Hyytymisestä

mullakin kävi

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4500000000001708&posting=22000000042328529

Mulla kävi lähes samalla tavalla kuin Jaripepelle että Xubuntu (tosin Jaripepellä Ubuntu) alkoi hyytyä, en oikein tiennyt mistä johtui. Luulin välillä jopa kiintolevyn olevan elinkaarensa lopussa (sehän on vanha levy 10 GB Seagate eli wanha), kiintolevyn kirjoitus/lukumerkkivalo jäi tietyissä tilanteissa vaan palamaan ja kone hyytyi täysin.

Tää tosin alkoi sen jälkeen kun Firefox halusi päivittää itsensä ja annoin sille luvan siihen.

Jouduin ottaan monta uudelleen käynnistystäkin, välillä se jopa hyytyi kun aloin uudelleenkäynnistyksen jälkeen lataamaan Synapticilla tavaraa vaikka en edes käynnistänyt Firefoxia ollenkaan. Mutta sit sain kuin sainkin ladattua Seamonkeyn (vanha versio mutta toimiva) eikä sen jälkeen tapahtunut hyytymistä enää. Kumma juttu.

Mietin vaan että voisko vika olla kumminkin Firefox-selaimessa...tuo Seamonkey on toiminut ihan kiltisti. Firefoxissa hyytyminen alkaa kun koittaa tallentaa sillä jotain kovolle. Seamonkey sen sijaan tallentaa ihan nätisti eikä hyydytä.

Voisiko tuo siis johtua todella Firefoxista vai onko kovo sittenkin menossa eläkkeelle? Vai onkohan tuossa Xubuntussa jotain mennyt sekaisin?

En ole räpelöinyt mitään järjestelmätiedostoja.

Tiedän ettei tuo Xubuntu ole pääversio eikä siihen panosteta yhtä täysillä kuin Ubuntuun mutta luulisi senkin toimivan kunnolla ja kun naapurin koneessa ei ole mitään ongelmia, lisäksi mun kone on sen verran vanha ja vähämuistinen ettei Ubuntu pyörisi siinä (muistia on koneessani vaan 256 MT kun Ubuntu vaatii 384 MT).

11

314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitähän sanoo komentorivillä komento

df

??

Meinaan että jos juuriosio alkaa olemaan täynnä eikä hakemistoon /tmp mahdu enää mitään? Kun sulla on niin pieni tuo kovalevy.

• ap.

Nimittäin olen katellut Thunarin kautta ja kyllä tuolla linux-osiolla pitäis olla tilaa ihan vielä gigoja, mitä katoin niin oisko jotain puolet. Xubuntuhan itsessään vie aika vähän tilaa.

Sitten swappiosio on erikseen, sille olen varannut 2 * keskusmuisti eli reilu 512 MT.

Sitten kolmas osio on ns. kotiosio eli /home, eli se ei ole siis samalla osiolla kuin Xubuntu-järjestelmänä vaan omalla osiollaan. Tuossa kotiosiossakin on kyllä tarpeeksi tilaa.

Puhumattakaan että mulla on sitten vielä käyttämättömiäkin osioita kovolla joten tilasta ei pitäisi olla puutetta.

Olen asentanut ihan perusohjelmat mitä Xubun mukana yleensäkin tulee, en mitään järisyttävän suurta. Omia asennuksia on lähinnä jotain pieniä apuohjelmia kuten catfish (etsii tiedostoja kovolta), Seamonkey jne. sekä Wine. En kuitenkaan ole asennellut kaikkea mahdollista mitä Synaptic löytää.

• >>Mitähän sanoo komentorivillä komento
        df

pekka@pekka-desktop:~$ df
        Tiedostojärj. 1K-lohkot Käytetty Vapaana Käy% Liitospiste
        /dev/sda2 12302264 8627340 3049996 74% /
        varrun 257528 120 257408 1% /var/run
        varlock 257528 0 257528 0% /var/lock
        udev 257528 76 257452 1% /dev
        devshm 257528 108 257420 1% /dev/shm
        lrm 257528 39792 217736 16% /lib/modules/2.6.24-23-generic/volatile
        /dev/sda1 25599544 16432328 9167216 65% /media/sda1
        /dev/sdb1 245111704 86984292 158127412 36% /media/sdb1
        /dev/sdc1 156250144 112656512 43593632 73% /media/LACIE
        pekka@pekka-desktop:~$

Mitäs sanoisit tästä? Onko jotain, mikä viittaa siihen, että hyytyminen uhkaa. Kaksi kertaa on kone kokonaan hyytynyt nyt parin kolme viikon aikana. Kummallakin kerralla oli Facebook Firefoxissa auki taustalla. Itse epäilen, että Firefox ja Facebook askartelevat jotain, joka ei ole hyväksi. ... ???

