Pikkutakka / hella-leivinuuni neuvoja......

lämmintä, mutta miten?

Minulla on pieni hirsistä tehty mökki, jossa ei ole mitään muuta lämmitystä kuin valopetroolilämmitin. Nyt olisi tarkoitus laittaa mökkiin laipioon ja lattiaan lämpöeristykset ja muurata itse joko pieni uuni tai takka. Yksi vaihtoehto olisi hella jolla voisi laittaa ruokaa, mutta sehän ei pidä lämmintä joten se vaihtoehto on unohdettava ja keiteltävä kaasuhellalla. Olisi tarkoitus tehdä uunisysteemi itse mahdollisimman edullisesti koska rahavarat eivät riitä muurarin palkkaamiseen eikä kalliisiin valmistakkoihin. Olisiko kenelläkään tietoa mistä saisin ohjeita / neuvoja esim. kirjoja. Kirjastosta, en tiedä löytyykö? Yksi kirja minulla jo on Muuratut tulisijat, mutta onko muita? Myös hyvistä vinkeistä / ohjeista olisin kiitollinen. Mökki on pieni noin 20 neliötä. Mökin alaosa on auki joten sinne pystyy tekemään tarvittavat alavahvistukset.Olisiko muita lämmitysvinkkejä kuin tiiliuunit, mökillä ei ole sähköä. Jos joku antaa neuvoja kiitän jo etukäteen.

4

1308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kamina tai

peltitakka kyllä niilläkin pärjää kun puuta työntää palamaan. Itse joskus 25 asteen pakkasella joudun aamulla jo 5 aikaan laittamaan tulet että on lämmin herätä aamutoimiin.

• edullinen, ja niitä

myydään sika-halvalla käytettynäkin, matalempi malli on varustettu myös keittolevyllä, ja varaa lämmön n.5-6 h. ajaksi...eikä vie edes paljon puita, meidän korkeampi malli painaa ? n.250 kg. (arvio???) eli välttämättä vahvistusta lattiaan ei tarvii, itse laitoin 80x80cm ja 5mm paksun teräslevyn jakamaan painon alalle. ja sen päälle laatta.

• joonas,

35 m2 mökissä,muurattu piippu pelti 10cm katonrajasta,hyvin lämmitti asuin joulukuusta lähtien viimme viikkoon mökillä,pakkasta parhaillaa 30astetta,aamulla pari,kolme pesällistä koivuhalkoja ja illalla sama hiillos kun sammuu pelti kiinni. Piippukin varaa lämpöä kun on muurattu,sähköä kului noin 350kw per kuukausi.Hyvä peli pieneen tilaan.

• joonas,

vielä halpa itse maksoin 800markkaa,katsot vain että on ehjä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      83
      11766
    2. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      98
      8929
    3. Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa

Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.
      Maailman menoa
      84
      4719
    4. Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon

Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka
      Maailman menoa
      30
      4054
    5. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      100
      4024
    6. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      6
      3886
    7. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      9
      3680
    8. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      23
      3496
    9. Perussuomalaisiin minä luotan

Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      42
      3285
    10. Yksi kuoli kolarissa Outokummussa

-toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei
      Outokumpu
      47
      2924
    Aihe