Hei kaikille!
Olen mukana KELPO-hankkeessa (tehostetun ja erityisen tuen kehittämistoiminnassa) ja haluaisin saada perusteltuja kommentteja hyviksi koetuista ja onnistuneista kokemuksista koulun ja kodin yhteistyössä.
Voisitko kertoa toimiviksi havaitsemistasi ideoista/kokemuksista, jotka olet siis havainnut hyviksi ja jotka ovat parantaneet em. yhteistyötä. Miten yhteistyötä voisi tehostaa?
Ole hyvä ja kerro vielä taustatietona, kerrotko kokemuksistasi vanhemman vai koulun henkilökunnan näkökulmasta.
Osallistu sinäkin omalta osaltasi tämän tärkeän osa-alueen kehittämiseen lapsien ja oppilaidemme hyväksi. Vien esille tulevien uusien ideoiden ja teidän kokemuksenne työryhmämme tietoon.
Toivottavasti saan runsaasti palautetta aiheesta. Kiitoksia kaikille vastanneille jo näin ennalta.
Koulun ja kodin yhteistyö
15
935
Vastaukset
- alkup. kyselijä
Onpa kumma, että kukaan ei kommentoi aihetta?! Luulisi, että tästä asiasta olisi jos jonkinlaisia kokemuksia.
- alkup. kyselijä
Tässä tämä nyt nähdään. ASIASTA ei tällä palstalla kellään ole mitään sanomista. Keskustelua ei synny.
Näyttää siltä, että ainoastaan valitetaan kaikesta mahdollisesta kouluun liittyvästä. Nyt oli mahdollisuus KEHITTÄÄ koulua ja nimen omaan interaktiota, mutta ei sitten. Turha sitten tästä eteen päin valittaakaan! - taisin
alkup. kyselijä kirjoitti:
Tässä tämä nyt nähdään. ASIASTA ei tällä palstalla kellään ole mitään sanomista. Keskustelua ei synny.
Näyttää siltä, että ainoastaan valitetaan kaikesta mahdollisesta kouluun liittyvästä. Nyt oli mahdollisuus KEHITTÄÄ koulua ja nimen omaan interaktiota, mutta ei sitten. Turha sitten tästä eteen päin valittaakaan!vastata alkuperäiselle liian myöhään, mutta johan tuli nopeasti perään koulun edustajalta viesti.
Monista paikoista kuulee kodin ja koulun yhteydenpidon tärkeydestä.
Mutta jos opettajilla on niin kiire, miksi mistään yhteistyöstä viitsitään sitten jauhaa????? - eivät ole hyviä
Näyttää siltä, että ainoastaan valitetaan kaikesta mahdollisesta kouluun liittyvästä. Nyt oli mahdollisuus KEHITTÄÄ koulua ja nimen omaan interaktiota, mutta ei sitten. Turha sitten tästä eteen päin valittaakaan!Kannattaa tehdä yhteistyötä suoraan jonkun koulun kanssa:)
- äitiliini moniin vastaillut
Näyttää siltä, että ainoastaan valitetaan kaikesta mahdollisesta kouluun liittyvästä. Nyt oli mahdollisuus KEHITTÄÄ koulua ja nimen omaan interaktiota, mutta ei sitten. Turha sitten tästä eteen päin valittaakaan!Aika lyhyt oli vastausaika sinulla myös.
Ainakin itse henk.koht tätä koulupalstaa katselen vähän harvemmin, ehkä pari kertaa kuussa.
Kannattaa jatkossa varata tutkimusvastauksille useampi päivä, jopa pari viikkoa.
- -----
Mitään vinkkejä toimivaan yhteistyöhön koulun ja kodin välille minulla ei ole, mutta toiveita sitäkin enemmän.
Olen kolmen koululaisen äiti ja kaksi heistä ovat ns. erityistä tukea tarvitsevaa.
Yhteistyö on tähän asti ollut minun suunnalta lähtöisin ja tähän toivoisin muutosta.