• Jos /home on juuriosiolla niin myös roskikset ja .thumbnails voivat olla täynnä

• ap.

/home on mulla siis ihan omana osionaan, osioin sen tarkoituksella omaksi osiokseen, muistaakseni olisiko ollut sda9 kun Xubuntu on juurineen temppeineen päivineen osiolla sda10 ja swap osiolla sda11. Huomaa että oikeasti nuo ei ole mitään SATA-osioita vaan Xubuntu vaan ilmoittaa nuo SATA-osioiksi vaikka tuo on PATA-levy oikeasti.

Ai niin, unohdin mainita version, Xubuntu on siis 8.04.1.

• >>.thumbnails voi olla täynnä

Itse kurkkasin tuota piilokansiota ja siellä oli yli 10000 tiedostoa. !!! Vaikuttaako tuo jotenkin? Ne liittynevät kuvatiedostoihin? Omat valokuvani sijaitsevat eri kovalevyillä kuin Ubuntu.

• ap.
        jaripepe kirjoitti:

>>.thumbnails voi olla täynnä

Itse kurkkasin tuota piilokansiota ja siellä oli yli 10000 tiedostoa. !!! Vaikuttaako tuo jotenkin? Ne liittynevät kuvatiedostoihin? Omat valokuvani sijaitsevat eri kovalevyillä kuin Ubuntu.

pikkukuvia eli thumbnaileja enkä oo käynyt Facebookissa (mitäs minä siellä heh) mut silti vaan hyytyi. Ne hyytymiset on tapahtuneet ihan normisivuilla, mm. webmailia käyttäessä, pankin sivuilla ja sitten kun koitin ladata mm. Operaa Ubuntulle ja pari muuta ohjelmaa. Välillä ei ollut Firefox edes auki, vaan hyytyi jo Synapticilla!!! Sen jälkeen kun hain ton Seamonkeyn niin ei oo tapahtunut hyytymistä mutta en oo kyllä paljoa käytellytkään nyt tota toista konetta missä se Xubuntu on. Mä harrastan noi S24-surffauksetkin yleensä läppärillä jossa on cd-live Puppy linux eikä ole kovoa ollenkaan..no on tosin kyl flash-muisti että saa noi asetukset talteen ja joskus tallennettua jotain tietoja.

• -max-

kovalely surraa yhtenään silloin kun hyytyminen tapahtuu niin ensimmäiseksi tulisi mieleen keskusmuistin loppuminen, toiseksi ohjelma bugi.

Mutta jos kovon valo palaa mutta silti levylle ei äänestä päätellen tapahdu kirjoitus/luku operaatiota sillä hetkellä, niin tämä voisi ehkä olla merkki kiintolevyn elinkaaren päättymisestä .

Mutta ensimäiseksi kannattaa katsoa paljonko prossutehoa ja muistia mitkäkin ohjelmat ottaa silloin kun se hyytyminen tapahtuu, eli esim. terminaalissa "ps aux" ahkerasti, niin tämä voisi kertoa mikä siellä ahdistaa.

• ap.

se on aukaista mitään ohjelmaa, päätettäkään kun koko kone on silloin niin jumissa ettei saa edes suljettua "terveellä tavalla" elikkä normaalein sulkemiskomennoin vaan kone pitää sulkea virtanapista mitä ei periaatteessa saisi tehdä silloin kun käyttis on "ylhäällä" mutta kun ei muukaan sulkemiskeino onnistu.

Mitä sanoit tuosta ääntelystä niin todellakin taitaa olla niin että kiintolevy alkaa olla kaput, ei nimittäin pidä ääntä mutta kovon merkkivalo palaa yhtenään ja kaikki on ihan totaalisesti seis.

