Velkojan

pidätysoikeus

Tilanne on seuraava: Tein diilin pienestä rempasta, josta sain vähän etumaksua mm. tarvikkeita varten. Remppa peruuntui. Osalla saadusta rahoista ostin tarvikkeita, osan käytin muihin kuluihin, joita minulle jo aiheutui, mm. matkakuluja. Toimeksiantaja vaatii rahoja kuitenkin takaisin.

Minulta jäi toimeksiantajan tiloihin omaisuuttani, mm. läppäri.

Toimeksiantaja sanoo pitävänsä tavarani panttina kunnes maksan saamani summan hänelle takaisin. Kysymys kuuluu, ulottuuko velkojan pidätysoikeus kaikkeen velallisen omaisuuteen? Tiedän kyllä, että suutarin ei tarvitse luovuttaa minulle kenkiäni ennen kuin olen laskun maksanut.

Mutta toimiiko toimeksiantajani oikein, kun ei luovuta omaisuuttani ja tyydy velkomaan summaa normaalilla menettelyllä.

7

435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ratkaisu?

Eiköhän se ratkaisu löydy kauppakaaresta. Tavarasi ovat velkojalla panttina saatavasta. Tällöin pantinhaltija voi ne myydä ja ottaa saatavansa kauppahinnasta.

• panttia

Eipä taida ainakaan panttia koskevasta luvusta löytyä apua, sillä pantin antamiseen tarvitaan pantin asettajan suostumus. Velkoja ei voi itse keksiä, että joku esine on pantti.

• Lainsäädännössä on useitä säännöksiä, joiden nojalla henkilölle syntyy oikeus pitää toiselle kuuluvaa esinettä hallussaan siihen asti kun hänelle tehdään tietty suoritus. Pidätysoikeus voi perustua myös sopimukseen, mutta siitähän tässä ei ollut kyse. Pidätysoikeus liittyy yleensä tarkoin rajattuun velkasuhteeseen. Lainsäädännössämme ei tunneta sellaista lain nojalla syntyvää pidätysoikeutta, jonka nojalla henkilö saisi pitää esinettä hallussaan esim. siihen asti, kun esineen omistaja maksaa hänelle kaikki mahdolliset velkansa. Oikeuskirjallisuudessa ja -käytännössä on katsottu, että saamisoikeuden täytyy jollain tavalla liittyä kyseessä olevaan esineeseen. Näin ollen katsoisin, ettei toimeksiantajallasi ole pidätysoikeutta mm. läppäriisi, koska kyseinen esine ei mitenkään liity kyseiseen saamiseen.

Mielenkiintoinen kysymys on myös se, onko toimeksiantajallasi oikeutta saada rahojaan takaisin mainitsemassasi tilanteessa? Jos rahojen palautusoikeutta ei ole, ei hänellä tietysti ole myöskään pidätysoikeutta. Teittekö kirjallisen urakkasopimuksen ko. urakasta? Kummasta johtuvasta syystä urakka peruuntui? Oliko urakkasopimuksessa jokin ehto, jonka perusteella sopimus voitiin purkaa?

Nimittäin lähtökohtaisesti sinulla on oikeus vaatia toimeksiantajaasi pitämään kiinni sopimuksestanne, olettaen siis purun (=peruuntumisen) johtuneen toimeksiantajastasi. Jos toimeksiantajasi on purkanut (=peruuttanut) sopimuksenne ilman syytä tai sopimuksestanne ilmenevää perustetta tähän, sinulla on oikeus vaatia vahingonkorvausta häneltä.

• ja pidätys

(Alkuperäinen kirjoittaa: ) Minäkin olen kyllä ymmärtänyt asian niin, ettei velkojan pidätysoikeus ulotu kaikkeen velallisen omaisuuten, joka syystä tai toisesta on velkojan hallussa.
        Sopimus purkautui toimeksiantajan tahdosta. Hän sanoi, ettei juuri nyt tarvitsekaan po. remppaa.
        Sopimus oli tietenkin vain suullinen. Todistustaakka on minulla. Mutta en minä vaadikaan häneltä mitään. Haluan vain omat kamani takaisin ja jos jäin velkaa toteutumattomasta urakasta, se sovitaan muuten. Mutta kysymys oli siitä, että kuinka saan omat romppeeni pois, voinko pyytää poliisilta apua, jos tiukka paikka tulee?

• riita-asia
        ja pidätys kirjoitti:

(Alkuperäinen kirjoittaa: ) Minäkin olen kyllä ymmärtänyt asian niin, ettei velkojan pidätysoikeus ulotu kaikkeen velallisen omaisuuten, joka syystä tai toisesta on velkojan hallussa.
        Sopimus purkautui toimeksiantajan tahdosta. Hän sanoi, ettei juuri nyt tarvitsekaan po. remppaa.
        Sopimus oli tietenkin vain suullinen. Todistustaakka on minulla. Mutta en minä vaadikaan häneltä mitään. Haluan vain omat kamani takaisin ja jos jäin velkaa toteutumattomasta urakasta, se sovitaan muuten. Mutta kysymys oli siitä, että kuinka saan omat romppeeni pois, voinko pyytää poliisilta apua, jos tiukka paikka tulee?

Riita-asioissa poliisi ei anna virka-apuaan. Jos joku sitä antaa, niin se on ulosoton haltija, sekin vasta oikeuden päätöksen jälkeen.

• vaikka virka-
        riita-asia kirjoitti:

Riita-asioissa poliisi ei anna virka-apuaan. Jos joku sitä antaa, niin se on ulosoton haltija, sekin vasta oikeuden päätöksen jälkeen.

Eli mun ensin täytyy maksaa hänelle takaisin saamani rahat, jotta saisin kamani pois, jollei hän niitä vapaaehtoisesti halua luovuttaa. Sen jälkeen voin vasta miettiä, kuinka paljon jäin palelemaan ja kannattaako prosessaaminen.

Toimeksiantajalla on siis vahvempi niskalenkki, vaikka ei oikeutusta.

Toinen vaihtoehto siis. Jos haluan tavarat, tulee minun nostaa hallinnanpalautuskanne koskien läppäriäni ja hänen tulee nostaa kanne saadakseen urakasta jo maksetut rahat... Helppoa, halpaa ja nopeaa...

• tavarasi
        vaikka virka- kirjoitti:

Eli mun ensin täytyy maksaa hänelle takaisin saamani rahat, jotta saisin kamani pois, jollei hän niitä vapaaehtoisesti halua luovuttaa. Sen jälkeen voin vasta miettiä, kuinka paljon jäin palelemaan ja kannattaako prosessaaminen.

Toimeksiantajalla on siis vahvempi niskalenkki, vaikka ei oikeutusta.

Toinen vaihtoehto siis. Jos haluan tavarat, tulee minun nostaa hallinnanpalautuskanne koskien läppäriäni ja hänen tulee nostaa kanne saadakseen urakasta jo maksetut rahat... Helppoa, halpaa ja nopeaa...

pois, sovi samalla paljonko pidät niistä rahoista vainanpalkkaa ja palauta loput

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2742
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2571
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      17
      2291
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      46
      1875
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1443
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1163
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1063
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      948
    Aihe