Kysyisin neuvoa seuraavaan ongelmaan. Olemme ex:n kanssa eronneet (avoliitto) ja nyt käymme läpi tapaamis-/ elatusapusopimuksia. Tähän asti yhteishuoltajuus. Ex ilmoittanut että en saa/voi tavata lastani, kunnes sopimukset allekirjoitettu. Lastenvalvojan luona sopimusta ei saatu aikaan (ei kelvannut ex:lle). Nyt lakimiehet yrittävät sopia asioista, jos ei niin sitten käräjäoikeus.. Olen ymmärtänyt että tämä koko prosessi voi/saattaa kestää kauankin. Olen saanut tavata lastani vain kahdesti yli kahden kuukauden aikana (lapsi vain n.1,5v.). Pelkään, että kohta vieraantuu isästään.. Mikä neuvoksi. Kiitos etukäteen!
Neuvoa tarvitseva
14
659
Vastaukset
- sopimuksen teossa.
Sopimus ei kelvannut ex:lle. Millainen olisi kelvannut ? Eikö se kelvannut sinulle ?
- J^J
se olisi kelvannut. Exälle raha ei olisi riittänyt..
- kiristystä...
Niin ex:lle ei kelvannut sossun esittämä ja sinun hyväksymä summa. Ja sinulle ei kelpaa ex:n vaatima summa.
Ex kiristää: niputtaa tapaamiset ja elatuksen. Onpas alhanen akka. Vaihtoehtoja 1) maksat heti mitä pyydetään, säästyt lakimiehen palkkiolta. Pyydä sossusta kopio heidän laskelmistaan, niin sinulla on mustaa valkoisella minkä verran maksat yli varojesi. Kun kohta alkaa: maksa puolet tästä...Kun soppari on voimassa unohdat raha-asiat, haet ja palautat lapsen minuutilleen. Keskityt lapseen, etkä kinasteluun hänen äitinsä kanssa. 2) patistat lakimiestäsi pikaisiin neuvotteluihin, jossei onnistu, vedätte oieudessa esiin ex:n kiristystoiminnan ja tappelette aikanne, odotat sopimusta ajan x, jona ex:n nurkkiin saattaa ilmestyä ihana isäpuoliehdokas,lapsi itkee kun täytyy lähteä vieraan sedän (sinun) luo tapaamisiin, tilaat exlle uhkasakot 3) vieraannutte - sdfasfasdfasdfasfasdfasd
edessä. Onneksi yleensä eron lähivuosina kiivaana käyvä taistelu elatusmaksuista sun muista laantuu ajan myötä. Alussa on aika luonnollista, että erossa halutaan eroon totaalisesti ja kaikki tunteet ovat pinnalla. Lähivanhempi haluaa myös toisen maksavan reilusti lapsen elämisestä, koska tuntuu epäreilulta alkaa elättä lasta yksin vain pienen elatusmaksun turvin.
Pikku hiljaa, jos et lähde mukaan mihinkään säätämisiin, äidin mielenkiinto siirtyy muualle.
Se ei ole helppoa, ja varmasti on kipeää kun ei tapaa lastaan. Muu ei kuitenkaan auta kuin kärsivällisyys ja usko siihen, että homma hoituu. Tosiasiassa teillä on exän kanssa monta vuotta yhteistä taivalta edessä erosta huolimatta, sillä teillä on yhteinen lapsi. Sen voin kokemuksesta sanoa, että lasten ollessa pieniä tilanne on pahimmillaan. Siitä kuitenkin selvitään, sillä lapset kasvavat. Huolehdi siitä, että kaikista takapakeista huolimatta olet isänä hyvä ja reilu lastasi kohtaan. Se maksaa itsensä takaisin. Lapset kasvavat äkkiä ja silloin sinun ja lapsen suhde perustuu ihan vain teidän kahden väliseen suhteeseen. Suurimman osan elämästäsi elät aikuisen lapsen isänä. Muista se, etteivät isät katoa mihinkään. Lapset eivät unohda tai vaihda isäänsä. Hetkeksi he voivat vieraantua, mutta se suhde kyllä pitää jos sen antaa pitää.- sanoistasi..
tuntuu vaan niin epäreilulta, kun pientä lasta käytetään tällä tavoin hyväksi omien itsekkäiden tavotteidensa saavuttamiseksi..
- säilyy niin kauan
kuin isällä on elatusvelvollisuutta lapseen ja äidin mielenkiinto kohdistuu aina ensimmäisenä siihen elarin määrään ja mahdollisuuteen saada korotettua sitä.
Luksusrahaahan se elari on kokonaisuudessaan kuten muutamat oikeesti viisaat ovat sen täällä kertoneetkin!