Toivoisin enemmän tietoa koulumenestyksestä, koulunpäivien sujumisesta ja yleensäkin koulun arjesta.
Reissuvihkoa ei nykyiset opettajat sanojensa mukaan ehdi päivittämään, joten summittaiset tiedot saan kuukausi kirjeestä, mihin on kirjattu yleiset jutut.
Sähköpostin voisi mielestäni ottaa laajempaan käyttöön.
S.postiviesteihin opettajat voivat vastata näihin viesteihin ehtiessään eikä se häiritse kuten vanhempien puhelut.- hiki otsalla jo nyt
Olen kolmannen luokan opettaja ja kommentoisin tuota sähköpostiasiaa...minulla ja kollegoillani menee päivittäin lähes kaikki välitunnit erilaisten asioiden hoitamiseen,tässä ihan vain pintaraapaisuna muutamia juoksevia asioita:
- vanhempien yhteydenottoihin vastailua puhelimitse ja sähköpostilla
- on jatkuvasti kaikenmaailman riitoja ja kahinoita setvittävänä
- välkkävalvontoja
- ruokailun valvontaa
- unohdusten kirjaamista ja laiskanläksyjen merkkailua, lomalaisille viikon läksyjen kirjaamista ja pitkään sairastaneiden tukiopetusta milloin vain ehtii
- 25 oppilaan kirjojen/kokeiden/vihkojen/läksyjen/monisteiden tarkistusta, johon TODELLA menee aikaa varsinkin pikkuoppilaiden kohdalla kun on jatkuvasti kontrolloitava, ettei kukaan tipu kärryiltä (tunneilla ei tarkistelua huolella ehdi tehdä kun aika menee lasten neuvomiseen ja opettamiseen)
- erilaisten oppilashuoltoasioiden hoitoon eri tahojen kanssa menee päivittäin useita välitunteja
- sitä sun tätä lippua ja lomaketta pitää olla jatkuvasti täyttämässä jälki-istuntojen, läksyparkkien jne. vuoksi
- oppimateriaalia saa olla myös alituisesti kopioimassa, valmistelemassa ja laittamassa valmiiksi seuraavaa tuntia varten
Näihin kaikkiin menee ihan tolkuttomasti aikaa ja en todellakaan ehdi viikossa montaa välituntia ihan vain istuskelemaan hoitamatta mitään asioita.Jos jokaisen oppilaan vanhemmat vielä siihen päälle vaativat jonkinlaista viikottaista tiedotusta mussukan menestyksestä niin jo saisi olla näppäimistön ääressä 24h. Sähköpostiviesteissä on se huono puoli, että kun viesti on lähetetty tänään, tulee huomenna jo närkästynyt yhteydenotto, että mikä on kun ei vastausta kuulu?! Millään ei pystytä käsittämään sitä, että luokassa on parikymmentä muutakin oppilasta ongelmineen ja ettei opettajalla ole sihteeriä hoitamassa näitä yhteydenpitoasioita.
