Edunvalvoja

Kupari

Olen alkanut miettimään tätä edunvalvoja systeemiä. Jos olet yksinasuja, sairastut, joudut pitkäaikaishoitoon, sinulle määrätään edunvalvoja, hoitamaan asioitasi. Eipä siihen kelpaa aina edes omat lapset.

Asunnon kamat lavoille ja kaatopaikalle tai muualle sopiviin paikkoihin. Asunto myyntiin jos sen omistaa hoidettava josta peritään hoitomaksut siis 80% kaikista tuloista, ja se ei ole halpaa.

Olen fundeerannut kannattaa pitää omaisuus perikunnana nimissä koska silloin edunvalvoja ei voi myydä omaisuutta jos perikunta ei siihen suostu.

Olenko aivan ulalla pähkäillessäni edunvalvojan toimenkuvaa, palkallinen henkilö hän on, kuka maksaa palkan?

8

630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Takkutukka

joka lyhyesti valaisee asiaa löytyy osoitteesta: www.oikeus.fi/5883.htm. Aurinkoista päivänjatkoa!

• Kupari

Onko edunvalvonta ihan niinkuin sen olla pitäisi, sitä tässä kyselen. Minun mielipiteeni on, eläkeväkeä voidaan käyttää hyväksi myös tällä tavalla ja sen laki sallii.

Esim. jos toinen vanhemmista kuolee, lapsille määrätään edunvalvoja, jälkeenjäänyt puoliso ei sitä saa olla, kuka käy lapsen kukkarolla silloin.

• Takkutukka
        Kupari kirjoitti:

Onko edunvalvonta ihan niinkuin sen olla pitäisi, sitä tässä kyselen. Minun mielipiteeni on, eläkeväkeä voidaan käyttää hyväksi myös tällä tavalla ja sen laki sallii.

Esim. jos toinen vanhemmista kuolee, lapsille määrätään edunvalvoja, jälkeenjäänyt puoliso ei sitä saa olla, kuka käy lapsen kukkarolla silloin.

voi nykyään itse nimetä ennakkoon itselleen haluamansa edunvalvojan mahdollisen tulevan tarpeen varalle.

Jos toinen vanhemmista kuolee jatkaa jäljelläoleva vanhempi normaalisti huoltajana eikä yleensä mitään erillistä edunvalvojaa tarvita.

• tiedän myös
        Takkutukka kirjoitti:

voi nykyään itse nimetä ennakkoon itselleen haluamansa edunvalvojan mahdollisen tulevan tarpeen varalle.

Jos toinen vanhemmista kuolee jatkaa jäljelläoleva vanhempi normaalisti huoltajana eikä yleensä mitään erillistä edunvalvojaa tarvita.

edunvalvonta on luotettavaa eikä näin ollen kukaan lapsista ole etuoikeutetussa asemassa,mahdollisesti herttäen epäsopuakin.

• Kupari
        Takkutukka kirjoitti:

Jos lapsi toisen vanhemman kuollessa on alaikäinen, näin vaan on edunvalvoja lapselle määrätty, vaikka äiti on ihan OK henkilö. Isältä jäi omaisuutta. Äiti huolehtii kaikista lapsen menoista omasta pussista, ei halua olla missään tekemisissä sostanttojen ja edunvalvojan kanssa.
        Äiti on AMK käynyt virassa oleva henkilö.

Samoin vaimon kuollessa edunvalvonta siirtyi edunvalvojalle, puoliso ja oma poika eivät siihen kelvanneet. Vaimon nimissä oli pieni tila.
        Minusta on jotenkin epämääräinen käytäntö koko edunvalvonta. Ymmärrän hyvin jos valvottava on täysin valvonnan tarpeessa oleva henkilö, eikä lähiomaisia ole.

Olen eläkeikäinen, teen vapaaehtoistyötä ikäisteni kerhoissa, näitä edunvalvonta juttuja kun tulee esille vähän väliä. Eräs mies meni tuomarin puheille ja määräsi edunvalvojakseen ainoan tyttärensä, paperi sitten maistraatissa lopuksi hyväksyttiin.

Joten pitäisikö tässä edunvalvoja lain kautta itselleen hakea lapsista.Paperin pitää olla virallinen maistraatin hyväksymä.

• että pitäisi
        Kupari kirjoitti:

Jos lapsi toisen vanhemman kuollessa on alaikäinen, näin vaan on edunvalvoja lapselle määrätty, vaikka äiti on ihan OK henkilö. Isältä jäi omaisuutta. Äiti huolehtii kaikista lapsen menoista omasta pussista, ei halua olla missään tekemisissä sostanttojen ja edunvalvojan kanssa.
        Äiti on AMK käynyt virassa oleva henkilö.

Samoin vaimon kuollessa edunvalvonta siirtyi edunvalvojalle, puoliso ja oma poika eivät siihen kelvanneet. Vaimon nimissä oli pieni tila.
        Minusta on jotenkin epämääräinen käytäntö koko edunvalvonta. Ymmärrän hyvin jos valvottava on täysin valvonnan tarpeessa oleva henkilö, eikä lähiomaisia ole.

Olen eläkeikäinen, teen vapaaehtoistyötä ikäisteni kerhoissa, näitä edunvalvonta juttuja kun tulee esille vähän väliä. Eräs mies meni tuomarin puheille ja määräsi edunvalvojakseen ainoan tyttärensä, paperi sitten maistraatissa lopuksi hyväksyttiin.

Joten pitäisikö tässä edunvalvoja lain kautta itselleen hakea lapsista.Paperin pitää olla virallinen maistraatin hyväksymä.

Aika hankala juttu, edunvalvonta. Kyllä pitäisi varmaan harkita ja tehdä paperit ennen kuin on liian myöhäistä. Itse jouduin aikoinaan äitini edunvalvojaksi. Sosiaalitoimi määräsi ja äiti allekirjoitti avoimen asianajo valtakirjan. Tällä paikkakunnalla oli sellainen tapa jos omaisia löytyi. Rehellisesti myönnän, että en olisi millään halunnut. Pakko oli koska oli jo sattunut ikävyyksiä, liittyen edunvalvontaan. Asiaa en voi enempää koskettaa, koska väärin toiminut henkilö erotettiin ja koko juttu ns. lakastiin maton alle.

Toisaalta tiedän tapauksen missä henkilölle määrättiin edunvalvoja, lähin omainen on sisarentytär joka asuu ulkomailla. Henkilö on yksityisessä hoitokodissa, säästöt loppuivat ja eläke ei riittänyt.
        Edunvalvoja määräsi asunnon, iso asunto arvopaikalla, myytäväksi ja kaikki kodin arvo- ja muistoesineet ”hävitettiin”. Selitystä minne meni, mitä maksettiin ei tullut kenellekään.

• Laritsa M
        Takkutukka kirjoitti:

Voimmeko nyt vielä järjissämme ja ´terveinä´ tehdä jonkinlaisen testamentin, jossa määräämme toisen poikamme edunvalvojaksemme? Vai pitääkö meidän saada nuoremmaltakin pojalta saada jonkinlainen hyväksyntä asiaan?

Jos pitää, niin se ei sitten olekaan meidän asiamme kenet haluamme etujemme valvojaksi.

• Takkutukka
        Laritsa M kirjoitti:

Voimmeko nyt vielä järjissämme ja ´terveinä´ tehdä jonkinlaisen testamentin, jossa määräämme toisen poikamme edunvalvojaksemme? Vai pitääkö meidän saada nuoremmaltakin pojalta saada jonkinlainen hyväksyntä asiaan?

Jos pitää, niin se ei sitten olekaan meidän asiamme kenet haluamme etujemme valvojaksi.

ovat testamentti ja edunvalvontavaltuutus, jonka voitte tehdä nimeämällä henkilön ja yksilöimällä/ rajaamalla ne asiat, joita hän voi puolestanne hoitaa. Kaksi todistajaa.

Edunvalvoja tekee kerran vuodessa tilityksen hoitamistaan asioista maistraattiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      72
      4757
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      72
      4634
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2977
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      76
      2883
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      22
      2226
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      59
      2015
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      16
      1707
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1513
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      112
      1399
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1298
    Aihe