Steinerkoulun markkinoinnin muututtava rehelliseksi

kokemuksen ääni

Steinerissa vanhempia kannustettiin jättämään lapsi rokottamatta. Vanhemmille kerrottiin rokotusten haittavaikutuksista ja rokotusten lisäaineista. Yllättävän moni jättikin lapsensa rokottamatta. Menettelytapa on steinerille tyypillinen. Vanhemmilta salataan todellinen syy, joka on se, että lapsen karma ja tulevat elämät vahingoittuvat rokotuksen kautta.

Monessa muussakin asiassa vanhemmille tarjoiltiin puolitotuuksia. Esim. eurytmian väitettiin olevan liikunnallista tanssia, joka parantaa motoriikkaa. Steinerin oppien mukaisesti eurytmian tarkoituksena on tehdä ihmisestä selvännäköinen. Mikael juhla esimerkiksi esiteltiin sadonkorjuujuhlana, vaikka jokainen antroposofiaan perehtynyt tietää sen olevan uskonnollinen juhla, joka voittaa tärkeydessään joulun.

Rokottamatta jättäminen ja muu tämänkaltaisten terveydelle haitallisten sääntöjen noudattaminen sokeasti on ominaista lahkolle. On olemassa muitakin lahkoja, jotka esimerkiksi kieltävät verensiirron. Muut uskonlahkot kuitenkin kertovat reilusti, että kyseessä on uskonnollinen syy. Steinerkoulut sen sijaan ovat mestareita kätkemään oudot oppinsa osaksi steinerlahkoon kuulumattomien vanhempien opetusta. Vanhemmat vakuutellaan koulun hyvyydestä kertomalla puolitotuuksia ja joskus suoranaisia valheita. Vasta vuosien jälkeen minulle todella selvisi, mistä steinerkoulussa todella on kyse. Osa koulun opettajista oli pahasti aivopestyjä steineruskovaisia, toiset olivat miellyttäviä ihmisiä, joista en voi käsittää, miten he ovat kyseiseen laitokseen opettajiksi päätyneet. Joten pelkästään pahaa sanottavaa minulla ei ole kaikista steinerkoulun opettajista. Opetus oli toki selvästi heikkotasoisempaa kuin peruskoulussa. Steinerkoulujen on aika muuttaa markkinointinsa rehelliseksi. Koulun taustat on kerrottava vanhemmille rehellisesti. Nykyinen salailulinja ei voi enää jatkua. Vanhemmilla on oikeus tietää perimmäiset syyt siihen, miksi steinerkoulussa tehdään asioita toisin!

3

485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ExSteiner

      Olen kirjoittanut montakin viestiä tähän ketjuun. Olen itse käynyt läpi koko koulun (1-13) ja olen asioista kanssasi niin samaa mieltä että asioiden toisto lienee enää turhaa. Juuri täätä kieroutunutta kaksinismoraalia vastaan olen pääasiallisesti hyökännytkin. On ihan ok myydä 'kristallipalloja' torilla kun asiastavai kertoo rehellisesti ja asiakas näin ollen tietää ostavansa juuri niitä.
      Steinerkoulun suurin ongelma ei sinänsä ole sen erilaisuus vaan sen salamyhkäisyys. Taustalla olevan antroposofian vaikutus oppisuunnitelmaan halutaan kivenkovaa kiistää (kouluhan ei perustu uskontoon....), ja siinä onnistutaankin eittämättä hyvin. Kun asian laita vähitellen valkenee, jotkut vanhemmat (ja oppilaat) pettyvät karvaasti. Tällainen petetyksi tulemisen tunne synnyttää juuri sellaista kiukkua, jota sitten jälkikäteen puretaan mm. tällä palstalla.
      Mutta eikös olisi aika näyttää nuo oikeat värit ja sitä kautta ihan avomesti saada asiasta kiinnostuneita vanhempia ja oppilaita koulutoimintaan mukaan? Näin nuo("ikävät" ja "hankalat") epäilevät tuomaat saatatsiin ajoissa suodatettua pois häiritsemästä onnelaa.

      No, totuus kai on se, että mainitsemasi valmennus selvännköisyyteen ja karmalliset syyt rokottamatta jättämiselle ovat kuitenkin niin paksua antrokamaa, että koulun oikea luonne vetäisi puoleensa vain aitoantroposofeja.
      Ja niiden määrä kun ei riitä pyörittämään laitosta ja valtiontuki putoaisi dramaattisesti (koska se lasketaan oppilasmäärän mukaan).
      Toinen riskitekijä on myös menettää valtiontuki kokonaan, jos antroposofiset henkiolennot päästetään liian avoimesti tanssimaan ripaskaa...
      Tämän takia markkinointia joudutaankin muokkaamaan niin, että se vetoaa suurempaankin yleisöön ja kaikki näyttää ulkoapäin hyvinkin taiteelliselta toiminnalta.
      Tämä ongelma vaivaa steinerkoulua niin Suomessa kuin ulkomailla.

    • rokotuksista?

      Tiedän erään pojan, joka käy steinerkoulua. Hän on todella paljon sairaana ja joutuu oloemaan pois koulusta. Ainakin ensimmäisellä luokalla tuli paljon poissaoloja. Saakohan hän rokotuksia?

    • Yksi äiti

      Meidän lapset kyllä on saaneet koulussa kaikki ns. normaalit rokotukset. Johtuukohan sitten siitä, kun terveydenhoitaja tulee talon ulkopuolelta ja on ihan "tavis". Kertaakaan ei kukaan ole minulle alkanut selittää, että lapset pitäisi jättää rokottamatta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe