Miksei näin?

Matalaprofiilinen

En polta tupakkaa enkä omista aseita. Ei siis vähempää voisi kiinnostaa niiden tiimoilta käytävät kiivaat keskustelut. Vähät viinani tuon jokakesäiseltä Viron matkaltani, viinaverojen heilahtelut eivät näin ollen minua koske. Lentomatkoja teen ehkä kerran 10 vuodessa, joten lentohenkilökunnan lakotkaan eivät minua heilauta. Autolla tosin on pakko ajella niin kauan kun töissä on käytävä, työkalujen kuljetus julkisilla ei oikein käy laatuun. Omaatuntoa ei kuitenkaan kaivele ylikokoinen CO2-jalanjälki. Bensan ja ruoan hinta tietysti meikäläistäkin risoo.
Viihde-elektroniikkaan ja kodinkoneisiin en ole sijoittanut yli 20 vuoteen juuri mitään. Silti katselen (sen vähän minkä katselen) 32-tuumaista ilmaiseksi saatua laajakuvatelevisiota stereoäänin, PC on varustettu 2,85GHz:n prossulla ja 1,5GB:n muistilla, hinta 0€. Jopa käyttöjärjestelmälisenssi seurasi koneen mukana SER-lavalta. Samalta lavalta on kotoisin 19” LCD:kin, suurempaa en ole edes kaipaillut. Tottahan toki IT-laitteistoa aika ajoin päivitän, sekin maksaa vain vaivan.

Asuminen 3 huoneen kerrostaloasunnossa hieman jurppii, eläkkeelle päästyäni (?) vakaa aikomukseni on muuttaa maaseudun rauhaan avarampiin tiloihin. Kaikesta huolimatta puuhaa ja ajanvietettä tuntuu riittävän enkä koskaan ole tuntenut, että jotain tärkeää elämästä puuttuisi. Kaikki turhasta kerskakulutuksesta jääneet säästöt on sijoitettu pääomaturvatusti juuri tuota työorjuuden jälkeistä kautta ajatellen.

Jos nyt jonkun mielestä menettelen paheksuttavasti kun en laita kaikkia ansaitsemiani rahoja heti kiertoon, haluan huomauttaa, että vastapainoksi

-   en ole koskaan nostanut sosiaalitukia
-   en ole koskaan saanut työttömyyskorvauksia
-   en ole koskaan käyttänyt kunnallista hammashoitoa (joka on vitsi)
-   nimeni ei ole koskaan koristanut maksuhäiriörekisteriä

Joskus on vähän ufomainen olo kun seurailee kansalaisten hullunkurisia toimia ikään kuin ulkopuolisena. Silloin palautuu mieleen kiireetön 1950-luku, josta ainakin minä löydän enemmän hyviä kuin huonoja puolia.

18

756

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • beessisloggi

miten olet sijoittanut säästösi pääomaturvatusti?
      Minulla ne tuppaa sulamaan melkein samaa tahtia kuin jäätiköt ilmastonmuutoksen takia.

• Eläkeukko 2

on se SER-lava ja miten siltä mitään ilmaiseksi saa? Suhteilla vai varastamalla?

Minä olen joutunut joka-ainoan tietokoneeni itse selvällä setelirahalla maksamaan. TV:tä ei ole. Ne pienet säästöni sijoittaisin pääomaturvatusti, JOS joku viisaampi kertoisi oikean tavan, mutta eivätpä vain kerro.
        Muuten minäkin elän vaatimattomasti.
        Autonikin täytti juuri 20 vuotta. Ostettu käytettynä 16 v sitten hintaan 41000 mk. Samoin kuin sitä entinenkin, uutena ostin 41000 mk:lla 26 v sitten. Nyt jo kiinalaiset sulattaneet...
        Tämä tietokone maksoi 2200 euroa lisämuisti, nyt saa parempia 500:lla. Kovalevy uusittu kahdesti. Pöytäkone maksoi v. 1995 jotain 13000 mk. Emolevy uusittu kerran, muuten toimii.

• Samantha1
        Eläkeukko 2 kirjoitti:

on se SER-lava ja miten siltä mitään ilmaiseksi saa? Suhteilla vai varastamalla?

