Kunnallinen vs. yksityinen gynekologi?

minne mennä?

Olen yli parikymppinen ja olen ajatellut, että pitäisi varmaan käydä ensimmäistä kertaa gynekologilla. Pääasiallinen syy olisi kuukautiseni, jotka ovat oikeastaan aina olleet jonkin verran epäsäännölliset. Välillä ehkäpä epäsäännöllisyyteen liittyen kuukautiset ovat runsaat. En ole kuitenkaan vielä harrastanut seksiä enkä käytä pillereitä. Seuraavassa liuta kysymyksiä tilanteeseeni liittyen, ensikertalaisen näkökulmasta.

Hieman tietenkin "nolottaa", että tämän ikäisenä en ole vielä harrastanut seksiä tai käynyt gynekologilla…tehdäänkö yleensä sisätutkimusta, jos ei ole harrastanut seksiä? Minne sitten pitäisi mennä, jos sisätutkimusta ei tehdä, mutta haluaisi kuukautisiin selvyyttä: kunnalle vai yksityiselle?

Kunnalliselle puolelle voi olla jonoja ja epäilen hieman heidän asiantuntemustaan. Toisaalta siellä taitaa päästä huokeammalla hinnalla. Mennäänkö kunnallisella puolella omalääkärille vai onko siellä omat gynekologit (kyseessä suurehko kaupunki, löytyy myös sairaala)? Entä hoitaako perheneuvola vain ehkäisyyn liittyvät (ei esim. kuukautisiin liittyvät) asiat?

Mitä sisältyy yksityisen hintaan? Maksetaanko heti käynnin jälkeen vai miten?
Haluaisin naisgynekologin, koska olen hyvin arka henkilökohtaisissa asioissa. Miten ilmaisen aikaa varatessa, että haluan naisgynekologin? Voiko kunnallisella puolella edes toivoa naispuolista lääkäriä?

Minullehan saatetaan määrätä pillereitä kuukautisten epäsäännöllisyyden vuoksi, ja kunnan kautta ensimmäiset pillerit ilmeisesti saa ilmaiseksi, joten onko yksityiselle meno kannattavaa? Voinko käydä yksityisellä gynekologilla tutkimuksissa ja sitten mennä pyytämään pillereitä kunnan neuvolasta? Eikös pillereitä varten kuitenkin tehdä sisätutkimus? E-pillerit ovat siinäkin mielessä kyllä ajankohtaiset, että tunnen olevani valmiimpi seksiin, vaikkei poikaystävää ole, mutta ainakin olisi asia kunnossa, jos tilanne muuttuu. Voiko e-pillereitä edes pyytää, vaikkei sillä hetkellä ole suhdetta tai varsinaista "kiireellistä" tarvetta niille...?

Toivottavasti joku osaa selventää näitä askarruttavia asioita. :)

4

7241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä80

Ensinnäkin: en ole lääkäri, vaan vastailen lähinnä omasta kokemuksesta.

Itse olen käynyt gynellä ekan kerran n. 11-vuotiaana todella runsaiden menkkojen vuoksi. Silloin lääkäri teki tutkimuksen anaalin kautta ja samalla paineli mahalta tunnustellen kohdun ja munasarjat. Toki sen ikäisellä paikat on hyvinkin kehittymättömät. Sinun kohdallasi tilanne sisätutkimuksen osalta voi olla toinen. Joillakinhan immenkalvo hajoaa jo esim. tamponeita käytettäessä ja silloinhan estettä sisätutkimuksen tekemiselle ei ole. Kyllä lääkäri varmasti jollain tavalla haluaa tutkia ennen kuin mitään lääkkeitä määrää.

Kunta/yksityinen, hmm... Kunnalla joudut tod. näk. ensin omalääkärillesi. Onko hän mies vai nainen? Sieltä voit sitten mahdollisesti saada lähetettä gynelle, jos omalääkäri katsoo siihen olevan aihetta. Toki hänkin voi tutkimuksen tehdä ja reseptin kirjoittaa. Jos saat lähetteen eteenpäin, niin eipä siinä lääkärin sukupuolta kysellä ja aika tosiaan voi mennä kuukausien päähän, mutta jos kuukautisesi ovat olleet pitkään epäsäännölliset niin parin kuukauden odottelu tuskin muuttaa asiaa.