Lapsi on äidille erossa tavallisesti vaan ase isää vastaab ja äidin oma elo on tärkeintä joka kohdassa.
lapsi on vaan veruke jolla äiti kirnuaa rahaa joka rööristä..
- tirma
Älä vain anna periksi ex:ällesi, pidä kiinni omista oikeuksistasi. Ei hän voi niin vaatia että tapaat lastasi vasta sitten kun siitä on kirjalliset sopimukset, tottakai voit tavata omaa lastasi koska vain haluat. Lapsenne on niin pieni vielä että varmastikin pian voi unohtaa isänsä jos tulee pidempiä jaksoja ettei näe sinua.
Itselläni on sellainen tilanne että olen kahden lapsen yh-äiti, lasteni isä muutti viime kesänä satojen kilometrien päähän ja lapseni näkevät siis todella harvoin isäänsä. Olen siitä tosi harmissani, lapset ovat vain kerran pieniä, pian voikin tulla sitten se aika että kun isälle voisi mennä niin sitten ei kiinnostakaan enää lähteä kun/jos isästään vieraantuvat.
Tsemppiä sinulle!- mitä sattuu
"Ei hän voi niin vaatia että tapaat lastasi vasta sitten kun siitä on kirjalliset sopimukset, tottakai voit tavata omaa lastasi koska vain haluat. "
Kyllä voi vaatia! Ei isäkään voi tavata lasta miten sattuu ja laittaa lähivanhemman luona arkea sekaisin hetkellisillä ja akillisillä tapaamiskuvioilla. Mitä mieltä koko sopimuksella silloin on, jos sitä ei noudateta?
Tietenkin on harmi, etä teillä isä tapaa harvoin lapsia, mutta ei siitäkään mitään tule, että isä ramppaisi joka toinen päivä miten sattuu huvittamaan. - J^J
kannustuksesta kaikille. Kuten huomaa, ei tämä taida olla ihan yksinkertainen asia. Viimeksi tänään olen yrittänyt kysyä ex:ltä lupaa / mahdollisuutta nähdä pientä ainoaa tytärtäni, mutta ei ole edes vaivautunut vastaamaan. En voi vain kävellä hänen ovensa taakse (soittaisi taatusti poliisit ja syyttäisi kotirauhan rikkomisesta). Kuinka ihminen voi ollakaan niin julma ja käyttää omaa pientä lastaansa kiristysvälineenä..! En todellakaan ymmärrä? Olen jopa ehdottanut että omina vapaapäivinäni hakisisin tytön tarhasta ja palauttaisin tytön takaisin tarhaan (ei tarvitsisi olla tekemisissä minun kanssa) mutta mikään ei vaan käy! Mitä mieltä olette. Mitä pitäisi tehdä...? Onko kellään ollut vastaavaa??
- pääse yhteisymmärrykseen
J^J kirjoitti:
kannustuksesta kaikille. Kuten huomaa, ei tämä taida olla ihan yksinkertainen asia. Viimeksi tänään olen yrittänyt kysyä ex:ltä lupaa / mahdollisuutta nähdä pientä ainoaa tytärtäni, mutta ei ole edes vaivautunut vastaamaan. En voi vain kävellä hänen ovensa taakse (soittaisi taatusti poliisit ja syyttäisi kotirauhan rikkomisesta). Kuinka ihminen voi ollakaan niin julma ja käyttää omaa pientä lastaansa kiristysvälineenä..! En todellakaan ymmärrä? Olen jopa ehdottanut että omina vapaapäivinäni hakisisin tytön tarhasta ja palauttaisin tytön takaisin tarhaan (ei tarvitsisi olla tekemisissä minun kanssa) mutta mikään ei vaan käy! Mitä mieltä olette. Mitä pitäisi tehdä...? Onko kellään ollut vastaavaa??
tapaamisista niin sitten lakimieheen yhteyttä ja oikeuteen. Nykyistä epäselvää tilannetta ei kannata katsoa yhtään pidempään.
- SaskaiG
pääse yhteisymmärrykseen kirjoitti:
tapaamisista niin sitten lakimieheen yhteyttä ja oikeuteen. Nykyistä epäselvää tilannetta ei kannata katsoa yhtään pidempään.
Kehottaisin sinua menemään asian kanssa oikeuteen että saatte tapaamissopimuksen voimaan mahdollisimman pian, tiedän että kuulostaa rankalta mutta saattaa olla että asia venyy vielä pitkään.
Kun itse erosin lapseni isästä, asianajajani sanoi erikseen että minun ei tarvitse antaa isän tavata lastaan ilman voimassaolevaan sopimusta. Minusta olisi kuitenkin ollut epäreilua ja ikävää erottaa lapsi isästään kenties kuukausiksi joten sovimme itse tapaamisia vähintään joka toiselle viikolle.
