Kysely:Montako lasta teillä on ja

lisää lapsia haluava =)

minkä ikäisenä olette aloittaneet tekemään =)? Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.

75

5285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5 lasta

ja ekan sain 23-vuotiaana.

• myös viisi

Ensimmäinen 19-vuotiaana ja viimeisin 30-vuotiaana.

• täälläkin
        myös viisi kirjoitti:

Ensimmäinen 19-vuotiaana ja viimeisin 30-vuotiaana.

Ensimmäinen 19-vuotiaana,viides 31-vuotiaana

• ja 5 haaveissa

Meillä neljä lasta ja ensimmäisen sain 23 vuotiaana.
        Nyt viidetta aletaan yrittämään kuukauden kuluttua :)

• kahdeksan lasta, yhdeksäs kuoli aivan pienenä.
      Iltatähteä vielä toivomme.

Lapsenlapsia olen tähän mennessä saanut kolme, mutta eikhän niitä tulee lisääkin.

Esikoisen syntyessä olin 18 v ja (toistaiseksi) nuorimman syntyessä olin 42. Muut siinä välillä.

• Onnellinen äiti, vaimo ja r...

10 lasta ja hyvissä voimissa ja haluissa vielä ollaan:).

• supermom67

ensimmäisen sain 33vuotiaan kovan yrityksen jälkeen tuli kaksospojat 9v 2v vuoden päästä tuli poika 7v 5 vuooden päästä tuli taas kaksospojat2v(täyttää 3 maaliskuussa) ja heti perään tuli kaksostytöt 1v( täyttää 2 tammikuussa) ja nyt odotan taas kaksosia laskettu aika 5.9 saanko kysyä ikääsi? satu50. Olen itse 42 ja on aika ihme tässä iässä odottaa kaksosia yrittäkää vain iltatähteä oletko viellä täällä keskustelupalstalla?

• supermom67

ensimmäisen sain 33vuotiaan kovan yrityksen jälkeen tuli kaksospojat 9v 2v vuoden päästä tuli poika 7v 5 vuooden päästä tuli taas kaksospojat2v(täyttää 3 maaliskuussa) ja heti perään tuli kaksostytöt 1v( täyttää 2 tammikuussa) ja nyt odotan taas kaksosia laskettu aika 5.9 saanko kysyä ikääsi? satu50. Olen itse 42 ja on aika ihme tässä iässä odottaa kaksosia yrittäkää vain iltatähteä oletko viellä täällä keskustelupalstalla? no tässä on meidän unelmalukumme sitten olemme varmoja että 9 ylös päin emme mene

• supermom67 kirjoitti:

ensimmäisen sain 33vuotiaan kovan yrityksen jälkeen tuli kaksospojat 9v 2v vuoden päästä tuli poika 7v 5 vuooden päästä tuli taas kaksospojat2v(täyttää 3 maaliskuussa) ja heti perään tuli kaksostytöt 1v( täyttää 2 tammikuussa) ja nyt odotan taas kaksosia laskettu aika 5.9 saanko kysyä ikääsi? satu50. Olen itse 42 ja on aika ihme tässä iässä odottaa kaksosia yrittäkää vain iltatähteä oletko viellä täällä keskustelupalstalla? no tässä on meidän unelmalukumme sitten olemme varmoja että 9 ylös päin emme mene

Olen yhä palstalla ; siis luen ja kirjoitankin ajoittain.
        Ja olen 43.

Kiitos kannustuksesta. :-)

• mommydearest
        satu50 kirjoitti:

Olen yhä palstalla ; siis luen ja kirjoitankin ajoittain.
        Ja olen 43.

Kiitos kannustuksesta. :-)

Daniel ja Joel (9) Eemi(7) Nuutti ja Nico (2) Leonora ja Lisbet()2) on mukavaa että suurperheen äidit ja isät saavat jakaa kuulumisiaan ja kertoa arjesta ja vielä kerran pyydän tät huonoa suomen kirjotusta

• Viiden äiti ja kolmen isoäiti

Ensimmäisen sain 23 vuotiaana, viimeisen 46 vuotiaana. Enää ei lapsia tule. Lastenlapsia on toistaiseksi kolme. Lisää tulee varmasti.

• niitä lapsenlapsia

tulee lisää? "Lisää tulee varmasti." Kaikki eivät ensinnäkään saa lapsia vaikka kuinka haluaisi ja se että jo on lapsia ei takaa sitä että niitä jatkossakin tulisi jne.
        Plus aikuisten lasten perhepolitiikka ei mielestäni kuulu vanhemmille.

• Miina I
        niitä lapsenlapsia kirjoitti:

tulee lisää? "Lisää tulee varmasti." Kaikki eivät ensinnäkään saa lapsia vaikka kuinka haluaisi ja se että jo on lapsia ei takaa sitä että niitä jatkossakin tulisi jne.

kummallisisa "vastaajia". Älä tule sivulta puuttumaan keskusteluumme!

• ihan samaa mieltä
        Miina I kirjoitti:

kummallisisa "vastaajia". Älä tule sivulta puuttumaan keskusteluumme!

kuin se kirjoittaja, joka sanoi, että kaikki eivät saa lapsia ja tämä pitäisi ottaa huomioon eikä kirjoittaa että lapsen lapsia tulee ihan varmasti lisää.
        Aika törkeää luulla niin.

• niitä lapsenlapsia kirjoitti:

terveessä perheessä asioista jutellaan, tuostakin.
        Jolloin voi "varmasti" tietää että perheenlisäystä toivotaan ja sitä myöten "varmasti" olettaa että sitä myös tulee.

Minäkin teidän "varmasti" että lapsenlapsia tulee vielä lisää, vaikka toki on mahdollista että nyt tuloillaan oleva menee kesken ja kaikki muut lapsihaaveistaan kertoneet lapset osoittautuvat yllättäen hedelmättömiksi.

• on törkeää
        satu50 kirjoitti:

terveessä perheessä asioista jutellaan, tuostakin.
        Jolloin voi "varmasti" tietää että perheenlisäystä toivotaan ja sitä myöten "varmasti" olettaa että sitä myös tulee.

Minäkin teidän "varmasti" että lapsenlapsia tulee vielä lisää, vaikka toki on mahdollista että nyt tuloillaan oleva menee kesken ja kaikki muut lapsihaaveistaan kertoneet lapset osoittautuvat yllättäen hedelmättömiksi.

olettaa, etttä niitä lapsia vaan "tulee"
        Ja törkeää on myös kysyä näin henkilökohtaista asiaa asianomaisilta.

• on törkeää kirjoitti:

olisi kovin surullista, jos joutuisi asumaan ja elämään sellaisessa perheyhteydessä, jossa asioista ei juteltaisi.
        Ei tulisi mieleen kysyä, mutta outoa olisi elleivät lapset minulle juttelisi tai minä omille vanhemmilleni, sen puoleen.

ihan samaa mieltä kirjoitti:

kuin se kirjoittaja, joka sanoi, että kaikki eivät saa lapsia ja tämä pitäisi ottaa huomioon eikä kirjoittaa että lapsen lapsia tulee ihan varmasti lisää.
        Aika törkeää luulla niin.

vaan täysin luonnollista olettaa, että lapsenlapsia syntyy lisää, kun vasta kahdella viidestä sisaruksesta on lapsia. Onneksi tahaton lapsettomuus on aika harvinaista.

Mitä muuten lapsettomuusongelmista yms kärsivät tekevät tällä suurperheet-palstalla?

• täällä tehdään?
        Viiden äiti ja kolmen isoäiti kirjoitti:

vaan täysin luonnollista olettaa, että lapsenlapsia syntyy lisää, kun vasta kahdella viidestä sisaruksesta on lapsia. Onneksi tahaton lapsettomuus on aika harvinaista.

Mitä muuten lapsettomuusongelmista yms kärsivät tekevät tällä suurperheet-palstalla?

Avataan ihmisten silmiä sille, että kaikki ei valitettavasti ole niin kovia lisääntymään.
        Monet pitää lapsia ihan itsestäänselvyyksinä, että niitä vaan tulee.
        Minua ainakin aikanaan ahdisti suuresti, kun kävin lapsettomuushoidoissa ja sitten tuttavat, joilla oli jo monta lasta, suunnittelivat suureen ääneen, mikä olisi hyvä ajankohta seuraavalle vauvalle.
        Ei siinä mitään. mutta kun he tiesivät, että minä käyn hoidoissa, enkä ole saanut sitä ensimmäistäkään.
        No, niinhän siinä sitten kävi, että kun mainitsin, että asia todella satuttaa minua, tämä porukka ei enää pitänytkään yhteyttä minuun.
        Tuntuu, että lapsettomia syyllistetään, että he ovat jotenkin itsekkäitä, vaikka lapsettomuuden syy ei olisi se, ettei halua lasta.
        Toisaalta sitten sanotaan helposti jopa niin, että "helppohan sinun on matkustaa jne kun ei ole lapsia"
        Hyvin kahtiajakautunutta on tämä suhtautuminen meihin.
        Toisaalta lapselliset kadehtivat ja toisaalta halveksuvat meitä.
        Itse en ole koskaan lapsettomuuden syytä salannut. Eli en saa lapsia, vaikka niin kovasti haluaisinkin tuntea vauvan tuoksun, pienet potkut mahassa, pienen tuhinan, joka vauvasta nukkuessa lähtee.Haluaisin ostaa pieniä vaatteita.
        Lapselleni antaisin kauniin nimen isoäitini tai isoisäni mukaan.
        Elämä vaan ei mene sillä tavalla, kuin haluaisi.

• tämä palsta
        täällä tehdään? kirjoitti:

Avataan ihmisten silmiä sille, että kaikki ei valitettavasti ole niin kovia lisääntymään.
        Minua ainakin aikanaan ahdisti suuresti, kun kävin lapsettomuushoidoissa ja sitten tuttavat, joilla oli jo monta lasta, suunnittelivat suureen ääneen, mikä olisi hyvä ajankohta seuraavalle vauvalle.
        Ei siinä mitään. mutta kun he tiesivät, että minä käyn hoidoissa, enkä ole saanut sitä ensimmäistäkään.
        No, niinhän siinä sitten kävi, että kun mainitsin, että asia todella satuttaa minua, tämä porukka ei enää pitänytkään yhteyttä minuun.
        Tuntuu, että lapsettomia syyllistetään, että he ovat jotenkin itsekkäitä, vaikka lapsettomuuden syy ei olisi se, ettei halua lasta.
        Toisaalta sitten sanotaan helposti jopa niin, että "helppohan sinun on matkustaa jne kun ei ole lapsia"
        Itse en ole koskaan lapsettomuuden syytä salannut. Eli en saa lapsia, vaikka niin kovasti haluaisinkin tuntea vauvan tuoksun, pienet potkut mahassa, pienen tuhinan, joka vauvasta nukkuessa lähtee.Haluaisin ostaa pieniä vaatteita.

ei olekkaan teille lapsettomille.Täällä keskustelevat suurperheelliset joilla ei (yleensä) ole vaikeuksia tulla raskaaksi.

Henkilökohtaisesti mua ärsyttää teidänlaiset lapsettomat jotka pitäisi joka asiassa ja joka paikassa ottaa huomioon ja surkutella Teidän tilannettanne.SE ei ole meidän lapsellisten syy!Eikä se lapsettomuus ole välttämättä teidänkään syy.
        Meillä on ystäväpariskunta jotka eivät voi saada lapsia ja meille lapsia on suotu enemmänkin.Lapsettomuus on heille kipeä asia,mutta ei meidän ystävyytemme ja yhdessäolomme sen asian ympärillä pyöri.Eikä kyllä meidän lastenkaan ympärillä.

Yritä sinäkin päästä asian kanssa sinuiksi äläkä anna itsesi katkeroitua.Katkera ystävä on raskas seuralainen.

• olen sen
        tämä palsta kirjoitti:

ei olekkaan teille lapsettomille.Täällä keskustelevat suurperheelliset joilla ei (yleensä) ole vaikeuksia tulla raskaaksi.

Henkilökohtaisesti mua ärsyttää teidänlaiset lapsettomat jotka pitäisi joka asiassa ja joka paikassa ottaa huomioon ja surkutella Teidän tilannettanne.SE ei ole meidän lapsellisten syy!Eikä se lapsettomuus ole välttämättä teidänkään syy.
        Meillä on ystäväpariskunta jotka eivät voi saada lapsia ja meille lapsia on suotu enemmänkin.Lapsettomuus on heille kipeä asia,mutta ei meidän ystävyytemme ja yhdessäolomme sen asian ympärillä pyöri.Eikä kyllä meidän lastenkaan ympärillä.

Yritä sinäkin päästä asian kanssa sinuiksi äläkä anna itsesi katkeroitua.Katkera ystävä on raskas seuralainen.

viestin kirjoittaja joka ihmetteli tätä "kristallipallo"-asiaa, eli tietoisuutta siitä että niitä lapsenlapsia tulee lisää.

Minulla itselläni on kaksi aikuista lasta, tytär on yli kolmenkymmenen, silti en koskaan ole kysynyt häneltä enkä tule kysymäänkään että aikooko hän kenties yrittää saada lapsia joskus vai ei. Asia kun ei tippaakaan kuulu minulle.
        Mielusti olisin jo nyt, 50 vuotiaana mummo/iso-äiti, mutta asiahan ei riipu minusta.

Minusta on hassua/ikävää/ihmeellistä, että heti luullaan lapsettomaksi ja kehoitetaan siirtymään muualle yhden viestin perusteella. Minä _EN_ ole lapseton. Ja vaikka palstan otsake on se mikä se on, niin se ei tarkoita suinkaan sitä, että vain suurperheelliset saisivat kirjoittaa tälle palstalle.

Minun olisi toki pitänyt kirjoittaa viestiini kirjaimet OT.