Jotain kohtuutta toivoisin näihinkin vaatimuksiin. Jos oppilaasta olisi jotain erityistä huomautettavaa niin kyllä se opettaja yhteyttä ottaa. Jos taas ei ole, niin se tulee kyllä vanhempainilloissa ja vanhempainvarteissa ilmi. Mitään viikottaisia raportteja ei todellakaan kukaan ehdi rustailemaan. - ymmärrän
hiki otsalla jo nyt kirjoitti:
Olen kolmannen luokan opettaja ja kommentoisin tuota sähköpostiasiaa...minulla ja kollegoillani menee päivittäin lähes kaikki välitunnit erilaisten asioiden hoitamiseen,tässä ihan vain pintaraapaisuna muutamia juoksevia asioita:
- vanhempien yhteydenottoihin vastailua puhelimitse ja sähköpostilla
- on jatkuvasti kaikenmaailman riitoja ja kahinoita setvittävänä
- välkkävalvontoja
- ruokailun valvontaa
- unohdusten kirjaamista ja laiskanläksyjen merkkailua, lomalaisille viikon läksyjen kirjaamista ja pitkään sairastaneiden tukiopetusta milloin vain ehtii
- 25 oppilaan kirjojen/kokeiden/vihkojen/läksyjen/monisteiden tarkistusta, johon TODELLA menee aikaa varsinkin pikkuoppilaiden kohdalla kun on jatkuvasti kontrolloitava, ettei kukaan tipu kärryiltä (tunneilla ei tarkistelua huolella ehdi tehdä kun aika menee lasten neuvomiseen ja opettamiseen)
- erilaisten oppilashuoltoasioiden hoitoon eri tahojen kanssa menee päivittäin useita välitunteja
- sitä sun tätä lippua ja lomaketta pitää olla jatkuvasti täyttämässä jälki-istuntojen, läksyparkkien jne. vuoksi
- oppimateriaalia saa olla myös alituisesti kopioimassa, valmistelemassa ja laittamassa valmiiksi seuraavaa tuntia varten
Näihin kaikkiin menee ihan tolkuttomasti aikaa ja en todellakaan ehdi viikossa montaa välituntia ihan vain istuskelemaan hoitamatta mitään asioita.Jos jokaisen oppilaan vanhemmat vielä siihen päälle vaativat jonkinlaista viikottaista tiedotusta mussukan menestyksestä niin jo saisi olla näppäimistön ääressä 24h. Sähköpostiviesteissä on se huono puoli, että kun viesti on lähetetty tänään, tulee huomenna jo närkästynyt yhteydenotto, että mikä on kun ei vastausta kuulu?! Millään ei pystytä käsittämään sitä, että luokassa on parikymmentä muutakin oppilasta ongelmineen ja ettei opettajalla ole sihteeriä hoitamassa näitä yhteydenpitoasioita.
Jotain kohtuutta toivoisin näihinkin vaatimuksiin. Jos oppilaasta olisi jotain erityistä huomautettavaa niin kyllä se opettaja yhteyttä ottaa. Jos taas ei ole, niin se tulee kyllä vanhempainilloissa ja vanhempainvarteissa ilmi. Mitään viikottaisia raportteja ei todellakaan kukaan ehdi rustailemaan.täytyyhän openkin työaikaa noudattaa. eihän sitä sovi omalla ajallaan raportoida.
mutta mutta... kun ei siellä vanhempainvartissakaan mitään ilmene. jos sinulla siis tavallinen oppilas jolla ei ole mitään ongelmia, niin mitään et kuule. kaikki vartit mitä minä olen opettajien kanssa viettänyt on tehty niin, että ope istuu 5 min kelloon vilkuillen (kiire kotiin, onhan ope jäänyt koulupäivän jälkeen ylimääräistä istumaan) ja kertoo äkkiä miten kaikki menee hienosti ja ei ole mitään kerrottavaa, kun kaikki on niin hyvin. silloin minäkin kaipaisin jotakin infoa ihan tavallisista jutuista, koulupäivien sujumisesta yms. ja jos jotakin yritän kysyä, niin ope kuittaa kaiken sanomalla että kaikki on hienosti, ei mitään ongelmaa. - häh?
ymmärrän kirjoitti:
täytyyhän openkin työaikaa noudattaa. eihän sitä sovi omalla ajallaan raportoida.
