tulipahan tuossa laskettua/kaadettua reteli viime viikolla. Rupesin vaan kysymään, miksi aina persmäessä yhdistelmä menee linkkuun ja keulaa seilaa laidasta laitaan?
Yritin tulla alas koskematta jarruihin vaan mentiin liian lujaa, hipaisin jarrua ja kerrasta linkkuun ja kyljelleen.
persmäki täysperällä
16
6598
Vastaukset
- TeeWee
oliskohan sen takia että kärryssä jarrut ei pure tarpeeksi vaan kärri rupee työntämään vetäjää, melkeen kaikista uudemmista kuorma-autoista lyötyy vaunulle oma käsijarru kahva jolla voi yrittää oikasta linkkuun menevää yhistelmää, tosin ei tietenkään mutkassa
- Laskija
tulin siis takaperin.
- Jarski
Laskija kirjoitti:
tulin siis takaperin.
Ettei vaan kärrissä olisi jarrut tehokkaammat ja nuppi työntää kärriä, jolloin se menee linkkuun..?
- arvaileva autoexpertti
Voisiko eräs syy linkkuun menoon olla se että jarruviiveet takaperin ajossa taakse myötämäkeen toimivat tasan väärinpäin. Eli mäkeä takaperin tultaessa pitäisikin jarrutuksessa etuakselin aloittaa jarrutus jne. Eli jarrujen viivesysteemin pitäisi kääntyä ympäri, kun renkaiden pyörimissuunta vaihtuu!
- laskettelija
nyt varmaan näet automiesten ammattilaisuuden näistä "neuvoista". ja miksihän rahtareita arvostellaan niin paljon? sinunkin pitäis tietää jotain omasta työstäsi, eikä kysellä täältä neuvoja, varsinkaan sen jälkeen, kun tullut jo mokattua. taitaa olla kuiteskin niin, että kovin pienillä eväillä pääsee ison auton rattiin ja ollaan sitten niin ammattilaisia.tämä ei koske sinua, koska sen verran mäkin tiedän rekoista, että joskus mies vie rekkaa, ja joskus rekka vie miestä. näitä tapahtuu aina joskus.tsemppiä jatkoon kuiteskin:)
- Uolevi
ammattilainen, mitenkäs oman vastauksesi laita?
Menehän leikkimään pililläsi. Eikähän tuo laskija neuvoa kysyny. Opettele lukemaan pilipoika. - laskettelija
Uolevi kirjoitti:
ammattilainen, mitenkäs oman vastauksesi laita?
Menehän leikkimään pililläsi. Eikähän tuo laskija neuvoa kysyny. Opettele lukemaan pilipoika.oon oppinut lukemaan ja oon sitä tehnyt harrastusmielessä reilut 30 vuotta.Uolevi voi opetella vielä vähän lisää, jotta ymmärtää luettua tekstiä.Jos vielä helpottaa niin voi vähän hiplata piliä, mutta ainoastaan omaa piliä:)
- suhari
laskettelija kirjoitti:
oon oppinut lukemaan ja oon sitä tehnyt harrastusmielessä reilut 30 vuotta.Uolevi voi opetella vielä vähän lisää, jotta ymmärtää luettua tekstiä.Jos vielä helpottaa niin voi vähän hiplata piliä, mutta ainoastaan omaa piliä:)
Lukemista vaiko ajamista harrastemielessä 30 vuotta, jos ajamista 30 vuotta eikä yhtään persemäkeä niin sitten,vaikka harrastemies.
Niinkuin erään kuljetusliikkeen isäntä kysyi aina uudelta työnhakijalta onkos tehty vahinkoja jos hakija vastasi ei ole vahinkoja tehty niin isäntä vastasi silloin: Ei sinua uskalla sitten ottaa kun sulla on vielä vahingot edessäpäin.
Täysperä persemäessä on perseestä ei siinä mitään juuri voi vaikka perävaunujarrulla ensin jarruttaa persmäessä eikä kaikissa täysperävetäjissä ole perävaunujarrua niin vetäjä puskee painollaan kuitenkin aisaa vinoon joten joutuu myös vetäjää jarruttaa niin silloinkin on myös syöksykierre taaksepäin.
saattaa perävaunujarrun kevyt käyttö auttaa pitää yhdistelmää suorana persmäessä ,tuurilla.
Puoliperävetäjissä perävaunujarru on linkkuun estoa varten jarrutettaessa suoralla jos perä alkaa heittelehtii muttei sekään estä persmäessä vetäjää kääntyy vetopöydän ympäri niin että voi kuskin ikkunasta koskettaa perävaunun kylkeä joten se perävaunujarru on pääasiassa matalalle veivattujen irtoperien päällevetoa varten. - Rahtari
suhari kirjoitti:
Lukemista vaiko ajamista harrastemielessä 30 vuotta, jos ajamista 30 vuotta eikä yhtään persemäkeä niin sitten,vaikka harrastemies.
Niinkuin erään kuljetusliikkeen isäntä kysyi aina uudelta työnhakijalta onkos tehty vahinkoja jos hakija vastasi ei ole vahinkoja tehty niin isäntä vastasi silloin: Ei sinua uskalla sitten ottaa kun sulla on vielä vahingot edessäpäin.