SATU50;
        vanhimmaisesiko odottaa? Toivon sydämestäni että kaikki menee hyvin=) (odottaa nyt sitten kuka tahansa, toivon että kaikki menee hyvin, ja sinulle puolisosi kanssa toivon sitä Iltatähteä=)

Ja ihan vain tiedoksi tälle yhdelle vastaajalle; tahaton lapsettomuus EI todellakaan, valitettavasti, ole harvinaista, siihen asiaan olen saanut tutustua tämän 30 tyttäreni ystävättärien kautta.

Nuorempi minulla onkin 20 joten sieltä suunnalta ei vielä vuosiin ole varmastikaan mummoksi tuloa tulossa.

2 lasta, toisen sain 20 vuotiaana, toisen juuri synttärilahjaksi, 30-vuotislahjaksi.

Aurinkoista kevättä kaikille! Ikävää kun on olemassa niin paljon suvaitsemattomuutta.

• on hyvin
        olen sen kirjoitti:

viestin kirjoittaja joka ihmetteli tätä "kristallipallo"-asiaa, eli tietoisuutta siitä että niitä lapsenlapsia tulee lisää.

Minulla itselläni on kaksi aikuista lasta, tytär on yli kolmenkymmenen, silti en koskaan ole kysynyt häneltä enkä tule kysymäänkään että aikooko hän kenties yrittää saada lapsia joskus vai ei. Asia kun ei tippaakaan kuulu minulle.
        Mielusti olisin jo nyt, 50 vuotiaana mummo/iso-äiti, mutta asiahan ei riipu minusta.

Minusta on hassua/ikävää/ihmeellistä, että heti luullaan lapsettomaksi ja kehoitetaan siirtymään muualle yhden viestin perusteella. Minä _EN_ ole lapseton. Ja vaikka palstan otsake on se mikä se on, niin se ei tarkoita suinkaan sitä, että vain suurperheelliset saisivat kirjoittaa tälle palstalle.

SATU50;
        vanhimmaisesiko odottaa? Toivon sydämestäni että kaikki menee hyvin=) (odottaa nyt sitten kuka tahansa, toivon että kaikki menee hyvin, ja sinulle puolisosi kanssa toivon sitä Iltatähteä=)

Ja ihan vain tiedoksi tälle yhdelle vastaajalle; tahaton lapsettomuus EI todellakaan, valitettavasti, ole harvinaista, siihen asiaan olen saanut tutustua tämän 30 tyttäreni ystävättärien kautta.

Nuorempi minulla onkin 20 joten sieltä suunnalta ei vielä vuosiin ole varmastikaan mummoksi tuloa tulossa.

2 lasta, toisen sain 20 vuotiaana, toisen juuri synttärilahjaksi, 30-vuotislahjaksi.

Aurinkoista kevättä kaikille! Ikävää kun on olemassa niin paljon suvaitsemattomuutta.

ihmeellistä jos äiti ja tytär puhuvat "kaikesta" niin miksi ei tulevista/ei-tulevista lapsista?!? Kyllä minä olen keskustellut asiasta äitini kanssa silloin joskus. =)

Ja tuohon kommenttiin että 30 on vaikeampaa tulla raskaaksi...näinhän se on...biologiakin sen jo sanoo että lapset olisi "tehtävä" alle kolmekymppisenä...mutta kun on opiskelutkin ym...

Minä olen valinnut niin että ensin lapset ("tehtiin" ja onneksi saimme) nuoresta pitäen ja heidät olen hoitanut kotona niin että nuorin oli 3v. kun lähdin opiskelemaan itselleni ammatin.Alle 40v. olikin yllättävän helppoa saada vakinainen työpaikka kun lapset olivat jo saatu ,eikä lisää enää haluta.

Olen NIIN monesti törmännyt lapsettomiin pariskuntiin jotka surkuttelevat omaa tilaansa etteivät näe että muillakin voi olla ongelmia.En minäkään ensi kättelyssä tuo lapsiini liittyviä asioita kahvipöydässä esille.Enkä välttämättä "uskaltaisikaan" kun heti lapsettomat syyllistäisivät etten ole kiitollinen lapsistani jos puhun lapsistani ikävää.

• onnellinen kahden äiti
        on hyvin kirjoitti:

ihmeellistä jos äiti ja tytär puhuvat "kaikesta" niin miksi ei tulevista/ei-tulevista lapsista?!? Kyllä minä olen keskustellut asiasta äitini kanssa silloin joskus. =)

Ja tuohon kommenttiin että 30 on vaikeampaa tulla raskaaksi...näinhän se on...biologiakin sen jo sanoo että lapset olisi "tehtävä" alle kolmekymppisenä...mutta kun on opiskelutkin ym...

Minä olen valinnut niin että ensin lapset ("tehtiin" ja onneksi saimme) nuoresta pitäen ja heidät olen hoitanut kotona niin että nuorin oli 3v. kun lähdin opiskelemaan itselleni ammatin.Alle 40v. olikin yllättävän helppoa saada vakinainen työpaikka kun lapset olivat jo saatu ,eikä lisää enää haluta.

Olen NIIN monesti törmännyt lapsettomiin pariskuntiin jotka surkuttelevat omaa tilaansa etteivät näe että muillakin voi olla ongelmia.En minäkään ensi kättelyssä tuo lapsiini liittyviä asioita kahvipöydässä esille.Enkä välttämättä "uskaltaisikaan" kun heti lapsettomat syyllistäisivät etten ole kiitollinen lapsistani jos puhun lapsistani ikävää.

viittaukseni tyttären ystävättäriin; suuri osa heistä on alle 30 vuotiaita, osa on lapsettomuushoidoissa.

Kerroin että me tosiaan olemme keskustelleet tästäKIN asiasta, siis mahd.lapsien "hankinnasta" ja tyttäreni on reilut 10 v sitten ilmoittanut ensi kertaa että voi olla että "hankkii" tai sitten ei. Päätöshän on vain ja ainoastaan hänen, se tässä oli se pääpointti.

Hänellä raskautuminen ei varmastikaan tule olemaan helppoa endon vuoksi, jos hän nyt sitten joskus haluaa jälkikasvua.

Ja vaikka olisimme puolisoni kanssa halunneet jälkikasvua enemmänkin, niin emme sitä valitettavasti saaneet, kummassakaan ei ollut mitään elimellistä "vikaa", se vain ei onnistunut...Tätä nuorimmaistamme me "teimme" liki 4 vuotta ja voit uskoa että olimme enemmän kuin onnellisia kun testi näytti plussaa.
        Lapsillamme on eri isä, olen toisessa liitossa.

Omalla kohdallani raskautuminen on ollut molempien lasten suhteen vaikeaa, eli syy, oli se sitten mikä tahansa, tutkimuksissa ei mitään löytynyt, en vain kaiketi sitten ole ollut koskaan ns. helposti raskautuvaa "sorttia", esikoista "teimme" jo edesmenneen ex-puolison kanssa 3 v, ja olin ns. tekovaiheen alkaessa nuori, 17 v, eli silloin ei ikäkään ollut este raskautumiselle.