Toivottavasti asiat järjestyvät parhain päin. - J^J
SaskaiG kirjoitti:
Kehottaisin sinua menemään asian kanssa oikeuteen että saatte tapaamissopimuksen voimaan mahdollisimman pian, tiedän että kuulostaa rankalta mutta saattaa olla että asia venyy vielä pitkään.
Kun itse erosin lapseni isästä, asianajajani sanoi erikseen että minun ei tarvitse antaa isän tavata lastaan ilman voimassaolevaan sopimusta. Minusta olisi kuitenkin ollut epäreilua ja ikävää erottaa lapsi isästään kenties kuukausiksi joten sovimme itse tapaamisia vähintään joka toiselle viikolle.
Toivottavasti asiat järjestyvät parhain päin.vastauksistanne.. Kysyisinkin nyt asiaan liittyvänä, eri vaihtoehtoja tapaamisoikeudelle, kun asian käsittelee lakimiehet ja mahdollisesti käräjäoikeus. Miten näette esim. 50/50 -tapaamiset, eli molemmilla olisi yhtä suuri mahdollisuus viettää aikaa lapsen kanssa? Vai miten nämä "etävanhemmuudet" toimivat?Kuinka usein olisi mahdollista nähdä lastaan? Miten on toiminut? Olen myös miettinyt yhtenä vaihtoehtona yksinhuoltajuutta. Miten tälläisessä tapauksessa toisen vanhemman tapaamismahdollisuus? Itse haluaisin, että lapsella olisi elämässään molemmat vanhemmat..
- ei ole mitään
J^J kirjoitti:
vastauksistanne.. Kysyisinkin nyt asiaan liittyvänä, eri vaihtoehtoja tapaamisoikeudelle, kun asian käsittelee lakimiehet ja mahdollisesti käräjäoikeus. Miten näette esim. 50/50 -tapaamiset, eli molemmilla olisi yhtä suuri mahdollisuus viettää aikaa lapsen kanssa? Vai miten nämä "etävanhemmuudet" toimivat?Kuinka usein olisi mahdollista nähdä lastaan? Miten on toiminut? Olen myös miettinyt yhtenä vaihtoehtona yksinhuoltajuutta. Miten tälläisessä tapauksessa toisen vanhemman tapaamismahdollisuus? Itse haluaisin, että lapsella olisi elämässään molemmat vanhemmat..
tekemistä tapaamisten kanssa. Mutta jos haluat olla mukana päätämässä lasta koskevisa asioissa, niin silloin huoltajuus kannattaa säilyttää ja jos harkitsette tuota 50/50-jakoa, niin ei ole mitään mieltä sulkea yhteishuoltajuutta pois keskustelusta.
Meillä oli käräjäoikeudessa myös tapaamisasiat ja tilanne oli se, että tuomari jätti meidät keskenään (isä, äiti ja lakimiehet) hioman lopullista sopimusta ja sanoi, että soittakaa hänet paikalle takas, kun ollaan päästy yksimielisyyteen. Tapaamisista kannattaa lakimiesten välityksellä yrittää päästä jo tapaamissopimukseen, vain te vanhemmat keskenään tiedätte, etä mikä tapaamsikuvio sopii teille parhaiten. Juhlapyhät ja äitien/isänpäivät sekä loma-ajat kannattaa sopia valmiiksi. - SaskiaG
ei ole mitään kirjoitti:
tekemistä tapaamisten kanssa. Mutta jos haluat olla mukana päätämässä lasta koskevisa asioissa, niin silloin huoltajuus kannattaa säilyttää ja jos harkitsette tuota 50/50-jakoa, niin ei ole mitään mieltä sulkea yhteishuoltajuutta pois keskustelusta.
Meillä oli käräjäoikeudessa myös tapaamisasiat ja tilanne oli se, että tuomari jätti meidät keskenään (isä, äiti ja lakimiehet) hioman lopullista sopimusta ja sanoi, että soittakaa hänet paikalle takas, kun ollaan päästy yksimielisyyteen. Tapaamisista kannattaa lakimiesten välityksellä yrittää päästä jo tapaamissopimukseen, vain te vanhemmat keskenään tiedätte, etä mikä tapaamsikuvio sopii teille parhaiten. Juhlapyhät ja äitien/isänpäivät sekä loma-ajat kannattaa sopia valmiiksi.Meillä on sovittu paperilla tapaaminen joka toinen vkl ja yhtenä arki-iltana viikossa. Erikseen on sovittu juhlapyhät ja loma-ajoiksi pitempiä jaksoja.
Jos asutte lähekkäin niin suosittelen viikonlopputapamisten lisäksi esimerkiksi arki iltaa edes kerran kuussa ja pidennettyjä viikonloppuja silloin tällöin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1057411
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1005255Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163506Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p253451Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352544Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191866Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961511Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3451485Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311356Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?551318