Helppohoitoisin puucee/huussi

ekaakertaatutkimassa

En nyt tiedä minne muualle tätä laittaa, mutta tosiaan 'ongelma' huussin kanssa. Pitäisi saada yhteen paikkaan jonkinlainen käymälä, kun sellaista ei nyt siellä ole ollenkaan. Paikka on mulle uus ja myös vieras eli ei siis ole oma. Mutta se ei nyt oo tärkeätä minne se tulee ja miksi..

Kysyisin siis helppohoitoisinta puucee:tä tällaiselle ensikertailaiselle. En ole ennen pahemmin näitä kapistuksia hoidellut ja näin. Ja jos ei ole kompostia niin mihin ne 'jätteet' voi sitten kuskata? Tuskin hyötykäyttöäkään tässä paikassa niille olisi.

Kaikki 'nykyajan' puuceet näyttävät olevan noita, joissa on jokin säilytys tila. Itse olen käynyt vain noissa jossa on reikä korkealla ja sieltä reiästä ne eritteet sitten menee suoraan maahan, välillä jotain hakkelusta siihen väliin tietenkin. Tehdäänkö valmiina näitä versioita, joissa on vain se reikä? Vai onko se liian vaikeahoitoinen?

Lähdenkö nyt tekemään jotain, jolla ei ole päätä tai häntää. Kiitos vastauksista. (:

12

4936

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekaakertaatutkimassa

Kyllä toi nyt kohtuuhintaista tuntuu olevan (300-500€), mutta pistäkää paikkoja (Helsingissä päin) tai osotteita mistä saisi halvemmalla.

• kompostoiva

on kyllä todella helppohoitoinen. Etkä tarvi sille välttämättä mitään säilytystiloja? Meillä oli yhden kevään ja kesän sellainen paljaan taivaan alla pressuseinillä muiden katseilta suojattuna ennen kuin saatiin sille oma "koppi" katolla varustettuna. Ja hyvin toimi. Kompostoituneen kakin voit sitten tasoitella vaikka siihen taakse tai ripotella metsään, kun ei enää pömpeliin mahdu:)

• Vinkkari

No vähän riippuu käytön määrästä ja onko pelkässä kesäkäytössä yms. Meitsillä on mökillä itsetehty huussi ja ei ole vaikeaa lyödä runko 2x4 puutavarasta ja laudottaa sen jälkkeen. Pulpettikatto on helppo tehdä. Itse pönttöosan voit ostaa vaikka biolanilta hintaan 540 euroa. Tai tehdä itse, niinkuin minä, ja hinta oli noin 20 euroa. Ison saavin pohjaan pari reikää johon nesteet valuu ja alle tulee sitten toinen astia. Idea on että nesteet siis valuu sinne alempaan ja haihtuu pikkuhiljaa itsestään. Jos ei haihtuminen riitä niin sitten tyhjennetään välillä. Normaalia kuiviketta aina käynnin jälkeen ja voin sanoa että ei häiritsevästi haise. Tuotokset kompostoituu tuossakin eli ei ole pakko maksaa 500 euroa toimivasta ratkaisusta...

• sallithan....

Tein oman puuceen mäntyvanerista, runko väliseinäpiirusta. Ympärivuotisessa käytössä, iso saavi50-80 l, jonka pohjaan yksi n 50 mm reikä, joka johdetaan puuceen pohjan läpi esim. 75mm viemäriputkeen, joka johdetaan muutaman metrin päähän puuceesta. Saavin pohjalle ritilä (hapon kestävä paras, n20mm) joka pitää kiinteän ulosteen pohjasta irti, n50mm riittää. Ritilän päälle voi tyhjennyksen jälkeen laittaa kuusen havuja, niin ei mene ekat papanat heti läpi pohjalle. Pissalle "makin" sisälle esim. isosta kanisterista leikattu ohjuri, joka ohjaa nesteen saaviin. "Makin" alta ilmaputki ylös, katon harjalta n 50cm korkeammalle. Kun laittaa vielä mustan putken ja puuceen ulkopuolelta kulkemaan ylös, niin auringon lämpö laittaa putkeen imua. Kuivikkeena moottorisahanpuru tms.
        Ei haise ja valmista kamaa vaikka kukkapenkkiin!