Minä olen joutunut joka-ainoan tietokoneeni itse selvällä setelirahalla maksamaan. TV:tä ei ole. Ne pienet säästöni sijoittaisin pääomaturvatusti, JOS joku viisaampi kertoisi oikean tavan, mutta eivätpä vain kerro.
        Muuten minäkin elän vaatimattomasti.
        Autonikin täytti juuri 20 vuotta. Ostettu käytettynä 16 v sitten hintaan 41000 mk. Samoin kuin sitä entinenkin, uutena ostin 41000 mk:lla 26 v sitten. Nyt jo kiinalaiset sulattaneet...
        Tämä tietokone maksoi 2200 euroa lisämuisti, nyt saa parempia 500:lla. Kovalevy uusittu kahdesti. Pöytäkone maksoi v. 1995 jotain 13000 mk. Emolevy uusittu kerran, muuten toimii.

On käsitykseni mukaan Sähkö- ja elektroniikkaromun vastaanottopiste. Nykyisen kerskakulutuksen aikana sinne joutuu runsaasti sellaista tavaraa jossa ei ole mitään vikaa. Silloin kun tulivat litteät tietokonenäytöt ja nämä taulutelevisiot niin ihmiset ja yritykset toivat isot televisiot ja näytöt sinne romuksi. Kätevä ihminen rakensi niistä vaikka tietokoneen ja ehjiä televisioita oli pilvin pimein. Hyvä vain että joku hyödyntää ja kierrättää.

• lycka till

Ja kun vielä muistat kuolla pois ennen eläkkeellesiirtymistä,olet mitalin arvoinen

• -västäräkki-

... hyvin on kohtalo ollut sinulle suopea, onnittelen, vaan kas kun kaikilla ei mene laillasi!

Häpeä ei ole olla myös työtön, tai yhteisk. avun saaja, elämä heittelee, pientä kulkijaa.

Ole onnellinen, kai tuostakin fiboja saa, erinomaisuudesta, näin MINÄ.

• 1947

Nuukuus on hyveemme. Kai.

• Luettuani vuodatuksesi tunnen itseni kertakaikkisen kelvottomaksi.

Tupakkaa tuli kärryytetyksi vuosikaudet reippaasti.

Omatuntoni estää lentomatkojeni laskemisen.

Autolla ajoin vuosikaudet yksin työmatkat. 125 - 450km.

Kerrostalokolmioon muutettuamme hankimme kuivausrummut ym. sähkösyöpöt vempeleet ml. boxi 42" tv.

Tietsariani häpeän. Kaverilta ostettu, 5-vuotta vanha läppäri, 50E.

Työttömyyskorvauksia nostin vuosikaudet.
      Kerran täytyi laskuri nollata koska 500pv tuli täyteen.
      Työllistämistoimenpiteitä pakenin jopa Espanjaan 3kk:n jaksoiksi.
      Siellä nautin vielä nykyäänkin valtaosan alkoholistani.

Sosiaalitukia en ole minäkään nostanut.
      Hampaani olen hoidattanut Virossa.

Säästöistäni on viimeisen 1,5-vuoden aikana kadonnut 6-numeroinen luku euroja.

Kyllä tuli kertakaikkisen kelvoton olo!

50-luvusta on mieleeni jäänyt köyhyys, kurjuus ja talviset pakoonjuoksut.
      En kaipaa niistä mitään!

• II Sakki

Niin persaukista ja vähään tyytyväistä ihmistä ei maailmasta löydy, ettei sillekin joku olisi kateellinen!

• Pirre*

Ai niin, säästän yhteiskunnan rahoja so. vero"markkoja" muutamiakin euroja, kun hoidan näitä immeisiä perheessämme..

• seurailija....

No Pirre, vai muutamia, se on valtaisa raha kahisevaa, mitä työlläsi yhteiskunnalta säästät?

Jatkuvasti 24/7 vrk, arvaappa kuin monesta olisi siihen?

Tää on näitä menestyviä joilla ei ole tietoakaan ihmisen ahdingoista, kun "minulla on näin, olen hyvä". Katkeria , rahalla leuhkivia yksin jätettyjä.

Miten ihminen voi olla näin ilkeä mitä täältä palstalta huokuu?

Kyöpelivuoren, ja petetyt, siinä = saldo.

On suuri ero juuri palstalle tulevalla 60v kuin lähtijälle 70 sivuille.

