Olen vasta viisitoista vuotta täyttänyt poika. Ajelen mopolla ympäri kyliä, teen kaikkea normaalia jota tämän ikäiseltä voi odottaa. Ongelma on kuitenkin se, että meillä on kesämökki pohjois-savossa (asutaan Lahden kupeessa, Orimattilassa)ja äitini ei anna jäädä minun yksin kotiin. Kuitenkin porukat menevät mökille joka toinen viikonloppu ja minun pitää lähteä mukaan. Eli istumaan pimeeseen pirttiin ja kuuntelemaan kahdeksi päiväksi mp:tä.
En edes juo paljon. Ja jos juonkin niin en juo itseäni humalaan. Faijani hyväksyy muutenkin juomisen joten mutsi ei siihen voi vedota, sillä tietää että en bilettäisi koko viikonloppua. Lisäksi hän vetoaa ''epämääräisiin kavereihini'' jotka polttavat tupakkaa mutta se on tätä ikää. Faija sanoo näin myös ja polttaahan hän itsekkin. Okei, olen polttanut 2 vuotta ja ei ole edes tullut suurempia sanomisia joten mutsi ei voi siihen vedota.
Miten saada mutsi vakuutetuksi että pärjään viikonlopun yksin? Faija antaisi mutta mutsi. Olen kuitenkin ollut pari kertaa päivän yksin kun porukat on ollut kaljamatkalla Tallinnassa.
Neuvoja kiitos.
En saa jäädä yksin kotiin..
19
1640
Vastaukset
- se ei tykkää
siitä että' isäs antaa sun juoda! Tyhmä isä min mielestä kanssa!
Olet alaikäinen ja se on lain mukaan kiellettyä se juominen.
Kun isäs antaa luvan, mikä on typerää, äitis kieltä'ä mökiltä pois olon! Se on järkevää, sillä kun oisitte siellä päissänne, vois sattua mitä vaan. Onhan noita nähty.
Äitis tekee oikein ja isäs tekee väärin!
Sitäpaiti juopottelu vaikuttaa aivoihin, pituuskasvuun, isäks tulemiseen, maksaan....ihan kaikkeen!
Kaikkia alkoholin haittoja ei vielä tiedetä edes, ai niin, älykkyyteenkin!
Joten lusi vaan vielä ne kolme vuotta sen tyh....isäs kanssa siellä mökillä!- mieltä
Ei tulis mieleenkään jättää omaa 15 vuotiasta kotiin viikonlopuksi.Kysy jos saisit ottaa oman kaverin mukaan mökille? Voiko siellä mökillä luistella, mennä pilkille, lumikenkäkävellä? Kyllä tekemistä löytyy, jos vain haluat. Kysy saisitko viikkorahaan korotuksen, jos pilkot puita tai teet jotain töitä siellä mökillä.
- Eräs lukija
mieltä kirjoitti:
Ei tulis mieleenkään jättää omaa 15 vuotiasta kotiin viikonlopuksi.Kysy jos saisit ottaa oman kaverin mukaan mökille? Voiko siellä mökillä luistella, mennä pilkille, lumikenkäkävellä? Kyllä tekemistä löytyy, jos vain haluat. Kysy saisitko viikkorahaan korotuksen, jos pilkot puita tai teet jotain töitä siellä mökillä.
Itse olen ollut tuon ikäisenä useasti yli viikonkin yksin, enkä ryypännyt. Tuntuu omituiselta ettei joku nuori voisi olla edes yhtä yötä yksin kotona... juominen ei myöskään ole ongelma kun se on kohtuullista. Osa vanhemmista vaikuttaa ylihysteerisiltä.
- Nimetön
Vaikka olenkin vasta 13v olen samaa mieltä sinun kannssasi se on tyhmää. Minä en edes ajatellut aloittaa kumpaakkaan
- 15-vuotias poitsu
Mitäs tekisit jos alkais "kavereita" tulvimaan ei toivottuun kylään sillä välin kun vanhempas on mökillä.
Mun tytön luokkakaverille kävi niin kun äiti oli matkalla. Mun tytär ei kyllä osallistunut niihin bileisiin kun jotenkin epäilykseni heräs. Poliisia ei onneksi tarvittu vaan yhden bilettäjän vanhemmat riitti kämpän tyhjentämään. Jos poliisi olisi sekaantunut asiaan niin siinä olisi sitten äiti tehnyt tiliä lastensuojeluviranomaisille. Olen äitisi kannalla. Mee sitten niin paljon kun lystää kun olet täysi-ikäinen ja vastaat ITSE ihan kaikista tekosistasi.- ,,,,,,,,,,,,,,,,,
tuskin mä edes kertoisin kavereilleni, että olen yksin kotona. Haluaisin vain olla rauhassa, omaa rauhaa jotä mulla ei oikein ole. Porukat ovat aamulla kotona, porukat ovat illalla kotona. Sitten vielä ihmettelevät kun olen kaikki illat ulkona, mutta ihminen tarvitsee omaa rauhaa..
- mutta....
,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:
tuskin mä edes kertoisin kavereilleni, että olen yksin kotona. Haluaisin vain olla rauhassa, omaa rauhaa jotä mulla ei oikein ole. Porukat ovat aamulla kotona, porukat ovat illalla kotona. Sitten vielä ihmettelevät kun olen kaikki illat ulkona, mutta ihminen tarvitsee omaa rauhaa..
Omaa rauhaa tarvii olla, olet oikeassa. Mutta oletko ajatellut, mitä tuon kaiken takana on? Äitisi on kenties huolissaan siitä, kun poltat ja vähän juotkin, eikä uskalla ottaa riskiä. Kun ei ole kun muutama vuosi siitä, kun olit aivan pieni.