• hajuton käymälä

Eli itse tehty pariasta astiasta, niinkuin tuossakin esimerkissä. Isommassa ylemmässä muovi saavissa minulla on lukuisia reikiä pohjassa ja sivuilla noin 9mm.

Tärkeätä on, että yläosa saa happea, jotta palaminen käynnistyy. Ja sitten alemmassa astiassa, joka on irti ylemmästä ja johon pääosa virtsasta tulee , siinä on turvepehkua, jonka sitten uusii, kun tyhjentää vessan.

Puusee on hajuton ja kompostointi erittäin tehokasta, kun muistaa myös tarpeensa tehtyään heittää pieni määrä kuoriketta perään.

Tarvittava kosteus tulee yläosaan ja ylimääräinen virsa menee ala-astiaan, josta se haihtuu turpeen läpi. Lisäksi puuseen "astia-osastolla" on ritilät kummallakin sivulla, jotta tuuletus toimii.

• puucee

on helppohoitoinen. Luukun taakse kompostori jonne jätökset silloin tällöin talikolla lemppaa.
      Alkujaan oli kuormalavoista tehty 2-osainen. Nyt on kaksi tehdastekoista. Maksoivat 15e/kpl (lidl).
      Teen oksasilppurilla haketta "lisukkeeksi".

Rautakaupoissa myydään noita perinteisiä tai ainakin sen näköisiä. Tuppaavat tyrkyttämään siihen "kylkiäisenä" jotain kallista "teknistä" pönttöä. Tiedä sitten myyvätkö pelkkää huussia. Jos ei niin puutavarasta vaan ite naputtelemaan.

Hiukan riippuu kunnan jätehuoltomääräyksistä minkälainen käymälä saa ko. tontilla olla. Kaava-alueella tiukemmat määräykset. Pääsääntöisesti käymälä/talousjätteet on kompostoitava paikan päällä.

• estuura

Vielä vinkki:

Jos päädyt biolanin kompostikäymälään, niin vertaa ihmeessä hintoja. Hntahaitari on nimittäin useita satoja euroja. Tähän mennessä halvin löytämäni hinta on Puuilossa (www.puuilo.fi), 549 euroa.

• itse tällä hinnalla

... kun tuolla mainostavat, että saa tontille valmiin huussirakennuksen mökille hintaan 549. http://www.mokkikeskus.fi/pihalinna_huussirakennus.html olkoon, että hinta vaatii kotital. vähennyksen käyttöä, mutta loppuhinta silti tuo. En ole vielä halvempaa ja helpompaa löytänyt. Ja kyllä laatukin tuntuu vakuuttavalta.

• päällekkäin

Ylemmän saavin kannattimena on 6 mm betoniraudasta tehty ristikko, joka tukeutuu alemman saavin reunoihin. Saavien väliin jää rako, josta hiiriä ja myyriä joskus putoaa virtsaan hukkumaan. (Saavi on kartiomainen).

Katiskaverkosta voi tehdä virtsasaavin korkuisen kotelon, joka täytetään turpeella. Kotelo sijoitetaan virtsasaaviin pystyyn ja se palvelee kahdella tavalla: Hiirien tikkaina ja nesteen haihduttimena.

Lehtipuun puru on helposti kompostoituvaa ylemmän saavin peiteainetta. Karkea moottorisahan puru pitää kärpäset loitolla paremmin kuin hienompi sahajauho.

Alempi astia on meillä korvaton, hieman leveäreunainen "maatalouspalju". Se kestää hyvin ylemmän astian painon vuosikymmeniä.

• Hiirimuori

On hyvä, että mökkiläinen ajttelee meitä hiiriäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3305
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3127
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2498
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      2376
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1923
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1820
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1435
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82