olen pari vuotta sitten valmistunut yli oppilaaksi. olen tässä pari vuotta pitänyt välivuotta. mua ei kiinnostais kyllä yhtään lähtee 4 vuodeks mihinkään ammattikorkeaan. ja kaiken lisäksi amiksesta löytyisi kiinnostava ala. onko se kovin yleistä, että yo meneekin amikseen? koska mää en ainakaan ite tiedä ketään ylioppilasta, joka oliskin mennyt ammattikouluun lukion jälkeen?,,,,,,,,,,,
ylioppilas
9
779
Vastaukset
- menin
Mikä estäis, jos mieluinen ala löytyy. Tuttuavani pääsi amiskaan, minäkin hain ja pääsin. Ajattelin nyt kyllä vaihtaa alaa, mutta pysyn edelleen amiskan tarjonnassa.
- viestiini
Siis ylioppilaana pääsimme amiskaan.
Amiskassa on paljon myös ylioppilaille omaa opintotarjontaa.
- jjjjjjjjjjjjj
ite valmistun nyte keväällä lukiosta.. Mulla on kans sama homma, ei oikee innostas mikää ammattikorkeakoulu.. toisaalta tuntuu vähän tyhmältä lukion jälkeen jatkaa amiksee...:S eikä oo oikee tietoa mille alalle sitä vois lähtä.. oisko vinkkejä?
- ;) ;) ;)
Voi jessusmariamagdaleena, että tätäkin asiaa täällä jauhetaan jatkuvasti. Itse olen käynyt lukion, valmistunut ylioppilaaksi ja käynyt amiksen.
Meidän luokalla amiksessa laboranttikoulutuksessa oli (2006-2008) ainakin neljä yo:ta ja yksi joka oli opiskellut jo monta vuotta yliopistossa biologiaa. Toisillakin vuosiluokilla oli sama juttu. Siellä oltiin sekaisin peruskoulusta tulleiden kanssa ja kivaa oli.
Jos olet yo niin pääset hieman vähemmällä opinnoilla, kun sinun ei tarvii enää käydä yhteisiä aineita. Käyt vaan koulutukseen kuuluvat ammattiaineet.
Me jotka oltiin yo:ta käytiin kaksi vuotta ja 4 kuukautta. Peruskoulusta tulleet käyvät 3 vuotta. Sekin tietysti riippuu siitä, missä tahdissa saa ne ammattiaineet käytyä.
Mikä ihmettelyn aihe tämä on jatkuvasti?????? Ette kai te lukion käyneet vaan kuvittele olevanne jotenkin parempia ihmisiä?- meeeeeeen
sinne 2 v. lukion jälkeen ja hyvien lukiopapereiden avulla mulle räätälöitiin opiskeluohjelma, joka kestää 1v. mikä norm peruskoululaisilta 3v., en ole katunut yhtään =)
muut kaverit puurtaa yliopistossa verta ja hikeä, ilman muuta elämää, tai no kukin tyylillään en tuomitse
paljon ihmetelty et sä oikeesti meekään yliopistoon, mut ei vaa kiinnosta
kandee jos oikeesti haluaa =) - opiskeluohjelma?
meeeeeeen kirjoitti:
sinne 2 v. lukion jälkeen ja hyvien lukiopapereiden avulla mulle räätälöitiin opiskeluohjelma, joka kestää 1v. mikä norm peruskoululaisilta 3v., en ole katunut yhtään =)
muut kaverit puurtaa yliopistossa verta ja hikeä, ilman muuta elämää, tai no kukin tyylillään en tuomitse
kandee jos oikeesti haluaa =)Sinä joka kirjoitit tuosta ammattikoulun käymisestä yhdessä vuodessa...kuinka hyvä todistus sinulla oli lukiossa? Itsekin haen ammattikouluun (merkonomi yo) ja olen miettinyt, pystyisikö tutkinnon suorittamaan yhtään nopeammin kuin normisti. Keskiarvo lukion päättärissä 8,8 ja yo-paperit keskiarvolla E. Kehen ottaisin yhteyttä (opoon?) ja missä vaiheessa, jos haluan räätälöidä opinto-ohjelmaani lyhyemmäksi? Onkohan tämä omassa koulutusohjelmassa edes mahdollista?
- yhteys...
opiskeluohjelma? kirjoitti:
Sinä joka kirjoitit tuosta ammattikoulun käymisestä yhdessä vuodessa...kuinka hyvä todistus sinulla oli lukiossa? Itsekin haen ammattikouluun (merkonomi yo) ja olen miettinyt, pystyisikö tutkinnon suorittamaan yhtään nopeammin kuin normisti. Keskiarvo lukion päättärissä 8,8 ja yo-paperit keskiarvolla E. Kehen ottaisin yhteyttä (opoon?) ja missä vaiheessa, jos haluan räätälöidä opinto-ohjelmaani lyhyemmäksi? Onkohan tämä omassa koulutusohjelmassa edes mahdollista?
Riippuu tutkinnosta ja koulusta miten yo-pohjalta opinnot etenee. Suurissa ammatiopistoissa on joillekin koulusaloille omat yo pohjaiset ryhmät, jotka etenee oman ohjelmansa mukaan. toisissa kouluissa yo:t ja peruskoulupohjaiset ovat samoissa ryhmissä, mutta yo-pohjaisille räätälöidään oma aikataulu, koska he eivät opiskele yhteisiä eikä vapaasti valittavia opintoja (osaamisen tunnustaminen lukio-opintojen perusteella).
Esim. lähihoitaja opinnoissa yo:lla perusopinnot kestää vuoden ja suuntamisvaohtoehto sama vuoden mittainen, kuin pk pohjaisillakin.
Eli paras ottaa ko. oppilaitoksen ja koulutusalan opoon yhteys. Sullahan on erinomaiset paperit. - JONNIS9
meeeeeeen kirjoitti:
kandee jos oikeesti haluaa =)Itsekin samaa pohdin, että kehtaako mennä lukion jälkeen amikseen, ja oli muutama välivuosikin takana. Kuitenkin menin, ja ei kyllä yhtään nolota..olen luokalla jossa on vain yo-pohjasia merkonomeja jne. ikäluokka 18-40vee. Eli on paljon muitakin kohtalontoverita koulussa. Jos amiksesta löytyy kiinnostavampi ala kuin esim. amk kannattaa hakea. Mullakin kestää vain 2v. koulu ku lukio jo käytynä.
- valkolakki
Tottakai lukion jälkeen voi mennä amikseen! Itse lähdin suoraan lukion jälkeen ammattikouluun, koska yliopisto ei ole koskaan kiinnostanut, enkä ammattikorkeaan päässyt (pientä laiskuutta pääsykokeissa:D ). Päätös oli kuitenkin hyvä, sillä olen viihtynyt amiksen puolella todella hyvin. Ja itseasiassa meidänkin luokalla viisi kahdeksastatoista on käynyt ensin lukion.
Nyt siis opiskelen pukuompelua ja valmistun puoli vuotta muita aikaisemmin. Ja edelleen aion jatkaa amis-linjalla, kun kerrankin tuntee oppivansa jotain:D (tosin pärjäsin kyllä hyvin lukiossakin..)
Ja nyt kun mietin, niin meidän lukioluokalta lähti ammattikouluun noin viidesosa!
Ja vielä ammattikoulun puolesta: monilla linjoilla löytyy räätälöity opetusohjelma lukion käyneille, mikä mahdollistaa nopeamman valmistumisen:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062491Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42229Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141413- 1761145
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011124Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81928