Olemme olleet Keskustelleet avomieheni kanssa lapsen hankinnasta ja olemme tulleet siihen tulokseen että puolen vuoden päästä mahdollisesti alamme lasta yrittämään.
Olemme molemmat yli parikymppisiä, molemmilla opiskelut kesken, minä tosin olen töissäkäyvä, ja tulevan ammattini opiskelut alkavat vasta mieheni valmistuttua 2 vuoden päästä. Silloin olisi muutto myös toiselle paikkakunnalle edessä.
Tällöin asetelma kääntyy toisin päin eli mies on töissä, minä mahdollisesi osa-aikaisesti sekä aloittaisin opiskeluni.
Olemme hyvin toimeentulevia.
Haluaisin tietää ihan kokemuksia tämänikäisiltä, jotka ovat lapsen saaneet, tai yrittämässä lasta, kaikkea saa kertoa mitä mieleen tulee, positiiviset ja negatiiviset puolet.
Olemme olleet yhdessä hieman alle pari vuotta jos ja kun lasta alamme yrittämään.
Kuinka kauan olitte seurustelleet ennen lapsen tuloa?
En kaipaa valittamista enkä saarnausa ja purnausta, asiallisia kommentteja kiitos!
vauvakuumeileva
1
271
Vastaukset
- äiti*3
Omat kokemukseni ovat jo keski-ikäisen muisteluja, mutta kirjoitanpa kuitenkin vastausta. Nyt lapsemme ovat 12,7(kesällä8) ja 3(syksyllä4).
Me teimme esikoisemme rohkeasti opiskelujen loppuvaiheessa. Minulla oli siinä vaiheessa jäljellä gradu ja muutama tentti. Mies valmistui, kun lapsi oli parin kuukauden ikäinen. Oma valmistumiseni venyi vuoden pidemmälle kuin miehen, tosin olin töissä koko ajan, vaikka vauva oli pieni. Nyt kauhistuttaa se, että lähdin töihin, vaikka vauva oli 5kk.
Haaveet omasta täysipäiväisestä opiskelusta menivät minulla siis päin honkia. Vauva-aikana en saanut kasaan yhtä ainoaa opintoviikkoa (nythän ne on pisteitä), mutta kun vauva varttui, oli eri asia. Kun vaavi täytti vuoden, lähetin miehen ja lapsen "kotiin" eli mummun ja papan luo lomalle, ja raavin gradun kasaan kahdessa viikossa.
Itse olin 26 ja mies yli 30, kun lapsi syntyi. Olimme siinä vaiheessa olleet yhdessä jo 8 vuotta eli olemme alkaneet seurustelemaan nuorina. Me olemme aina olleet hitaasti etenevää sorttia, mutta se on ihan ok meistä. Lapsillamme on pitkät ikäerot.
Tuo sinun puolen vuoden "harkinta- ja siirtymäaika" kuulostaa oikein hyvältä. Silti kun tosipaikka koittaa - siis aletaan siihen lapsentekoon - saattaa tulla takapakkia. Esim. minä kauhistelin monta kertaa, että ei ei, en ole vielä valmis. Sitten se vaan tuntui siltä, että nyt.
Asuimme opiskelujen vuoksi pääkaupunkiseudulla, suku ja turvaverkko olivat kaukana pohjoisessa. Silti tultiin toimeen ja selviydyttiin.
En kadu lainkaan, että teimme ensimmäisen kesken opiskelukauden. Jos tekemisen olisi jättänyt myöhempään, olisi lapsen tulo takuulla viivästynyt, koska olisi halunnut tehdä uraa. Nyt lapsi tuli sopivaan väliin, ja uraa olen ehtinyt tehdä reilusti myös sen jälkeen. Tosin olen ehtinyt tehdä myös kaksi lasta lisää ;)
Jos nyt tekisin jotain toisin, niin en lähtisi töihin kesken vauva-ajan. Mutta tuolloin oli edellinen lama - oli onnea, että pyydettiin töihin. Piti lähteä. Tuolloin en katunut laisinkaan. Jälkeenpäin nuorempien lasten äippäloman aikana on kauhistellut, kuinka saatoin jättää esikoisen niin pienenä. Mutta eipä tuo tuosta näy kärsineen, ihana lapsi.
Te tiedätte kyllä itse, milloin teille aika on kypsä. Meidän puolittaiset puheemme viimeisestä iltatähdestä taitavat jäädä puheiden asteille :/ mutta sellaista se elämä on. Eli tehkää lapset kuitenkin ajoissa, niin niitä vielä saa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m1454676Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1033931Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363559- 513330
- 553241
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest322650Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182559- 232256
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami201898Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?361768