vrk unentarve ja univinkkejä!!!!!?

momwofemw

mulla kaksi lasta(3 ja 1,5) jotka nukkuu molemmat tosi huonosti tai paremminkin heräävät aina jo 5 ja 6 välillä.illalla mennään nukkumaan 8-9 välillä ja päikkäreitä noin tunnin verran, pienempi 1,5 vee nukkuu 1,5 tuntia.molemmat ulkoilee, leikkii, touhuaa päivän aikaan paljon.ulkoilua myös illalla, tullaan 7 maissa sisään.tuntuu et mitkää väsytykset ei auta, on kokeiltu. päikkärit isompi jättää pois joskus ja sit käy niin et kiukkuaa ihan älyttömänä ja on niiiiin väsy. illalla jaksaa kyllä silti 8 ja aamulla voi herää aikaisemmin ku päikkäreitten jälkeen!ja myöhemmin ku laittaa nukkuu siis 9 ja puol 10 maisssa ei pidennystä ole yöhön myöskään tullu. itse olen miettiny voiko syy olla se et lapset eivät vieläkään osaa nukahtamisen taitoa yksin.siis et ku heräävät niin ei enää nukuta vaan on aamu...kertokaa vinkkejä, pliis, alkaa omat voimat loppuu...

7

1126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuunari_mikko

      Itellä on 1,3 ja 2,7 vuotiaat. Kumpikaan ei oikein nukahda isin kanssa itsekseen. Itse asiassa kumpikin tykkää nukahtaa aikuisen viereen ja nukkua ihan vieressä. Isin kanssa nukahdetaan vain auton turvaistuimeen tai olkapäälle sängyssä. Jos olen pitemmän aikaa ilman hoitoapuja, niin alan väsähtää unen puutteeseen. Ei saa millään ite nukuttua tarpeeksi..

      Varsinkin isompi nukkuu tosi hyvin, kun kerran nukahtaa. Pienemmällä on tapana heräillä omien unisyklien mukaisesti aina silloin tällöin.

      Lapsen unentarvehan on aika vakio. Tän ikäisillä se lienee noin 13h? Meillä voi melko vapaasti itse päättää milloin nukutaan, lapset tottuu ja ottaa uuden uniajan omakseen. Säännöllisyys on kovasti valttia näissä hommissa. Isommalle pitää välillä myös pysyä järkähtämättömän ystävällisen lujan nukkumisen suhteen. Toisinaan taas ei onnistu mikään..

      Mutta voi niitä onnen tunteita, kun ollaan nukuttu kolmestaan pitkät päikkärit, herätään jotenkin niin onnellisina ;)

      Pitäiskös teidän kokoilla jotain aikuisillekin sopivaa unirytmiä? Meillä lapset nukahtaa illalla aikuisten nukkumaanmenoaikaan. Isi nukkuu myös useasti lasten kanssa päikkärit ;)

    • ...

      Tulette seitsemän aikaan sisälle ja kahdeksalta nukkumaan? Kyllä sitten ymmärtääkin, että täysi virta vielä päällä, kyllä rauhoittumisaikaa pitäisi olla enemmän kun raittiista ilmasta sisään tullaan.

    • hanki heti

      Lapsesi heräävät aamun tullessa. Ilman pimennysverhoja suomen aamu tulee klo 5 ja kesällä klo 3.

    • vähän väsyttää

      Olemme tapelleet saman ongelman kanssa. 2-vuotiaamme nukkuu 9-9,5 -tuntisia öitä ja päikkärit kestävät noin 1,5 tuntia. Aiempien vastaajien neuvot (yksin nukahtaminen ja pimennysverhot) on meillä jo käytössä, mutta lapsen unen tarve vaan ilmeisesti on pieni. Kun lapsi kuitenkin kehittyy normaalisti, ei liene erityistä aihetta huoleen. Aikuisiahan tämä rasittaa enemmän...

      • tuunari_mikko

        Joo, en muistanut kertoaaan, mutta meilläkin on pimennysverhot. Itse asiassa lakana on laitettu makkarin ikkunan eteen pimentämään. ..aika ruma, mutta toimiva..

        Päivällä pidän huomattavan kirkasta valaistusta koko kämpässä. Illalla puoli tuntia..tunnin ennnen nukkumaan menoa himmennän valaistuksen hyvin hämäräksi.

        Itsekkin nukun näin paljon paremmin ;)

        Suosittelisin kaikille univajeisille nukkumaan lasten kanssa vierekkäin, se on aika kivaa ;)


      • synnofe555
        tuunari_mikko kirjoitti:

        Joo, en muistanut kertoaaan, mutta meilläkin on pimennysverhot. Itse asiassa lakana on laitettu makkarin ikkunan eteen pimentämään. ..aika ruma, mutta toimiva..

        Päivällä pidän huomattavan kirkasta valaistusta koko kämpässä. Illalla puoli tuntia..tunnin ennnen nukkumaan menoa himmennän valaistuksen hyvin hämäräksi.

        Itsekkin nukun näin paljon paremmin ;)

        Suosittelisin kaikille univajeisille nukkumaan lasten kanssa vierekkäin, se on aika kivaa ;)

        Meillä 1,5 ja 3 vuotiaat pojat ja meillä ei ole ollut koskaan mitään säännllistä unirytmiä vaan pienemmän laitan n.22.00 maitopullon kanssa pinnasänkyyn ja nukahtaa sinne itekseen hetkessä ja isompi nukahtaa 21.00-00.00 välisenä aikana kun alkaa väsyttämään. Aamulla nukkuvat n. klo 9 saakka joskus pidempäänkin. Pikkuinen nukkuu yhdet päikkärit ja 3 vuotias on jo pidempään ollut nukkumatta päikkäreitä enkä ole sitä pakottanut. Sillon tällön nukkuu päikkärit mutta sillon ilta venyy pidemmälle.
        Musta ei ole vain siihen että väkisellä nukutan lapsia ja samalla kellonlyömällä. Meillä tää toimii aika hyvin näin vaikka kaikki ei varmaan sitä hyväksy että lapset annetaan nukkua aamusta noinkin pitkään!


    • unikouluun

      neuvoni on tämä: puhu neuvolassa ongelmasta ja tiedustele paikkakuntasi unikoulu mahdollisuuksista. unikoulu kotona tai esim. sairaalassa voi olla ainoa asia joka voi auttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3387
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      92
      3120
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2328
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1549
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe