Pitäkää puolenne

ulosoton kanssa

Minulta on peritty ulosotossa jo parin vuoden ajan muutama kymppi kuukaudessa. Nyt summa oli noussut jo sataan euroon tulojen noustessa.
Yllättäen huomasin itse (netistä osui silmiini), että puolisolleni ei ollut lainkaan laskettu suojaosuutta, vaikka tällainen olisi pitänyt tehdä. Ilmoitin tästä uo-miehelle. Hän totesi, että näin on. Ulosotto oli virheellinen ja hän korjasi nyt asian. Jo ulosmitattuja rahojani en takaisin saa.

Kummallista, ettei rahoja saa takaisin, vaikka ulosotto on ollut lakien vastainen. Itse pitäisi tuntea kaikki lait ja olla sutena kyttäämässä jokaista laskelmaa.
Suojaosuus siis tulee laskea myös puolison osalta, mikäli tämän tulot eivät ylitä suojaosuutta. Netistä kyllä löytyy hakemalla lisätietoa.
Minusta uo-miehen tulisi niin selkeästi selvittää ulosmittauksen piiriin tulevan henkilön ja hänen perheensä tulot, ettei tällaista pääsisi tapahtumaan. Kyttääväthän he muutenkin heti paikalla, jos vaan on pienikin mahdollisuus saada lisää ulosmitattua.
No, onneksi minä nyt pääsin kokonaan eroon ulosotosta. Tarkistakaapa pienillä tuloilla elelevät (mm. eläkeläiset) oma tilanteenne.

17

1353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fhgfhfh

Mutta eikös lopulta olekin hyvä että otti liikaa, olet nyt sitten päässyt sen ylimääräisen verran aiemmin pois ulosotosta.

Mun mielestä muutaman kympin tai satasen "ylmääräisen" maksun takia ei pitäisi kitistä, ellei nyt sitten kysessä ole ns. elinikäinen ulosotto jolloin noilla maksuilla ei lyhene kuin osa koroista tjn. Tuossa tapauksessa kannattaa luikerrella niin paljon kuin sielu sietää..

• muutamassa satasessa ei

ole paljon antamista. Eikä ole mitään järkeä, että annan muutaman satasen tulostani ulosottoon, jolloin taas uudet menot ovat niin suuret, että joudun hakemaan toimeentulotukea elämiseen. Nyt pärjään omillani. Ja laki on laki, sen mukaan pitää elää.

• Rahat takaisin

Mietis vähän. Olet itse velkaa ja ne "liikaa ulosmitatut" rahat on tilitetty velkojille, koska olet heille velkaa.
      Ai että heidän muka vielä pitäisi maksaa sinulle niitä rahoja takaisin.
      Eikö ole mielestäsi vain hyvä, että velkasi lyhenee nopeammin?

• Ei ole järkeä olemattomista

tuloista (eläkkeestä) maksaa lopunikääni tuollaisia summia. En elä sillä vähällä!

• tekisin..

rikosilmoituksen voudista, selvä kavallus kyseessä. Kun saat oikeuden päätöksen niin pistät saatavan samantien ulosottoon. On siinä voudilla suu ymmyrkäisenä!

• kyvytön hoitamaan

Ulosottomiehen toimi on suojatyöpaikka.
      Vaikka Uo-mies tekee millaisen virheen tahansa, siitä ei koidu hänelle sanktioita, korkeintaan ystävällinen huomautus sisäpiirihymyn kanssa.

Mutta tehtyä virhettä he eivät katso tarpeelliseksi oikaista.
      Sehän osoittaisi hyvinkin sen tosiasian, että yllättävän moni uo-mies ei hallitse tehtäväänsä.

• pari järkevää ihmistä.

Helvetinkö älyä mun on ollut yleensäkään maksaa tällaista:
        Tiettynä aikana minulta on ulosmitattu 308 e. Siitä on velka lyhentynyt 30 e!!! Kaikki muu on mennyt ulosottomiehen kuluihin sekä korkoihin. Ikinä en saisi maksetuksi tuollaisia.
        Ja olen edelleen sitä mieltä, että laki se on ulosotossakin. Ihan mitä tahansa sitä ei saa hänkään tehdä. Lakien mukaan eletään.

• sekoittanut
        pari järkevää ihmistä. kirjoitti:

Helvetinkö älyä mun on ollut yleensäkään maksaa tällaista:
        Tiettynä aikana minulta on ulosmitattu 308 e. Siitä on velka lyhentynyt 30 e!!! Kaikki muu on mennyt ulosottomiehen kuluihin sekä korkoihin. Ikinä en saisi maksetuksi tuollaisia.
        Ja olen edelleen sitä mieltä, että laki se on ulosotossakin. Ihan mitä tahansa sitä ei saa hänkään tehdä. Lakien mukaan eletään.

asiat ? 308 euron summasta ulosottomiehen korkoihin ja kuluihin ? Uomies ei saa mitää korkoja-VELKOJA ne korot kuittaa. Ulosottomaksu menee valtiolle ei uomiehelle !!!!

