Minulla on pieni hirsistä tehty mökki, jossa ei ole mitään muuta lämmitystä kuin valopetroolilämmitin. Nyt olisi tarkoitus laittaa mökkiin laipioon ja lattiaan lämpöeristykset ja muurata itse joko pieni uuni tai takka. Yksi vaihtoehto olisi hella jolla voisi laittaa ruokaa, mutta sehän ei pidä lämmintä joten se vaihtoehto on unohdettava ja keiteltävä kaasuhellalla. Olisi tarkoitus tehdä uunisysteemi itse mahdollisimman edullisesti koska rahavarat eivät riitä muurarin palkkaamiseen eikä kalliisiin valmistakkoihin. Olisiko kenelläkään tietoa mistä saisin ohjeita / neuvoja esim. kirjoja. Kirjastosta, en tiedä löytyykö? Yksi kirja minulla jo on Muuratut tulisijat, mutta onko muita? Myös hyvistä vinkeistä / ohjeista olisin kiitollinen. Mökki on pieni noin 20 neliötä. Mökin alaosa on auki joten sinne pystyy tekemään tarvittavat alavahvistukset.Olisiko muita lämmitysvinkkejä kuin tiiliuunit, mökillä ei ole sähköä. Jos joku antaa neuvoja kiitän jo etukäteen.
Pikkutakka / hella-leivinuuni neuvoja......
4
1267
Vastaukset
- kamina tai
peltitakka kyllä niilläkin pärjää kun puuta työntää palamaan. Itse joskus 25 asteen pakkasella joudun aamulla jo 5 aikaan laittamaan tulet että on lämmin herätä aamutoimiin.
- edullinen, ja niitä
myydään sika-halvalla käytettynäkin, matalempi malli on varustettu myös keittolevyllä, ja varaa lämmön n.5-6 h. ajaksi...eikä vie edes paljon puita, meidän korkeampi malli painaa ? n.250 kg. (arvio???) eli välttämättä vahvistusta lattiaan ei tarvii, itse laitoin 80x80cm ja 5mm paksun teräslevyn jakamaan painon alalle. ja sen päälle laatta.
- joonas,
35 m2 mökissä,muurattu piippu pelti 10cm katonrajasta,hyvin lämmitti asuin joulukuusta lähtien viimme viikkoon mökillä,pakkasta parhaillaa 30astetta,aamulla pari,kolme pesällistä koivuhalkoja ja illalla sama hiillos kun sammuu pelti kiinni. Piippukin varaa lämpöä kun on muurattu,sähköä kului noin 350kw per kuukausi.Hyvä peli pieneen tilaan.
- joonas,
vielä halpa itse maksoin 800markkaa,katsot vain että on ehjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk923934Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna922019Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871823- 1441702
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1081561- 1671551
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651488Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671452Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j1001364- 861317