kynsien leikkaus..??

tietämätön..

tarvitsisin apua ja tietoa..

omistan 4 vuotiaan labbiksen.. en ole ikinä joutunut leikkaamaan sen kynsiä (asumme maalla ja koira on pihalla liikkuessaan hoitanut homman itse, käymme säännöllisin väliajoin tarkastamassa kunnon eläinlääkärillä, eikä hänkään ole kynsistä mitään sanonut) nyt sen kynnet ovat kuitenkin alkaneet kasvaa ka ovat reilin sentin mittaiset.. ovat olleet ennen huomattavasti lyhyemmät.. Kuinka paljon uskallan siis leikata pois ja kuinka usein kynnet pitää leikata..

4

638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1 labbis

Kuin kynsi rupeaa kantamaan polkuanturat on "ilmassa" älä päästä kynnen kärkeä mutkalle "alapuolelta" leikkaa sitä ennen vain kynttä ettei mene lihoille.Leikkausväli on täysin tapauskohtinen nääthän sinä päivittäin koirasi tassut neuvo nyt ei ollu ehkä selkeimpiä sillein se menee.

• -seefferisti-

Pääpointtihan kynsien leikkuussa on se, että parempi leikata vähän kerrallaan ja usein, kuin harvoin ja metrin pätkissä =)

Eli ihan vain se hauraampi "kärki" kerrallaan pois.

Oman koiran tassuja kyyläilemällä kyllä näkee, millon on kynnet leikkuun tarpeessa.

Vaaleakyntisillä koirillahan näkee selvästi, missä se hermo siellä sisällä menee, mutta näillä mustakyntisillä sitä pitää ainoastaan arvailla.

Jos kynsi alkaa murentua leikatessa, sillon on hermo jo aika lähellä!

Sääntönä on myös, että jos koiran kynnet rapisee lattiaa vasten, kynnet on liian pitkät.

Kynsien kuuluu olla samalla tasolla polkuanturoiden kanssa.

Etujalkojen kynsiä täytyy useimmiten leikata himpun verran useammin kuin takajalkojen kynsiä, koska takajaloista kynnet kuluu enemmän.

Koiran kynsien leikkuuväli riippuu niin paljon yksilöstä, alustasta millä koira yleensä liikkuu.

Paljon asvaltilla liikkuvien koirien kynsiä tarvitsee leikata tuskin koskaan, kun taas enempi pehmeässä maastossa liikkuvien kynsiä hiukan useammin, kun eivät niin helposti pääse kulumaan.

Kannattaa muistaa myös se, että liian pitkiksi venähtäneiden kynsien hermot ovat myös kasvaneet pitkäksi, mutta vähitellen kynttä lyhentämällä myös hermo vetäytyy taaksepäin, takaisin alkuperäiseen pituuteensa.

Eli, leikkaa mieluummin vähän kerrallaan ja useimmin, kuin paljon kerralla harvemmin niin, että leikkaat vahingossa siihen hermoon, ja sehän ei ole kivaa =(

• jostakin,että

kynsiä pitäisi leikata kolmen viikon välein. Tällöin hermo on ehtinyt vetäytyä riittävästi.

• sillontällön

sillontällön

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      6276
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      25
      3797
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      171
      2913
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      29
      2830
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1724
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1602
    7. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      9
      1583
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      148
      1561
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1298
    10. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      21
      1232
    Aihe