Minua lämmitti lukea viestissäni eniten sanat "onneksi saimme", sillä niinhän se on, lapsia ei "tehdä" vaan todellakin nimenomaan saadaan.

Ongelmiahan meillä kaikilla on, olemme sitten lapsettomia tahi "lapsellisia"....

• Inkeri70
        täällä tehdään? kirjoitti:

sinua, kun sinulla ei ole lapsia? Eipä silti minulla olisi syytä sinua halveksiakaan.

• Inkeri70

Kyllä minä ainakin olen jutellut isäni kanssa (äitini kuoli jo vuosia sitten) lasten "hankinnasta". Kun ensimmäinen olis syntynyt, sanoin, että täytyy pojalle kaveri hankkia jne. Kyllähän tuollaisista asioista voi keskustella vanhempien kanssa helpostikin.

Tuskinpa kovin moni parisuhteessa lasten hankinnasta keskustellessaan pohtii ensimmäisenä sitä, että mitä jos ei saadakaan lapsia. Me ainakin teimme päätöksen jättää ehkäisy pois ja siitä katsottiin sitten eteenpäin. Jos lapsia ei olisi alkanut kuulua, sitten asioita olisi pohdittu uudelleen.

• kadehtii
        Inkeri70 kirjoitti:

sinua, kun sinulla ei ole lapsia? Eipä silti minulla olisi syytä sinua halveksiakaan.

niinpä. Heidän mielestä olen vapaa menemään ja tekemään asioita, joita he eivät pysty tekemään. Jostain syystä näin vaan on.
        Että he kokevat kuitenkin lapset jollain tavalla taakaksi ja että minä olen taakasta vapaa.

• tarvii
        tämä palsta kirjoitti:

todellakaan, mutta enhän minäkään sano lkaverilleni, joka valittaa että lapset on rasittavia, että kuule, ole onnellinen, että sinulla on lapsia.

• tavannut
        on hyvin kirjoitti:

elämäänsä surkuttelevia lapsettomia. Eikö sitä saa surra, tehdä surutyötä. Olisiko suru oikeutetumpaa silloin, jos on saanut vauvan, joka on menehtynyt?
        Usein tulee tunne, että sitä, mitä ei koskaan ole ollutkaan (vauva) ei saa surra.

• Inkeri70
        kadehtii kirjoitti:

niinpä. Heidän mielestä olen vapaa menemään ja tekemään asioita, joita he eivät pysty tekemään. Jostain syystä näin vaan on.
        Että he kokevat kuitenkin lapset jollain tavalla taakaksi ja että minä olen taakasta vapaa.

oli taas aikamoista höpötystä. Montako tällaista ihmistä tunnet? Jos nyt muutaman tunnet, niin tuskinpa kovasti siitä kannattaa yleistää.

Minä en sinua kadehdi, päinvastoinen, tunne on kyllä vähän toisenlainen.

• meillä neljä lasta
        Viiden äiti ja kolmen isoäiti kirjoitti:

Tiedän, että viestini saattaa ärsyttää joitakin, mutta keroon kuitenkin oman tarinamme.

Minulla ensimmäinen raskaus meni kesken 12:lla viikolla. Olimme meiheni kanssa tarkkaan suunnitelleet lapsen alullepanon - halusimme, että vauva syntyy kesällä. Raskaus lähtikin heti käyntiin, mutta valitettavasti meni kesken.

Kun noin kuukauden kuluttua saimme lääkäriltä luvan alkaa yrittää uutta lasta, tulin heti raskaaksi.

Seuraavan lapsen halusin syntyvän loppukesästä, että saisin olla esikoiseni kanssa koko kesän.
        Pidin kesäloman ja heti perään alkoi äitiysloma, joten olin koko kesän kotona esikoisen kanssa, joka oli toisen synnyttyä vuoden ja 9 kuukauden ikäinen.

Kolmas lapsi toivottiin syntyvät keväällä, jolloin siihen asti nuorin oli kaksi ja puolivuotias.

Neljäs lapsi syntyi kesällä aivan toivomuksemme mukaan.

Tulin todellakin raskaaksi aina heti ensi yrittämällä, joten meidän oli helppoa suunnitella lasten syntymät.

Nyt vanhimmalla lapsellani oli kaksi lasta. Toinen raskaus alkoi vahingossa lapseni ollessa 19-vuotias, mutta toista lasta he tekivät melkein kaksi vuotta.

Kyllä meillä lapset ovat puhuneet minun kanssani omien lasten hankinnasta. Tästäkin toisen lapsenlapsen hankalasta alkuunpanosta olin täysin tietoinen.

Vaikka lastenhankinta on kuinka intiimi asia, niin miksei vanhemmat ja aikuiset lapset voisi siitä keskustella, jos heillä on niin läheiset välit.

Minä toivon - ja uskon saavani lisää lapsenlapsia.
        Eihän elämästä tulisi mitään, jos joka asiaa pitäisi jo etukäteen alkaa ajatella pessimistisesti.

• no mitäs tunnet sitten?
        Inkeri70 kirjoitti:

oli taas aikamoista höpötystä. Montako tällaista ihmistä tunnet? Jos nyt muutaman tunnet, niin tuskinpa kovasti siitä kannattaa yleistää.

Minä en sinua kadehdi, päinvastoinen, tunne on kyllä vähän toisenlainen.

minua kohtaan?!?

olen sen kirjoitti:

SATU50;

Ihmettelen vain sitä, että jokaiseen sanaan täytyy tarttua. Puhekielessä sanotaan "varmasti" silloinkin, kun tarkoitetaan todennäköisesti. Jokaiseen sanaan puutuminen on juuri mainitsemaasi suvaitsemattomuutta. Anna, hyvä ihminen, toisten olla sellaisia kuin he ovat!

Mitä pahaa siinä on, jos odottaa saavansa lapsia ja lapsenlapsia? Sehän on aivan luonnollista. Omassa ikäluokassani (noin 60v) on aika vähän tahattomasti lapsettomia, joten emme aina ehkä muista tällaisen ongelman olemassaoloa. On surullista, jos nykyään on paljon tahattomasti lapsettomia aviopareja.

• normaaliolosuhteissa
        on törkeää kirjoitti:

Normaaliolosyhteissa niitä lapsia valitettavasti vain "tulee". Lapsettomuus on oire ongelmasta (ellei se ole tahallista) ja oman seksuaalisuutensa ja sukupuolisuutensa kanssa sinut oleva ihminen ei koe lapsi-uteluita liian intiimeinä.
        Kyllä minä ainakin voin puhua seksistä ja seksuaalisuudesta, lapsista niiden tekemisestä tai tekemättä jättämisestä äitini kanssa. Nytkin hän on kovasti mukana 4. odotuksessamme vaikka ollaan ihan aluillaan. Eikä raskaus ollut mitenkään suunniteltu, vaan se vain "tuli".
        Tietysti voisin kipristellä viikoille 14, jos nyt sattuisi menemään kesken. Noh sitten se pitäisi kertoa kumminkin, kyllä tällaisistä asioista pitää voida puhua.

