megapikseliä kirjoitti:
riittää mainiosti, tosin en tulostele kuvia vaan katson koneelta. myönnän toki että lisäpikselit eivät olisi haitaksikaan kuvia rajatessa.
aika pieni tuo ero, 6 mpx tulee semmosta 3000x2000 kuvaa ja 10 mpx 3800x2600. Ei loppujen lopuksi ole paljoa tuo 800x600
- eroa...
loppujen lopuksi kirjoitti:
aika pieni tuo ero, 6 mpx tulee semmosta 3000x2000 kuvaa ja 10 mpx 3800x2600. Ei loppujen lopuksi ole paljoa tuo 800x600
Kyllä ainakin mulle siinä on aika selvä erä, että asunko 100m2 talossa vai 165m2 talossa. Tosin kyllähän se 6 megapikseliä riittäisi vallan hyvin, jos ne kennot olisivat vaan isompia ja pikseli tasolla löytyisi sitä laatua.
- Nuo 6mpx
eroa... kirjoitti:
Kyllä ainakin mulle siinä on aika selvä erä, että asunko 100m2 talossa vai 165m2 talossa. Tosin kyllähän se 6 megapikseliä riittäisi vallan hyvin, jos ne kennot olisivat vaan isompia ja pikseli tasolla löytyisi sitä laatua.
Järkkärit on isokennoisia, tai samankennoisia kuin on muutkin ei- täyskennoiset. Pixel density tässäkin 1.6 kun pokkarissa se on 30-40, pienempi siis parempi kaikille tiedoksi.
- Huomioon,
Että suuresta kuvasta saa AINA pienen, mutta pienestä EI KOSKAAN suurta.
Tarvitseeko siis koskaan kuvata pieniä kuvia? - ‰]…
Oleellisinta tällä foorumilla lienee se, että kaikki muut tietävät asian paremmin kuin minä.
Mistähän sekin tulee, että en itse tiedä parhaiten minkäkokoisia kuvia tarvitsen.
Suurin tettämäni kuva oli 115 x 31 cm 9,4 M kuvatiedosto (kamerasta). Mihin tarvitsen suurempia?- suomiprovos2.fi
..että tällä palstalla tuntuu jotkut mistään mitään tietämättömät päättävän muiden puolesta että kamerakänny riittää lomakuviin. Voisinhan minäkin päättää että täällä olevat ei tarvi lomaa ollenkaan, joten ei tarvita kameraakaan. Kuulostaa vähän hallituksen toimilta. Päätetään muiden puolesta muttei ymmärretä mistä ja mitä päätetään.
- pikseleiden syynäämiseen
Sitä tarvitaan, kun kuvataan mainoskuvia.
A3 riittää jo oikeastaan näyttelyihinkin. Siitä isommilla kehotetaan lähinnä ostamaan uusi kalsarisetti freshmanilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2665341- 644536
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1214310- 513730
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest463714Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363677SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo723034Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv522884- 272821
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202626