mutta mutta... kun ei siellä vanhempainvartissakaan mitään ilmene. jos sinulla siis tavallinen oppilas jolla ei ole mitään ongelmia, niin mitään et kuule. kaikki vartit mitä minä olen opettajien kanssa viettänyt on tehty niin, että ope istuu 5 min kelloon vilkuillen (kiire kotiin, onhan ope jäänyt koulupäivän jälkeen ylimääräistä istumaan) ja kertoo äkkiä miten kaikki menee hienosti ja ei ole mitään kerrottavaa, kun kaikki on niin hyvin. silloin minäkin kaipaisin jotakin infoa ihan tavallisista jutuista, koulupäivien sujumisesta yms. ja jos jotakin yritän kysyä, niin ope kuittaa kaiken sanomalla että kaikki on hienosti, ei mitään ongelmaa.Jos mitään ongelmaa ei ole niin pitäisikö niitä sitten keksimällä keksiä, että olisit tyytyväinen?! Jos ongelmia ei ole niin niitä ei ole. Kai sinä sen todistuksesta huomaat onko niitä ollut? Jos todistuskin on ok niin anna asian olla. on niin paljon häiriintyneitä ja ongelmallisia oppilaita, ettei opettajan aika riitä normaalin käytöksen raportointiin tyyliin: " Lissu on tunneilla normaali, ei tarvitse juuri huomautella. Ruokailuun siirryttäessä Lissu on edelleen normaali, ei etuile tai töni muita. Ja yhä edelleen iltapäivällä hän on hienosti normaali, jaksaa keskittyä ja tekee tehtävät."
Voit itse seurata kokeista, tehtäväkirjoista ja ainevihoista lapsesi vastauksia ja opettajan korjailuja. Niistä saat hyvän käsityksen lapsesi taidosta. kysy sitten jos on jokin erityinen asia ihmeteltävänä. Ellet erikseen kysy jotain tiettyä asiaa opettajalta vanhempainvartissa niin ei normaalista keskinkertaisesta oppilaasta olekaan mitään erityistä sanottavaa...hyvin pärjää ja on edelleen kärryillä, eikö se riitä? - Pattijaana
häh? kirjoitti:
Jos mitään ongelmaa ei ole niin pitäisikö niitä sitten keksimällä keksiä, että olisit tyytyväinen?! Jos ongelmia ei ole niin niitä ei ole. Kai sinä sen todistuksesta huomaat onko niitä ollut? Jos todistuskin on ok niin anna asian olla. on niin paljon häiriintyneitä ja ongelmallisia oppilaita, ettei opettajan aika riitä normaalin käytöksen raportointiin tyyliin: " Lissu on tunneilla normaali, ei tarvitse juuri huomautella. Ruokailuun siirryttäessä Lissu on edelleen normaali, ei etuile tai töni muita. Ja yhä edelleen iltapäivällä hän on hienosti normaali, jaksaa keskittyä ja tekee tehtävät."
Voit itse seurata kokeista, tehtäväkirjoista ja ainevihoista lapsesi vastauksia ja opettajan korjailuja. Niistä saat hyvän käsityksen lapsesi taidosta. kysy sitten jos on jokin erityinen asia ihmeteltävänä. Ellet erikseen kysy jotain tiettyä asiaa opettajalta vanhempainvartissa niin ei normaalista keskinkertaisesta oppilaasta olekaan mitään erityistä sanottavaa...hyvin pärjää ja on edelleen kärryillä, eikö se riitä?Samaan olen törmännyt kuin edellinen, jolle vastasit. Jos siis ns normaali lapsi, koulu menee hyvin, käytös ok jne... niin mitään et kuule. Itsekin olen ollut ns "varteissa" jotka kestävät 5 min ja ope on koko sen ajan kovin kiireisen oloinen.
Niin, ed. tahtoi kai sanoa, ja minä myös, että mielellään sitä kuulisi jotakin muutakin koulusta, kuin että "kaikki on hienosti ja ellei sinulla ole muuta,niin minulla oikeastaan vähän kiire...."