• .....................
        no mitäs tunnet sitten? kirjoitti:

minua kohtaan?!?

Sille ei voi mitään, mutta tunne on toki usein sääliä ja surua, valitettavasti.
        On meilläkin sellainen tilanne edessä, että läheiset ystävämme eivät yrityksistä huolimatta saa lapsia ja meille niitä vaan tulee... Nytkin olen raskaana, vaikka toive oli jotain muuta. Onhan se epäreilua, meillä on pian 4 ja heillä ei ainoatakaan. Mutta se ei ole meidän kummankaan vika, niin vain on.
        Tosiasia sekin on, että sen lapsettomuutensa kanssa pitäisi vain oppia elämään. Ei ihan oikeasti elämässä voi koko ajan miettiä mistä sanoista joku toinen loukkaantuu. Aina löytyy joku joka loukkaantuu. Joskus lastenkin kanssa on raskasta, vaikka ne olisivat kuinka rakkaita. Katkeran lapsettoman läheisenkin kanssa on TODELLA raskasta :(

• Täti

Meillä on siis viisi lasta. Ensimmäinen syntyi ollessani 24-vuotias.

• ja me kyllä

keskustelemme asioista, kaikenlaisista, silti minusta lapsen "hankkiminen" on niin henkilökohtainen asia että se ei kuulu minulle, aikuisten lasteni äidille.
        Tyttäreni on aikoja sitten kertonut että voi olla että hän "hankkii" (tiedän, huono ilmaisu) lapsen tai sitten ei.

Ja tälle 20 -miekkoselle asia ei varmastikaaan ole vuosiin vielä ajankohtainen, opiskelut kesken ym. Ja tällä hetkellä ei ole parisuhdettakaan, joten....

• Inkeri70

neljä biologista lasta ja kaksi adoptoitua siis kuusi lasta. Ja sitten muutamia hoitolapsia, miten milloinkin, tällä hetkellä kaksi sisarenlasta ja yksi lasten kaveri.

• hmm???

Mitä tarkoitat hoitolapsilla? Oletko perhepäivähoitaja, vai?

• Inkeri70
        hmm??? kirjoitti:

Mitä tarkoitat hoitolapsilla? Oletko perhepäivähoitaja, vai?

vaan tarkoitan lapsia, jotka ovat hoidossa meillä syystä tai toisesta. Sisarenlapset ovat toistaiseksi ja yksi lasten kaveri asuu meillä kevätlukukauden loppuun. Pitäisikö sanoa sitten vaikka vieraina? Tällä hetkellä lapsia on siis yhdeksän.

• ttäääähhhh???
        Inkeri70 kirjoitti:

vaan tarkoitan lapsia, jotka ovat hoidossa meillä syystä tai toisesta. Sisarenlapset ovat toistaiseksi ja yksi lasten kaveri asuu meillä kevätlukukauden loppuun. Pitäisikö sanoa sitten vaikka vieraina? Tällä hetkellä lapsia on siis yhdeksän.

Sijoituslapsiakos he sitten ovat?

• Inkeri70
        ttäääähhhh??? kirjoitti:

Sijoituslapsiakos he sitten ovat?

taida olla olennainen tieto.

• salamavalo

Seitsemän lasta

Ensimmäinen 17-vuotiaana. Toinen ja kolmas tulivatkin samalla kertaa 23-vuotiaana. Neljäs 25-vuotiaana. Viides 29-vuotiaana. Kuudes 32-vuotiaana ja seitsemäs 39-vuotiaana.

Ikää nytten 45 vuotta.

• meinaat

lisää?

• mamma_22v

kaksi lasta mutta kolmas masussa ja lisää tulossa heti perään kun kolmas syntyy koska en voi tehdä enää 30v täytettyäni lapsia mikä ei sinänsä haittaa kun nuorena on aloitettu tekemään mieheni kanssa joka on saman ikäinen tietty,elikkä 16v ensinmäinen tuli =)

• kolmekymppiä

on? siis miksi tuollainen raja?

• hamstrata lapsia?

Eikö olisi järkevämpää antaa vaikkapa kahdelle lapselle hyvä elämä?
      Epäilenpä, että jos perheessä on vaikka 7 lasta, niin he eivät
      a) saa riittävää määrää huomiota vanhemmiltaan
      b) he elävät köyhyydessä ja ahtaasti
      c) he joutuvat ottamaan liian pieninä vastuuta liian isoista asioista

tuttavapiirissäni on näitä esimerkkejä ihan tarpeeksi. (lestadiolaisia)

Ei mielestäni ole oikein, että lapselle ei suoda lapsuutta, vaan hän joutuu huolehtimaan pienemmistään alle kouluikäisenä.

Tämän vanhimman lapsen taakka ei suinkaan helpota, kun ikää tulee lisää, vaan hänelle syntyy koko ajan pikkusisaruksia, joiden perään hänen on katsottava.

Sitten ihmetellään, kun tämä lapsi nukahtelee koulussa, ei ole ikäisensä tasolla kouluasioissa jne.
      ei lapselle pidä antaa liikaa vastuuta omista päätöksistään!

• ennen vanhaan

Ajattelepa vanhoja ihmisiä, joiden lapsuudessa suuria perheitä oli paljon.
        Moni heistä on äärimäisen kiitollinen siitä, että sisaruksia oli paljon. Siihen aikaan vanhemmat ei paljoa ennättänet leikiä lasten kanssa, vaan lasten oli pärjättävä aika pitkälti omin nokkineen.

Ei ole lainkaan paha, että lapset ottavat vastuuta toisistaan.
        Tämän päivän lapset ovat usein niin pilalle hemmoteltuja ja avuttomia, etteivät osaa hoitaa pieniäkään asioista yksin, vaan äiti tai isä tekee kaiken heidän puolestaan.
        Vanhemmat eivät uskalla edes keiltää lapsiaan, vaan antavat periksi kaikessa.

• mamaliini

Meillä on 8 lasta ja uskon, että heillä on hyvä elämä. Ainakin jos nuo ovat kriteerejä siitä
        a) Huomiota saavat vanhemmiltaan jokainen, monilapsisuus ei mitenkään sulje sitä pois.
        b) Emme ole köyhiä vaan hyvin koulutettuja.Mieheni johtavassa asemassa ja minä yrittäjänä. Lisäksi meillä on jokaisella lapsella oma huone, tilaa kodissamme on 500m2
        c) Ei he ota vastuuta sen enempää kuin ikätaso edellyttää. Tyhjentävät tiskikonetta, siivoavat omia huoneita ja viikottain yhdessä yhteisiä tiloja, joskus katsovat nuorempien perään tosin kuopus jo 9v. Hoitavat koulutehtävänsä, harrastavat ja ovat kavereillaan tai he meillä.
        Mielestäni meillä eletään ihan samanlailla kuin pienperheissäkin ja samoilla vastuilla.