• Tarkoitin ulosoton kuluihin
        sekoittanut kirjoitti:

asiat ? 308 euron summasta ulosottomiehen korkoihin ja kuluihin ? Uomies ei saa mitää korkoja-VELKOJA ne korot kuittaa. Ulosottomaksu menee valtiolle ei uomiehelle !!!!

sekä velan korkoihin. Toivottavasti tästä asiasta ei tullut sinulle ylitsepääsemätöntä traumaa.

• tarkentaa????

Siis mitä tarkoittaa puolisolle laskettava suojaosuus? Yritin saada selkoa tuolta lakitekstisivulta, mutta ei kyllä avaudu... Meillä tilanne tämä että itse olen kelan sairauspäivärahalla joka on 750 netto/kk. Puolisolla eläke, joka n. 600 netto/kk. Minulla menossa lainoja koko joukko ulosottoon. Ja tämä tilanne syntynyt tässä sairastelun ja työkyvyttömyyden vuoksi pitkällä juoksulla.. Mutta tämä ei ollut nyt asian ydin, vaan kysymys: Mikä summa meille pitää siis jäädä (minulle) kun faktat ovat nämä edellä mainitut? Ole ystävällinen ja kerro, tunnut asiasta tietävän!!

• tuosta linkistä

• vastauksesta...
        tuosta linkistä kirjoitti:

apua? Ole hyvä!

http://www.oikeus.fi/5620.htm

Olenko nyt ymmärtänyt oikein, siis että suojaosuus olisi kohdallani tämä 840 e. eikä tuo 620???? Kävin katsomassa tuon linkin takaa k.o. tiedot, mutta vieläkin ihmettelen samaa asiaa.. Toisin sanoen, jos suojaosuus puolison tulojen pienuuden vuoksi olisi tuo 840 e, ei tulostani jäisi mitään maksettavaa ulosottoon?? Ja näin ollen siis olisin ulosotossa hamaan hautaan asti ??? APUA.

• ulosottoon, niin mikäpä siinä.
        vastauksesta... kirjoitti:

Olenko nyt ymmärtänyt oikein, siis että suojaosuus olisi kohdallani tämä 840 e. eikä tuo 620???? Kävin katsomassa tuon linkin takaa k.o. tiedot, mutta vieläkin ihmettelen samaa asiaa.. Toisin sanoen, jos suojaosuus puolison tulojen pienuuden vuoksi olisi tuo 840 e, ei tulostani jäisi mitään maksettavaa ulosottoon?? Ja näin ollen siis olisin ulosotossa hamaan hautaan asti ??? APUA.

Kun kerran sanot: "olisin ulosotossa hamaan hautaan saakka...". Mikäänhän ei kiellä sinua maksamasta ulosotossa olevaa velkaasi.
        Jos kuitenkin katsot maksun olevan turhaa siltä kannalta, ettei velka juurikaan lyhene vaan lyhennykset hupenevat korkoihin, kannattaa lasketuttaa ulosottomiehellä, josko ulosmittausta ei suoritettaisi.
        Siinä se on kiikunkaakun tilanteesi.

• Kaikkein tärkein unohtui...
        ulosottoon, niin mikäpä siinä. kirjoitti:

Kun kerran sanot: "olisin ulosotossa hamaan hautaan saakka...". Mikäänhän ei kiellä sinua maksamasta ulosotossa olevaa velkaasi.
        Jos kuitenkin katsot maksun olevan turhaa siltä kannalta, ettei velka juurikaan lyhene vaan lyhennykset hupenevat korkoihin, kannattaa lasketuttaa ulosottomiehellä, josko ulosmittausta ei suoritettaisi.
        Siinä se on kiikunkaakun tilanteesi.

Huomasin vasta, että kirjoitit saavasi sairauspäivärahaa. Sitähän ei edes voida ulosmitata! Eli maksusi on kyllä aivan vapaaehtoista.

• tosiasiassa
        Kaikkein tärkein unohtui... kirjoitti:

Huomasin vasta, että kirjoitit saavasi sairauspäivärahaa. Sitähän ei edes voida ulosmitata! Eli maksusi on kyllä aivan vapaaehtoista.

Sairauspäivä on täysin ulosmitattavaa tuloa.

• jäämistä 300 pv
        tosiasiassa kirjoitti:

Sairauspäivä on täysin ulosmitattavaa tuloa.

sairauslomalla. Vouti ilmoitti, ettei voi ottaa yhtään näistä tuloista, että palataan asiaan kun saat eläkkeen!

• minäkin ymmärsin
        jäämistä 300 pv kirjoitti:

sairauslomalla. Vouti ilmoitti, ettei voi ottaa yhtään näistä tuloista, että palataan asiaan kun saat eläkkeen!

Että myös sairauspäiväraha olisi ulosmitattavaa tuloa, ja jäisi vain tuo suojaosuus, joka siis on 620.. tai sitten puolison tulojen pienuuden vuoksi olisi tuo 840 e. Vieläkään en tiedä sitä kumpi?? Näin ollen jäänee selvitettäväksi keskustelussa uo-henkilön kanssa.
        Kiitos kuitenkin kaikille, jotka vastasivat päätäni vaivaavaan asiaan. -Kiitos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      110
      7133
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      95
      5204
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      114
      3463
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3372
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2504
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1846
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1481
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      341
      1431
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1336
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      1094
    Aihe