Siitä koulusta ja oppilaasta kun tosiaan voi kertoa paljon muutakin. Hyvä esimerkki oli nyt syksyllä kun vanhimmaiseni siirtyi viidennelle. Tähän asti olin kuunnellut näitä "kaikkihyvinviisiminuuttia" palavereja. Lapseni opettaja on mies, vaikuttaako sitten asiaan, kun edelliset olleet naisia, en tiedä. Mutta hänellä ei ollut mitään kiirettä minnekään. Näytti lapseni aineita, piirustuksia, kertoi koulupävistä. Vieläkään ei ollut ongelmia, mutta silti tämä opettaja viitsi paneutua ns tavallisenkin oppilaan arkeen.Ei tarvittu ongelmia siihen. Kertoi millaisia juttuja lapsi kavereineen touhuilee välituntisin, kertoo miten syö (söi hyvin koulussa - yllätys minulle), miten osallistuu tunnilla jne... ihan tavallisia juttuja mutta minulle tärkeitä ja mukavia kuulla. - kenties, kenties
Pattijaana kirjoitti:
Samaan olen törmännyt kuin edellinen, jolle vastasit. Jos siis ns normaali lapsi, koulu menee hyvin, käytös ok jne... niin mitään et kuule. Itsekin olen ollut ns "varteissa" jotka kestävät 5 min ja ope on koko sen ajan kovin kiireisen oloinen.
Niin, ed. tahtoi kai sanoa, ja minä myös, että mielellään sitä kuulisi jotakin muutakin koulusta, kuin että "kaikki on hienosti ja ellei sinulla ole muuta,niin minulla oikeastaan vähän kiire...."
Siitä koulusta ja oppilaasta kun tosiaan voi kertoa paljon muutakin. Hyvä esimerkki oli nyt syksyllä kun vanhimmaiseni siirtyi viidennelle. Tähän asti olin kuunnellut näitä "kaikkihyvinviisiminuuttia" palavereja. Lapseni opettaja on mies, vaikuttaako sitten asiaan, kun edelliset olleet naisia, en tiedä. Mutta hänellä ei ollut mitään kiirettä minnekään. Näytti lapseni aineita, piirustuksia, kertoi koulupävistä. Vieläkään ei ollut ongelmia, mutta silti tämä opettaja viitsi paneutua ns tavallisenkin oppilaan arkeen.Ei tarvittu ongelmia siihen. Kertoi millaisia juttuja lapsi kavereineen touhuilee välituntisin, kertoo miten syö (söi hyvin koulussa - yllätys minulle), miten osallistuu tunnilla jne... ihan tavallisia juttuja mutta minulle tärkeitä ja mukavia kuulla.Luokkakoko vaikuttaa varmasti asiaan. Se "vammainen" lapsesi lienee pienemmällä luokalla, joten opettajalla on sikälikin enemmän aikaa oppilasta kohden. Oletko laskenut kuinka monta tuntia opettaja saa istua niissä varteissa näyttelemässä piirustuksia ym. jos jokaiseen keskittyy puolikin tuntia ja luokassa on 30 oppilasta? Ei se 15 tuntia ehkä sinusta paljolta tunnu, mutta kun se on muun työn lisäksi tehtävää palkatonta työtä, niin enpä ihmettele, että jotkut opettajat sitten koittavat nopeuttaa palavereja joidenkin oppilaiden kohdalla....
- Pattijaana
kenties, kenties kirjoitti:
Luokkakoko vaikuttaa varmasti asiaan. Se "vammainen" lapsesi lienee pienemmällä luokalla, joten opettajalla on sikälikin enemmän aikaa oppilasta kohden. Oletko laskenut kuinka monta tuntia opettaja saa istua niissä varteissa näyttelemässä piirustuksia ym. jos jokaiseen keskittyy puolikin tuntia ja luokassa on 30 oppilasta? Ei se 15 tuntia ehkä sinusta paljolta tunnu, mutta kun se on muun työn lisäksi tehtävää palkatonta työtä, niin enpä ihmettele, että jotkut opettajat sitten koittavat nopeuttaa palavereja joidenkin oppilaiden kohdalla....
Lapseni on ollut ns tavislapsi. Kokeista 8-10 numeroita, hyvä liikkuja, ei ainakaan minulle asti ole tullut käytösvalituksia. Kavereita on. Harrastuksia on. Luokkakoko ekalta vaihdellut 22-28 oppilaaseen.
Jos opettaja käyttää sen vartin kerran lukuvuodessa jokaiseen oppilaaseen, se tekee tuossakin luokassa enimmillään 7 tuntia. Meillä vartit vain syksyisin.