Mitä jos sopisit ehdoista äitisi kanssa, ja pitäisit tiukasti kiinni siitä, mitä lupasit? Luottamus rakentuu sillä, että olet sen arvoinen. Keskustele aikuismaisesti, siis huutamatta, niin sinun on helpompi saada itsesi kuulluksi.
Tällaisia miettii samanikäisen pojan äiti. - Nimetön
minä olen 13v mutta olen samaa mieltä
- Nimetön
En ole aivan samaa mieltä sinun kanssasi sanoit että et saa jäädä yksin kotiin ja että juot poltat. Sanoit myös että vaikka juot et juo itseäsi humalaan. Minä olen kuitenkin äitisi kannalla siinä polttamisessa & juomisessa, mutta sitä minäkään en ymmärrä että et saa jäädä yksin. Tietty asiaa saattaa viedä eteen päin juuri se että juot ja poitat. Minä saan olla yksin kotona montakin päivää, koska olen niin luotettava. En juo en polta enkä ajatellut edes aloittaa. Mutta eihän sinun minua tarvitse kuunnella kun olen vasta 13v. Antaisin kuitenkin neuvvon kun olet luottamuksen arvoinen saat jäädä yksin kotiin. Ole ystävllinen ja älä hauku mua pystyyn niin monet tekisi. Älä siis laita minulle haukkumis viestejä, kiitos olisi mukava rupatella.
PS. Kannattaa lopettaa juominen ja poltto niin äitisikin luottaa sinuun.- skylineszszsz
leiju ny vielä vähän lisää sillä että oot 13 :D
- Leiju ite
skylineszszsz kirjoitti:
leiju ny vielä vähän lisää sillä että oot 13 :D
No, onhan toi tyyppi nyt jo 16. :P
- hitsiläinen
moi vaan sulle!
mä en jaksanu lukea aikaisempia kommentteja, joten sori vaan jos tulee toistoa.
Kyllä sä oot ihan hassu, totta kai sä menet sinne kesämökille ja yrität viihtyä. Kokeilepas vaihtaa asennetta niin voi olla että avautuu uus maailma.
Ja isästäs olen sitä mieltä että hän on aika vastuuton hunsvotti sun tekstien perusteella. Sitten ymmärrät kun olet faijas keuhkosyöpäkuolinvuoteen äärellä kuuntelemassa limaista hengityksen rahinaa ja maksa vinkuu armoa haimasta puhumattakaan. - 17 v
ei saa enää jäädä kotiin yksin. Viime kesänä me vanhemmat oltiin kaksi päivää reissussa, ja poika jäi kotiin (silloin 16 v). eikös ollut talo täynnä kavereita ja kaljaakin oli mukana. Enää ei mennä matkoille kahdestaan.
kyseessä ihan tavallinen, kunnolllinen poika. Ei mitään erityisiä ongelmia ole ollut.
Pari vuotta aikaisemmin ison veljen kanssa sama juttu. Silloin olin vielä sini silmäinen. parin päivän loman jälkeen oli talo kunnossa. Mutta kaapista löytyi läjä tyhjiä kaljapulloja, matoon alta kortsu jne... - vanhempien mielivalta
odottaa,ikävä kyllä.
Vaikka mielestäni mutsisi EI ole oikeassa- kehiin...
Millä perusteella tarinan äiti ei ole oikeassa? Kun hän nyt, anteeksi vain, vaikuttaa vastuullisemmalta, kuin isä?
Noissa tilanteissa, joissa nuori toivoo vanhempien pitävän häntä aikuisena, nuoren tulisi muistaa, että aikuisuuteen kuuluu myös vastuu, ja käyttäytyä sen mukaan. Jos vanhemmat huomaavat, että teiniin voi luottaa, vapauksiakin heltiää helpommin. Se ei minusta ole mitään mielivaltaa, vaan välittämistä. - -----....
kehiin... kirjoitti:
Millä perusteella tarinan äiti ei ole oikeassa? Kun hän nyt, anteeksi vain, vaikuttaa vastuullisemmalta, kuin isä?
Noissa tilanteissa, joissa nuori toivoo vanhempien pitävän häntä aikuisena, nuoren tulisi muistaa, että aikuisuuteen kuuluu myös vastuu, ja käyttäytyä sen mukaan. Jos vanhemmat huomaavat, että teiniin voi luottaa, vapauksiakin heltiää helpommin. Se ei minusta ole mitään mielivaltaa, vaan välittämistä.Sillä en ole mielestäni ''hölmöillyt'' puoleen vuoteen mitään. Olisi kiva saada jotain vastuuta eikä lähteä nytkään tulevalla viikolla pilkkomaan puita mökille. Kun kysyin eilen miksi en saa jäädä yksin kotiin hän sanoi, että koska en mene lukioon.
Jos menisin lukioon kuulema ongelmaa ei olisi. Minulla ei ole kuitenkaan innostusta mennä hakemaan kolmeksi vuodeksi yleissivistystä kun tuskin en siellä muutenkaan pärjää..
- lolllol
oon 12v ja saan jäädä yksin yöksi kotiani kavereittan/ tai yksin kanssa jos haluan..
- päättää
mutta kerro että halua vähän itsenäistyä,minäkin huomasian että pikkaisen voi antaa liikkumis vapautta,koska pahaa ei olla tekemässä.tämä vain lisää luottoa
- N**r*
Mä ymmärrän ihan täysin, munkin vanhemmat anoo vapaata että voin lähtee niitten kanssa mökile. Siis onhan se nyt kiva ain välill',mut siis hei menee välil yli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2955505- 715069
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484176- 513850
- 433504
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo893133Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv733016- 422197
- 492138
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami272088