Meillä on koulutukset, tiedot ihan eri kuin teillä.

Linkityksistä hyökätään päälle, ei sovi "osataan itsekin" miksi sitten ette osaa?

Nykyaika on meidän "yli ikäisten 50v" tuoreessa tiedossa, jäärät ei määrää kuka mitäkin , vaan Sefu.

Joskus tekisi etsiä virsikirja, niin kuolleita on jutut.

Olkaa , eläkää, ellei kelpaa, sulje koneesi.

• ???

ilmaseksko? Tuskinpa vain.
        Ekköhän aika hyvän korvauksen siitä saat.

• Pirre*
        ??? kirjoitti:

ilmaseksko? Tuskinpa vain.
        Ekköhän aika hyvän korvauksen siitä saat.

ilmasin, kukas se työtä tekee ihan huvin vuoksi.

• aikoinan
        Pirre* kirjoitti:

ilmasin, kukas se työtä tekee ihan huvin vuoksi.

kaupungin liepeille asumaan omakotitaloon.
        oli rahhaa eväänä kun maalta muutin. Kohtasin
        kaupungin työpaikalla katteuden hengen, joka
        naamioitui siten,että minut leimattiin rosvoksi.
        Olen elän melkein samanlaisen elämän kun ketjun aloittaja.Erotun sillä että minut syötiin pois viattoman työpaikalta,joka oli mieleinen.

• Inhoan ihmispingviinejä

Jos kuulut yli kuusikymppisiin, mutta alle 70-vuotiaisiin, olet viisikymmenluvulla ollut korkeintaan kaksikymppinen, todennäköisesti paljon alle. Aikuisen elämää et silloin montaakaan vuotta ole viettänyt. Lapsen tai nuoren silmin maailma näyttää aika erinäköiseltä kuin aikuisena, lienet sen huoomannut. Joku on sanonut, että vasta silloin on todella vanha, kun muistoissa kaikki on paremmin kuin nyt.

Olen oikeasti kuusikymppinen enkä muista viisikymmenlukua kovinkaan ruusuisena. Suomalainen yhteiskunta on siitä kehittynyt hyvin paljon ja suurin osa kehityksestä on ollut yksinomaan hyvää. En lainkaan kaipaa takaisin viisikymmenluvulle tai muullekaan menneelle vuosikymmenelle. Yleisesti meillä kaikilla menee taloudellisesti niin hyvin edelleen,että viisikymmenlukua ei voi siihen verratakaan, puhumattakaan kuusikymmenluvusta. Henkisestä hyvinvoinnistaan on jokainen aikuinen itse velvollinen pitämään huolta ensisijaisesti.

Mainitset kuin ansiona, että et käytä mm. kunnallista hammashoitoaa etkä ole ollut työtön. Kummallisia rinnastuksia,mutta olkoon, arvomaailmasi vaikuttaa muutenkin nuivalta. Onko työttömyys sinusta aina oma vika? Ja miksi on arvokasta, että ei ole ollut työtön? Eivät nykyiset kuusikymmenvuotiaat ole elelleetkään tämänkaltaisia aikoja työllisyyden suhteen. Muutenkin ns. ansioluettelo vaikuttaa suoraan sanoen surkealta. Sellaisen ihmisen väsäämältä, joka oikeasti ei ole uskaltanut elää vaan vertaillut kateellisena itseään muihin kuin elämän syrjästäkatsojana.

Olen samaa mieltä siinä, että kaikkea ei todellakaan tarvita. Elän paljon yksinkertaisemmin kuin sinä enkä mitenkään omasta mielestäni puutteenalaisesti. Arvostaisin sinua, jos olisit tehnyt jotakin muiden hyväksi, mutta lähinnä vaikutat tyypiltä, joka on keskittynyt palvomaan omaa napaansa. Ethän sinä ole matalaprofiilinen vaan kunnon pylväspyhimys. Sorry nyt vaan, mutta en suostu palvomaan enkä ihailemaan ns. saavutuksiasi.

• Itse tulkitsen 53-v ikäisenä kokoaikaisen ja -päiväisen työn jättämisen epäitsekkääksi teoksi.

