Tamron 55-200mm

Saapui vihdoin kauppaan

Tästä objektiivista oli puhetta tällä palstalla pari viikkoa sitten, ja itse sain tällä viikolla kyseisen objektiivin paikallisesta kameraliikkeestä (hinta vähän päälle 100 euroa). Lyhyen käyttökokemuksen perusteella voin jo todeta seuraavaa:

Polttovälialueella 55-160mm ei juuri häviä vastaaville kiinteäpolttovälisillekään. Varsinkin polttovälialueen alkupäässä on ällistyttävä kuvanlaatu. Alueella 55-160 ei näy juurikaan kromaattista aberraatiota. Alueella 160-200mm kromaattista aberraatiota esiintyy kohtalaisesti, jos kuvaa tutkii 100-prosenttisena suurennuksella tietokoneen näytöllä, mutta 20x30-kokoisissa paperivedoksissa väripoikkeamaa ei oikeastaan huomaa, ellei tiedä, mistä kohtaa sitä 100-prosenttisen suurennuksen perusteella etsii. On muistettava, että 100% kuva tietokoneen näytöllä (72dpi) on oikeastaan 130-140 cm leveä (10 Mpix järkkäri, Canon 400D), joten siinä esiintyvää kromaattista aberraatiota ei tarvitse kovin paljon säikähtää, jos ei tee yli A4-kokoisia kuvia.

Tarkennuksessa ja valotuksessa ei ole mitään ongelmia, vaikka usein kuulee varoitettavan varsinkin Canonin omistajia piraattiobjektiivien toimintavirheistä (itselläni siis Canon 400D). Tarkennus on tarpeisiini nähden erittäin nopea ja tarkka hämärässäkin.

Mekaaninenkin laatu tuntuu kohtalaisen hyvältä, itse asiassa se yllätti minut, olen aivan tyytyväinen siihenkin.

Suosittelen kaikille jotka haluavat vähälle rahalle erittäin paljon vastinetta.

6

549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...tuossa lasissa voi käyttää f/4 ja f/4.5 aukkoja? Minulla ne yltävät Sonyn sovitteella 120mm:iin f/4:lla ja 160mm:iin f/4.5:lla, mutta olin lukevinani jossain testissä että juuri Canonin sovitteella se yltäisi kauemmas noilla aukoilla.

• riittää

Aukko f/4 näyttäisi säilyvän 135mm:iin asti. Aukko f/4,5 taas noin 160mm asti, eli samaan polttoväliin asti kuin Sonylla.

• riittää kirjoitti:

Aukko f/4 näyttäisi säilyvän 135mm:iin asti. Aukko f/4,5 taas noin 160mm asti, eli samaan polttoväliin asti kuin Sonylla.

> Valovoimaa riittää. Aukko f/4 näyttäisi säilyvän 135mm:iin asti.

...hyvä että muisti ei vielä ole täysin kadonnut. Pitääpä kertoa tyttärelle että faija ei ole vielä täysin "dementikko".

• riittää kirjoitti:

> Valovoimaa riittää.

...Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS verratattuna valovoimaa tosiaankin löytyy. Tamronin valovoima on minulla 180mm:llä vielä f/5, kun tuo vakaajallinen Canon pudottaa valovoiman f/5:een jo 135mm:llä. Piirto tuolla Canonin uudella halpisteleellä on varmaan kuitenkin hintaansa nähden hyvää.

• > Varsinkin polttovälialueen alkupäässä on ällistyttävä kuvanlaatu.

...55mm:llä kittilinssin vastaavaan? Tosin jos sinulla on tuo EOS 400D, niin eikös sen mukana tullut tuo vakaajaton 18-55mm:en, jonka piirtoa ei hevin ole kehuttu.

• Macroon

Olen verrannut piirtoa lähinnä Canonin kiinteään 60/2,8 Macroon. Tällöin huomaa, että Tamron on polttovälialueen alussa ja keskivaiheilla vähintään yhtä hyvä. Kumpikin objektiivi piirtää todella hyvin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      121
      8454
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      141
      5364
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3745
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      128
      3582
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2624
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1896
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      358
      1552
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1547
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      71
      1410
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1376
    Aihe