Pikkutakka / hella-leivinuuni neuvoja......

lämmintä, mutta miten?

Minulla on pieni hirsistä tehty mökki, jossa ei ole mitään muuta lämmitystä kuin valopetroolilämmitin. Nyt olisi tarkoitus laittaa mökkiin laipioon ja lattiaan lämpöeristykset ja muurata itse joko pieni uuni tai takka. Yksi vaihtoehto olisi hella jolla voisi laittaa ruokaa, mutta sehän ei pidä lämmintä joten se vaihtoehto on unohdettava ja keiteltävä kaasuhellalla. Olisi tarkoitus tehdä uunisysteemi itse mahdollisimman edullisesti koska rahavarat eivät riitä muurarin palkkaamiseen eikä kalliisiin valmistakkoihin. Olisiko kenelläkään tietoa mistä saisin ohjeita / neuvoja esim. kirjoja. Kirjastosta, en tiedä löytyykö? Yksi kirja minulla jo on Muuratut tulisijat, mutta onko muita? Myös hyvistä vinkeistä / ohjeista olisin kiitollinen. Mökki on pieni noin 20 neliötä. Mökin alaosa on auki joten sinne pystyy tekemään tarvittavat alavahvistukset.Olisiko muita lämmitysvinkkejä kuin tiiliuunit, mökillä ei ole sähköä. Jos joku antaa neuvoja kiitän jo etukäteen.

4

1304

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kamina tai

peltitakka kyllä niilläkin pärjää kun puuta työntää palamaan. Itse joskus 25 asteen pakkasella joudun aamulla jo 5 aikaan laittamaan tulet että on lämmin herätä aamutoimiin.

• edullinen, ja niitä

myydään sika-halvalla käytettynäkin, matalempi malli on varustettu myös keittolevyllä, ja varaa lämmön n.5-6 h. ajaksi...eikä vie edes paljon puita, meidän korkeampi malli painaa ? n.250 kg. (arvio???) eli välttämättä vahvistusta lattiaan ei tarvii, itse laitoin 80x80cm ja 5mm paksun teräslevyn jakamaan painon alalle. ja sen päälle laatta.

• joonas,

35 m2 mökissä,muurattu piippu pelti 10cm katonrajasta,hyvin lämmitti asuin joulukuusta lähtien viimme viikkoon mökillä,pakkasta parhaillaa 30astetta,aamulla pari,kolme pesällistä koivuhalkoja ja illalla sama hiillos kun sammuu pelti kiinni. Piippukin varaa lämpöä kun on muurattu,sähköä kului noin 350kw per kuukausi.Hyvä peli pieneen tilaan.

• joonas,

vielä halpa itse maksoin 800markkaa,katsot vain että on ehjä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      5127
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3342
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      3099
    4. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      38
      2478
    5. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1817
    6. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1560
    7. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      122
      1505
    8. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      30
      1178
    9. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      119
      1159
    10. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1119
    Aihe