• -max-
        ap. kirjoitti:

se on aukaista mitään ohjelmaa, päätettäkään kun koko kone on silloin niin jumissa ettei saa edes suljettua "terveellä tavalla" elikkä normaalein sulkemiskomennoin vaan kone pitää sulkea virtanapista mitä ei periaatteessa saisi tehdä silloin kun käyttis on "ylhäällä" mutta kun ei muukaan sulkemiskeino onnistu.

Mitä sanoit tuosta ääntelystä niin todellakin taitaa olla niin että kiintolevy alkaa olla kaput, ei nimittäin pidä ääntä mutta kovon merkkivalo palaa yhtenään ja kaikki on ihan totaalisesti seis.

pahalta kuulostaa, laitteistoviat on siintä inhottavia ettei niille käyttöjärjestelmäkää voi mitään.
        Mietin tässä kuitenkin voisko se silti olla jokin ohjelmallinen juttu, nimittäin jos Linux:ssa jokin ohjelma jämähtää niin se ottaa 50 % prossutehoa, silloin konen on vielä käytettävissä, mutta jos prosessi ottaakin 100 % tehoa niin silloin se reakoi hyvin hitaasti käyttäjän viesteihin... siis todella hitaasti,
        mutta kuitenkin pitäisi päästä Ctrl Alt Backspace yhdistelmällä ulos X:stä

Mutta jos vika todella on kovalevyssä niin siinäkin kannattaa varmistaa ettei syynä olikin emolevyllä oleva IDE väylä (jos ide väyläinen kovo) ei nimittäin ole mahdottomuus sekään että itse väylä menee kaput... minulla nimitäin hijattain kävi näin.
        Emolla yleensä on kuitenkin kaksi ide väylää, ja tilanteesta voi selvitä siirtämälää johto siihen toiseen liittimeen emolla... ja taas toimii.

• ap.
        -max- kirjoitti:

pahalta kuulostaa, laitteistoviat on siintä inhottavia ettei niille käyttöjärjestelmäkää voi mitään.
        Mietin tässä kuitenkin voisko se silti olla jokin ohjelmallinen juttu, nimittäin jos Linux:ssa jokin ohjelma jämähtää niin se ottaa 50 % prossutehoa, silloin konen on vielä käytettävissä, mutta jos prosessi ottaakin 100 % tehoa niin silloin se reakoi hyvin hitaasti käyttäjän viesteihin... siis todella hitaasti,
        mutta kuitenkin pitäisi päästä Ctrl Alt Backspace yhdistelmällä ulos X:stä

Mutta jos vika todella on kovalevyssä niin siinäkin kannattaa varmistaa ettei syynä olikin emolevyllä oleva IDE väylä (jos ide väyläinen kovo) ei nimittäin ole mahdottomuus sekään että itse väylä menee kaput... minulla nimitäin hijattain kävi näin.
        Emolla yleensä on kuitenkin kaksi ide väylää, ja tilanteesta voi selvitä siirtämälää johto siihen toiseen liittimeen emolla... ja taas toimii.

Eli että onko laitevika vai jonkun softan aiheuttama jumitus. Ja tuokin tuli kyllä mieleen että vika vois tosiaan olla myös emolevyssä tai lähinnä sen ide-väylässä, eihän se ole tavatonta että elektroniikkakin joskus sanoo kaput.

Kun tuo konekin on sen verran iäkäs, alunperin siinä oli 450 MHz P3 mutta päivitin sen 700 MHz P3:een jotta sais lisänopeutta ja laitoin muistinkin tuplaksi (128 -> 256). Eipä se maailmaa kaada jos tuo kone sanoo poks, ei ole ainoa koneeni mutta tietenkin sikäli harmittaa että jos joutuu kaiken laittamaan uusiksi, se tietää ylimääräistä työtä. Se on muuten alunperin ollut kai jokin ammattikäytössä ollut työasema, ei ihan serveri mutta ei mikään ns. kotikonekaan. Voi siis olla että se on jo elänyt sen sille tarkoitetun elämän varsinkin jos siinä firmassa on kone pidetty päällä koko ajan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      107
      6842
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      91
      5105
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      111
      3349
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3232
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      28
      2391
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1746
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1391
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1332
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1246
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      1014
    Aihe