Viimeiseen vakinaiseen työpaikkaani oli jopa pakko palkata seuraajani.
        Kahden alle kouluikäisen lapsen isä.
        Sama koulutuspohja mutta paljon tuoreemmat tiedot.
        Siirtyi "hanttihommista" koulutustaan vastaavaan työhön kotipaikkakunnallaan.

Luovuin samassa yhteydessä pienestä perheasunnosta ja viikottaisesta välimatkan (2 x 240km) ajamisesta.

Seurannut pätkätyövaihe ja pitkä työttömyys olivat omaa tuottamusta mutta mielestäni jalo ja epäitsekäs teko.

• 1947
        laiska-lasse kirjoitti:

Itse tulkitsen 53-v ikäisenä kokoaikaisen ja -päiväisen työn jättämisen epäitsekkääksi teoksi.

Viimeiseen vakinaiseen työpaikkaani oli jopa pakko palkata seuraajani.
        Kahden alle kouluikäisen lapsen isä.
        Sama koulutuspohja mutta paljon tuoreemmat tiedot.
        Siirtyi "hanttihommista" koulutustaan vastaavaan työhön kotipaikkakunnallaan.

Luovuin samassa yhteydessä pienestä perheasunnosta ja viikottaisesta välimatkan (2 x 240km) ajamisesta.

Seurannut pätkätyövaihe ja pitkä työttömyys olivat omaa tuottamusta mutta mielestäni jalo ja epäitsekäs teko.

Jokaisella on se oma polkunsa. Ratkaisusi oli hyvä Laiska-Lasse.
        Nykyiset ehdot ovat huonontuneet aika tavalla. Sairaseläkekin on puolet palkasta, ei 3/4 kuten joskus.
        Jäin minäkin pois olosuhteista johtuen ja mieheni kehoituksesta.
        Olen myös täysin hyvällä omallatunnolla työttömyyseläkkeellä.
        Joku pitää elämäämme pröystäilynä, joku nuukailevana. Koneita ja autoja on tullut tarpeen mukaan vaihdettua. Enää tuskin vaihdan autoa. Nykyinen toimii hyvin ja on aika uusi.
        Tämän tietsikan osti poika joululahjaksi. On nopeampi entiseen verrattuna.
        Telkkaria en juuri katso, eikä se kummoinen olekaan, pieni, mökiltä tuotu. Tuvan isossa on häiriöitä liikaa.
        Toiset lähtevät pienempään asuntoon eläkkeelle jäätyään. Meillä kävi toisin. Osa lankesi maatilan pitoon ja siirtyi pojalle.
        Ihmisen tiet ovat kummallisia. En olisi nuorena uskonut olevani maalaistalossa... Hesasta lähtöisin kun olen.
        Nyt sormet syyhyää pihatöihin. Kai sitä tehtäviensä kanssa kasvaa.
        Olikohan tämä sitä virsikirjaosastoa? Ei kannattaisi halveksia virsiäkään, oikeasti. Niissä on rukousta samalla ja lohdutusta. Tekisi monelle hyvää tutustua niihin.

• 1943

elämäni on helpompaa kuin 1950-luvulla. Viihdyn hyvin pikku kaksiossani, enempää en tarvitse tilaa. Turhaa roinaa on kertynyt elämän aikana, vähempi riittäisi. Minulla on hyviä ihmissuhteita, se on tärkeintä. Kunnallinen hammashoito on hyvä nykyisessä kotikaupungissani, edellisessä oli pakko käydä yksityisellä. Onnea on ollut elämässä, työura ehjä, eläkkeelle aikataulussa ja ainakin muutaman eläkevuoden olen saanut olla terveenä.

• Huono veronmaksaja?

Laske paljonko olen valtion kassaan tuonut rahaa, polttamalla 50v?
      Aika suuri summa, sanoisin.
      Alkosta ostan viinani, ja viinini, ja kartutan valtion pohjatonta kassaa.

Viisi uutta veronmaksajaa olen tehnyt, kouluttanut, ja auttanut alkuun.

Autoa olen vaihtanut usein, aikamoiset verokertymät niistäkin valtiomme saanut.

Asunnonvaihtoja myös kymmeniä, veroja maksanut niistäkin.

Palkkatyöstä sitten puhumattakaan.

Iloinen kuluttaja ja veronmaksaja olen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      4
      2726
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2551
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe