Terve
Kuinka turvallinen on nestekaasujääppi mökillä? Moni nestekaasujääppi kuumiaa takaosastaan aika lailla.
Miten olette hoitaneet ilmanvaihdon?
Minulla on Zero-merkkinen nestekaasujääkaappi ja toinen kaappi varastossa, joka on Sibir. Kyllähän siinä aina palamisprosessi on käynnissä, kun nestekaasujääkaappi on päällä. Sähköjä ei ole , eikä mahdollista saada.
Olen varsi uusi mökkiläinen, eikä noista kaapeista niin edes kokemusta.
nestekaasujääkaappi, turvallisuus
16
7218
Vastaukset
- käytössä
ei huolta. Meillä vanhalla mökillä ollut nestekaasu jääkaappi n.35-vuotta. Toinen kaappi vasta menossa. Ensimmäisessä jääkaapissa oli välillä syttymisongelmia, tarvittaessa sitten sytytettiin tulitikulla. Pieni liekki palaa jääkaapin takana, vähän voi varoa ettei mitään herkästi syttyvää ihan vieressä. Jääkaappi eteisessä meillä, eikä muutenkaan tarvitse mitään erikoista ilmanvaihtoa.Itse kaappi ei kaipaa kuin normaalia puhdista välillä, vanhentuneet letkut tarvii vaihtaa, päivämäärä letkussa.
- olen
miettinyt tuota turvallisuutta. Onko mahdollista että liekki sammuu ja sitä kautta kaasua tulee asuintiloihin. Kaasuliesi jotenkin tuntuu turvallisemmalta, vaikka kaasuvehkeitä vieroksunkin. Silloin kuitenkin liekin ollessa päällä,keitetään tai paistetaan eli ollaan likellä, mutta kun jääkaappi on 24/7 päällä.
- pääse tulemaan
olen kirjoitti:
miettinyt tuota turvallisuutta. Onko mahdollista että liekki sammuu ja sitä kautta kaasua tulee asuintiloihin. Kaasuliesi jotenkin tuntuu turvallisemmalta, vaikka kaasuvehkeitä vieroksunkin. Silloin kuitenkin liekin ollessa päällä,keitetään tai paistetaan eli ollaan likellä, mutta kun jääkaappi on 24/7 päällä.
jops liekki sammuu! Mutta jos letku murtuu niin silloin vaara on todellinen.
pääse tulemaan kirjoitti:
jops liekki sammuu! Mutta jos letku murtuu niin silloin vaara on todellinen.
Olen ratkaissut asian säilyttämällä jääkaappeja ulkotiloissa. 1 kaappi on ulkokeittiössä katoksen alla. Toinen on ulkovarastossa.
Periaatteesta en nuku samassa tilassa missä palaa liekki, on sitten minkälainen tahansa.
Liekinvarmisitn linenee kohtalaisen turvallinen mutta kuten joku jo aiemmin mainitsi, letkuista ja liittimistä ei koskaan voi mennä takeeseen.- niin...
mokki-saaressa kirjoitti:
Olen ratkaissut asian säilyttämällä jääkaappeja ulkotiloissa. 1 kaappi on ulkokeittiössä katoksen alla. Toinen on ulkovarastossa.
Periaatteesta en nuku samassa tilassa missä palaa liekki, on sitten minkälainen tahansa.
Liekinvarmisitn linenee kohtalaisen turvallinen mutta kuten joku jo aiemmin mainitsi, letkuista ja liittimistä ei koskaan voi mennä takeeseen.tuohan kyllä olisi mielenrauhaa lisäävä ja yöunta parantava ratkaisu :)
- sdfsdf
neskaasujääkaappeja on varmasti tässäkin maassa tuhansia erilaisilla kesämökeillä.
Yleisesti nuo ovat erittäin pitkäikäisiä, toimintavarmoja ja turvallisia. MInulla on ollut Zero-kaasujääkaappi kesämökin sisätilassa noin 15 vuotta kesäkäytössä, eikä minkäänlaista ongelmaa oikeastaan ikinä ollut. Kaappi lämpiää hieman takaosasto tietenkin, pieni liekkihän siellä toki palaa. Tila pitää olla asianmukainen.
Hyvä se on kaasujääkaappi joskus huoltaakin, tarkistaa letkut ja liitokset, mutta kyllä muuten turha pelko pois. Yhtälailla on kodin monipuolisissa sähkölaitteissakin paloturvallisuusriskinsä ja nestekaasujääkaappi ei ole oikein käytettynä ollenkaan vaarallinen - Kaasua
Terve,
Itselläni on kaasu jääkaappi ja ei valittamista sen suhteen. Muutama asia kuitenkin hyvä muistaa jo aiempiin kommentteihin liittyen:
- Koska jääkaapissa palaa koko ajan liekki on huolehdittava korvausilmasta. Tähän asiaan puuttui palotarkastaja viime käynnillä ja tein ulko-oveen 75mm tuuletusritilän.
- Tein "pakoputkelle" seinän läpi ulosviennin josta kaasun palamisen yhteydessä tuleva kosteus poistuu ulkoilmaan eikä jää sisälle. Läpivienti eristetty rosteriputkella jossa lasikuitusukka sisällä.
- Vara ei venettä kaada ja siksi asensin kaasuvaroittimen joka toimii 12V aurinkosähköllä.- vain...
ritilävaatimus tule siitä kaasupullon säilytyspaikasta johtuen, eikä niinkään korvausilman saamisen vaatimuksista?
... on käynnissä ollessaan verannalla. Kun lähdemme mökiltä pois pidemmäksi aikaa kaappi lykätän nokkakärryllä sisään säältä suojaan.
Tosin nuo kaasujääkaapit ovat melko turvallisia käyttää. Ja se liekki on niin pieni, että puhe korvausilmasta on varmasti liiottelua. Jos edes kerran päivässä käy ulkona, tulee oven aukaisusta jo ilmaa sille kaapille ihan riittävästi :)- jos sisällä
voi 4 tai 6 ihmistä hengittää niin yksi kaappi ei lisää ilman tarvetta YHTÄÄN. Samoin pakoputki ulos on melko tarpeeton.
- Toki
jos sisällä kirjoitti:
voi 4 tai 6 ihmistä hengittää niin yksi kaappi ei lisää ilman tarvetta YHTÄÄN. Samoin pakoputki ulos on melko tarpeeton.
Toki ilma riittää sisällä mutta laki kuulemma vaatii.
- OKHX
Toki kirjoitti:
... semmonen laki mahtaa olla. Ja mimmoset ilmahormit se mahtaa vaatia, jos polttelee sisällä yhtä tuikku-kynttilää mummin kanssa iltateetä juodessa.
Eli eipä todellakaan tarvita mitään korvausilma järjestemiä jääkaapille. - Pienen jääkaapin omaava
Toki kirjoitti:
No joo. Pienellä jääkaapilla ("pöytämalli" muutaman litran pakastelokerolla varustettuna)ei tarvitse olla "pakoputki" ulos ja ilma riittää vallan mainiosti. Sen sijaan, jos on isompi jääkaappi isommalla pakastelokerolla, niin ohjeissa kehotaan tekemään reikä seinään "pakoputkelle". Tarkempaa "lainmääräystä" en tiedä.
- Herr Doktor
OKHX kirjoitti:
... semmonen laki mahtaa olla. Ja mimmoset ilmahormit se mahtaa vaatia, jos polttelee sisällä yhtä tuikku-kynttilää mummin kanssa iltateetä juodessa.
Eli eipä todellakaan tarvita mitään korvausilma järjestemiä jääkaapille.jääkaappiin ! Tuikku ei pala viikkotolkulla yhtäjaksoisesti.
Ritilän tarvetta lain suhteen en tiedä, mutta helppohan se on laskea mikä on hapen kulutus, ja kuinka se riittää ilmatilassa.
Tarvitaan tietää kaasun kulutus ja ilmatilan määrä, sekä tietenkin täytyy tuntea kaasun palamisen yhtälö.
Kun hakee entisistä keskusteluista tällä palstalla, lähinnä valopetrooli - kaasu lämmitin keskusteluita, löytyy laskemani hapenkulutus sekä veden ja hiilidioksiidin muodostus. - toisaalta--
Pienen jääkaapin omaava kirjoitti:
No joo. Pienellä jääkaapilla ("pöytämalli" muutaman litran pakastelokerolla varustettuna)ei tarvitse olla "pakoputki" ulos ja ilma riittää vallan mainiosti. Sen sijaan, jos on isompi jääkaappi isommalla pakastelokerolla, niin ohjeissa kehotaan tekemään reikä seinään "pakoputkelle". Tarkempaa "lainmääräystä" en tiedä.
kenellä on niin tiivis hirsimökki, etteikö sitä korvausilmaa tule ihan automaattisesti.
- völjari
Pienen jääkaapin omaava kirjoitti:
Huomatkaa tämä. Siksi "pakoputki" ei välttämättä ole huono idea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275