Ja nuo vartit eivät todellakaan ole palkatonta työtä. Opettajalle on tietääkseni säädetty tietyt opetustunnit, joista saa palkan. Mutta kai jokainen nyt tajuaa, ettei se työaika pelkästään niihin rajoitu. Se on jokaisessa opettajassa itsessään sitten miten paljon viitsii aikaa käyttää muihin juttuihin. Joku pitää tärkeänä noita vartteja toinen taas jotakin muuta. Kukaan ope ei varmasti tee palkatonta työtä! Katsotaan mitä tuo kommentti kirvoittaa opettajilta... varmasti tulee selityksiä miten opettajan palkatta tekevät vaikka mitä!
Ekalta neljännelle on lapsella ollut naisopettajia ja nämä kaikki ovat olleet "hyvääpäivääkirvesvartta" -anniltaan. Ja kovin kiireisiä. Muutkin vanhemmat huomasivat saman. Eräskin lapsen äiti, opettaja itsekin, sanoi, että hänelläkin tuli vartissa sellainen tunne että voi kauhistus, hän nyt vie täällä opettajan kallisarvoista aikaa, kiireesti pois, kun opettaja on niin kiireinen. Mutta nyt viidennen luokan opella ei ollut kiirettä ja huomasi, että oli paneutunut lapseen. Ja palaute on ollut kotonakin tästä opesta oikein myönteistä.
Vai palkatonta työtä. Kukaan ei tee palkatonta työtä! Jokaiselel tili juoksee jossakin muodossa. - otsikon alle
Pattijaana kirjoitti:
Lapseni on ollut ns tavislapsi. Kokeista 8-10 numeroita, hyvä liikkuja, ei ainakaan minulle asti ole tullut käytösvalituksia. Kavereita on. Harrastuksia on. Luokkakoko ekalta vaihdellut 22-28 oppilaaseen.
Jos opettaja käyttää sen vartin kerran lukuvuodessa jokaiseen oppilaaseen, se tekee tuossakin luokassa enimmillään 7 tuntia. Meillä vartit vain syksyisin.
Ja nuo vartit eivät todellakaan ole palkatonta työtä. Opettajalle on tietääkseni säädetty tietyt opetustunnit, joista saa palkan. Mutta kai jokainen nyt tajuaa, ettei se työaika pelkästään niihin rajoitu. Se on jokaisessa opettajassa itsessään sitten miten paljon viitsii aikaa käyttää muihin juttuihin. Joku pitää tärkeänä noita vartteja toinen taas jotakin muuta. Kukaan ope ei varmasti tee palkatonta työtä! Katsotaan mitä tuo kommentti kirvoittaa opettajilta... varmasti tulee selityksiä miten opettajan palkatta tekevät vaikka mitä!
Ekalta neljännelle on lapsella ollut naisopettajia ja nämä kaikki ovat olleet "hyvääpäivääkirvesvartta" -anniltaan. Ja kovin kiireisiä. Muutkin vanhemmat huomasivat saman. Eräskin lapsen äiti, opettaja itsekin, sanoi, että hänelläkin tuli vartissa sellainen tunne että voi kauhistus, hän nyt vie täällä opettajan kallisarvoista aikaa, kiireesti pois, kun opettaja on niin kiireinen. Mutta nyt viidennen luokan opella ei ollut kiirettä ja huomasi, että oli paneutunut lapseen. Ja palaute on ollut kotonakin tästä opesta oikein myönteistä.
