onko hyvä keino opettaa pentu seuraamaan ulkona vierellä komennoilla seuraa eli menee ihan jalan vierellä ja kun saa mennä kauemmas haistelemaan ja tallustelemaan niin sanoo että vapaa ja päästää hihnaa?
vierellä
8
291
Vastaukset
- siltä näyttää
Vaikuttaa ihan hyvältä keinolta opettaa vaikka isompikin(kouluttamaton) koira kulkemaan vierellä.
Itse käytän komentoa "sivu" samassa tarkoituksessa. Silloin koira ei kulje puolta metriä enempää edelle eikä taakse tahi sivulle. "Sivu"-komennon alla ei pysähdytä haistelemaan, ei merkkailemaan, eikä mitään vastaavaa. "Seuraa"-käskyä käytän itse siten että koira kulkee takanani lyhyellä hihnalla.
Ja komento päättyy "vapaa"-käskyllä, jolloin on lupa tehdä miltei mitä tahansa =)
Eli jatka samaa rataa vain... - Hukka-Musti
Tarkoitatko siis, että koira on tarkoitus kouluttaa olemaan vetämättä hihnassa ja kulkemaan hihnassa tarkoituksella omistajansa vierellä?
Jos semmoiseen kouluttaa, että koira ei hihnan kireänä ollessa sitä vedä, niin ei koiralle siinä saa puhua lainkaan. Ja hihnaa ei saa pitää aivan vapaalla, jos haluaa koiran pysyvän vierellä. Pidä hihna lyhyenä ja tiukkana, kun kuljet koiran kanssa. Pysähdy väliin muutamaksi minuutiksi aivan paikoillasi, äläkä lähde liikkeelle siinä välissä, vaikka koira haluaisi. Ja pidä hihna samalla lyhyenä ja jarrussa. Sitten kun taas jatkat matkaa, pidä hihna lyhyenä, ja kävele aivan omaan tahtiisi. Koiralle ei saa siinä samalla puhua lainkaan. Eleillä koira koulutetaan olemaan vetämättä hihnassa turhia. Mutta jos hihnaa pidetään löysällä, koira kyllä kulkee niin pitkällä sinusta kuin mihin hihnanaru yltää.
Jos koira haluaa jäädä johonkin paikkaan haistelemaan reunoja, niin voit pysähtyä siksi aikaa, että koira on omat projektinsa tehnyt. Mutta älä anna sen mennä väärään tahtiin edessä olevien hajujen luokse. Siinä koira ei totu olemaan turhaan vetämättä.- kai saa
kouluttaa koiransa kuin haluaa, eli on varmaan sama kouluttako koiraansa kulkemaan vierellä taikka sitten muita komentoja totellessa on varmaan sama kouluttaako koiran tottelemaan sanoilla vai eleillä? kumpikin tapa hyvä, vai?
- näin on
kai saa kirjoitti:
kouluttaa koiransa kuin haluaa, eli on varmaan sama kouluttako koiraansa kulkemaan vierellä taikka sitten muita komentoja totellessa on varmaan sama kouluttaako koiran tottelemaan sanoilla vai eleillä? kumpikin tapa hyvä, vai?
Ei sen väliä mitä sanoja käyttää, vai käyttääkö mitään.
Pääasia että omistaja saa tahtonsa perille, ja että koira tietää mikä omistajan tahto on.
Vielä parempi jos koirakin on tyytyväinen. - Hukka-Musti
näin on kirjoitti:
Ei sen väliä mitä sanoja käyttää, vai käyttääkö mitään.
Pääasia että omistaja saa tahtonsa perille, ja että koira tietää mikä omistajan tahto on.
Vielä parempi jos koirakin on tyytyväinen.Mutta kukas kieltää antamasta kaikista tehoavimpia neuvoja, kun kerran kysyjä niitä pyytää?
Jos ei kestä toisten mielipiteitä ja käsityksiä samoista asioista, joita itse pähkäilee, niin pysykööt kaukana tältä palstalta.
Ja onhan sekin päivän selvästi huomattavissa, että sama keskustelija on laittanut kaksi peräkkäistä vestiä, joten äly ei tunnu sinulla paljoa pelaavan, heh heh! - jaaha=)
Hukka-Musti kirjoitti:
Mutta kukas kieltää antamasta kaikista tehoavimpia neuvoja, kun kerran kysyjä niitä pyytää?
Jos ei kestä toisten mielipiteitä ja käsityksiä samoista asioista, joita itse pähkäilee, niin pysykööt kaukana tältä palstalta.
Ja onhan sekin päivän selvästi huomattavissa, että sama keskustelija on laittanut kaksi peräkkäistä vestiä, joten äly ei tunnu sinulla paljoa pelaavan, heh heh!Kukahan se meistä oli, joka on laittanut kaksi viestiä peräkkäin? Ettet vain itse olekin syyllinen=)=)=)
- tai toistepäin
Tuota noin, on ihan hyvä keino, mikäs siinä. Itse olen tehnyt tavallaan toistepäin.
Eli olenlähtenyt siitä oletuksesta että hihnan pitää olla aina löysällä ja koirat saa jolkotella missä se haluaa ja haistella mitä ne haluaa.
Sitten jos haluan itse edetä jonkun pätkän vauhdikkaasti tai tulee esim paljon ihmisiä vastaa, otan koirat seuraamaan vierelle. Ja olen opettanut kummankin puolen. Sitten kun se tilanne on ohi, vapautan.
Eli näin koiralla on tavallaan vapaana koko ajan jollen sitten erikseen pyydä vierelle. Kuitenkin lenkillä ollaan sen koiran vuoksi ja siksi että se saa haistella ja nuuskia, tutustua ympäristöön. Tämä on hyvin tärkeää koiran elämässä. (tietenkään vetäminen ei ole sallittua)
Tosin pennun kanssa on otettu alussa kyllä niin että en minä siitä hihnan kiristymisestä ala huomauttamaan jos kyse on siitä että se vaikka silkasta elämänilosta hyppii ja pomppii. Jos lähtee vetämään vaikka toisen ihmisen luokse niin olen vain vikkelästi kääntynyt toiseen suuntaan tai ottanut lelun tms esille. Ja pennun kanssa olen muutenkin tehnyt aina niin että leikin ja annan makupalaa kun kävelee nätisti. Eli luon sitä kontaktia meidän välille. Näin se kauniisti kävely on tullut tavallaan vähän itsestään kun koira kokee että ei tarvitse vetää kun minun lähelläni on ihan jees olla.- tai toistepäin
Niin ja jokaisella on toki oma mielipide. Ja minun mielipide on kyllä se että ei missään tapauksessa pennulle tai aikuisellekaan koiralle tuollaista että pidetään hihna tiukkana ja sillä tavalla muka opetetaan että ei saa vetää.
Ei se koira sillä tavalla opi olemaan vetämättä vaan päinvastoin. Omistajan vieressä olemista on tullut sille vain epämukava asia kun sen taas pitäisi olla maailman paras paikka jossa saa kehuja ja leikkiä. Ei se koira halua vetää, ei se ole sellainen asia joka on jokaisen koiran päähän rakennettua jo syntyessään. Vetämisenkin koira oppii.
Mutta jokainen tavallaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52732Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062571Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv142276Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.451870- 321453
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141443- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81948