Täysperä persemäessä on perseestä ei siinä mitään juuri voi vaikka perävaunujarrulla ensin jarruttaa persmäessä eikä kaikissa täysperävetäjissä ole perävaunujarrua niin vetäjä puskee painollaan kuitenkin aisaa vinoon joten joutuu myös vetäjää jarruttaa niin silloinkin on myös syöksykierre taaksepäin.
saattaa perävaunujarrun kevyt käyttö auttaa pitää yhdistelmää suorana persmäessä ,tuurilla.
Puoliperävetäjissä perävaunujarru on linkkuun estoa varten jarrutettaessa suoralla jos perä alkaa heittelehtii muttei sekään estä persmäessä vetäjää kääntyy vetopöydän ympäri niin että voi kuskin ikkunasta koskettaa perävaunun kylkeä joten se perävaunujarru on pääasiassa matalalle veivattujen irtoperien päällevetoa varten.ajoitko metässä persmäet, vai päätiellä?
- ANR
jonka minä sain jos sattuisi käymään noin, moottori sammuksiin, kädet irti ratista ja rukoilkaamme :) minkälaisen auton/kuorman kaadoit ja missä olosuhteissa? tämä "talvi" on kehittänyt ihan mielenkiintoisia ajokelejä ainakin täällä itä-suomessa.
itselläni tänä talvena kokemusta vasta vajaan puolen metrin persmäestä, onneksi kaltto tienpinta ja töksähti pientareen sepeliin ennen kuin kerkesi kiihtyä.- Laskija
kaadoin tuon F16.sen jäisellä metsäautotiellä ja täynnä tukkeja. Noh, runko on suora ja peltityöt tehty ja matka jatkuu.
Nykyään tulee nuo ketjut nakattua alle herkemmiin. - Anonyymi
Parempi ohje on pitää kädet tiukasti ratissa niin lujaa kuin pystyy, pyrkien estämään päänsä kolhiintumista ja pahimmassa tapauksessa ajoneuvosta putoamista ja litistymistä jos auto kaatuu/pyörii. Rukoilusta ei ole kuin haittaa kun pitäisi tehdä järkeviä päätöksiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parempi ohje on pitää kädet tiukasti ratissa niin lujaa kuin pystyy, pyrkien estämään päänsä kolhiintumista ja pahimmassa tapauksessa ajoneuvosta putoamista ja litistymistä jos auto kaatuu/pyörii. Rukoilusta ei ole kuin haittaa kun pitäisi tehdä järkeviä päätöksiä.
Kiitos kommentista mutta lopetin ajohommat jo vuonna 2006.
T:Aloittaja
- Testo
Tuollasessa tilanteessa ollu moneenkin kertaan. Ja myös auttamassa. Opetukseni olisikin, että kun persmäki on tosiasia niin ei yritetä edes pitää sitä tiellä vaan mahdollisimman nopeasti, ennenkuin vauhti on ehtinyt kasvaa, ojaan surutta ihmishenget ja suuremmat kiinteistöt säästäen. Meinaan tulee pitemmän päälle halvemmaksi kun maksaa paikalliselle hiekkakuskille 40 E tunnilta kun tulee nykäsemään pois mahdolliset takavalot ja lokasuojat kun vastaavasti oikaista runko ja seisottaa autoo viikon verran peltisepällä uuden oven laitossa ja muutenkin koppia oikomassa. Itse olen muutaman kerran ollu vetämässä ojasta pois pölliautoja ja toistaiseksi aina on tulleet. Jossei muuten niin nosturilla kuorma pois, ylös ja ketjujen kanssa uudestaan kuorma päälle ja menoksi. Samoin toistaiseksi suurin kustannukseni omasta persmäestä on ollu n.350 euroa sisältäen kipin kunnostus ja oikaisun (unohtu laskea paniikissa), perävalot, puskurin ja lokasuojan kiinnikkeet. Eikä pidä unohtaa että vakuutushan korvaa myös nämä vahingot hinauksen.
miettikääpä sitä... :)- Arska
Ei kannattais lähtee talvella liikenteeseen ilman onspottii. Pitäis lainlaatijan käsittää laittaa pakolliseks ketjunheittäjät, jos on kärry perässä talvikuukausina. On meinaan pieni prosentti uuden yhdistelmän hankintahinnasta, ja tienaa jo yhden aisan vaihdolla hintansa, puhumattakaan jostain kaapin kulmista, koko yhdistelmän kaatumisista, kerrostalon seinistä jne.
- pöllimies
Arska kirjoitti:
Ei kannattais lähtee talvella liikenteeseen ilman onspottii. Pitäis lainlaatijan käsittää laittaa pakolliseks ketjunheittäjät, jos on kärry perässä talvikuukausina. On meinaan pieni prosentti uuden yhdistelmän hankintahinnasta, ja tienaa jo yhden aisan vaihdolla hintansa, puhumattakaan jostain kaapin kulmista, koko yhdistelmän kaatumisista, kerrostalon seinistä jne.
tullu vastaan vielä sellasii jotka ois metsäautotiellä täysin toimineet. Kuullu kiroilua muittenkin suista. Tuppaavat olemaan turhan herkät kun napoja myöten kahlataan hangessa ja kivikossa. Jakelu- ja rahtipuolella on varmasti todella hyvät. Muilla kokemuksia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä292905- 1191195
- 58941
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6937- 66905
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26877Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65834Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37830Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu157811Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75764