Vai palkatonta työtä. Kukaan ei tee palkatonta työtä! Jokaiselel tili juoksee jossakin muodossa.Koska asia ei kuulu tämän otsikon alle, niin vastaan vain lyhyesti. Luokanopettajana ymmärrän, että työhöni kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä opettaminen ja kaikkea mahdollista tässä työssä saakin tehdä. Palkkaus muodostuu opetustuntien (ja tuntien valmistelun)ja kolmen viikottaisen yt-tunnin mukaan. Kaikenlaisen yhteistoiminnan niin vanhempien, eri sidosryhmien kuin muiden opettajienkin kanssa katsotaan vievän viikossa siis sen kolme tuntia yhteensä, tähän siis sisältyy myös kaikki kokoukset ja palaverit. Vanhempainvarteista, HOJKS:n teoista ym. korvauksen maksaminen on täysin koulun/kunnan hyvän tahdon varassa. Meillä noista ei makseta, joten ihan hyväntahtoisuuttani olen nuo vartit pitänyt, mutta erittäin hyvin ymmärrän myös niitä opettajia, jotka eivät vartteja edes pidä.
- suomi23
otsikon alle kirjoitti:
Koska asia ei kuulu tämän otsikon alle, niin vastaan vain lyhyesti. Luokanopettajana ymmärrän, että työhöni kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä opettaminen ja kaikkea mahdollista tässä työssä saakin tehdä. Palkkaus muodostuu opetustuntien (ja tuntien valmistelun)ja kolmen viikottaisen yt-tunnin mukaan. Kaikenlaisen yhteistoiminnan niin vanhempien, eri sidosryhmien kuin muiden opettajienkin kanssa katsotaan vievän viikossa siis sen kolme tuntia yhteensä, tähän siis sisältyy myös kaikki kokoukset ja palaverit. Vanhempainvarteista, HOJKS:n teoista ym. korvauksen maksaminen on täysin koulun/kunnan hyvän tahdon varassa. Meillä noista ei makseta, joten ihan hyväntahtoisuuttani olen nuo vartit pitänyt, mutta erittäin hyvin ymmärrän myös niitä opettajia, jotka eivät vartteja edes pidä.
Luin mielenkiinnolla näitä opettajien kommentteja aiheeseen "kodin ja koulun yhteistyö". Kovin tuntuvat muutamat opettajat olevan tarkkoja työajastaan, eikös etenkin alkuopetuksessa opettajan velvollisuuksiin kuulu yhteydenpito koteihin ja vanhempien tukeminen heidän kasvatustyössään!!! On se kumma jos vartti per lukuvuosi on liikaa näin tärkeään asiaan. Ja siitä työajasta: kyllä opettajien työaikaan pitää sisältyä varsinaisen opetusvelvollisuuden ym lisäksi riittävä määrä aikaa yhteistyöhön vanhempien kanssa. Ja sen riittävän ajan määrittelevät toivottavasti vanhemmat, ei opettaja. Tietysti opettajalla on oikeus määritellä omat rajansa työaikansa suhteen, mutta toivoisin näkemyksien avartumista myös opettajilta. Olisi todella hyvä jos opetkin tekisivät kokonaistyöaikaa, näin tämä ei ainakaan tunnu toimivan.
- kaikkiin koteihin
Työskentelin muutamia vuosia sitten suuressa koulussa, jossa oli myös paljon pienryhmiä. Joka kuukausi koteihin lähetettiin koko koulua koskeva tiedote tulevista tapahtumista ja siitä, jos joku luokka esim. teki retken tai järjesti mielenkiintoisen projektin. Tiedotteen kokosi koulusihteeri yhdessä rehtorin kanssa. Koulun teemaviikot, löytötavaranäyttelyt ym mainittiin.
Vanhemmilta tuli myönteistä palautetta.
Mielestäni toimiva tapa - valitettavasti oman lapseni koulun rehtori ei tähän lämminnyt. On kyllä koulusta kiva kuulla muutakin kuin todistukset.
Yläasteella poikani luokanvalvoja laitteli epäsäännöllisesti koko luokan vanhemmille maileja. Luokasta tuli paljon myönteistä palautetta, poikien kohellusta kuvattiin humoristisesti. Oppilaat saivat tekstareina muistutuksia mm. kokeiden palautuksesta ja aina lukukauden alussa tervehdysviestin. Tämä antoi luottamusta opettajaan, vaikka harvoin tavattiinkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse754547Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1063781Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1433485Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371980Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575701925Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891229- 1251064
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.134976- 57933
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25847