• tuttavaperheessäni
        mamaliini kirjoitti:

Meillä on 8 lasta ja uskon, että heillä on hyvä elämä. Ainakin jos nuo ovat kriteerejä siitä
        a) Huomiota saavat vanhemmiltaan jokainen, monilapsisuus ei mitenkään sulje sitä pois.
        b) Emme ole köyhiä vaan hyvin koulutettuja.Mieheni johtavassa asemassa ja minä yrittäjänä. Lisäksi meillä on jokaisella lapsella oma huone, tilaa kodissamme on 500m2
        c) Ei he ota vastuuta sen enempää kuin ikätaso edellyttää. Tyhjentävät tiskikonetta, siivoavat omia huoneita ja viikottain yhdessä yhteisiä tiloja, joskus katsovat nuorempien perään tosin kuopus jo 9v. Hoitavat koulutehtävänsä, harrastavat ja ovat kavereillaan tai he meillä.
        Mielestäni meillä eletään ihan samanlailla kuin pienperheissäkin ja samoilla vastuilla.

näin ei ole, vaan isoimmalla lapsella on todella suuri vastuu pienemmistään.
        Ja äiti on ihan loppuun puhkiväsynyt.
        Välillä ei ole edes kaapissa ruokaa, ja lapsia tulee koko ajan lisää.

• hoidossa vai
        mamaliini kirjoitti:

hoidatko heidät kotona?
        Miten liikutte? Bussilla?
        heh

• mamaliini
        hoidossa vai kirjoitti:

hoidatko heidät kotona?
        Miten liikutte? Bussilla?
        heh

Koulussa jo kaikki ovat, nuorinhan on jo 9v.
        Kaikki lapset on hoidettu kotona, kahdella nuorimmalla oli hoitaja kotona puoli päivää, työpaikkani on talomme toisessa päässä joten olen voinut tehdä työni lasten ehdoilla.
        Asumme pienen kunnan keskustan reunamalla reilun tunnin päässä pääkaupungista, joten bussimatkailua tarvitsemme harvoin, lapset selviävät harrastuksiinsa pitkälti polkupyörällä näin talvisin saatamme kuljettaa omalla pikkubussilla.

• ajfhij
        mamaliini kirjoitti:

Koulussa jo kaikki ovat, nuorinhan on jo 9v.
        Kaikki lapset on hoidettu kotona, kahdella nuorimmalla oli hoitaja kotona puoli päivää, työpaikkani on talomme toisessa päässä joten olen voinut tehdä työni lasten ehdoilla.
        Asumme pienen kunnan keskustan reunamalla reilun tunnin päässä pääkaupungista, joten bussimatkailua tarvitsemme harvoin, lapset selviävät harrastuksiinsa pitkälti polkupyörällä näin talvisin saatamme kuljettaa omalla pikkubussilla.

mielestäni ainakin on ihailtavaa että ihmiset nykyaikana edes tekevät monta lasta perheeseensä ja vielä hoitavat samalla koulutuksen ja työn siinä ohella,monesta ei kuitenkaan ole siihen!Aina näistä palstoilta löytyy näitä kateellisia joilla ei ole muuta kuin huonoa sanottavaa jokaisesta vaikka omakohtasta kokemusta ei löydykkään!!

• catcana

Ensimmäinen syntyi kun olin 22v, ja nyt odotan viidettä:) täytän 31v...

• sen näkee minkä tahtoo

löytää huonoja esimerkkejä mistä väestön ryhmästä tahansa, jos haluaa. Voisihan tietysti pitää vaikka kaikkia ei lest. isoja perheitä ohjelman sillä siisti perheen kaltaisina, jos haluaa. Tai vaikkapa sillä perusteella, että lastemme luokilla elämän koko kirjon näkee valitettavan hyvin. Useimmat 1-3 lapsen perheitä kuitenkin ja kaikkea löytyy; alkoholimia, yhdellä isä vankilassa, malliperheitä (ainakin ulospäin) eronneita yksinhuoltajia jne.

• iloinen äiti ;)
        sen näkee minkä tahtoo kirjoitti:

löytää huonoja esimerkkejä mistä väestön ryhmästä tahansa, jos haluaa. Voisihan tietysti pitää vaikka kaikkia ei lest. isoja perheitä ohjelman sillä siisti perheen kaltaisina, jos haluaa. Tai vaikkapa sillä perusteella, että lastemme luokilla elämän koko kirjon näkee valitettavan hyvin. Useimmat 1-3 lapsen perheitä kuitenkin ja kaikkea löytyy; alkoholimia, yhdellä isä vankilassa, malliperheitä (ainakin ulospäin) eronneita yksinhuoltajia jne.

ainakin sun tekstistä että valoa siellä ei elämälle paljon näy tai ainakaan isommille perheille!Mun mielestä ainakin lapset on elämän suola ja sokeri ja jokaisen lapsia tekevän ihmisen pitää tietää oma rajansa jaksamisessa joten on ihanaa kun on näitäkin perheitä missä kaikki asiat on hyvin, mailleina muille perheensä lisääntymisestä suunnitteleville =)) iloista kevättä muille positiivisille ihmisille!

• 6:s tulossa

Esikoiseni sain 22-vuotiaana, toistaiseksi nuorimman 32 vuotiaana. Nyt tosin odotan kuudetta, nyt ikää siis 34 v. Että sillä välillä.

• iso..

Elikkäs kuusi lasta meillä. Esikoisen sain ollessani 17-v ja 21- vuotiaana muksuja oli jo kolme:) Tällä hetkellä pesueen nuorin 9kk mut nyt tuntuu, et kiintiö onkin jo täysi;)

• edelliseen...

Nyt siis ikää mulla 37-v;)

• ............

Neljäs tulossa ja 21v aloitettiin. Tänävuonna täytän 30v.

• psykan opiskelija

Mielestäni on järkevää saada siinä iässä lapsi, kuin itse on siihen valmis. Monesti näkee nuoria äitejä, jotka eivät kykene vastaamaan lapsen tarpeisiin emotionaalisesti. Lapsia on vain tehtävä, kuin liukuhihnalla ja jossain tapauksessa uskontokin vähän niin kuin painottaakin lapsien tekoon, jotta kirkko saisi lisää jäseniä. Pienemmällä lapsi määrällä moni äiti pystyy varmasti nauttimaan äitiydestään, siis oikeesti nauttimaan ja se näkyy myös lapsen henkisenä hyvinvointina. Jokaiselle lapselle täytyy jäädä yksilöllisesti aikaa, että hän oikeasti kokee itsensä tärkeäksi. Yleensä kypsät äidit ovat 30 hujakoilla ja siitä ylöspäin, eli näin se vaan menee.

• El'mästä nautiskelija

Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Kun luen, noita juttuja, että miten rahat riittävät yms, niin pitäisi oikeasti ottaa järki käteen. Joillain on yli 10 lasta ja lisää pitäisi hankkia. Eikö näistä edellisistä lapsista voisi nauttia täysin rinnoin, eikä vain kokoajan olla lapsisynnytys automaattina. Nauttikaa lapsistanne, joita teillä jo on. Ehkäisy ei ole mikään tabu nykyään.

