nöffinomistaja

kysyy apua

teiltä joiltain (?).
Eli siis, voiko täysikasvuista nöffinarttua pitää ulkona juoksunarussa öisin ja päivisin? Välillä se pääsisi sisälle (tietysti) mutta asuisi suurimman osan ajasta ulkona. Tietenkin sille rakennettaisiin sille sinne lämmin koppi. Meillä asuu nimittäin vuoden meidän mummi joka on allerginen koirille.
vastailkaa nopeasti kiitos!

5

742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Määkinkö

      Ei!

    • exnöffinomost

      EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA.NÖFFIT TARVITSEVAT IHMISTEN SEURAA JA RAKKAUTTA.KAI SE MUMMUKIN TARVITSEE,MUTTA TÄSSÄ TAPAUKSESSA MUMMU MUUALLE!

    • mummo?

      Jos mummosi on pahasti allerginen, suosittelisin oikeasti mummolle (niin kamalalta kuin kuulostaakin) toista kotia. Koirapöly ei häviä edes lattiasta kattoon pesulla talosta. Jäämiä saattaa löytyä vielä kaksi vuotta koiran jälkeenkin. Oman nöffini olen oikeasti joutunut opettamalla opettamaan sisäkoiraksi, että nukkuisi edes talvella yöt sisällä. Otin koiran ihan pentuna, mutta se on alusta alkaen potenut identiteettikriisiä ja luulenut olevansa jääkarhu. Vasta männä talvena (koira nyt 2,6 v) olen saanut sen suosiolla nukkuun koko yön inisemättä sisällä, mutta jos koira saisi valita, se jäis oikeasti pihalle, vaikka pakkasta olisi 20 astetta (enkö ookkin kamala akka ku pakotan raasun sisälle kylmästä). Tässäkin tapauksessa riippuu vähän koirasta, tutun nöffi sais näppyjä jo pelkästä ajatuksesta, että pitäis nukkua ulkona yönsä.

      Erittäin suuri vaara kyseisessä järjestelyssä, että koira jää lopulta liian vähälle ja seuraa käytösongelmia, kun ei huomiota tuu totuttuun tapaan. Ja onko mummosi oikeasti niin pahasti allerginen, ettei voi olla, vai arasteleeko vain isoa koiraa? Mikä sekin kyllä ymmärrettävää korkealla iällä. Allergiaa hoidetaan myös siedätyshoidoilla... Luulen kyllä, että jos mummo on voinut vierailla talossanne ilman astmapiippua ja silmätippoja, voi hän asuakin teillä koirankin ollessa talossa. Tietenkin olisi hyvä pitää hurttaa ainakin päivät pihalla ja ankaraa siivoomista, ettei eläinpölyn määrä turhaa nouse.

      Riippuu niin paljon allergian tasosta. Sukulaispoika on koiralle testien ja kokemuksenkin mukaan allerginen, mutta saivat silti pitää sakemanninsa. Heidän omasta koirasta ei tuu mitään, voivat käydä meillä kylässä, mutta jos ovat kauan, tulee lieviä allergiaoireita. On myös koirakohtasia eroja, tietty koira (kuulemma kaikilla koirilla omat pölynsä tai jotain vastaavaa) kun lipasee kättä, iho ihan punainen ja näpyillä, mutta jos oma koira nuolee naamaa, ei mitään. Tämä selittyy kuulemma sillä, että poika on saanut perheen koiran allergeeneja elimistöönsä jo raskausaikana ja tällöin hänen elimistö on luonut heidän koiralleen vastustuskyvyn, vaikka allergiapohjaa onkin eikä koiraa tarvinut nakata ulos talosta ipanan tullessa, vaan siellä ovat sulassa sovussa tuvassa kuten ennen allergian puhkeamista/toteamista. Monimutkaista, eikö?

      • Hukka-Musti

        ...jos tiettyä allergianlähdettä ei ala välttelemään.

        Minun kissa-allergialukemaninäytti pari vuotta sitten 14, mutta laski noin vuoden aikana nykyiseen 5, kun en vältellyt kissojen läheisyyttä. Välissä tuli vakavia flunssaoireita ja astmaakin, mutta yhtäkkiä kissat eivät enää aiheuttaneetkaan minulle enää minkään laista oireilua.

        Samoin minulle kävi koirien kanssa. Koirista minulle aluksi puhkesi nuhaa, mutta kun hankin itselleni koiran, nuhani alkoi koirien seurassa lieventyä. Kun koirien kanssa niiskutellen olin paljon tekemisissä, mikään koira ei enää aiheuttanut minulle nuhaa. Siitä kumminkin on monta vuotta jo, kun koirista toivuin.

        Samalla tavalla serkkuni ja kaverini toipuivat koira- ja kissa-allergiasta. Eli siedätimme itsemme ilmaiseksi omassa arjessamme.

        Aluksi lääkärit määräsivät minua pysymään kaukana kissoista ja koirista, mutta onneksi rikoin heidän määräyksiään :-)


    • Tinde ja 6kk nöffi

      Mummu vois kokeilla ns. tarvittaessa otettavia allergialääkkeitä (mm. Benadryl) ja oireiden mukaan nenä-/silmätippoja, astmaatikkona myös astmalääkkeitä. Jollei auta, niin mummu veks.. Talo on koiran koti, ei sen tarvii luopuu kodistaan mummun takia. Tai sitten jos talo on tilava, koira saa oleskella tietyllä alueella ja mummulla on koiraton reviiri. Kokeilkaa, sillä se oikea tapa löytyy! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2108
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1647
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1604
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1214
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe