Provisiopalkka tilitoimistossa

teri

Työnantajamme ehdotti siirtymistä osittaiseen provisiopalkkaukseen. KK-palkkaa laskettaisiin hieman, mutta kuukauden laskutetusta työstä saisi prosenttuaalisen korvauksen. Tähän ei ole pakko suostua, koska työsopimuksessa on sovittu kiinteä kk-palkka. Yleensä provisiopalkasta kuulee lähinnä myyntityössä.

Työkavereiden kanssa pohdimme tilannetta ja totesimme asian sisältävän sekä hyviä että huonoja puolia. Joka tilitoimistossa on niitä asiakkaita, joita kukaan ei halua tehdä, ovat sotkuisia ja vievät aikaa, eikä kaikkia tehtyjä tunteja voi koskaan laskuttaa. Pitkään työssä olleet valitsevat parhaat laskutettavat asiakkaat. Toisaalta, tekemällä ympäripyöreää päivää, voisi saada hyvänkin laskutuksen aikaiseksi. Kärsiikö työn laatu ? Palaako ahkera kirjanpitäjä loppuun ?

Onko kenelläkään kokemuksia provisiopalkasta tilitoimistossa? Onko tässä ns. koirahaudattuna?

7

1761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menee sekaisin

      Vaikuttaisi siltä, että teidän kannattaisi etsiä joukostanne joku joka on ymmärtänyt järjestäytyä ja laittaa hänet kysymään liitostaan neuvoja.

      • kannata suostua..

        Loppuun palaa jos tuollaiseen ryhtyy, siis siihen provikkajuttuun suostumiseen. Liitosta kysyisin onko tuo edes laillsita.


      • melkoista pelleilyä
        kannata suostua.. kirjoitti:

        Loppuun palaa jos tuollaiseen ryhtyy, siis siihen provikkajuttuun suostumiseen. Liitosta kysyisin onko tuo edes laillsita.

        Suomi on liittojen luvattu maa. Huonosti käy. Kohta koko suomi työttömänä.


      • Eri mieltä
        melkoista pelleilyä kirjoitti:

        Suomi on liittojen luvattu maa. Huonosti käy. Kohta koko suomi työttömänä.

        Ne on olleet juuri liitot, jotka on saaneet aikaan 5 päiväisen työviikon, nykyiset lomat jne jne. Perehdy asioihin.

        Tai sitten olet työnantajapuolen ihmisiä, joiden mielestä ne liitot varmaan onkin ihan turhia.


    • Yrittäjänä kirjanpitotoimis...

      Tämähän on ihan laskuopillinen juttu. Kukaan työnantaja ei voi rahallisestikkaan pitää työntekijää, joka ei tuo tarpeeksi rahaa taloon. Toinen tuo sitten vähän enemmän toinen vähemmän. Pakko on siis tienata laskutettavaa, oli provisiolla tai tuntipalkalla.

      Joka kuukausi tulee laskutettavaa, kun on kysymys kirjanpidoista. Se vain, että jos olet juuri se joka tuo vähän enemmän, saat myös vähän enemmän palkkaa. Ihan oikeudenmukainen ja hyvä tapa tarjota lisäpalkkaa.

      Minulla oli työntekijä joka oli laiskan puoleinen. Aamulla ei tullut töitä tehtyä ollenkaan, kun söi aamiaista, luki kirjaansa wc:ssä ym. Ruokatunnin jälkeen osasi vasta aloittaa työt. En olisi jaksanut katsella, jos ei "kaveri" olisi halunnut työskennellä provisiopalkalla.
      Kuitenkin napasi tuolaisella alle 3 h tunnin työllä itselleen 1500 eur palkan. Maksoin kaverille hyvän provision, ehkä liiankin hyvän. Kateellinen ei kuitenkaan saa olla, jos kerran lähdetään proviopalkkaan. Enempää ei halunnutkaan ja halusi ottaa ihan lungisti ja loput palkasta olisi hänen velkasaneeraus juttujensa myötä menneet ulosottoon.
      Me eletään ja työskennellään niin monella tapaa ja työpaikassa se raha palkkoihin tulee laskutettavasta työstä.
      Ihan laskuopillakin laskettuna, provisiopalkka on aina hyvä vaihtoehto tunnolliselle ahkeralle ihmiselle. Sopii se laiskemmallekkin, joka haluaa lojua työpaikalla. Kuka siellä haluaa lojua, jotkut näköjään. Meitä on niin moneksi ja ei aina ymmärrä ajatuksenjuoksua.

      • kaupungin työntekijä

        No en voi muuta kuin todeta että onneksi en ole tilitoimistossa!


      • torne3333
        kaupungin työntekijä kirjoitti:

        No en voi muuta kuin todeta että onneksi en ole tilitoimistossa!

        Minä voisin mielelläni ottaa osan palkasta provikkana. Laskutan tuplat mitä moni työkaveri ja aina saa olla paikkaamassa työkavereita. Nytkin olen tehnyt jo 22 tilinpäätöstä kun työkaveri ei ole tehnyt kuin yhden, ja vinkuu muita apuun.
        Tällä hetkellä ei paljon huvittaisi auttaa muita mutta provikkahan kääntäisi asian päälaelleen..

        Olen ollut paljon vähemmän aikaa alalla ja tiedän että nykyinen palkkani on siksi paljon pienempi kuin muilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      98
      3037
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      79
      3011
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      311
      1931
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1434
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1226
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1155
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      869
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      124
      795
    9. 46
      783
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      747
    Aihe