• hoidoilla saatu
        El'mästä nautiskelija kirjoitti:

Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Kun luen, noita juttuja, että miten rahat riittävät yms, niin pitäisi oikeasti ottaa järki käteen. Joillain on yli 10 lasta ja lisää pitäisi hankkia. Eikö näistä edellisistä lapsista voisi nauttia täysin rinnoin, eikä vain kokoajan olla lapsisynnytys automaattina. Nauttikaa lapsistanne, joita teillä jo on. Ehkäisy ei ole mikään tabu nykyään.

Meillä on kolmoset 7v, kaksoset 4v ja kaksoset 2v ja näiden lisäksi veljen 4kk poika toistaiseksi meillä hoidossa. Lisäksi nyt epäilen olevani raskaana, menkat myöhässä. Taitaa olla toiveajattelua, jos lääkäreihin uskominen, heidän mukaan en tule luomusti raskaaksi... Kolmosemme syntyivät ollessani 23v.

• Psykologiäiti

Enpä sinuna mainostaisi opiskeluasi,jos noin ahdaskatseinen olet! Miten lie on tulevaisuudessa työnteon laita,jos noin törkeästi suhtaudut meihin suurperheellisiin!! en haluaisi moiselle psykologille ikinä päätyä, tutustuhan ammattieettisiin periaatteisiin.. ja ihan ystävällisesti jo valmistuneena psykologina tämän sanon.

Itse kysymykseen, sain esikoisen 20-vuotiaana ja nyt odotan iltatähteämme 33-vuotiaana, viides siis tulossa. Minulla ja miehellä hyvät,vakituiset työpaikat, oma iso talo, 3 autoa ja varaa kaikille lapsillemme. Aikaa saavat jokainen lapsi,sekä erikseen että yhdessä mutta koen tärkeänä myös sen, että opitaan jakamaan tai lainaamaan. Toisten ihmisten kunnioitus ja huomioon ottaminen, rehellisyys ja onnellisuus, siinäpä periaatteita, joita yritämme noudattaa omien lastemme kanssa ja siirtää arvot myös heille sitä kautta.

• Psykan opiskelija
        Psykologiäiti kirjoitti:

Enpä sinuna mainostaisi opiskeluasi,jos noin ahdaskatseinen olet! Miten lie on tulevaisuudessa työnteon laita,jos noin törkeästi suhtaudut meihin suurperheellisiin!! en haluaisi moiselle psykologille ikinä päätyä, tutustuhan ammattieettisiin periaatteisiin.. ja ihan ystävällisesti jo valmistuneena psykologina tämän sanon.

Itse kysymykseen, sain esikoisen 20-vuotiaana ja nyt odotan iltatähteämme 33-vuotiaana, viides siis tulossa. Minulla ja miehellä hyvät,vakituiset työpaikat, oma iso talo, 3 autoa ja varaa kaikille lapsillemme. Aikaa saavat jokainen lapsi,sekä erikseen että yhdessä mutta koen tärkeänä myös sen, että opitaan jakamaan tai lainaamaan. Toisten ihmisten kunnioitus ja huomioon ottaminen, rehellisyys ja onnellisuus, siinäpä periaatteita, joita yritämme noudattaa omien lastemme kanssa ja siirtää arvot myös heille sitä kautta.

Voisitko selittää, että miten niin ahdaskatseinen? Ei kai vaan tulkitsia ole itse ahdasmielinen, kuin tulkitsee tekstini noin suorastaan monimismiseksi. Ja kirjoituksesi perusteella en usko, että olet psykologi, koska vääristelet sanomaani. Kehotan vain miettimään ihmisiä, että miksi pakon omaiseti tekee 10 lasta, vaikka resursseja ei olisi kuin muutamaan. Ja sitten vielä paljon tapaa suurperheitä, joissa isommat lapset saavat olla jatkuvalla syötöllä lapsenvahtina, kun vanhemmat eivät oikein jaksa itse hoitaa muksujansa... ja vielä pitäisi lisää vain vääntää. Jos te olette valmiita tekemaan paljon lapsia, niin älkää sysätkö niitä lapsienne hoidettavaksi. Kehotukseni kirjoituksessa ei ole missään nimessä halveksiä suurperheitä, vaan kehottamaan heitä nauttimaan jo olevista lapsista ja jokainen tehkööt oman kohtuuden ja jaksamisen rajoissa. Te äidit joudutte varmasti kovasti tekemään hommia kotona ja se voi olla myös tosi raskasta. Yrittäkää kuitenkin jossain vaiheessa nauttia elämästä, koska meillä on vain tämä yksi elämä. Virkeitten äitien lapset ovat myös tasapainoisempia ja onnellisempia, kuin väsyneiden äitien.
        -kaikille äideille jaksamista-

• samaa mieltä tästä!
        Psykan opiskelija kirjoitti:

Voisitko selittää, että miten niin ahdaskatseinen? Ei kai vaan tulkitsia ole itse ahdasmielinen, kuin tulkitsee tekstini noin suorastaan monimismiseksi. Ja kirjoituksesi perusteella en usko, että olet psykologi, koska vääristelet sanomaani. Kehotan vain miettimään ihmisiä, että miksi pakon omaiseti tekee 10 lasta, vaikka resursseja ei olisi kuin muutamaan. Ja sitten vielä paljon tapaa suurperheitä, joissa isommat lapset saavat olla jatkuvalla syötöllä lapsenvahtina, kun vanhemmat eivät oikein jaksa itse hoitaa muksujansa... ja vielä pitäisi lisää vain vääntää. Jos te olette valmiita tekemaan paljon lapsia, niin älkää sysätkö niitä lapsienne hoidettavaksi. Kehotukseni kirjoituksessa ei ole missään nimessä halveksiä suurperheitä, vaan kehottamaan heitä nauttimaan jo olevista lapsista ja jokainen tehkööt oman kohtuuden ja jaksamisen rajoissa. Te äidit joudutte varmasti kovasti tekemään hommia kotona ja se voi olla myös tosi raskasta. Yrittäkää kuitenkin jossain vaiheessa nauttia elämästä, koska meillä on vain tämä yksi elämä. Virkeitten äitien lapset ovat myös tasapainoisempia ja onnellisempia, kuin väsyneiden äitien.
        -kaikille äideille jaksamista-

Luin tämän ketjun läpi ja tuli joitain mietteitä. Itse olen perheestä jossa 5 lasta. Olen keskimmäinen ja minulla on siis 4 sisarusta. Mikä on nykyään suurperheen määriteltä? En kyllä koe että 5 lasta olisi vielä paljon. Tapasin kerran 2 lasta joiden perheessä oli 16 lasta. Tämän koen todelliseksi suurperheeksi. Monet ajattelee nuorena että hankitaan sitten monta lasta. Näin ajatteli ystäväni että 5-6 lasta olisi hyvä. Siihen ehkä olisi päädyttykin, jollei molemmilla lapsilla olisi ollut niin huono alku elämälle. Joten lapsiluku jäi kahteen. Mitä olen omia vanhempia katsellut, niin voin sanoa että suosittelen useamman lapsen hankkimista erittäin harvalle! Jos työt on todella niin tärkeitä kuin mun vanhemmille, niin miksi lapsia pitää hankkia monta? Itse olen hoitanut pienempiä sisaruksia jopa täysipäiväisesti jo 9-vuotiaana, muuten 7-vuotiaasta. Vaihtanut vaippoja jne. Ei jäänyt kovin hyvät muistot siitä. Pienempiä on kiva hoitaa pienenä jos se on vapaaehtoista, ei muuten. Nykyään nuorin meidän perheen lapsista on 16 v ja vanhin 29 v. Äitini on 49 v. Olen kyllä kiitollinen sisaruksistani ja olen iloinen että minulla on heidät, olemme läheisiä, mutta voin sanoa että vanhemmiltamme ei olisi mitenkään riittänyt oikeasti tarpeeksi aikaa kaikille, ei edes vaikka äitini olisi ollut kotiäiti. Minusta olisi mielenkiintoista tietää että kuinka monen tähänkin ketjuun vastanneen suurperheen äidin lapset kokee sen että onko vanhemmilla tarpeeksi aikaa. Hyvä se on äitinä sanoa lapsen puolesta, lapsi voi kokea asian aivan eri lailla. Ja mitä itse olen nähnyt suurperheen elämää niin luultavasti itse jättäydyn tarkoituksella lapsettomaksi. Ilman lapsenlapsia vanhempani eivät jää, siskolla on 2 lasta. Välillä tuntuu että vanhemmille ei ole tärkeää se miten lapset todella voivat, vaan tärkeämpää on se miltä kaikki ulkopuolisista näyttää. Tuntuu myös siltä että monet naiset (ja miksei miehetkin) nostavat itsensä jollekin jalustalle hankkimalla monta lasta. Luulevat että ovat jotenkin parempia ihmisiä kun ovat uhranneet itsensä tälle asialle. Miksei voisi hankkia 2-3 lasta ja panostaa heihin enemmän?

• kahdet ...
        hoidoilla saatu kirjoitti:

Meillä on kolmoset 7v, kaksoset 4v ja kaksoset 2v ja näiden lisäksi veljen 4kk poika toistaiseksi meillä hoidossa. Lisäksi nyt epäilen olevani raskaana, menkat myöhässä. Taitaa olla toiveajattelua, jos lääkäreihin uskominen, heidän mukaan en tule luomusti raskaaksi... Kolmosemme syntyivät ollessani 23v.

kaksoset ja vielä siinä sivussa veljenpoikakin...

• sirpatin

meilläkin lapsia on viisi. Ensimmäisen sain kun olin 18 juuri täyttänyt ja viidennen sain kun olin 29.....

• äiti 30v

sain ensimmäisen 20v ja 29v nuorimman...toinen lapsemme kuoli 2001 jouluna kätkytkuolema. :( lapsia haluaisimme lissää määrällä ei ole väliä :)

• äitii

Lapsia siis meillä seitsemän. Vanhin syntyi 1,5kk myöhemmin, kun olin valmistunut lähihoitajaksi (syntyi vähän ajoissa) ollessani 19, toinen kun olin 23, kolmas vuotta myöhemmin, neljäs ja viides ollessani 26 (samoihin aikoihin sain vihdoin lastentarhanopettajanpaperit ja olin vuoden ajan töissäkin kunnes), seuraavan sain 29-vuotiaana ja kuopus kaksi vuotta myöhemmin eli kun olin 31 juuri täyttänyt. Nyt on kiintiö täynnä ja vuoden kuluttua palaan töihin. :)

• mättölät oulunsalosta

18 v tuli ensimmäinen. yksi syntyi kuolleena yksi kuoli tapaturmaisesti

• vauvakuumeilija

Neljä lasta ja aloitin 21 vuotiaana.

• on..

neljä lasta, eka 17-vuotiaana, toinen 23-vuotiaana, kolmas 29-vuotiaana ja neljäs 30-vuotiaana. varma en ole et jäävätkö tähän:)

• kyselyn kirjoittanut

En ihan uskonut että näin moni vastaisi ja vieläkin tämä pysyy etusivulla =)

• mommydearest
        kyselyn kirjoittanut kirjoitti:

En ihan uskonut että näin moni vastaisi ja vieläkin tämä pysyy etusivulla =)

meillä on seitsemän lasta Daniel ja Joel (9) Eemil (7) Nico ja Nuutti (2) Leonora ja Lisbet (1)onnea kaikille suurperheille! on hyvä että on keskustelupalsta suurperheen äideille ja isille :)

• Lapsia?
        mommydearest kirjoitti:

meillä on seitsemän lasta Daniel ja Joel (9) Eemil (7) Nico ja Nuutti (2) Leonora ja Lisbet (1)onnea kaikille suurperheille! on hyvä että on keskustelupalsta suurperheen äideille ja isille :)

Tämän viestiketjun lukemin sai karvat pystyyn. Miten eräät kehtaavat tässä maailmantilanteessa lisääntyä ihan holtittomasti vailla minkäänlaista vastuuta. Maailman suurin ongelma on juuri ylisikiävyys ja te täällä vielä repostelette lapsimäärällä. Te luulette, että monikymmnepäinen lapsilauma on teidän oma asianne, mutta niin ei ole. Teidän ylisikiävyys vie tilaa muilta ihmisiltä. Ymmärrän jonkun kohtuuden, mutta jos aletaan väsäämään useita lapsia, niin sehän tietää jo parinkymmenen vuoden päästä tolkuttoman määrän lapsenlapsia. Mikä teidän tarkoitus oikeasti niinkuin on? Että on jotenkin ihanaa kun on lapsia- ajatus on todella itsekeskeinen. Toki lapset ovat ihania, mutta kun niitä alkaa olemaan kymmenkunta tai enempi niin pariskunta pitäisi kastroida ihan vain siksi, että eivät täytä maailmaa kokonaan. Siis ainakin minusta näyttää siltä, että suurperheet ovat äärettömän itsekeskeisiä tolvanoita vanhempina, koska ajattelevat asiaa vain omasta näkökulmastaan eivätkä pohdi asiaa ollenkaan siltä kantilta, että maailman suurimpia ongelmia on nyt- ja etenkin tulevaisuudessa- ylisikiävyys. Kaikenlisäksi minun pitäisi verorahoilla elättää ehkäisykyvyttömien aikuisten lapsia, sillä sehän nyt on selvää, että kymmenpöistä lapsilaumaa ei omilla rahoilla elätetä.
        Hävetkää helvetti edes vähän ja miettikää asiaa muidenkin kantilta.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4390
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      86
      2240
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      557
      1734
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      101
      1461
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1167
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1098
    7. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      5
      1008
    8. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      218
      971
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      913
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      898
    Aihe