Yksityisellä saatkin sitten itse valita kenelle lääkärille haluat ajan. Suosituimmille gyneille voi sielläkin olla jonoa. HUOM: monet kunnalla töissä olevat lääkärit pitävät lisäksi yksityisvastaanottoa jossakin lääkärikeskuksessa iltaisin. Eli yksityisellä saatat törmätä jopa ihan samaan lääkäriin kuin kunnallakin. Toki hoitokäytännöt voivat olla eri: Yksityisellä on yleensä ultralaitteet käytössä ja kun potilas maksaa ultran, niin ultraavat jopa turhankin herkästi. Kunnalla taas ultraan pitäisi yleensä antaa erillinen lähete ja se maksaa kunnalle, joten turhia ultria yritetään välttää joskus liiankin tiukasti. Sama koskee labrakokeita yms. Yksityisellä käynti maksetaan yleensä heti lääkäriltä tultua. Kannattaa etukäteen varmistaa laskun mahdollisuus, kaikkialta sellaista ei saa. Ja tosiaan kaikki ultrat ja labrat maksavat sitten extraa käyntimaksun päälle.

Perheneuvola tosiaan hoitaa ehkäisyasiat ja sitä kautta voit saada ekat pillerit kunnasta riippuen maksutta. Mutta tuskin selvittävät epäsäännöllisten menkkojesi syytä sen enempää. Syy olisi hyvä selvittää! Epäsäännöllisten kuukautisten syynä voi olla seikkoja, jotka esim. vaikeuttavat raskaaksi tuloa sitten kun sen aika on. Monet gynetkään eivät ota ongelmaa todesta, vaan lykkäävät vain pilleripurkin kouraan selvittämättä oireiden syytä.

Pillereistäkin tulee monille sivuvaikutuksia. Itse en ainakaan söisi niitä, ellei todellista tarvetta ole. Muistathan ettei pillerit suojaa sukupuolitaudeilta. Eli jos poika ei ole ensikertalainen, niin voit jo ekalla kerralla saada häneltä jonkin taudin.

• minne mennä?

Kiitos vastauksista. Itseasiassa en edes tiedä, onko omalääkärini mies vai nainen, koska en ole täällä tarvinnut aiemmin terveyskeskuspalveluja...sen tiedän, että aikomassani yksityisessä talossa suurin osa on sivutoimisia sairaalan gynekologeja.

Yksityinen tällä hetkellä houkuttaa enemmän, vaikkei rahaa olisikaan kauheasti "tuhlattavissa". Toisaalta sitten ei välttämättä houkuta kauheasti ne lisätutkimukset, jos lasku nousee - ellei ole mikään aivan pakko. Kun vain saisi aikaiseksi varattua ajan...voiko ajanvarauksen yhteydessä kysellä hinnoista?

Niin, ja tosiaan enpä minäkään turhaan niitä pillereitä söisi. Ilman lääkkeitä niin pitkään kuin vain mahdollista. :)

• palvelua vuosiksi

eteenpäin suosittelen käymään yksityisellä. Itse olen aina (yli 40 v) käyttänyt yksityistä, ainoastaan synnytyksen jälkeen kävin kunnallisella kun laitettiin kierukka. Vaikka hinta on korkeampi yksityisellä, käyntejä ei ole kuitenkaan niin usein että konkurssi olisi edessä ja ennen kaikkea hyvästä palvelusta kannattaa maksaa!!

• Nimetön

Miten muuten, jos alkaa käydä yksityisellä, niin pitääkö pillerireseptit käydä uusimassa siellä ja maksaa taas ne kalliit käyntimaksut? Vai voiko sen hoitaa myös kunnallisella puolella, vaikka ensin on käynyt yksityisellä? Ja kuinka usein täytyy uusia? Entäpäs jos ensimmäiset pillerit eivät sovikkaan ja taas on mentävä gynekologille...joutuuko silloinkin maksamaan nämä kovat maksut?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1016
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      19
      1013
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      815
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 66
      742
    Aihe