persmäki täysperällä

Laskija

tulipahan tuossa laskettua/kaadettua reteli viime viikolla. Rupesin vaan kysymään, miksi aina persmäessä yhdistelmä menee linkkuun ja keulaa seilaa laidasta laitaan?

Yritin tulla alas koskematta jarruihin vaan mentiin liian lujaa, hipaisin jarrua ja kerrasta linkkuun ja kyljelleen.

16

6354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TeeWee

      oliskohan sen takia että kärryssä jarrut ei pure tarpeeksi vaan kärri rupee työntämään vetäjää, melkeen kaikista uudemmista kuorma-autoista lyötyy vaunulle oma käsijarru kahva jolla voi yrittää oikasta linkkuun menevää yhistelmää, tosin ei tietenkään mutkassa

      • Laskija

        tulin siis takaperin.


      • Jarski
        Laskija kirjoitti:

        tulin siis takaperin.

        Ettei vaan kärrissä olisi jarrut tehokkaammat ja nuppi työntää kärriä, jolloin se menee linkkuun..?


    • arvaileva autoexpertti

      Voisiko eräs syy linkkuun menoon olla se että jarruviiveet takaperin ajossa taakse myötämäkeen toimivat tasan väärinpäin. Eli mäkeä takaperin tultaessa pitäisikin jarrutuksessa etuakselin aloittaa jarrutus jne. Eli jarrujen viivesysteemin pitäisi kääntyä ympäri, kun renkaiden pyörimissuunta vaihtuu!

    • laskettelija

      nyt varmaan näet automiesten ammattilaisuuden näistä "neuvoista". ja miksihän rahtareita arvostellaan niin paljon? sinunkin pitäis tietää jotain omasta työstäsi, eikä kysellä täältä neuvoja, varsinkaan sen jälkeen, kun tullut jo mokattua. taitaa olla kuiteskin niin, että kovin pienillä eväillä pääsee ison auton rattiin ja ollaan sitten niin ammattilaisia.tämä ei koske sinua, koska sen verran mäkin tiedän rekoista, että joskus mies vie rekkaa, ja joskus rekka vie miestä. näitä tapahtuu aina joskus.tsemppiä jatkoon kuiteskin:)

      • Uolevi

        ammattilainen, mitenkäs oman vastauksesi laita?
        Menehän leikkimään pililläsi. Eikähän tuo laskija neuvoa kysyny. Opettele lukemaan pilipoika.


      • laskettelija
        Uolevi kirjoitti:

        ammattilainen, mitenkäs oman vastauksesi laita?
        Menehän leikkimään pililläsi. Eikähän tuo laskija neuvoa kysyny. Opettele lukemaan pilipoika.

        oon oppinut lukemaan ja oon sitä tehnyt harrastusmielessä reilut 30 vuotta.Uolevi voi opetella vielä vähän lisää, jotta ymmärtää luettua tekstiä.Jos vielä helpottaa niin voi vähän hiplata piliä, mutta ainoastaan omaa piliä:)


      • suhari
        laskettelija kirjoitti:

        oon oppinut lukemaan ja oon sitä tehnyt harrastusmielessä reilut 30 vuotta.Uolevi voi opetella vielä vähän lisää, jotta ymmärtää luettua tekstiä.Jos vielä helpottaa niin voi vähän hiplata piliä, mutta ainoastaan omaa piliä:)

        Lukemista vaiko ajamista harrastemielessä 30 vuotta, jos ajamista 30 vuotta eikä yhtään persemäkeä niin sitten,vaikka harrastemies.

        Niinkuin erään kuljetusliikkeen isäntä kysyi aina uudelta työnhakijalta onkos tehty vahinkoja jos hakija vastasi ei ole vahinkoja tehty niin isäntä vastasi silloin: Ei sinua uskalla sitten ottaa kun sulla on vielä vahingot edessäpäin.

        Täysperä persemäessä on perseestä ei siinä mitään juuri voi vaikka perävaunujarrulla ensin jarruttaa persmäessä eikä kaikissa täysperävetäjissä ole perävaunujarrua niin vetäjä puskee painollaan kuitenkin aisaa vinoon joten joutuu myös vetäjää jarruttaa niin silloinkin on myös syöksykierre taaksepäin.
        saattaa perävaunujarrun kevyt käyttö auttaa pitää yhdistelmää suorana persmäessä ,tuurilla.

        Puoliperävetäjissä perävaunujarru on linkkuun estoa varten jarrutettaessa suoralla jos perä alkaa heittelehtii muttei sekään estä persmäessä vetäjää kääntyy vetopöydän ympäri niin että voi kuskin ikkunasta koskettaa perävaunun kylkeä joten se perävaunujarru on pääasiassa matalalle veivattujen irtoperien päällevetoa varten.


      • Rahtari
        suhari kirjoitti:

        Lukemista vaiko ajamista harrastemielessä 30 vuotta, jos ajamista 30 vuotta eikä yhtään persemäkeä niin sitten,vaikka harrastemies.

        Niinkuin erään kuljetusliikkeen isäntä kysyi aina uudelta työnhakijalta onkos tehty vahinkoja jos hakija vastasi ei ole vahinkoja tehty niin isäntä vastasi silloin: Ei sinua uskalla sitten ottaa kun sulla on vielä vahingot edessäpäin.

        Täysperä persemäessä on perseestä ei siinä mitään juuri voi vaikka perävaunujarrulla ensin jarruttaa persmäessä eikä kaikissa täysperävetäjissä ole perävaunujarrua niin vetäjä puskee painollaan kuitenkin aisaa vinoon joten joutuu myös vetäjää jarruttaa niin silloinkin on myös syöksykierre taaksepäin.
        saattaa perävaunujarrun kevyt käyttö auttaa pitää yhdistelmää suorana persmäessä ,tuurilla.

        Puoliperävetäjissä perävaunujarru on linkkuun estoa varten jarrutettaessa suoralla jos perä alkaa heittelehtii muttei sekään estä persmäessä vetäjää kääntyy vetopöydän ympäri niin että voi kuskin ikkunasta koskettaa perävaunun kylkeä joten se perävaunujarru on pääasiassa matalalle veivattujen irtoperien päällevetoa varten.

        ajoitko metässä persmäet, vai päätiellä?


    • ANR

      jonka minä sain jos sattuisi käymään noin, moottori sammuksiin, kädet irti ratista ja rukoilkaamme :) minkälaisen auton/kuorman kaadoit ja missä olosuhteissa? tämä "talvi" on kehittänyt ihan mielenkiintoisia ajokelejä ainakin täällä itä-suomessa.
      itselläni tänä talvena kokemusta vasta vajaan puolen metrin persmäestä, onneksi kaltto tienpinta ja töksähti pientareen sepeliin ennen kuin kerkesi kiihtyä.

      • Laskija

        kaadoin tuon F16.sen jäisellä metsäautotiellä ja täynnä tukkeja. Noh, runko on suora ja peltityöt tehty ja matka jatkuu.

        Nykyään tulee nuo ketjut nakattua alle herkemmiin.


      • Anonyymi

        Parempi ohje on pitää kädet tiukasti ratissa niin lujaa kuin pystyy, pyrkien estämään päänsä kolhiintumista ja pahimmassa tapauksessa ajoneuvosta putoamista ja litistymistä jos auto kaatuu/pyörii. Rukoilusta ei ole kuin haittaa kun pitäisi tehdä järkeviä päätöksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi ohje on pitää kädet tiukasti ratissa niin lujaa kuin pystyy, pyrkien estämään päänsä kolhiintumista ja pahimmassa tapauksessa ajoneuvosta putoamista ja litistymistä jos auto kaatuu/pyörii. Rukoilusta ei ole kuin haittaa kun pitäisi tehdä järkeviä päätöksiä.

        Kiitos kommentista mutta lopetin ajohommat jo vuonna 2006.
        T:Aloittaja


    • Testo

      Tuollasessa tilanteessa ollu moneenkin kertaan. Ja myös auttamassa. Opetukseni olisikin, että kun persmäki on tosiasia niin ei yritetä edes pitää sitä tiellä vaan mahdollisimman nopeasti, ennenkuin vauhti on ehtinyt kasvaa, ojaan surutta ihmishenget ja suuremmat kiinteistöt säästäen. Meinaan tulee pitemmän päälle halvemmaksi kun maksaa paikalliselle hiekkakuskille 40 E tunnilta kun tulee nykäsemään pois mahdolliset takavalot ja lokasuojat kun vastaavasti oikaista runko ja seisottaa autoo viikon verran peltisepällä uuden oven laitossa ja muutenkin koppia oikomassa. Itse olen muutaman kerran ollu vetämässä ojasta pois pölliautoja ja toistaiseksi aina on tulleet. Jossei muuten niin nosturilla kuorma pois, ylös ja ketjujen kanssa uudestaan kuorma päälle ja menoksi. Samoin toistaiseksi suurin kustannukseni omasta persmäestä on ollu n.350 euroa sisältäen kipin kunnostus ja oikaisun (unohtu laskea paniikissa), perävalot, puskurin ja lokasuojan kiinnikkeet. Eikä pidä unohtaa että vakuutushan korvaa myös nämä vahingot hinauksen.

      miettikääpä sitä... :)

      • Arska

        Ei kannattais lähtee talvella liikenteeseen ilman onspottii. Pitäis lainlaatijan käsittää laittaa pakolliseks ketjunheittäjät, jos on kärry perässä talvikuukausina. On meinaan pieni prosentti uuden yhdistelmän hankintahinnasta, ja tienaa jo yhden aisan vaihdolla hintansa, puhumattakaan jostain kaapin kulmista, koko yhdistelmän kaatumisista, kerrostalon seinistä jne.


      • pöllimies
        Arska kirjoitti:

        Ei kannattais lähtee talvella liikenteeseen ilman onspottii. Pitäis lainlaatijan käsittää laittaa pakolliseks ketjunheittäjät, jos on kärry perässä talvikuukausina. On meinaan pieni prosentti uuden yhdistelmän hankintahinnasta, ja tienaa jo yhden aisan vaihdolla hintansa, puhumattakaan jostain kaapin kulmista, koko yhdistelmän kaatumisista, kerrostalon seinistä jne.

        tullu vastaan vielä sellasii jotka ois metsäautotiellä täysin toimineet. Kuullu kiroilua muittenkin suista. Tuppaavat olemaan turhan herkät kun napoja myöten kahlataan hangessa ja kivikossa. Jakelu- ja rahtipuolella on varmasti todella hyvät. Muilla kokemuksia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1707
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe